بازدید 16405
یک متخصص مسائل جامعه شناسی در گفت وگو با «تابناک»؛

مشکلات اقتصادی جبران می‌شود، اما پیامد‌های اجتماعی آن جبران ناشدنی است/ فشار اقتصادی به سلامت روان شهروندان آسیب می‌زند و آن‌ها را افسرده می‌کند

افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها که در بسیاری موارد از هیچ قانون و روال مشخصی تبعیت نمی‌کند، امان بسیاری از شهروندان به ویژه قشر مستضعف و حقوق بگیر جامعه را بریده و مشکلات اقتصادی ایشان را افزایش داده است؛ مشکلاتی که گویا متولیان امر چندان به آن توجه نمی کنند، ولی بررسی ها نشان می دهد پیامدهای ویرانگرشان به مراتب از پیامدهای اقتصادی خطرناک تر است.
کد خبر: ۸۵۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 08 December 2018
مشکلات اقتصادی جبران می‌شود، اما پیامد‌های اجتماعی آن غیرقابل جبران است/ فشار اقتصادی به سلامت روان شهروندان آسیب می‌زند و آن‌ها را افسرده می‌کندافزایش افسارگسیخته قیمت‌ها که در بسیاری موارد از هیچ قانون و روال مشخصی تبعیت نمی‌کند، امان بسیاری از شهروندان به ویژه قشر مستضعف و حقوق بگیر جامعه را بریده و مشکلات اقتصادی ایشان را افزایش داده است؛ مشکلاتی که گویا متولیان امر چندان به آن توجه نمی کنند، ولی بررسی ها نشان می دهد پیامدهای ویرانگرشان به مراتب از پیامدهای اقتصادی خطرناک تر است.

به گزارش «تابناک»؛ جدا از درصد کوچکی از جمعیت کشور که در پی افزایش قیمت‌ها فشار اقتصادی و معیشتی قابل ذکری را احساس نکرده و نمی‌کنند، بخش عمده‌ای از شهروندان ایرانی به واسطه مشکلات اقتصادی پیش آمده در تنگنا قرار گرفته اند و شرایط معیشتی آن‌ها تعریفی ندارد؛ وضعیتی که در کنار بحران‌های اقتصادی به خسارات‌ اجتماعی نیز دامن خواهد زد و در صورت عدم اقدام جدی مسئولان پیامد‌های نگران کننده‌ای را به همراه خواهد داشت.

افزایش قیمت کالا و خدمات به ویژه در شرایطی که حقوق و مزایای بسیاری از شهروندان جامعه مثل کارگران و قشرهای حقوق بگیر افزایشی نداشته، اکنون مشکلات فراوانی را در بعد اجتماعی رقم زده که به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی کشور در طرح و برنامه‌های اجرایی خود نسبت به آن‌ها حساسیت قابل ذکری ندارند.

این روز‌ها کمتر کسی را می‌توان یافت که در خرید کالا و خدمات از بازار متوجه کاهش قدرت خرید خود نشود و در پاره‌ای موارد، قدرت خرید خود را از دست نداده باشد؛ شهروندانی که مشخص نیست در این وضعیت خاص در چه احوالی هستند و نسبت به آینده خود و خانواده خود چگونه می‌اندیشند.

بی شک استمرار این شرایط می‌تواند پیامد‌های اجتماعی نگران کننده ای، چون ناآرامی‌های اجتماعی مثل آنچه در مورد تعداد زیادی از کارگران شرکت‌های اقتصادی کشور دیدیم، افسردگی شهروندان و نیز افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.

در رابطه با موضوعاتی که به آن‌ها اشاره شد، دکتر حسین خطیبی، روانپزشک و متخصص تحلیل رفتار متقابل به «تابناک»، گفت: تشدید مشکلات اقتصادی دوره‌ای ممکن است در هر جامعه و کشوری رخ دهد و این رخداد به خودی خود موضوع عجیب و باورنکردنی نیست. مرور تاریخ گذشته بسیاری از جوامع از جمله کشور خودمان نشان می‌دهد که هر جامعه در یک مقطع تاریخی ممکن است در بحران هایی، چون تورم و یا رکود اقتصادی گرفتار و بعد از مدتی از این شرایط سخت خارج شود.

خطیبی در همین باره ادامه داد: با اینکه تشدید مشکلات اقتصادی دوره‌ای موضوع چندان عجیبی نیست، همین بررسی‌ها در مورد دیگر جوامع جهانی نشان می‌دهد، در چنین شرایطی، سه نوع رفتار اصلاحی و ترمیمی از سوی دولتمردان در دستور کار قرار می‌گیرد.

این متخصص مسائل اجتماعی ادامه داد: ورود سازمان‌های بیمه گر به موضوع و تلاششان برای کاهش هزینه‌های عمومی، ورود نهاد‌های مردم نهاد و یا ورود دولت به این مسائل از جمله راهکار‌هایی است که در بسیاری از کشور‌ها متداول است و هر کشور بنا به برنامه ریزی‌های گذشته از این روش‌ها برای کاهش مشکلات بهره می‌برد.

خطیبی اضافه کرد: جدا از موضوع راهکار که در حوزه اختیارات مسئولان است و آن‌ها باید در این رابطه تصمیم گیری کنند، موضوع مهم دیگر بحث پیامد‌های اجتماعی این وضعیت است که بی توجهی به آن خسارات سنگینی را متوجه جامعه خواهد کرد.

 
مشکلات اقتصادی جبران می‌شود، اما پیامد‌های اجتماعی آن غیرقابل جبران است/ فشار اقتصادی به سلامت روان شهروندان آسیب می‌زند و آن‌ها را افسرده می‌کند
عضو پیوسته انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در رابطه با پیامد‌های وضع موجود تصریح کرد: فشار‌های اقتصادی مستقیم بر سلامت روان شهروندان اثر منفی خواهد گذاشت و اگر این مشکلات از یک عدد مشخص افزایش یابد، بسته به میزان تحمل افراد به افزایش استرس، افسردگی و آسیب دیدن سلامت روان منجر خواهد شد.

خطیبی ادامه داد: بروز هر گونه خسارت روانی برای شهروندان به واسطه مشکلات اقتصادی و محیط کار به خانه منتقل خواهد شد و همسر و فرزندان را نیز درگیر بحران خواهد کرد.

وی در مورد آثار چنین شرایطی افزود: خشونت، نزاع، افسردگی از جمله آثار اولیه‌ای است که محیط‌های خانوادگی را متأثر و کانون خانواده را به عنوان اصلی‌ترین پایگاه اجتماعی متضرر خواهد کرد.
 

خطیبی در همین باره تصریح کرد: فشارهای اقتصادی به ویژه در مورد قشرهای مستضعف و کسانی که قدرت خریدشان کاهش یافته است، بار روانی سنگینی را به همراه خواهد داشت که از محیط کار به محیط خانواده و جامعه منتقل می شود و آسیب هایی چون طلاق، اعتیاد، سرقت و... را در جامعه تشدید می کند.

این کارشناس در ادامه سخنان خود افزود: موضوع بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد این است که اگرچه امکان اصلاح بحران‌های اقتصادی در کوتاه مدت و به واسطه برخی سیاست‌های اصلاحی ممکن است، پیامد‌های اجتماعی این مسائل بسیار سخت است.

وی در توضیح این مسأله افزود: برای مثال در مورد قیمت دلار که تا نرخ ۱۷ هزار تومان نیز رسید، موضوع این است که این رقم در یک بازه زمانی کوتاه تا ۱۲ هزار تومان کاهش یافت، اما اگر همین تغییر به پیامدی چون طلاق یا دیگر آسیب‌های اجتماعی منجر شده باشد، جبران آن به این راحتی‌ها ممکن نیست.

این متخصص مسائل روانی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به پرسش «تابناک»، در مورد چرایی افزایش انگیزه شهروندان برای خرید در دورانی که قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد، گفت: این مسأله بخاطر ترس شهروندان از افت ارزش پول و کاهش قدرت خرید ناشی می‌شود که تا حدود زیادی منطقی است و نمی‌توان به آن خرده گرفت.

وی در پایان گفت: مسئولان اجرایی نباید از پیامد‌های اجتماعی مشکلات اقتصادی غافل باشند و باید با اتخاذ سیاست‌های حمایتی ویژه از بروز هر گونه آسیب اجتماعی جلوگیری کنند. همانطور که گفته شد خسارت‌های اقتصادی در کوتاه مدت قابل جبران است، اما پیامد‌های اجتماعی آن به این سادگی‌ها جبران نخواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۷
گرانی ها کمر مردم را شکسته.
از آنطرف گرانی ها جیب پولدارها و برخی مسئولان را پرتر کرده.

از روایات است که ۹ جزء از ۱۰ جزء عبادت کسب روزی حلال است.
عملا کسب روزی را سخت کرده اید و انتظار جامعه سالم و بانشاط دارید ؟
فقط عصبانیت و نارضایتی را در مردم افزایش دادید

تیر خلاص به اقتصاد را بزنید و مردم را راحت کنید.
به مردم دروغ نگید. آمارهای کذب را دیگه کسی باور نمیکنه
شوروی سابق بهترین درس عبرت تاریخ معاصر است.
فقر از فساد می آید. فقط نشاط قربانی فقر نیست :

سلب اعتماد از جامعه ،
کاهش اعتقادات مذهبی و دینی،
تهدید بنیانهای خانواده،
افزایش فساد اخلاقی
انواع بیماریهای روانی
کاهش امنیت اجتماعی و اقتصادی
پایین آمدن سطح بهداشت عمومی
پایین آمدن دانش و سطح علمی جامعه
.......
....
.

و در آخر زمینه سازی و فراهم شدن فرصت برای دشمنان خارجی برای حمله نظامی یا کودتا یا خرابکاری در کشور که برآیند همه اینها میشود فروپاشی !!!!!

از شوروی سابق درس بگیرید. هنوز بدبخته.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
تو همون سیستم های کمونیستی هم نکات خوبه پیدا میشه . توی کره شمالی همه شاغلند خوب وقتی قراره به کارمند که تازه کاری هم نمیکنه افزایش حقوق بدند ولی به کارگر که از سر نداشتن پارتی گیر بخش خصوصی افتاده افزایش حقوق نداشته باشه فاصله طبقاتی ایجاد میشه. یا توی کوبا همه از خدمات بهداشتی رایگان استفاده می کنند حالا شما این همه تبعیض رو بین بیمه های مختلف داری میبینی اینا زمینه ساز فروپاشی نیست ؟؟
مشکلات اقتصادی با وجود فساد اقتصادی در هیچ کشوری در جهان جبران نخواهد شد.
اول به مشکل مهمتر یعنی فساد اقتصادی رسیدگی کنید. بقیه اش خودبخود درست میشه.
ببینید که در دو نوسان شدید اقتصادی، یکی در سال 91 و دیگری در سال جاری، یعنی دو نوسان مهلک اقتصادی در طی شش سال زندگی مردم را به نابودی کشانده است! هر کدام از این نوسانها مردم را ده سال به عقب بردند. یعنی طی شش سال بیست سال پسرفت کردیم. برای همین است که دیگر هیچ کس کمترین امیدی برای بهبود شرایط ندارد. هیچ کس کمترین باوری به امکان جبران این سطح از نابودی و پسرفت اقتصادی را ندارد. حرفهای مسئولان دیگر باد هواست...
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
نوسان یا همان توم سال73 و 74،سبب شد پدر مجبور شود خانه ی بزرگ وخوبمان را بفروشد برای مخارج زندکی و خانه ای نصف آن و در محله ای بسیار پاپین تر بخرد. توزم سال 91 هم سبب شد،همسرم از من
جدا شود بخاطر مستاجری.تورم الان هم من را گرفتار بیماری افسردگی حاد کرده و شاید چند ماه دیگر خودکشی بکنم..
کاش میمردیم و از این وضع نابسامان رها میشدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
مرگ به موقع اش میآید، عجله نکن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
عجله نکن دوست عزیزم درکت می کنم تا چند وقت دیگر همگی دسته جمعی از گرسنگی می میریم
m
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
ظریف کفت این سبک زندگی رو خودمون انتخاب کردیم.پس حقمونه
علاوه بر بحرانهای روانی، فشار اقتصادی می تواند منجر به طغیانهای اجتماعی هم شود که به قول معروف خون که بجوشه، خلق بخروشه، داره تماشا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
مرسی
سرتیتر خیلی رسا و گویای خیلی موارد بوده
گوش شنوا وجود ندارد. همانند کشورهایی که بدلیل بی توجهی به مردم دوام نیاورذند
مدتهاست این خوره به جانم افتاده که اصلا وظیفه ی این مسولین افسرده کردن مردم ایران بود
صدها اثر منفي اجتماعي در بر خواهد داشت. فقط يكيشو ميگم. الان چند ساله تورمي كه واقعييش مثلا 25 درصده بانك مركزي به دروغ 20 درصد اعلام ميكنه و دولت حقوق ها را بصورت (((( پلكاني )))) افزايش ميده. اين افزايش پلكاني يعني اينكه ما متخصص و مهارت هاي بالا را كمتر اضافه مي كنيم و مثلا 10 درصد. خوب چرا؟ اون مهندس متبحر طراح كه قادر سد پل سازه ووووو طراحي كنه عاشق چشم و ابروش كه نيستين بهش حقوق ميدين 10 ميليون و اون كارگر صفر كه عين مجسمه است و هيچ كاري بلد نيست مگر اينكه بهش يكارو ياد بدن و انجام بده ميگيره مثلا 1.5 ميليون. چرا اين كارگر 20 درصد افزايش و مهندس طراحه 10 درصد؟ اين مغاير با اصل تخصص و اصل مهارت و رتبه بندي كارهاست كه مورد تاييد اسلام هست. پس شما با همين افزايش پلكاني عملا نظامتون كمونيستيه نه اسلامي. اگر اينطوريه ما از الان بجاي تبعيت از مراجع از سوپري محلمون تقليد كنيم چون ظاهرا شما اصلا علم و تخصص را قبول ندارين.
همين يك نقص را لطفا براش مقاله بزنيد و دليلشو بگيد كه چرا پلكاني افزايش ميدين و نه مساوي.
همين كارتون كلي اعتقاد متخصصين را نسبت به جمهوري اسلامي كم رنگ كرده. لطفا نشان دهيد و حتما در خبرها از استادي دليل اين افزايش پلكاني را براي ما مقاله بزنيد . با تشكر منتظريم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
اون مهندسه هم اولش فقط از مهندسی مدرکشو داشته و کارگر یکی دیگه بوده تا یواش یواش رشد کرده تجربه کاری اش بیشتر شده و به این حد رسیده . و گرنه شما دکتری مهندسی هم که داشته باشی منهای تجربه یه سنجاق قفلی هم نمیتونی بسازی
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
خیلی تند نرو مهندس مگه ما چند تا مهندس سد ساز داریم که حقوق بگیرن مسأله اینه که وقتی گفته میشه کارشناس یه سیاه ای در میاد به اندازه لشکر چین ۹۹۹نفر این گوشه واون گوشه که فقط ردیف استخدامیشون کارشناسی هست یهو یه رقم حقوق نجومی عایدشون میشه بدون این که کار مفیدی کرده باشند کلان نظام پرداخت دولتی مثل همون تولید وسد ساختن شون نا کارامده
کو گوش شنوا ...
به خدا من که اصلا نمیدونستم افسردگی یعنی چه، پس از گرانی شدیدا افسرده شدم. همه نگرانن. از فردا. از پس فردا. از ماه بعد. از سال بعد. دولت باید یه کاری کنه. همه افسرده شدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
وقتی آقای روحانی و دولتش خودشون باعث بانی این وضعیت باشن چی؟
مردم به درک ! سر آقایان سلامت .
تنها راه حلش اینه یه پلاستیک رو کل کشور بکشند و شیرهای گاز پارس جنوبی رو باز کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
احسنت .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
همین هم از سر این مردم زیاده!!!
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
دقیقا راه حل اینه
اگر بگوييد مديران از عواقب كارهايشان در تمام حوزه ها به خصوص در حوزه اجتماعي و فرهنگي غافل هستند كه يعني مدير نيستند و اگر هم بگوييد ميدانند و عمدا عمل ميكنند كه يعني خائن هستند. خودتان قضاوت كنيد كداميك هستند؟



مدير محترم سايت، آيا اين نظرات به مديران هم منعكس ميشود؟ اگردرج نميشود حداقل منعكس شود. البته درج هم شود چه تاثيري دارد!!! ديگه كار از كار گذشنه. چهار تا مدير موندند كه فقط خودشون هم توي ايران هستند و خانواده ها همه خارج از كشور هستند. چند تا كار نيم بند ميكنند شد شد نشد هم نشد. اين مملكت كه مملكت اونها نيست چرا دلشون بسوزه؟ به جهنم همه چيز خراب شد.
در جملاتتون جوری از مضارع استفاده میکنید انگار هنوز به اون مرحله نرسیدیم!؟!!
تمامی افعال تیترتون باید ماضی باشه...
این اتفاق افتاده و آسیب زده و افسرده کرده است رفته پی کارش.
بسیاری از فرصت ها هم از دست می ره
دختران و پسران جوان زیادی فرصت ازدواج کردن ندارن
زوج های بسیاری توان بچه دار شدن ندارن
فارغ التحصیل های بسیاری امکان اشتغال ندارن
کودکان بسیاری ترک تحصیل کرده اند
مهمتر از همه در صنعت فرصتهای زیادی از دست می ره
بازار شهرستان درامد صفر صفر است و کسبه ناراضی و افسرده.
همتی بازار را از رونق انداخته و فضای امنیتی راه انداخته و نوسانات ارزی دیگر کسی کاری نمی کند.
هیچی درست نمیشه وجبران نمیشه،فقطزلزله ۶۰ریشتری
چرا دوباره رفتید به روحانی رای دادید ؟ مگه روحانی و رییسی با هم فرق می کنند ؟ فوقش روحانی بده رئیسی بدتر . شماهایی که دارید از گرونی می نالید وقتی اونقد درک ندارید که بفهمید بد و بدتر هر دو یکی هستند پس لیاقتتون همینه که سفره هاتون از نون خالی بشهپ . ملتی که حافظه ی تاریخی نداره . من شخصا هرگز در هیچ انتخاباتی شرکت نکردم و نخواهم کرد . البته فقط یه بار فریب خوردم و به خاتمی رای دادم و بعد از اون دیگه هرگز . هنوزم خودم رو بخاطر اون یه بار نبخشیدم .
احسنت .درست گفتی . بجای افزایش منطقی حقوق کارمندان و کارگران می آیند و به نفع دولت تصمیم میگیرند که حقوق پایین را بیست درصد حقوق بالاتر۱۰درصد و۵ و صفردرصد. وبهانه میکنند که این به عدالت نزدیکتر است . چرا دروغ میگویید .این به مساوات نزدیک است نه به عدالت. پس سالها زحمت یک فرددرکسب تخصص و مهارت چه میشود .مثلاً بنده بیست و هفت سال است کارمیکنم و درزمانی که مدرک کیلویی نمی‌دادند تحصیلات تکمیلی را برای افزایش مهارت وتخصص گذراندم . پس حداقل ۸ یانه سال دیرتر توانستم کارراشروع کنم وبابیست وهفت سال سابقه کار به آستانه بازنشستگی رسیدم واوج هزینه های زندگی .بعد حقوق مرابه حقوق همکارمحترمی نزدیک میکنند که اولا هنوز دوسال است شروع بکار کرده ودوما ۹سال ازعمر راصرف علم ودانشگاه نکرده .وهنوز هزینه فرزندان هم آزارش نمی دهد. کجای این به عدالت نزدیک است ؟ اینکه حقوق اوهم کم است صددرصد قبول است ولی به معنای این نیست که حقوق من زیاد است . دولت می‌خواهد اعتراضات را از خودش دورکندو مردم را مشغول کند به یکدیگر . بجای اینکه از دولت بخواهند حقشان رابدهد به احکام حقوقی یکدیگر نگاه کنند وفکرکنند حقوق آنها درحکم همکاردیگرشان است.
این فشارهای اقتصادی. فقر و بیکاری تورم و گرانی از دو حال خارج نیست یادست‌هایی در کار است که از ملت ایران انتقام بگیرند ویا می خواهند ملت را ناراضی کنند در هرحال برخی از نجابت ملت سو استفاده می کنند
مشکل اقتصادی جبران می شود ؟ چطوری جبران می شود بیا شهرستان های کوچک نه برو جنوب تهران خدا کسانی را که می خواهد مجازات کند انها را کور می کند این سنت الهی هست
مردم واقعا دارن تواین فشار له میشن اما دوستان از تریبون ها اعلام میکنند که هیچ مشکلی نیست و بر سیاست های گذشته اصرار دارند
آمار تورم رو دارن ۲۰ درصد اعلام میکنند و افزایش دستمزد سال دیگه هم بیست درصد !
هیچ توجهی به ما ندارند کاملا با ما بیگانه شدن و باهر روشی انگار عمدا میخوان روان ما رو فرو بریزن
ما اعلام میکنیم له شدیم و دیگه در مقابل هیچ کشور یا قدرت توان ایستادگی نداریم
اگر شفافیت اقتصادی وجود داشت مشخص میشد که چه کسانی در گرانی خرید میکنند ،و هر ایرانی در ماه چقدر خرید میکند ؟ آمار خودکشی در ایران را اعلام کنید تا به فاجعه بودن آن آگاه گردید ؟ آمار طلاق ،و اعتیاد ،و دزدی ،و فحشا را اعلام نمایید تا مشخص شود از وضعیت بحران عبور کرده است ؟ قشر ۴٪ هایی که ثروت مملکت را در اختیار گرفته اند ،هیچگونه حب ایرانی ،و نوعدوستی ،و تعهد انسانی ندارند ؟
آیا گران کردن مواد پتروشیمی که تولید داخله خودمون هستش ،ربطی به امریکا داره؟ این دولت نمیدونه که گرونی قوطی های پلاستیکی یعنی ظروف تمامی مضروفهای مثل شیرو ماست و پنیر وو..... گرون بشه ،باعث گرونی همه این محصولات میشه؟!
فشار اقتصادی قطعا صدمات جبران ناپذیری به روح و روان مردم وفرزندان آنان خواهدزد .بدتر از آن جامعه طبقاتی که فاصله ها را بشدت زیاد کرده.واختلاس و سواستفاده های مالی بعضی .که کشور را به جهنم تبدیل کرده.امریکا تحریم میکنه درسته.ولی دزدی واخنلاس و گرانی کار کیه.
به خدا داریم از گرسنگی وبدبختی می میریم
در یک کلام سقوط اخلاق چیزی که گوشه و کنار از زبون هم میشنویم (مردم بدشدن) این خسارت غیر قابل جبرانه وچیزی که خیلی راجعه بهش صحبت نمیشه وبه نوعی تابو شده دین گریزی هستش
آن چیزی که انسان را عذاب می دهد حاکم شدن نظام فکری سرمایه داری در جامعه و پریدن روح معنویت ایثار، حاکم شدن حرص و ولع و فردگرایی و سود گرایی .در نسل فعلی و نسل بعدی است// از یک طرف یه نفر به مدیر عامل تعاونی مسکن گفته بود سال قبل 2000 دستگاه مربوط به آسانسور از ایتالیا وارد کرده سال قبل ده میلیون و الان 50 میلیون با ده ها میلیارد سود بادآورده و از طرف دیگه امشب دوستم می گفت از بندرعباس زنگ زدن به من گفتم مشهدم در صورتی که خودش قم است اما خودم میوه و گوشت و....حذف شد // یا حجه بن الحسن عجل علی ظهورک
چرا اینقدر نق میزنید ، مگر جناب ولایتی نفرمودند که مردم یمن لنگ می بندند و نان خشک میخورند
مگه برجام افتاب تابان نبود سکوت کردید تابناکی ها
بیماریهای روانی که مشکل می توان درمان کرد
لفنا اینقدر از مشکلات اقتصادی مردم نگویید همه میدانند مشلات هست دیگر ایهمه جاروجنجال نداار
عمرا جبران بشه
در همه کشور ها اسیا اروبا و امریکای جنوبی وحتی در خود امریکاو روسیه بحرانهایی ورود میکنند اما بلافاصله با تدابیر از فبل بیش بینی شده و به کارگیری نخبه گان اقتصادی و کاربست نقطه نطرات اندیشمندان و اساتید نخبه دانشگاهی بحران به وجود امده تا حد قابل توجهی مهار مینمایند در عین حال عموما از ساختار ها و زیر بنادی اقتصادی سالم و برنامه ریزی شده ایی برخوردارند اما در جامعه ما بحران به وجود امده ناشی از سیاست های نادرست در عرصه بین المللی و اصرار در تداوم ان است اشتباهات به عمد با تحمیل هزینه های نجومی بر گرده مردم ان هم با وجود ان همه اختلاس وگم شدن میلیاردها دلار از بودجه مملکت و مسولین و نماینده گانی که در اندیشه زندگی های اشرافی و افزایش داشته های مادی و سرمایه ها شان میباشد اخر مردم به امید کدامین مسول و مدیریت و این اقتصاد اشفته و لجام گسیخته دل ببندند و حالا هم گویی مابین دولت و چندی از نهاد اختلافاتی شکل گرفته که بحران و تورم حاصل را ناشی از عملکرد ناشیانه و نادرست دیگری میداند اقای ریس جمهور هم که در سکوت توهین کنندهایی به مردم قرار گرفته است گویی مملکت نه دولتی دارد و نه مسول و نماینده ایی و نه هیچکس دیگر اخر چطور اقایانی که حقوق های بالای چند ده یا چند صد میلیونی دریافت کرده و هیچ سودی هم نه به مملکت دارند ونه سودی به مردم چگونه مشکلات این مردم را درک خواهند کرد تنها و تنها دشمن این مردم وسرزمین مدیران ناکارامد میباشند و این واقعیت برای مردم کاملا اشکار گردیده است
همه میگن امنیت داریم که به فرض امنیت هم داشته باشیم!
ولی مهمتر از امنیت جانی امنیت روانی است که وضع پولدار و فقیر در ایران بدجور داغونه
شاید ارسال نظر من دیر شده و شاید منعکس نشه ولی اگر شد باید بگم کشورهایی مانند کره شمالی ونزولا یا کوبا که در تحریم امریکا هستند و شرایط زندگی اونها هم سخت شده ولی قبول کنیم دولت های اونا برا شادی مردم کم نگذاشته اند
چرا ما فقط یاد گرفتیم حرفهای قشنگ وشعارهای الکی بدیم بس است ؟/کمی انصاف داشته باشیم وبداد این ملت عملی واصولی برسید نه شعاری ؟/.....
خود مردم مقصر هستند ؛
ملتی که روزی شادترین ملت بود امروز به یکی از ناراحت ترین و عصبانی ترین ملت ها با انواع بیماری های روانی تبدیل شده است. بخشی از ان اقتصادی است و بخش دیگری اجتماعی است. کسانی که میگویند اولویت مردم ورزشگاه و کنسرت و تاتر و ... نیست، بزرگترین خیانت را به ایران و ایرانی و نسل های آتی میکنند! غذای روح، ورزش، تفریح، موسیقی، تاتر، کارناوال شادی و .... است. تقویم را نگاه کنید و ببینید چند روز از سال صدا و سیما و جامعه عزادار است
کارگاه ما که 7 نفر بودیم بیکار شده ایم. همه دارای زن و تچه . علت آن هم نبود ابزار و مواد فولادی است . این تیم اقتصادی با عث قفل شدن و تعطیلی کارگاه ها شده و فقط برای جمع اوری دلار تقلا می کند
تا 1400 هستند در خدمتمون
ما را به مقام انسانیت رساندند
دل خوش به این مقدار نباشیم
باش تا صبح دولتت بدمد

علی برکت الله
مشکلات اقتصادی چطور جبران می شود وقتی مردم هر چه را که سالیان سال انباشتند بر باد دادید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی