بازدید 8224
۲

اتمام حجت وزارت علوم با متقاضیان دکترا خارج از کشور

اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای به متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در خارج از کشور، هشدار داد که مدرک صادر شده توسط برخی دانشگاه‌ها را حتی مورد بررسی و ارزشیابی قرار نخواهد داد.
کد خبر: ۸۵۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 08 December 2018
اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای به متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در خارج از کشور، هشدار داد که مدرک صادر شده توسط برخی دانشگاه‌ها را حتی مورد بررسی و ارزشیابی قرار نخواهد داد.

به گزارش «تابناک»، ماجرای تحصیل بسیاری از ایرانیان در دانشگاه‌های غیر معتبر در دیگر کشور‌ها از جمله مسائلی است که از دیرباز آموزش عالی کشورمان را به چالش کشیده و به باور بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصان، سبب ساز شکل گیری بی عدالتی در ابعادی وسیع شده است.

مساله‌ای بغرنج که اگرچه وزارت علوم و وزارت بهداشت، دو متولی آموزش عالی در کشورمان کوشیده‌اند برای پایان دادن به آن راه حل‌هایی ارائه دهند، اما کماکان تا حدودی پابرجاست و در برخی مقاطع، به شدت خودنمایی می‌کند؛ مثل اتفاقی که اخیرا و در پی افزایش ناگهانی و شدید قیمت ارز در کشورمان رخ داد.

در مقطع اخیر، وزارت بهداشت که تن به تبدیل دانشجویان خارج به داخل نمی‌داد، به ناگاه تغییر جهت داد تا شماری از دانشجویان خارج کشور مسیر بازگشت به میهن در پیش گیرند. دانشجویانی که ظاهرا از دید برخی منتقدان از جمله چند تن از نمایندگان مجلس، بسیاری شان صلاحیت تحصیل در دانشگاه‌های داخل را ندارند چراکه در دانشگاه‌های دست چندم در جهان به تحصیل مشغول بودند.

رویدادی که نمونه‌ای در ابعاد بسیار بزرگ‌تر از آن در سال‌های گذشته و توسط وزارت علوم کشورمان به ثبت رسیده و از این رو، راهکار‌های ارائه شده برای مقابله با آن مهم جلوه می‌کند. مثل شیوه نامه تدرک دیده شده در وزارت علوم که به تازگی بر سختگیری‌های آن افزوده شده است.

آن گونه که اطلاعیه اخیر اداره کل امور دانش آموختگان خارج نشان می‌دهد، بعد از سپتامبر ۲۰۱۸، محدودیت‌های جدیدی در ارزیابی و ارزشیابی مدارک صادر شده توسط دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها صورت خواهد گرفت و بر این اساس، لیست دسته بندی فهرست دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها به روز رسانی شده است. (برای دیدن این فهرست اینجا بروید)

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، در مقطع دکترا در دانشگاه‌های خارج از کشور صرفا مدرک صادر شده توسط دانشگاه‌های گروه الف. (ممتاز) و گروه ب. (خوب) قابل بررسی و ارزشیابی هستند و از این رو به متقاضیان تحصیل در دیگر کشور‌ها در مقطع دکترا توصیه می‌شود که این نکته را مد نظر قرار دهند چراکه در غیر اینصورت، مدرکشان در کشورمان معتبر شناخته نخواهد شد.

به عبارت بهتر، آن دسته از متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در دیگر کشور‌های جهان که در دانشگاه‌های گروه ج. (متوسط) یا د. (ضعیف) ثبت نام کنند، مدرک نهایی و فارغ التحصیلی شان در کشورمان بی اعتبار است و کماکان کارشناسی ارشدشان آخرین و بالاترین مدرک تحصیلی شان به حساب می‌آید.

رویکردی جالب توجه که اگر مسئولان در اجرایش نیز جدیت به خرج دهند و با هیچ بند و تبصره‌ای در آن رخنه به وجود نیاورند، می‌تواند مانع از سواستفاده برخی از مدارک غیر معتبر شود. اتفاقی که البته گام نخست مقابله با این معضل است و جا دارد که به بررسی مدارک شاغلین در کشورمان به منظور پاکسازی مدارک بی اعتبار و همچنین و مقابله شدید با استفاده از عناوین جعلی که اتکایشان به مدارک بی اعتبار است گره بخورد تا همه جانبه‌تر و عادلانه‌تر شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
باسلام.البته اگر دوستان به رتبه بندی دانشگاهها که به زبان انگلیسی می باشد نگاهی کنند بیشتر دانشگاههایی که ایران آنها را متوسط یا ضعیف عنوان کرده در آن تقسیم بندی از غالب دانشگاههای ایرانی رتبه بالاتر داشته وبه نظر می آید رتبه بندی ایرانی بیشتر کاربرد داخلی داشته ودر مقیاس جهانی اعتبار چندانی ندارد.
این کار واقعا درست است به شرطی که برای همه دانشگاه ها و افراد یکسان اجرایی شود!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل