بازدید 2035

حتی یک وزیر پاسخی برای اعلام نیاز شغلی نداد

کد خبر: ۸۵۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 08 December 2018
زاهدی با اشاره به مشکلات موجود در وزارت علوم گفت: شرایط موجود ضرورت بازنگری در رشته‌های دانشگاهی منسوخ را نشان می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره  چالش‌های کارآفرینی و آموزش عالی با اشاره به اینکه نظام آموزش عالی ما با وجود تاریخچه صد ساله بیمار است،‌ اظهار کرد:‌  ۱۳۰ هزار دانشجوی دوره دکتری داریم و رضایت نداشتن دانشجویان در این دوره باعث مهاجرت به خارج از کشور شده است.

وی ادامه داد: موضوع پژوهش از سال ۱۳۷۰ به طور جدی دنبال شد و دوره دکتری هم رونق گرفت و در حالی که هدف اصلی افزایش علم دانشجو  در هر حوزه‌ای بود اما حتی در حوزه پژوهش هم  به سمت مقاله نویسی رفتیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با بیان اینکه تا چند سال قبل  رسیدن به مقام اول علمی در منطقه منوط به  مقاله نویسی بود، گفت: این فرایند به تدریج  تبعاتی از جمله بیکاری نسل جوان  را در پی داشت و نیاز صنعت رفع نشد  البته از سویی دیگر  صنایع مانند وزارت نفت هم در حق دانشگاه بی مهری کرد و صرفا بخش‌هایی مانند وزارت دفاع به دانشگاه توجه کردند.

زاهدی با اشاره به اینکه صنعت هنوز دانشگاه را باور نکرده است،‌ بیان کرد: مرور رشته‌های دانشگاهی نشان از منسوخ شدن برخی از آنها دارد و نیاز به کاهش ظرفیت در برخی رشته ها و ترکیب با رشته های دیگر شویم و عمل نکردن به همین عوامل باعث رشد نکردن کارآفرینی است. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌ بیماری وزارت علوم درونی و بیرونی است و اگر مدیریت در وزارت علوم برنامه ریز و آینده نگر باشد بسیاری مشکلات حل می شود و نهاد‌های دیگر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باید پای کار بیایند علاوه بر آن همچنین در رتبه بندی دانشگاه‌ها باید شاخص ارتباط با صنعت را نیز مدنظر قرار داد. 

وی به موضوع  آمایش سرزمینی هم اشاره و بیان کرد:  به همه دستگاه‌ها نامه زدیم که نیاز‌های ۱۰ سال آینده خود را در اختیار ما بگذارند، در حالی که حتی یک وزیر به ما جواب نداد.

هدفمند کردن کارآموزی و رساله های دانشجویی
در ادامه برات قبادیان معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اکنون آموزش عالی موجود عرضه محور است،‌گفت:‌ در آموزش عالی 2 مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی داریم و طی سال های اخیر تلاش کرده ایم در دوره کاردانی و کارشناسی، کارآموزی هدفمند را دنبال کنیم و با توجه به اینکه در دوره کارشناسی ارشد و دکتری یک میلیون دانشجو داریم که اگر ۱۰ درصد یا ۱۰۰ هزار پایان نامه را هدفمند می‌کردیم اکنون به سمت حل ۱۰۰ هزار مشکل رفته بودیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل اول برای رفع نیاز‌های کشور تربیت شدند،‌ گفت: برای صنایع وارداتی یا باید افرادی از خارج می‌آمدند و آن را راه اندازی می کردند یا باید در داخل نیرو تربیت می‌کردیم که تربیت دانشجوی دوره کاردانی و کارشناسی کفایت می‌کرد.

قبایان با اشاره به طرحی جدید درباره توسعه پایدار اظهار کرد: اخیرا طرحی برای توسعه اشتغال پایدار ارائه شده است و با همکاری وزارت علوم همکاری هدفمندی برای هدفمند کردن رسالات دانشجویی داریم.

معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آموزش عالی خودبخود بیمار نشده بلکه با بی برنامگی بیمار شده است سوال و دغدغه روشنی که حوزه صنعت از حوزه آموزش عالی دارد این است که آیا نیرویی تربیت شده برای آینده و تحولات جدیدتر عرصه صنعت آمادگی دارد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر