بازدید 12530
۵
پیمانه اقتصادی؛

صادرات نفت ایران به چین در ماه دسامبر افزایش می یابد/ آمریکا پس از ۷۵ سال صادرکننده خالص نفت خام شد/ دو اژدهای چینی بازار موبایل را می‌بلعند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهم عراق از کاهش تولید نفت اوپک ۱۴۰ هزار بشکه است، جهش بهای نفت پس از اعلام توافق اوپک، قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافت، وزیر نفت سعودی: برای طولانی مدت تولید نفت را کاهش نمی‌دهیم، قیمت جهانی مواد غذایی ارزان‌تر شد و پیش‌لرزه برگزیت برای خودروسازی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۵۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 08 December 2018
صادرات نفت ایران به چین در ماه دسامبر افزایش می یابد/ آمریکا پس از ۷۵ سال صادرکننده خالص نفت خام شد/ دو اژدهای چینی بازار موبایل را می‌بلعند/پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهم عراق از کاهش تولید نفت اوپک ۱۴۰ هزار بشکه است، جهش بهای نفت پس از اعلام توافق اوپک، قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافت، وزیر نفت سعودی: برای طولانی مدت تولید نفت را کاهش نمی‌دهیم، قیمت جهانی مواد غذایی ارزان‌تر شد و پیش‌لرزه برگزیت برای خودروسازی را در بر دارد.
 
توافق جدید اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید نفت

در یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک با حضور چهارده عضو این سازمان در وین، پایتخت اتریش، مقرر شد اعضای اوپک ٨٠٠ هزار بشکه و اعضای غیر اوپک ٤٠٠ هزار بشکه (در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه) میزان عرضه نفت به بازار کاهش دهند. همچنین ایران با توجه به تحریم ها، مشمول معافیت از کاهش عرضه به بازار شد. توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای شش ماه است. به نقل از ایرنا، قرار شده اعضای اوپک ۲.۵ درصد از تولید ماه اکتبر (مهر-آبان) ٢٠١٨ خود را کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف شدند.

سهم عراق از کاهش تولید نفت اوپک ۱۴۰ هزار بشکه است

'ثامر الغضبان' روز جمعه در یک گفت وگوی خبری پس از اجلاس اوپک در وین گفت، سهم عراق از کاهش تولید نفت اوپک در سال ۲۰۱۷ روزانه ۲۲۰ هزار بود و اکنون به ۱۴۰ هزار بشکه رسیده است.  وی گفت: این میزان کاهش از نظر عراق راضی کننده است چرا که قیمت نفت در بودجه سال ۲۰۱۹ این کشور ۵۶ دلار در هر بشکه است که ۲۰ درصد کسری بودجه ایجاد خواهد کرد.  الغضبان افزود: بر این اساس عراق نیز نیاز به نرخ‌های بهتری برای فروش نفت در بازار جهانی داشت.  

جهش بهای نفت پس از اعلام توافق اوپک

انتشار گزارش‌های اولیه درباره توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت، سبب شد بهای نفت حدود ۵ درصد افزایش یابد. به گزارش رویترز از لندن، قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۱۳ و ۵۵ دقیقه به وقت گرینویچ (ساعت ۱۷ و ۲۵ دقیقه به وقت تهران) با ۳ دلار و ۲۶ سنت افزایش به ۶۳ دلار و ۳۲ سنت رسید. قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا نیز در این مقطع با ۲ دلار و ۶۲ سنت افزایش به ۵۴ دلار و ۱۱ سنت رسید. افزایش قیمت نفت اندکی پس از آن اتفاق افتاد که منابع آگاه اعلام کردند اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز به توافق رسیده‌اند.

صادرات نفت ایران به چین در ماه دسامبر افزایش می‌یابد

به گفته منابع صنعتی و آمار‌های ریفینیتیو ایکون، پس از اینکه دو پالایشگاه دولتی چین استفاده از معافیت‌های تحریم‌های ایران را آغاز کردند، واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر افزایش می‌یابد. سه منبع آگاه به رویترز گفتند سینوپک واردات نفت از ایران را اندکی پس دریافت معافیت چین در ماه نوامبر از سر گرفت، در حالی که شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) خرید نفت از ایران را از ماه دسامبر آغاز خواهد کرد. رویترز در ماه نوامبر گزارش داده بود که چین تحت معافیت از آمریکا می‌تواند روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت از ایران به مدت ۱۸۰ روز وارد کند. یک مدیر نفتی آگاه به فعالیت‌های سی ان پی سی در ایران گفت: این گروه بزرگ چینی که میلیارد‌ها دلار در میادین نفتی ایران سرمایه گذاری کرده، آماده است تا تمام سهم تولید خود را از ماه دسامبر بارگیری کند. این مدیر نفتی که نخواست نامش فاش شود، برآورد کرد که سی ان پی سی حداقل ماهانه ۲ میلیون بشکه نفت، برای جبران کاهش‌هایی که پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا انجام داده بود، از ماه دسامبر بارگیری خواهد کرد که ۲ برابر سطوح گذشته است. دومین منبع آگاه گفت: پیش از اینکه معافیت‌ها اعلام شود، سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا برنامه ریزی کرده بود تا بارگیری نفت ایران را در ماه نوامبر متوقف کند، اما واردات را چند روز پس از دریافت معافیتازسرگرفت. وی افزود: «ما به واردات نفت ایران در ماه نوامبر ادامه می‌دهیم چراکه معافیت دریافت کردیم.» یک منبع آگاه دیگر گفت: نفت ایران به لحاظ قیمت گذاری در مقابل رقبای دیگر در غرب آسیا جذاب است. در ماه نوامبر و دسامبر، نفت سنگین ایران در بازار آسیا، ۱.۲۵ دلار در هر بشکه زیر نفت مدیوم عربستان فروخته شد؛ تخفیفی که از سال ۲۰۰۴ تاکنون دیده نشده بود. این منبع آگاه همچنین گفت: بسیاری از پالایشگاه‌های چینی به سمت پالایش انواع نفت ایران روی آورده اند. آمار‌های ریفینیتیو ایکون نشان می‌دهد ۲.۷۷ میلیون تن از نفت خام ایران در ماه اکتبر در بنادر چین تخلیه شده اند که این رقم شامل آنچه در تانکر‌ها در بندر دالیان ذخیره شده است نیز می‌شود.

قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یافت

روز گذشته، هر اونس طلا با ۲.۵۹ دلار افزایش ۱۲۴۰.۳۷ دلار فروخته شد. طلا روز گذشته به ۱۲۴۴.۳۲ دلار، بالاترین رقم در نزدیکی ۵ ماه گذشته رسیده بود. این فلز گرانبها طی هفته گذشته ۱.۵ درصد افزایش قیمت داشته که در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از هفته منتهی به ۲۴ آگوست قرار دارد. بازیگران بازار طلا پس از اینکه وال استریت ژورنال گزارش داد که مقامات فدرال رزرو در حال بررسی این هستند که یک سیاست صبر را پس از افزایش نرخ بهره در نشست ماه دسامبر خود در پیش بگیرند، امیدوار شدند. مارک تو، تحلیلگر بازار گفت: «طلا به تغییرات سیاست پولی حساس است. اگر کندی در نرخ بهره رخ دهد، من فکر می‌کنم رسیدن قیمت طلا به ۱۲۵۰ تا ۱۲۶۰ دلار آسان باشد.» افزایش نرخ بهره از جذابیت طلا برای سرمایه گذاران می‌کاهد، زیرا این فلز گرانبها یک دارایی بدون بهره است و هزینه‌های نگهداری آن افزایش می‌یابد.

آمریکا پس از ۷۵ سال صادرکننده خالص نفت خام شد

هفته گذشته، ایالات‌متحده پس از اولین بار در ۷۵ سال اخیر، به صادرکننده خالص نفت تبدیل شد. دستیابی به این امر، حتی اگر موقت و برای فقط یک هفته هم که باشد، نشان‌دهنده افزایش تاثیرگذاری جهانی صنعت تولید نفت خام آمریکاست. طبق داده‌های بلومبرگ و موسسه سوخت آمریکا، ایالات‌متحده از سال ۱۹۴۹ واردکننده خالص نفت خام بوده است (یعنی میزان واردات آن از صادرات آن بیشتر بوده است). طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به ۳۰ نوامبر، وارادات خالص هفتگی نفت خام توسط آمریکا، منفی ۲۱۱ هزار بشکه در روز بوده است که به معنای این است که آمریکا ۲۱۱ هزار بشکه در روز به صورت خالص وارد می‌کرده است. تا به اینجای کار در ۲۰۱۸، واردات خالص آمریکا حول رقم ۲ میلیون بشکه در روز نوسان می‌کرد، این درحالیست که رکورد واردات خالص این کشور مربوط به سال ۲۰۱۵ و برابر با ۱۴.۳۷۰ میلیون بشکه در روز است. به نقل از مهر، هفته گذشته صادرات نفت خام آمریکا به رکورد ۳.۲۰۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. طبق داده‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هفته گذشته تولید نفت آمریکا هم رکورد زد و برای کل ماه نوامبر، به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسید. تولید ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز، از رکورد تولید دو غول صنعت نفت جهان، روسیه و عربستان سعودی هم بیشتر است، هرچند عربستان سعودی هم در ماه گذشته رکورد تولید نفت خود را شکست. /اویل‌پرایس

وزیر نفت سعودی: برای طولانی مدت تولید نفت را کاهش نمی‌دهیم

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزیر نفت عربستان سعودی در حاشیه نشست اوپک در وین گفت: ما برای جلوگیری از افزایش زیاد تولید نفت شیل، قصد نداریم تا برای طولانی مدت تولید نفت را کاهش دهیم. وی همچنین افزود: بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان آمریکا است و به نظر من تولیدکنندگان نفت و گاز و از جمله آمریکا نفس راحتی خواهند کشید؛ زیرا ما بازار نفت را شفاف‌تر و برای سال ۲۰۱۹ قابل پیش بینی کردیم.

قیمت جهانی مواد غذایی ارزان‌تر شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در نوامبر به پایین‌ترین سطح در بیش از دو سال گذشته کاهش پیدا کرد.  شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند در نوامبر به ۱۶۰.۸ واحد رسید که در مقایسه با رقم بازبینی شده ۱۶۲.۹ واحد در اکتبر، کمتر بود و این شاخص در پایین‌ترین سطح از ماه مه سال ۲۰۱۶ قرار گرفت.  به گزارش ایسنا،  در میان مواد غذایی مورد بررسی در شاخص فائو در نوامبر، تنها قیمت شکر ۴.۴ درصد نسبت به اکتبر افزایش پیدا کرد.

دو اژد‌های چینی بازار موبایل را می‌بلعند

تحلیلگران فعال در حوزه بازار موبایل به تازگی برآورد کرده‌اند که هواوی و شیائومی بعنوان دو شرکت چینی بزرگ، بازار گوشی‌های هوشمند در سال آینده را تحت سلطه خود درخواهند آورد. تازه‌ترین گزارش‌های منتشره از سوی مؤسسات تحقیقاتی و آماری نشان می‌دهد که هواوی و شیائومی توانسته اند در سال‌های اخیر بخصوص در طول سال جاری میلادی عملکرد موفقیت آمیز و فروش چشمگیری را به خود اختصاص دهند که این امر موجب می‌شود بسیاری از رقبای قدرتمند خود نظیر سامسونگ و اپل را نیز کنار زده و باعرضه و ارائه محصولاتی با کیفیت بالا، طراحی جدید و قیمت مناسب‌تر سهم بیشتر و بزرگتری از بازار‌های جهانی موبای را به دست آورند. به گزارش ایسنا، بر اساس گفته‌های مقامات زنجیره تامین هواوی،  این  شرکت پیشتر پیش بینی کرده بود که قادر خواهد بود تولید و عرضه محصولات خود را تا ۲۵ درصد در سال آینده میلادی افزایش دهد و هدف فروش خود را نیز در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند برساند. آمار‌های فروش هواوی و شیائومی نیز می‌تواند صحت این ادعا را تایید کند، چراکه شیائومی به‌عنوان یک برند نوظهور در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند موفق شده است از بسیاری از برند‌های قبلی و معروف جهان نیز سبقت بگیرد و عملکرد و شهرت خوب و قابل قبولی را برای خود دست و پا کند. بر اساس گزارش وب سایت gsmarena، شیائومی نیز اعلام کرده که تصمیم دارد با یک افزایش ۲۰ درصدی در تولید محصولاتش در سال آینده نسبت به سال جاری میلادی، بالغ بر ۱۶۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در بازار‌های جهانی عرضه کرده و به فروش برساند.

پیش‌لرزه برگزیت برای خودروسازی

فروش خودرو‌های بریتانیا در ماه نوامبر با کاهش ۳ درصدی روبه‌رو بوده که از دلایل آن می‌توان به کاهش اطمینان مشتریان در رابطه با برگزیت و افت تقاضا برای خرید خودرو‌های دیزلی اشاره کرد. انجمن سازندگان و تجار موتور در این باره اعلام کرد: «اکنون این موضوع حیاتی است تا برای بازگرداندن اعتماد به مشتریان و تقویت بازار خودرو در آستانه سال جدید میلادی، بریتانیا بتواند به یک توافق با اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت دست یابد.» ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا که از حامیان برگزیت نرم است طرح خود را برای توافق با اتحادیه‌اروپا در راستای ادامه تجارت پس از خروج از این اتحادیه به پارلمان بریتانیا ارائه کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد،  پیش‌بینی می‌شود که قانونگذاران این کشور در ۱۱ دسامبر رأی خود را به این طرح اعلام کنند؛ در‌حالی‌که فروش خودرو‌های دیزلی ۴/ ۳۲ درصد از بازار خودروی بریتانیا را به خود اختصاص می‌دهد در ماه نوامبر تقاضا برای خرید این مدل خودرو‌ها با کاهش ۱۷ درصدی مواجه شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
دو اژدهای چینی موبایل بدون اجازه آمریکا مورچه هم نیستند.
سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل
بیرون نمی توان کرد الا به روزگاران.

غربزده ها یک عمر خدایشان غرب بوده است و نمی توانند باور کنند یک کشور آسیایی مستقل مثل چین بتواند در مقابل اروپا و آمریکا بایستد
پس دولت امریکا را خیار چمبر حساب کرده اید، که اجازه دهد چین بازار موبایل را قبضه کند. نخیر دولت امریکا اجازه نخواهند داد. کاری می کند چند نفر کشته شوند از ذوق خرید گوشی اپل و چند نفر هم بخاطر نداشتنش خودکشی کنند در سطح دیگر تحریم گوشی چینی هاست.(دست چینی ها درد نکند که به فکر جیب امثال من هستند)
شانس اوردیم چین هست وگرنه ...
توليد كنندگان كوشى هاى هوشمند درغرب قادر به شنود از استفاده كننده گان گوشى هاى خود مى باشند ولى درمورد گوشى هاى چينى اين توانايى را ندارند وغرب مجبور است به هر بهانه اى شده جلو فروش انرا بگيرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر