بازدید 18422
پیمانه اقتصادی؛

تولید پنج خودرو سواری متوقف شد/ چالش سال آینده بازار نفت/ ایران و هند برای پرداخت پول نفت به روپیه توافق کردند/ یارانه نقدی در بودجه ۹۸ همان ۴۵۵۰۰ تومان

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت تحت تأثیر اجلاس اوپک، زنگنه: اوپک دیدار دشواری داشت، عراق: امکان جایگزین کردن واردات گاز از ایران را نداریم، روسیه: کاهش تولید نفت در زمستان دشوارتر است، واردات تخم مرغ تأثیری در تنظیم بازار داخل ندارد، ریزش شدید بازار‌های سهام آسیا و آمریکا به دنبال دستگیری مدیر هواوی و کاهش صادرات چای هند به ایران در پی تحریم‌های آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۵۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 07 December 2018
تولید ۵ خودرو سواری متوقف شد/ چالش سال آینده بازار نفت/ ایران و هند برای پرداخت پول نفت به روپیه توافق کردند/ یارانه نقدی در بودجه ۹۸ همان ۴۵۵۰۰ تومانپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت تحت تأثیر اجلاس اوپک، زنگنه: اوپک دیدار دشواری داشت، عراق: امکان جایگزین کردن واردات گاز از ایران را نداریم، روسیه: کاهش تولید نفت در زمستان دشوارتر است، واردات تخم مرغ تأثیری در تنظیم بازار داخل ندارد، ریزش شدید بازار‌های سهام آسیا و آمریکا به دنبال دستگیری مدیر هواوی و کاهش صادرات چای هند به ایران در پی تحریم‌های آمریکا را در بر دارد.

بهای نفت تحت تأثیر اجلاس اوپک، کاهش یافت

روز گذشته در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت بیش از یک دلار کاهش یافت و بشکه‌ای ۶۰ دلار و ۵۱ سنت به فروش رفت.  رویترز، درباره دلیل کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی نوشت: پس از آنکه در اجلاس امروز اوپک کشور‌های عضو سیگنال دادند اینکه کاهش تولید نفت کمتر از آنچه پیش از این متصور می‌شد، انجام می‌گیرد، قیمت نفت هم کاهش یافت. پیش از این اجلاس عربستان اعلام کرد ۱.۴ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در بازار وجود دارد و کشور‌های صادرکننده نفت باید تولید خود را کاهش دهند. این حجم کاهش تولید می‌توانست عرضه در بازار را به شدت کاهش دهد.

تولید پنج خودرو سواری متوقف شد

مهرماه امسال تولید خودرو‌های سواری هیوندای i. ۲۰، لیفان ۸۲۰، لیفان X. ۶۰، لیفان X. ۵۰ و MG ۳۶۰ متوقف شد.  به گزارش ایسنا، بر اساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید این خودرو‌ها در حالی به صفر رسیده که در مهرماه پارسال ۷۲۰ دستگاه هیوندای آی۲۰، ۱۹۲ دستگاه لیفان ۸۲۰، ۱۱۶۱ دستگاه لیفان X. ۶۰  و ۵۸۵ دستگاه لیفان X. ۵۰ در شرکت کرمان موتور و ۲۰ دستگاه MG ۳۶۰ دنده‌ای در شرکت صنعت خودرو آذربایجان تولید شده بود. چهار مدل از این خودرو‌ها در کرمان تولید می‌شد. این دو خودروساز در مورد دلایل توقف تولید محصولاتشان تاکنون توضیحی ارائه نکرده اند.

زنگنه: اوپک دیدار دشواری داشت

وزیر نفت پس از دیدار رسمی اعضای اوپک در مقر این گروه در وین گفت: وزیران اوپک برای رسیدن به توافق قطعی درباره کاهش تولید لازم است به مذاکرات خود برای یک روز دیگر ادامه دهند. پس از دیدار چند ساعته اوپک که بی‌نتیجه پایان پذیرفت، زنگنه گفت: ما مشورت بیشتری خواهیم کرد. ایران خواستار معافیت از کاهش تولید نفت شده و وزیر نفت کشورمان اعلام کرده که تهران در شرایطی که تحت تحریم‌های آمریکاست، در هیچ گونه کاهش تولیدی مشارکت نخواهد کرد.

چالش سال آینده بازار نفت

رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک تصریح کرد: با نگاه به سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد چالش‌های جدیدی خواهیم بود، از جمله اینکه، افزایش عرضه فراتر از تقاضاست و نشانه‌هایی از کند شدن رشد تقاضا دیده می‌شود.  سهیل المزروعی وزیر نفت و صنعت امارات متحده عربی روز پنجشنبه در یکصد و هفتاد وپنجمین نشست سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، با بیان این‎که همه می‌توانیم بگوییم سال ۲۰۱۸ سال مثبتی بوده است، ادامه داد: ما شاهد پیشرفت مثبت در حذف مازاد ذخیره‌سازی بودیم و بازار بازگشت بیشتری به توازن داشت و همکاری عالی میان اعضای اوپکی و غیر اوپکی توافق جهانی کاهش تولید نفت در جریان بود.   وی ادامه داد: موفقیت اعضای اوپک در راستای منافع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، صنعت نفت و اقتصاد جهانی بوده است. به گفته المزروعی، هیچ تردیدی نیست که توافق یادشده، یک موفقیت بوده است و خوش‌بینی و اعتماد بیشتری در بازار نفت ایجاد کرده و از پشتیبانی دیگر تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان و سازمان‌های جهانی مختلف برخوردار شده است. با این همه، فکر می‌کنم می‌توانیم تأیید کنیم که کار ما پایان نیافته است. وزیر نفت امارات متحده عربی افزود: امروز، روزی حیاتی است که فاصله احتمالی میان عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی و چگونگی تأثیر آن بر سطح ذخیره‌سازی و توازن بازار را که در دو سال گذشته به سختی به آن دست یافته‌ایم، ارزیابی شود.  

عراق: امکان جایگزین کردن واردات گاز از ایران را نداریم

علیرغم فشار آمریکایی‌ها برای فشار برای عراق برای قطع واردات نفت و گاز از ایران رئیس شرکت گاز جنوب عراق اعلام کرد کشورش برای قطع واردات گاز از ایران دستکم به دو سال زمان نیاز دارد. به گزارش ایرنا، رسانه‌های محلی به نقل از «حیان عبدالغنی» رئیس شرکت گاز جنوب عراق نوشتند: عراق دست کم به دو سال زمان برای قطع واردات گاز از ایران نیاز دارد. وی افزود: اگر عراق روزانه ۴۰۰ هزار مترمکعب به تولید گاز خود بیفزاید، پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تولید گاز عراق به یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در روز برسد. این مقام عراقی اضافه کرد: تولید گاز کنونی عراق برای تامین نیاز مراکز تامین برق به گاز کافی نیست و عراق به واردات گاز خود از ایران ادامه خواهد داد. رئیس شرکت گاز جنوب عراق در ادامه تاکید کرد که عراق دستکم به ۲۴ ماه زمان نیاز دارد تا بتواند برحجم تولیدات خود برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق بیافزاید. این سخنان در حالی بیان می‌شود که دولت آمریکا در فشاری آشکار بر عراق به این کشور ۴۵ روز فرصت داده است تا برای گاز و برق وارداتی از ایران جایگزین پیدا کند.  

روسیه: کاهش تولید نفت در زمستان دشوارتر است

خبرگزاری اینترفکس به نقل از الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نوشت: برای روسیه نسبت به سایر تولیدکنندگان کاهش تولید نفت در زمستان به دلیل شرایط سرمای میادین نفت روسیه دشوارتر است. منابع اوپک اعلام کرده‌اند این گروه آماده کاهش تولید نفت است، اما به شرطی که روسیه نیز در کاهش تولید مشارکت کند. نواک گفت: ما پیش از این نیز گفته بودیم که برای ما کاهش تولید نفت نسبت به سایر کشور‌ها دشوارتر است و این ناشی از شرایط جوی روسیه است.

ایران و هند برای پرداخت پول نفت به روپیه توافق کردند

منابع آگاه صنعتی اعلام کردند که هند نفت خام ایران را به روپیه پرداخت خواهد کرد و به ازای نصف مبلغ نفت کالا به ایران صادر می‌کند. این منابع گفته‌اند، بانک دولتی UCO هند احتمالاً طی ده روز آینده سازوکار این پرداخت را اعلام خواهد کرد. بر اساس اسناد دولتی هند که توسط رویترز مشاهده شده است توافقی بین ایران و هند در دوم نوامبر ۲۰۱۸ برای پرداخت پول نفت به روپیه به امضاء رسیده بود که به ازای ۵۰ درصد پول نفت هم صادرات انجام بشود. این قرارداد برخلاف توافق قبلی است که ۴۵ درصد پول نفت با روپیه و ۵۵ درصد قرار بود با یورو پرداخت شود. این منابع اعلام کردند، شرکت‌های کشتیرانی روسیه و چین هم قرار است تجارت بین ایران و هند را تسهیل کنند. بر اساس تحریم‌های آمریکا هند اجازه یافته تا صادرات محصولات کشاورزی، غذا، دارو و وسایل پزشکی را به ایران صادر کند و کالا‌هایی نظیر نفت و محصولات پتروشیمی، اتومبیل، فولاد، فلزات گران‌بها و گرافیت برای صادرات به تهران اجازه ندارند. /فارس

واردات تخم مرغ تأثیری در تنظیم بازار داخل ندارد

دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که نسبت به چند روز اخیر ۵۰۰ تومان کاهش یافته است. وی افزایش قیمت تخم مرغ در خرده فروشی‌ها را ناشی از سوء مدیریت و رها بودن بازار دانست و افزود: با توجه به نرخ کنونی تخم مرغ درب مرغداری، هر شانه تخم مرغ حداکثر با قیمت ۲۰ هزار تومان و دانه‌ای ۷۰۰ تومان باید در خرده فروشی‌ها عرضه شود، این درحالی است که هر شانه تخم مرغ با قیمت ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. طلاکش در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه واردات تخم مرغ در تنظیم بازار داخل تأثیری ندارد، بیان کرد: واردات تخم مرغ تنها به معنای هدر رفت منابع ملی و خروج ارز از کشور تمام می‌شود، در حالی که اگر دولت رقم واردات را به صورت تسهیلات در اختیار صنف قرار دهد، بی شک قیمت تخم مرغ در بازار تنظیم می‌شود.

ریزش شدید بازار‌های سهام آسیا و آمریکا به دنبال دستگیری مدیر هواوی

بازار‌های سهام آسیایی و آمریکا روز پنجشنبه تحت تأثیر دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی در کانادا و افزایش احتمال تشدید تنش‌های سیاسی و تجاری میان آمریکا و چین، سقوط کرد. به گزارش ایسنا، مقامات امنیتی و وزارت دادگستری کانادا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در شهر ونکوور کانادا دستگیر شده است. همین خبر کافی بود تا بازار‌های جهانی ارز و سهام بار دیگر تحت تاثیر احتمال تشدید تنش‌های سیاسی و تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا بهم بریزد و شاخص‌های آن‌ها با کاهش قابل توجهی مواجه شوند چراکه به باور بسیاری از تحلیلگران این مسأله می‌تواند بهانه و جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری و تنش‌های سیاسی میان این دو کشور باشد این در حالی است که هنوز بیشتر از یک هفته از توافق سران این دو کشور برای آتش بس ۹۰ روزه و موقتی تعرفه‌های گمرکی نگذشته است و حالا سرمایه‌گذاران علاوه بر بالارفتن نرخ بهره در آمریکا و نگرانی در خصوص روند نزولی رشد اقتصاد جهانی بیم آن دارند که مساله اخیر بار دیگر در تصمیمات آتی مقامات این دو کشور برای رسیدن به توافق و پایان جنگ تجاری اختلال ایجاد کند و سرمایه‌گذاری و معاملات آن‌ها را به هم بریزد.   

یارانه نقدی در بودجه ۹۸ همان ۴۵۵۰۰ تومان

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به‌همراه پورمحمدی معاون بودجه سازمان در مراسم رونمایی از لایحه بودجه ۹۸ کل کشور جزئیاتی از بودجه را تشریح کردند که به‌ شرح زیر است:

* سه جلد گزارش عملکرد سال قبل همراه لایحه به مجلس ارسال شده است. بودجه‌ریزی سال ۹۸ با روش عملیاتی و مبتنی بر عملکرد تهیه شده است. در یک جلد همه طرح‌هایی را که باید به بخش خصوصی واگذار شود مشخص کردیم تا هیچ کس از یک رانت اطلاعاتی بهره‌مند نشود.

* امسال همه دستگاه‌ها و بخش‌هایی را که از معافیت مالی برخوردار هستند معرفی کردیم که نمایندگان مجلس بدانند به چه‌کسی معافیت مالیاتی می‌دهند.

* پیش‌بینی می‌شود سال آینده ۱۴۲ هزارمیلیارد تومان یارانه پرداخت شود و علاوه بر یارانه نقدی، یارانه‌های غیرنقدی هم پرداخت می‌شود.

* بودجه می‌تواند نارضایتی‌زا باشد، زیرا هیچ دستگاهی از بودجه‌ای که دریافت کرده راضی نیست.

*منابع عمومی بودجه بیش از ۴۳۳ هزارمیلیارد تومان است. از منابع عمومی بخشی مصارف هزینه‌ای، برخی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مثل طرح‌های عمرانی و خرید اوراق فروخته‌شده سال گذشته است.

* برای سال آینده باید ۳۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از خرجمان صرف خرید اوراقی باشد که سال قبل فروخته شده است.  برخی واگذاری اوراق را فروش آینده می‌دانند که این‌گونه نیست، بلکه ما پول آن‌ها را صرف طرح‌های عمرانی می‌کنیم.

* امسال ۳۸ هزار  و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق فروختیم که سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومان آن را خریداری می‌کنیم. یک ریال از خرانه پرداخت نخواهد شد مگر اینکه سازمان بودجه آن را تخصیص دهد. اگر تخصیص هم داده نشد با یک مجوز کلی از سازمان بودجه می‌شود آن را سررسید کرد. سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت اقتصاد در خصوص خرید و فروش اوراق کاملاً مسلط است.

* با فرض اینکه تحریم‌ها در سال ۹۸ وجود داشته باشد، پایداری بودجه در مقابل شوک‌ها و تحریم‌ها از ویژگی‌های بودجه ۹۸ است.

* در بودجه ۹۸ دولت ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌کند.

* یارانه پرداختی همان ۴۲ هزار میلیارد و ۵۰۰ هزارتومان خواهد بود.

* برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۲ هزارمیلیارد تومان تخصیص داده شده است.

* حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

*یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. /تسنیم

کاهش صادرات چای هند به ایران در پی تحریم‌های آمریکا

در سال  ۲۰۱۸، صادرات چای هند به ایران، دومین بازار بزرگ صادرات چای، به دلیل تحریم‌های تجاری توسط ایالات متحده، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این اتفاق احتمالا منجر به شرایط مازاد عرضه برای هند به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان چای خواهد شد. صادرات چای هند طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸ حدود  ۱۷۳.۸۰ میلیون دلار باقی مانده است که به دلیل کاهش صادرات به ایران است. در این شرایط، هند می‌تواند یک شریک تجار دیگر برای خود پیدا کند، این کشور می‌تواند عراق باشد. تجارت هند با عراق از ماه ژوئیه آغاز شده است. صادرات چای هند به عراق در دهه اول قرن بیست و یکم، با وجود اشغال ایالات متحده در این کشور، از بین رفت. با این حال، پس از ۲۰۱۳-۲۰۱۴، حدود ۵۰ میلیون کیلوگرم چای از هند به عراق صادر شد. به گزارش ایلنا به نقل از بیزینس اینسایدر، پس از محدودیت صادرات هند، عراق واردات چای از ویتنام و سریلانکا را افزایش داد. در واقع، سریلانکا اعلام کرده است که ۸۰ درصد از واردات چای عراق را انجام می‌دهد. اما اکنون  دولت هند با از دست دادن بازار ایران سیاستی را برای افزایش صادرات کالا‌های کشاورزی با بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش قیمت‌ها تهیه کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
از ۵ خودرویی که گفتید فقط یکیش خودرو بود ( هیوندا) . بقیه ارابه اند.
این ارابه ها فقط در ایران و کوچه پس کوچه های مناطق فقیر نشین چین پیدا میشن.
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
از اینکه با این مبلغ یارانه به مردم مظلوم و فلک زده منت میزارید









مچکرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
هيوندا را متوقف كنيد تا پرايد و تيبا توي خيابونها بيشتر عرض اندام كنند
از چاله بنجولهای چینی به چاه بنجولهای هندی افتادیم.
دولت راست گفته . هیچ چیز گران نشده . همه چیز داره ارزان میشه. یکیش همین یارانه خانوار.
اصلا گرون نشده !!!!!!!!
این دارو دسته به ملت یارانه بدن فقط پولهارا میبرن اروپا برای فرزندانشان نفت می فروشن پولش که نمیاد توهمون اروپا خرجش میکنن
با سلام. اگر رقم یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی را در ۱۲ ماه سال و در هشتاد میلیون نفر جمعیت ایران ضرب کنیم به عدد چهل و سه هزار و ششصد و هشتاد میلیارد تومان می رسیم که بسیار کمتر از رقم اعلام شده یکصد و چهل و دو هزار میلیارد تومانی توسط آقای نوبخت است!

۴۳،۶۸۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰=۸۰،۰۰۰،۰۰۰×۱۲×۴۵،۵۰۰

اختلاف:
۹۸،۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰=۱۴۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰-۴۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰

ارقام به تومان است یعنی نزدیک به صد هزار میلیارد تومان اختلاف!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
یارانه به 80 میلیون تعلق نمیگیره عزیز!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
جالبه جناب نوبخت دکترای اقتصاد دارند ولی ماشین حسابشان بنفع دولت همیشه اشتباه محاسبه میکنه
ولی i20 واقعا خوب بود ، ماشین نرم که برای مسافرت های داخل شهری سواریش عالی است
شما گازو میفروشید چه سودی برای ما داره؟
جز مدیران نجومی بگیر خودتون؟
در ضمن نمیتونید از درب مرغداری تخم مرغ رو برسونید دست مصرف کننده ناراحت نمیشید
جناب آقای نوبخت منت گذاشتید .تورم 200% افزایش حقوق 20% شما قوانین که خودتان تصویب میکنید . به آن عمل نمی کنید مگر قانون نگفته افزایش حقوق باید برابر تورم باشد.می بخشید نمی دانستم شما و خانواده محترمتان در این مملکت زندگی نمی کنید!
به جای دلار، روپیه و برنج و‌ادویه، آخه روپیه اصلا ارز مهمیه!
خجالت بکشید 45000 تومان الان پول دستمال توالت هم نیست!
هر جای دنیا بگیم دولت جبران اختلاف طبقاتی، از بین بردن فقر مطلق، توزیع عادلانه ثروت و منابع و آزادسازی قیمت انرژی ماهیانه 3.5 دلار!! به ما میده بهمون پناهندگی نمیدن - چون میدونن به یه نفر بدن 75 میلیون نفر دیگه هم میان- ولی شدیدا مورد تمسخر و ترحم قرار میدن.
اوائل پرداخت یارانه به هر ایرانی ماهانه 45 دلار تعلق میگرفت (دلار 1000 تومان)، الان یارانه هر ایرانی کمتر از 4 دلار در ماه است! متوسط خط فقر جهانی، روزانه حداقل 3 دلار است!!! و ما ماهانه 4 دلار میگیریم!
بودجه می‌تواند نارضایتی‌زا باشد، زیرا هیچ دستگاهی از بودجه‌ای که دریافت کرده راضی نیست.
* با فرض اینکه تحریم‌ها در سال ۹۸ وجود داشته باشد، پایداری بودجه در مقابل شوک‌ها و تحریم‌ها از ویژگی‌های بودجه ۹۸ است.

* در بودجه ۹۸ دولت ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین می‌کند.

* یارانه پرداختی همان ۴۲ هزار میلیارد و ۵۰۰ هزارتومان خواهد بود.

* برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۲ هزارمیلیارد تومان تخصیص داده شده است.

* حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

*یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. /

خوب ملت اماده باشند که اشکنه هم تعطیل ودوران وعصر بدبختی مضاعف خوشامدید؟/...........
خداروشکر.. البته هیوندا هر مدلی باشه حیفه تولید نشده اما چینی ها که ارابه ای بیش نیستند همون بهتر که تولید نشوند.
واقعا شرم داره که جای خودروی ژاپنی اروپایی کره ای باید لگن چینی سوار بشویم....
حیفه نام خودرو که روی چینی های دوزاری بگذارید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان