بازدید 14033
رسول خضری در گفت وگو با «تابناک»؛

دولت می‌خواهد سر مردم و مجلس کلاه بگذارد/ کسی که زیر ۵ میلیون درآمد داشته باشد، با فلاکت زندگی می‌کند

در شش ماه نخست امسال، به رغم پیش بینی ها، وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای پیش رفت که بشتر قشرها به ویژه کارمندان که حقوق مشخصی دارند، مصداق مثل «نخوردن دخل به خرج» شدند. قیمت برخی کالاها و اجناس مصرفی به دو برابر یا بیشتر هم رسید، ولی حقوق کارمندان و کارگران بدون تغییر ماند.
کد خبر: ۸۵۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 05 December 2018

در شش ماه نخست امسال، به رغم پیش بینی ها، وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای پیش رفت که بیشتر قشرها به ویژه کارمندان که حقوق مشخصی دارند، مصداق مثل «نخوردن دخل به خرج» شدند.

به گزارش «تابناک»؛ در سال جاری قیمت برخی کالاها و اجناس مصرفی به دو برابر یا بیشتر هم رسید، ولی حقوق کارمندان افزایشی پیدا نکرد و البته همین وضعیت برای کارگران نیز صادق است. بسیاری از کاسبان و صاحبان سایر مشاغل نیز با مواجه شدن با افت شدید فروش کالاهایشان و رکود گسترده، وضعیت بهتری نسبت به کارمندان و کارگران ندارند.

در چنین شرایطی انتظار می رفت، دولت علاوه بر تسریع تعدیل اوضاع اقتصادی، تدابیر مرتبطی برای جبران وضعیت قشرهای آسیب پذیرتر بیندیشد. به همین دلیل، دولتی ها تصمیم گرفتند به جای افزایش حقوق و دستمزد از بسته های حمایتی برای کمک کردن به این قشرها استفاده کنند.

قرار بود این بسته ها به همه افراد نیازمند که درآمد زیر سه میلیون تومان در ماه دارند تخصیص پیدا کند؛ اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که دولت توزیع بسته ها را از کارمندان خود شروع کرده و کارگران، بازنشستگان و سایر افراد زیر خط فقر در اولویت های بعدی دولت قرار گرفته اند. به همین دلیل این موضوع با انتقاداتی روبه رو شده است.

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 85 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کند. تعارفی هم در این خصوص نداریم. این رقم هم که اعلام شده، کف رقم است و احتمال دارد، در چند ماه اخیر، اضافه تر هم شده باشد.

وی گفت: بزرگترین کارفرما در کشور ما، دولت است و بزرگترین و بیشترین قشر جامعه نیز کارگران هستند، اما این قشر از بسته حمایتی که دولت برای مردم در نظر گرفته بی بهره مانده اند. علاوه بر این قشر، افراد آسیب پذیر دیگر و بسیاری از افرادی که از جایی درآمدی ندارند در این بسته نادیده گرفته شده اند.

این نماینده مجلس افزود: دولت که قرار بود با بسته های حمایتی کمکی به افراد بی بضاعت و ناتوان در شرایط بحران اقتصادی بکند، فعلا مشغول دادن بسته ها به کارمندان خودش است؛ هرچند که این بسته حمایتی چنگی به دل نمی زند و ارزش آن بین 150 تا 300 هزار تومان بیشتر نیست و خلاصه آنکه بسته های حمایتی دولت دردی را دوا نمی کند، ولی از هیچ چیز بهتر است. قرار است این بسته ها در سال، دو یا سه بار پرداخت شود، ولی فعلا گویا کارمندان دولت واجب تر از قشرهای دیگر جامعه هستند.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: گفته شده است که افراد با درآمد زیر سه میلیون تومان زیر خط فقر هستند، ولی به نظر من در جامعه ای که تورم آن بالای 40 درصد است، خط فقر به بالای پنج میلیون تومان درآمد در ماه رسیده است. کسی که هم اکنون زیر 5 میلیون درآمد داشته باشد با فلاکت زندگی می کند.

این نماینده مجلس همچنین افزود: در سال های گذشته، اجناسی که در بسته های حمایتی گذاشته می شد، اجناس بنجل و به درد نخور بود، ولی ظاهرا تغییری در کیفیت بسته ها ایجاد شده و قرار است، این کمک نقدی به افراد داده شود. البته انتظار ما این بود که در دادن بسته ها، افراد واقعی نیازمند تشخیص داده شوند و در اولویت دریافت قرار گیرند. کارگری که حدود یک میلیون و دویست هزار تومان در ماه درآمد دارد و یا بازنشسته ای که درآمد آن به یک میلیون تومان هم نمی رسد، مشخص نیست کی و چه میزان بسته حمایتی دریافت می کند. اتفاقا اگر دولت اراده ای برای کمک به مردم داشت، باید از حقوق های کمتر شروع می کرد، نه اینکه از کارمندان خود شروع کند.

این نماینده مجلس در خصوص افزایش حقوق ها نیز گفت: افزایش حقوق هایی که برای سال آینده در نظر گرفته شده، با توجه به تورمی که ایجاد کرده اند، بسیار ناچیز است. به نظر من، دولت سر مردم و مجلس کلاه گذاشته است. الان دلار در بازار 12 هزار تومان توسط خود بانک مرکزی به فروش می رسد، ولی در بودجه مبنای دلار را 5700 تومان در نظر گرفته اند.
همچنین دولت نفت را 57 دلار به فروش می رساند و از طرف دیگر، دلار را با 12 هزار تومان به بازار می دهد و از سوی دیگر، مبنای دلار را در بودجه 5700 تومان قرار داده و مابقی درآمد دلار را که بیش از دو برابر است، در اختیار خود می گیرد و به عبارت دیگر، درآمد دولت دو برابر می شود اما سود آن مشخص نیست به کجا می رود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۱۶
ازاینکه به روحانی رای دادم واقعاپشیمانم به هیچکدام ازوعده هاش عمل نکرد فقط شعار فقط شعار خسته شدیم ازاین وضعیت فلاکتبار
درود بر تابناک مردمی


نمیدانم چرا نماینده های شریف و زحمت کش ملت صداشون در نمیاد


کاش این دولت ..........صدروزه رو شش سال بیش میشاختمش


حیف که خیلی دیر شد خیلی
همه دارن سر ملت کلاه می ذارن عزیز دل برادر
درآمدها می رود جایی که تا حالا می رفته
اگر هر دولت دیگری اینکار را می کرد سریع انتقاد می کردند که دارد گدا پروری می کنه بعد از 40 سال از انقلاب ببینید با این مردم نجیب و فداکار که این همه خون نثار این انقلاب کرده اند چه می کنند انهم برای 150الی 300 تومان
انشالا سال بعد با افزایش تاریخی 20% حقوق حقوق بگیران این افراد جز طبقه مرفع جامعه خواهند شد... علی برکت الله
مدیران خیلی وقته که سر مردم کلاه گذاشته و بعد ربط میده به تحریم ها!!!!!!!
احتمال زیاد هدف این است که افراد به ظاهر ژن خوب باقی مانده تولید نسل کنند و سایر افراد محکومبه نبودن هستن. وگرنه این همه بیخیالی مسئولین واقعا جای تعجب داره ......
خوب چرا رییس دولت را استیضاح نمی کنید. حتما به مصلحت نیست.!!! در همه جای دنیا خو دولتها وقتی می بینند که توانایی اداره کشور را ندارند دسته جمعی استعفا می دهند. اینجا راه علاج استیضاحست
اقای نوبخت گفته اند قیمت نفت را در بودجه سال اینده ۱۰۰ دلار در نظر گرفته اند؟
بحث بر سر تبانی عربستان‌با امریکا است برای نفت ۴۰ دلاری ان وقت نفت را ۱۰۰ دلار در بودجه در نظر گرفته اند؟
یا بنزین ۱۰۰۰ تومانی ؟؟؟؟
سازمان برنامه اگر این دو عدد اشتباه را در نظر گرفته باشد وای به مابقی اعداد بودجه!
زیر 5میلیون فلاکته بعد حقوق وزارت کار 1.5میلیون هم نیست؟؟؟؟
بسته حمايتى چى هست يه مبلغى كه فقط ميشه جنس خريد اونم از فروشگاهاى مشخص شده و كالاهاى مشخص شده اونم بايد برى تو صف تو شلوغى چندنفر كشته بشند هدف سرگرم كردن مردمه وگرنه همون مبلغ رو بريز بحساب مردم لااقل به يه دردشون بزنن
اگه خدا يه نجاتي به همه ي ما بده...
آخه با حقوق 1ميليون ودويست چه كار بايد كرد؟بابا حرفاتون باعملتون يكي باشه
حرف درسته أما بوي انتخابات مجلس مياد وگرنه خب بسم الله، مجلس طرح بدهد و دولت را ملزم كند
انتخاب روحانی بزرگترین اشتباه مردم بوده
آی مردم به فکر خودتو باشید که اگر چشم به دولت بدوزید از گشنگی می میرید. همین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر