بازدید 8374

واکنش آلمان به ادعای آزمایش موشکی ایران

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به ادعای آزمایش موشکی ایران اعلام کرد که برلین این آزمایش‌های موشکی تهران را محکوم می کند.
کد خبر: ۸۵۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 03 December 2018

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در واکنش به ادعای آزمایش موشکی ایران اعلام کرد که برلین این آزمایش‌های موشکی تهران را محکوم می کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک عربی، ماریا ادیبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برلین آزمایش موشکی میان برد تهران را محکوم می‌کند و خواهان دوری از چنین اقداماتی است.

وی مدعی شد: این آزمایش ها با قطعنامه 2231 شورای امنیت که در سال 2015 تصویب شد در تضاد است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در ادامه گفت: اینگونه اقدامات موجب افزایش تنش در منطقه می شود و برلین از تهران دوعوت می کند تا از چنین اقداماتی دوری کند.

به گزارش ایسنا،مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پی رویکردهای بدخواهانه کشورش، مدعی شد که آزمایش موشک‌های میان‌برد ایران که توانایی حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارند تخطی از توافق بین‌المللی هسته‌ای تهران می‌باشد و آن را محکوم کرد. ایران در حال افزایش «آزمایش و تکثیر» موشک‌هایش بوده و از جمهوری اسلامی ایران خواست «این اقدامات را متوقف کند».

وی سپس بر ادعای خود افزود: این آزمایش از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تخطی کرده است.وی با در نظر گرفتن توافق هسته‌ای بین‌المللی که توسط شورای امنیت به امضا رسیده است، گفت: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم».

از سوی دیگر ،جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به این ادعا که ایران به تازگی یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده است، واکنش نشان داد.

وی در پیام خود مدعی شد: من به شدت نسبت به آزمایش موشک بالستیک میان برد توسط ایران نگران شده‌ام. این اقدامی تحریک برانگیز و تهدیدآمیز بوده و در تضاد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. حمایت ما از برجام به هیچ وجه از نگرانی ما درباره برنامه موشکی بی‌ثبات کننده ایران و از عزم ما نسبت به اینکه باید متوقف شود، کم نمی‌کند.

همچنین مارک فیتز پاتریک مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی در پیامی توییتری نوشت: این معذور کردن آزمایش موشکی ایران نیست، اما این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود چرا که تنها از ایران می‌خواهد چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد. همچنین این قطعنامه خواستار آن است که تمامی کشورهای عضو از هر گونه اقدامی که اجرای تعهدات برجام را تضعیف می‌کند، خوددادری کنند. اگر ایران در حال تخطی از قطعنامه می‌باشد ، پس آمریکا نیز چنین است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

قاسمی خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا افزود: جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه ای استناد می کنید که با خروج یک‌جانبه و غیر قانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز( دوشنبه) در نشست خود با خبرنگاران نیز در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر این‌که شما در این نشست در برابر اظهارات اخیر مقامات آمریکایی تاکید کردید که سیاست‌های دفاعی و موشکی ایران امری مشخص و روشن است و تهران در این مورد با کسی مذاکره نمی‌کند، سوال من از جنابعالی این است که آیا ایران در چند روز اخیر آزمایش موشکی انجام داده است یا نه؟ گفت شما باید این سوال را از مقامات نظامی بپرسید و آنچه که مربوط به وزارت خارجه است بیان مواضع کلی ایران در مورد سیاست‌های دفاعی‌اش است که من در این جلسه درباره آن صحبت کردم.

قاسمی در همین ارتباط افزود: ادعاهایی که معمولا آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند خیلی ادعاهای با اساسی نیست و ما هرازچند گاهی شاهد هستیم که اینگونه ادعاها توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در مورد ایران مطرح می‌شود. اگر چنین آزمایشی انجام شده باشد مقامات دفاعی ایران در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کردند و یا می‌کنند و همان‌طور که گفتم من اطلاعی در این زمینه ندارم.

بر اساس این گزارش، این محکومیت بی اساس از جانب وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که آمریکا تا کنون با جنگ‌افروزی‌های خود در تاریخ و با تصمیمات مستبدانه و یک‌جانبه‌اش جنایت‌های بی‌شماری علیه بشریت روانه داشته و از مهم‌ترین عوامل بر هم زننده صلح و امنیت جهانی بوده است.

از تازه ترین اقدامات جنگ‌جویانه و جنایت‌آمیز دولت آمریکا می توان به حمایت آشکار آن از نسل‌کشی عربستان در یمن اشاره کرد.

مقامات کشورمان تا کنون بارها ضمن تاکید بر اقتدار و استقلال برنامه موشکی ایران از آن به عنوان ابزاری دفاعی یاد کرده و خاطرنشان کرده‌اند ضمن پاسخ کوبنده به هر گونه تجاوز احتمالی هیچ‌گاه به دنبال جنگ‌افروزی در هیچ کجای جهان نیستند.
ادعای پمپئو مبنی بر خلاف قطعنامه 2231 بودن آزمایش موشکی جدید ایران در حالی مطرح می‌شود که خبر آزمایش جدید موشکی در ایران از سوی هیچ مقام نظامی و دفاعی کشورمان اعلام یا تایید نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان