بازدید 25180
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست/ ایران خودرو و سایپا اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را ندارند/ آیا آزادسازی قیمت خودرو در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟

در یک سال اخیر خودروسازان دائماً به قیمت خودرو‌های اعلامی از سوی دولت اعتراض داشته اند و هم اکنون مدتی است که به دنبال آن هستند که قیمت خودرو‌ها را آزاد کنند. البته همه کارشناسان خودرو در این زمینه توافق دارند که قیمت خودرو باید آزاد شود و دولت در قیمت گذاری آن دخالت نکند، اما عده‌ای از این کارشناسان معتقدند که قبل از آزاد سازی باید انحصار بازار خودرو شکسته شود و عده دیگر نیز معتقدند که انحصاری وجود ندارد که شکسته شود.
کد خبر: ۸۵۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶ 02 December 2018
ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست/ ایران خودرو و سایپا اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را ندارند/ آیا آزادسازی قیمت خودرو در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟در یک سال اخیر خودروسازان دائماً به قیمت خودرو‌های اعلامی از سوی دولت اعتراض داشته اند و هم اکنون مدتی است که به دنبال آن هستند که قیمت خودرو‌ها را آزاد کنند. البته همه کارشناسان خودرو در این زمینه توافق دارند که قیمت خودرو باید آزاد شود و دولت در قیمت گذاری آن دخالت نکند، اما عده‌ای از این کارشناسان معتقدند که قبل از آزاد سازی باید انحصار بازار خودرو شکسته شود و عده دیگر نیز معتقدند که انحصاری وجود ندارد که شکسته شود.
 
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، مدتی است که قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها از قیمت بازاری آن‌ها فاصله گرفته و همین موضوع سبب شده است تا سود‌های فراوانی به جیب دلالان دارای رانت، واریز شود. در این میان خودروسازان، قطعه سازان و حتی می‌توان گفت: تقریباً تمام کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که تنها راه برون رفت از این وضعیت کنونی بازار خودرو، آزادسازی قیمت هاست و دولت باید پای خود را از ماجرای قیمت گذاری خودرو به بهانه حمایت از مصرف کننده بیرون بکشد و قیمت گذاری را به بازار واگذار کند. البته همان قدر که در موضوع آزادسازی قیمت خودرو در بین کارشناسان خودرو اجماع وجود دارد به همان میزان در مورد پیش شرط‌های این آزادسازی تفاوت عقیده در بین کارشناسان دیده می‌شود.
 
عده‌ای معتقدند که باید قبل از آزادسازی قیمت خودروها، انحصار بازار خودرو از طریق آزادسازی واردات خودرو شکسته شود و عده دیگر اصلا عقیده‌ای به انحصار در بازار خودرو داخلی ندارند و معتقدند که بدون نیاز به پیش شرطی مانند واردات خودرو می‌توان به آزادسازی قیمت خودرو‌ها دست زد.
 
ممنوعیت واردات خودرو به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست/ ایران خودرو و سایپا اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را ندارند/ آیا آزادسازی قیمت خودرو در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟
 
برای بررسی موضوع آزادسازی قیمت خودرو به سراغ سه تن از کارشناسان و فعالان بازار خودرو رفتیم و نظرات آن‌ها را در این زمینه جویا شدیم و آن‌ها نیز به نکات قابل توجهی در این زمینه اشاره نمودند.
 
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا موافق آزادسازی قیمت خودرو‌ها می‌باشد یا خیر گفت: حدود دو دهه قبل وضعیت صنعت سیمان دقیقاً مشابه وضع کنونی صنعت خودرو بود. یعنی قیمت هر پاکت سیمان به عنوان مثال در درب کارخانه ده تومن بود، اما همین پاکت سیمان در بازار آزاد پنجاه تومن به فروش می‌رسید. این اختلاف قیمت باعث شده بود تا عده‌ای که پارتی و آشنا داشتند به کارخانه مراجعه کنند و سهمیه سیمان دریافت نمایند و بعد این سهمیه را در بازار آزاد بفروشند و سود‌های کلانی نصیبشان شود. این وسط هم کارخانه‌های تولید سیمان و هم مصرف کنندگان ضرر می‌کردند.
 
به گفته وی، در آن زمان دولت برای سامان بخشیدن به این وضعیت، دست از قیمت گذاری سیمان برداشت و قیمت را به بازار آزاد سپرد. این خروج دولت از قیمت گذاری سیمان باعث شد تا مصرف کننده با قیمت منطقی تری سیمان را خریداری کند و کارخانه‌ها نیز از ضرردهی خارج شدند و به سودآوری رسیدند. نهایتاً بعد از ۲۰ سال آنقدر سیمان مقرون به صرفه شد که کارخانه‌های زیادی در این زمینه ایجاد شدند و الان حتی با مازاد سیمان مواجه هستیم. بازار کنونی خودرو نیز حکم آن موقع بازار سیمان را دارد. وی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت: هر وقت دولت در قیمت گذاری دخالت کرد هم مصرف کننده و هم تولیدکننده متحمل ضرر و زیان شدند و این وسط تنها واسطه‌ها نفع بردند.
 
رئیس انجمن قطعه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا مقصودتان از واسطه‌ها همان دلال هاست گفت: نه اصلا مقصودم دلالان با آن معنایی که در ذهن شما هست، نیست. منظور از واسطه‌ها آن افرادی هستند که برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود اکنون وارد بازار شده اند و سعی می‌کنند با خرید و فروش خودرو ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. نظرسنجی‌های صورت گرفته از خریداران مشخص نموده است که بیش از ۹۵ درصد از کسانی که خودرو را ثبت نام کرده اند و تحویل گرفته اند، این خودرو را برای مصرف خریداری نکرده اند و به دنبال خرید و فروش آن برای حفظ ارزش سرمایه خود بوده اند.
 
نجفی منش ادامه داد: برای خروج از وضعیت کنونی پیشنهاد این است که همان شیوه سال ۱۳۷۶ باز گردیم. در آن زمان هم چنین معضلی را داشتیم و برای حل آن شورای اقتصاد تصمیم عاقلانه‌ای را گرفت و اعلام کرد که قیمت خودرو در حاشیه بازار باشد. یعنی اگر قیمت خودرو در بازار ۱۰ میلیون تومان است، خودروساز خودروی خود را ۹.۵ میلیون تومان به فروش برساند. این باعث شد که اولا تقاضا‌های کاذب از بازار خارج شوند و ثانیا مصرف کننده نهایی با قیمت کمتر از قیمت بازار خودرو را خریداری کند.
 
رئیس انجمن قطعه سازان در پاسخ به این موضوع که هم اکنون با توجه به اینکه در بازار خودرو انحصار وجود دارد و این آزادسازی قیمت خودرو به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود و بهتر است برای رقابتی‌تر شدن بازار خودرو و کاهش قیمت خودرو، واردات خودرو آزاد بشود، گفت: من این موضوع را قبول ندارم که انحصار وجود دارد. ببینید در حال حاضر ۶۸ شرکت خودروسازی در کشور فعال می‌باشند و حدود ۱۰۰ واحد هم برای تولید مجوز گرفته اند. از این گذشته هیچوقت، هیچ واحدی مانع ورود واحد دیگر به بازار خودرو نشده است. البته قبول دارم که دو شرکت خودروسازی ما از سایر شرکت‌ها بزرگترند، اما این بزرگتر بودن هیچوقت باعث نشده است که این دو مانع ورود سایر شرکت‌ها به صنعت خودروسازی شوند!
 
این قطعه ساز در پاسخ به این پرسش که اگر این شرایطی که می‌گوید بر بازار خودرو حاکم است پس چرا بقیه شرکت‌ها رشد نکرده اند؟ گفت: چون قیمت‌ها جذاب نیستند! اگر قیمت‌ها جذاب باشند واحد‌ها رشد خواهند کرد.
 
وی در ادامه افزود: در ضمن من مخالفتی با واردات خودرو ندارم، اما اینکه الان خودرو وارد نمی‌شود به دلایل شرایط کنونی اقتصاد کشور و نیاز کشور به ارز می‌باشد به همین منظور دولت واردات را ممنوع نموده است و این به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیست.
 
در مصاحبه دیگری حسن کریمی سنجری یکی از کارشناسان بازار خودرو پیرامون آزادسازی قیمت خودرو گفت: به طور کلی موضوع آزادسازی قیمت ممکن است که در کوتاه مدت موجب افزایش قیمت بشود، ولی در نهایت این موضوع به نفع مصرف کننده خواهد بود. یعنی هر چه ما به سمت خارج کردن اقتصاد از حالت دستوری پیش برویم و به مکانیسم عرضه و تقاضا تن بدهیم این به نفع همه می‌باشد، اما در برخی کالا‌ها مثل خودرو باید یک سری مراقبت‌هایی را نیز داشته باشیم و این مراقبت به دلیل آن است که بازار خودرو ما نشانه‌هایی از انحصار را در خود دارد. یعنی تولیدکنندگان خودرو تقریبا در کشور ما مشخص هستند و دولت باید بر عرضه این دو خودروساز نظارت داشته باشد تا این شرکت‌های خودروساز برای کنترل بازار، عرضه خود را مدیریت نکنند.
 
این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که واقعا چقدر از ضرر و زیان خودروسازان به دلیل نوسانات ارز و افزایش قیمت قطعات می‌باشد و چقدر از این ضرر و زیان به نحوه مدیریت آن‌ها باز می‌گردد گفت: ببینید خودروساز‌های بزرگ ما خصوصی نیستند بنابراین حتی اگر هزینه‌های سربار آن‌ها افزایش پیدا کرده باشد این به دلیل محدودیت‌هایی است که به این شرکت‌ها تحمیل کرده ایم.
 
شما ببینید مثلا شرکت پژو وقتی قراردادش را با ایران لغو می‌کند چندین هزار نیرو خود را تعدیل می‌کند، برای اینکه این شغل‌ها را برای بازار ایران ایجاد کرده بود، ولی شرکت‌هایی مثل ایران خودرو و سایپا در شرایطی که خیلی تولید آن‌ها خوب است و بازار خوبی دارند همین تعداد نیرو را دارند و وقتی هم که تولید و متعاقب آن فروش آن‌ها افت می‌کند باز هم همان تعداد نیرو را دارند. یعنی این دو شرکت اجازه تعدیل نیرو را ندارند و بنابراین اجازه کاهش در بخشی از هزینه‌های خود را نیز ندارند؛ بنابراین این وضعیتی است که ما به این صنعت و به این شرکت‌ها تحمیل کرده ایم.
 
از طرف دیگر نرخ همه نهاده‌های تولید افزایش یافته است. یعنی فولاد، آلومینیوم، مواد شیمیایی، مواد پلیمری و ... افزایش یافته است. بخشی از قطعات که از خارج وارد می‌شوند، با افزایش نرخ ارز قیمت هایشان به شدت افزایش یافته است. بخش دیگری از قطعات نیز هم اکنون به دلیل شرایط تحریم به صورت واسطه‌ای خریداری می‌شود و همین خود موجب تحمیل هزینه‌های دیگری شده است.
 
وی در انتهای صحبت‌های خود گفت: پیشنهاد من برای افزایش قیمت خودرو این است که قیمت به حاشیه بازار سپرده شود. این باعث می‌شود تقاضا‌های کاذب از بازار خارج شوند.
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز ضمن اعلام این موضوع که با آزادسازی قیمت خودرو موافق است گفت: بنده از سال ۱۳۹۱ که به صورت تخصصی در حوزه خودرو در حال فعالیت می‌باشم، با مبحث آزادسازی قیمت خودرو موافق هستم، اما بحث این است که آیا این آزادسازی قیمت در فضای انحصاری صورت بگیرد یا رقابتی؟
 
هم اکنون حدود ۹۲ درصد از بازار خودرویی ما در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور است و بهای تمام شده خودرویی که آن‌ها تولید می‌کنند بسیار بالاست و این به دلیل هزینه‌های سربار آن هاست که افزایش یافته است و نه هزینه‌های دیگر. با این وضعیت، هزینه تولید خودرو به خودی خود بالاست، اما اینکه بخواهیم جلوی این افزایش قیمت را بگیریم کار صحیحی نیست و دولت بهتر است اگر می‌تواند بر عملکرد این دو شرکت نظارت داشته باشد و ببیند این دو شرکت چه کار می‌کنند که هزینه تولید خودرو‌های آن‌ها بالا در می‌آید.
 
وی ادامه داد: چون بازار خودروی داخلی انحصار کامل است دولت باید با یک تعرفه منطقی اجازه واردات خودرو را نیز صادر کند تا این فضا رقابتی شود. این کار باعث می‌شود خودروساز داخلی هم ترغیب شود که هزینه‌های خود را کاهش دهد و کیفیت کالای خود را برای رقابت افزایش دهد.
 
این رقابتی کردن فضا باعث می‌شود حتی اگر خودروساز داخلی نتوانست کیفیت خودروی تولید خود را در کوتاه مدت افزایش دهد مجبور شود که هزینه‌های تولید خود را کاهش دهد تا بتواند قیمت تمام شده خودروی تولید شده را پایین‌تر از خودرو‌های وارداتی در بیاورد و بتواند حداقل به لحاظ قیمتی با این خودرو‌ها رقابت کند و مردم ترغیب شوند که به خاطر قیمت خودروی داخلی را مثلا خریداری کنند. این گونه می‌توان امید به پیشرفت صنعت خودرو در سال‌های آینده داشت.
 
دادفر در پایان صحبت‌های خود گفت: خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو‌ها در ماه‌های اخیر هزینه حقوق و دستمزد کارگران را بهانه می‌کنند و پرسش این است که مگر چند درصد از قیمت تمام شده یک خودرو متعلق به بخش هزینه حقوق و دستمزد کارگر است؟ بر اساس یافته‌های مالی و حسابداری شرکت‌های خودروساز ۳ درصد از قیمت تمام شده کل خودرو متعلق به حقوق و دستمزد مستقیم تولید است. خودروسازان برای این سه درصد این قدر مانور می‌دهند که اگر افزایش قیمت صورت نگیرد ما برای جبران هزینه‌های خود کارگران را تعدیل می‌کنیم. این آقایان هیچوقت نمی‌گویند ما برای بقا از سر میز خودمان و ریخت و پاش‌های خودمان هزینه‌های سربار خود را کم می‌کنیم.
 
به گفته وی موضوع دیگر این است که خودروسازان مدام می‌گویند هزینه مواد اولیه و قطعات افزایش یافته است پس ما باید قیمت خودرو‌ها را برای جبران افزایش دهیم، حالا پرسش این است که مگر میزان درصد به کار رفتن هر یک از این نهاده‌ها در یک خودرو چقدر است که این آقایان افزایش قیمت نهاده‌ها را برای افزایش قیمت خودرو بهانه می‌کنند؟ این‌ها ضرایب وزنی دارد که در یک خودرو سرشکن می‌شود و این موارد باید بررسی گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
ثابت شد خودکفایی در صنعت خودرو عملا دروغ بوده.
صنعتی بنام خودروسازی نداشتیم. همش دلال بازی بود.
کارخانجات خودروسازی ما دانشگاه تخصصی دلالان هستند.
ایران خودرو ادعا میکنه هزینه ها بالاست در حالی که در وعده های غذایی کارمندان شرکت ۲ غذا در لیست غذایی ارائه میده !!!!
هر چند سال یکبار به کارمندانش خودرو نصف قیمت میده
انواع بن ها و سبد غذایی خانوار به کارمندانش در ماه میده
انواع پاداش نقدی بالا به مدیرانش میده
انواع .......
....
.
سایپا را دیگران بهتر از من میشناسند

چرا هزینه های اضافی شرکتها را مردم باید بپردازند ؟
بازار خودروی ایران شبیه یک جنگل بی قانونه که هر کی زورش بیشتره قانون می نویسه و اجرا می کنه .
بهتر است مسئولان فکر اساسی برای وضیعت کشور کنند. تحریم خرید نفت ایران بسیار موفق بوده و اروپا هم هیچ امکانی برای مقابله با این تحریمها ندارد و چین هم کاملا در برابر ترامپ عقب نشست و قطعا یکی از موارد موافقت بین چین و ترامپ همکاری کامل چین در تحریمهای نفتی و بانکی ایران است. این مسئولان خودرو سازی و قطعه سازی هم فقط به فکر حقوقها خود هستند. خوب اصلا قیمت خودرو برسد به بازار و مثلا یک پراید بشود 50 میلیون. در وضیعت سو مدیریت این مدیران مثلا خودرو ساز تغییزی حاصل نمی شود. چون در انصورت اصلا مردم قدرت خریدی نخواهند داشت که پژو 100 میلیونی بخرند و باز این خودرو سازها مجبور به بستن در کارخانه ها خواهند شد. همین حالا میزان تولید و مونتاژ خودرو از 160 هزار در اردیبهشت به 30 هزار در اذر رسیده و شاید تا بهمن و اسفند به زیر 20 هزار برسد. درامد نفت ایران هم با توجه به پدیده فروش نفت در برابر کالا به یک ششم اردیبهشت رسیده و نمی تواند حتی پاسخگوی مواد غدایی و اساسی برسد. تازه با این توافقات اخیر چین و هند با امریکا قطعا ترامپ می تواند میزان درامد نفت ایران را تقریبا به صفر برساند و نفت در برابر غذا . به خود بیاییم. . دارمد نفتی برای اقتصاد ایران مانند خون در بدن است. اگر شاهرگ دست فردی را قطع کنند ان فرد نمی تواند بگوید مسئله ای نیست و من مقاومت می کنم! واقعیت را بپذیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
دمت گرم . تحلیل بسیار درست و دقیقی بود.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
برادر چرا اینقدر منفعل هستی؟اولا مسایل مطرح شده راجع به تحریم فروش نفت 90 درصد جنگ روانی است و در دنیای تجارت هیچ وقت یک متقاضی خرید نفت به واسطه گل روی امثال ترامپ نفت ارزان تر را رها نخواهد کرد تا به خرج جیب خودش امثال ترامپ را خوشحال کند فقط مکانیسم های خرید غیر شفاف می شود اگر غیر این بود ما تجارت چند هزار میلیارد دلاری مواد مخدر را در دنیا نداشتیم و این حضرات با این توانایی های ادعای این تجارت را از بین می بردند ثانیا چرا فکر می کنی حیات و ممات ما به نفت وابسته است همه می دانیم که نفت دولت مستعجل است پس محدودیت فروش ان را باید به فال نیک بگیریم که منجر به شکوفایی اقتصاد داخلی می شود .خود من به عنوان یک فعال اقتصادی امسال به یمن عدم امکان یا گرانی واردات با چنان سفارشات کار نجومی مواجه شده ام که به خواب هم نمی دیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
آقا رضا ایشون منفعل نیستند. جرف حق را زدند و حرف حقم تلخه. نمیشه از توی شهر بری تو قلب بیابون ساکن بشی و بگی همه مایحتاجم را خودم تهیه میکنم که
وای بر این دو خودروساز که هر اشغالی و تولید میکنن و متاسفانه سرمست و مغرور از حمایت های نابجای دولت به مردم مظلوم این مملکت غالب میکنن
اگر وجدان دارید از همین تولیدات اشغال خودتان سوار شوید مدیر سایپا ایا جرات و جسارت این را دارید که پراید سوار شوید ؟؟؟
یا ان یکی دیگر پژو سوار شوید ؟؟؟؟
ول کن توروخدا تابناک جان کی آخه به فکر مردم هست اخه سازمان حمایتم که هیچ
انحصار همیشه به ضرر مصرف کننده بوده و هست. اگر واردات آزاد شود همه راحت میشوند هم خودروساز هم مردم و هم دولت. به پیشرفت کشور هم کمک بزرگی خواهد شد.
ممنوعیت واردات خودرو حتماً برای جلوگیری از خروج ارز است و یا ممانعت از ورشکستگی تولید کنندگان داخلی. فعلاً که تحریم هستیم ولی اگر نبودیم هیچکدام از داخلی ها قادر به رقابت کیفی و قیمتی در بازار نبودند. اینها همش شعار است.
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
برادر اگر عمه من هم سبیل داشت عمو میشد شما چی صادر می کنی که انتظار داری با ارز و ثروت خلق شده از ان خودرو وارد شود ؟ برو خدا را شکر کن که همین دو تا هستند وگرنه مجبور بودی مثل مردم افریقا سوار چهار پا شوی
مهدی
| Germany |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
هدف هم چهار پا است البته برای مردم نه مسئولان!
موضوع حمایت از تولید و.مردم.و آلودگی هوا نیست گاز cng آلوده کننده شدید هوا است. واردات بدون تعرفه خودروهای برقی وهیبریدی هم نیست موضوع جیب آقایان وتامین هزینه های دلاری آقازاده ها در امریکا واروپا است.بغیر از روستائیان دور دست همه ملت میدانند ولی چاره چیست باید صبور بود
تعرفه واردات و گمرکی و همه مخارج واردات خودرو را 10 درصد بکنید بعد قیمت خودرو را ازاد کنید که هم قیمت خودرو خارجی پایین بیاد و هم خودروسازان راضی شوند البته ملتی که 80 درصد زیر فقر هستند دیگه براشون فرقی نمیکنه خودرو چیه و آیندش چیه! واقعا جفا در حق مصرف کنندست که قیمت سوخت بالا بره و ازاد بشه و خودروی قدیمی پرمصرف بی کیفیت ایرانی هم قیمتش ازاد بشه و بره بالا ولی هزینه واردات خودرو با کیفیت و کم مصرف خارجی تکان نخوره و بالا بره.
هر کس به طریقــی دل مـا می شـکنــد
بیگــانـه جـدا دوست جــدا می شـکنـــد
بیگـانه اگــر مـی شکنــد حرفـی نیـست
از دوست بپــرسیــد چــرا مـی شـکـنــد
نزدیک به ۴۰ ساله کم تنوع ترین بازار خودروی جهان متعلق به ایرانه مخصوصا توی خودروهایی که اکثر مردم توان خریدشو دارن بعد میگید انحصاری نیست در هیچ کجا چنین تعرفه های سنگینی برای واردات خودرو وجود نداره من طرفدار مصرف کالای با کیفیت تولید کشورم‌ هستم ولی برای مونتاژکاران کشور ما کلماتی مثل تنوع تحقیق و توسعه بروز بودن جایگزینی محصولات رضایت مشتری مفهومی نداره در این شرایط آزادسازی قیمت ها بجز فشار بیشتر روی مردم هیچ فایده ای نداره
آقا این حرفها چیه که میزنند وقتی قیمت خودرو با هماهنگی مافیای خودرو ساز و بازار تعیین میشه دیگه جایی برای قیمت واقعی خودرو نیست. .. این سیاست قیمت گذاری یعنی قیمت هر چه بالاتر بهتر ...
اصل مساله مشکل داره. این که شما به خودتون میگین خودروساز. دوتا شرکت داغون با یه مشت واردکننده که فقط مدلای بی نام و نشون چینی رو ریختن توو بازار شدن بلای جون مردم. تا وقتی این به اصطلاح خودروسازا بازار رو تشنه نگه دارن و ماشین ندن توو بازار، قیمت پایین نمیاد. حالا شما بگو هم قیمت بازار نه هم ۵درصد زیر قیمت بازار. مثلا قیمت کارخونه ایه سراتو رو بکنن ۲۰۰ میلیون. وقتی شرکت سراتو نداره بده به مردم، اونی که الان سراتو داره قیمت میذاره ۳۰۰ میلیون. چجوری قیمت میاد پایین؟
اگر واردات خودرو بدون ماليات آزاد شود ، همه مشكلات حل ميشود
اما نون و سود يه عده در ماليات سنگين خودرو و اجبار مردم به خريد داخلي است
يك عده خائن به ملت
متاسفانه فضا اصلا رقابتی نیست. خودرو سازان برای چی ماشین به بازار نمیدهند تا این مشکلات پیش بیایدو بعد هوار راه بیاندازند که سود به جیب دلال می رود. واقعا گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص خودرو سازان به کجا رسید. ما باید به بهانه حرفهای واهی تا چه اندازه ضرر و زیان بدهیم؟ آزاد سازی قیمت وقتی معنی می دهد که حکومت واردات خودرو را آزاد کند و سپس تعرفه های گزاف را حذف کند ، بعد ببیند واقعا چه اتفاقی می افتد؟ ما باید به بهانه های واهی قیمت گزاف بابت خودروهای تاریخ مصرف گذشته بدهیم و آلودگی هوا و تلفات فراوان را تحمل کنیم. مسئولین هیچ فکر می کنند که برای چی ملت باید این ضرر و زیان را تحمل کنند؟
این گونه می‌توان امید به پیشرفت صنعت خودرو در سال‌های آینده داشت.!!!!!!! مدیران شرکت های خودرو سازی و یا کارشناسان طرفدار آنها نام چند محصول این دو خودرو ساز !!!!! را بگویند. مثلا مال کیا را من میگم( همزمان با ایران خودرو شروع بکار کرده ): ریو ، سراتو، اپتیما ، کادنزا ، سول ، اسپورتیج ، سورنتو ، موهاوی ، استرینگر ، کیورس و....
قیمت خودروهابا توجه به ضریب هرکدام از عوامل تاثیر گذاردرقیمت خودروهابایستی توسط کارشناسان خبره حتی کارشناسان خارجی بیطرف براورد شوداما خودروهای خارجی که وارد میشوند بایستی ازلحاظ کیفیت وقیمت در حدود خودروهای داخلی باشند تا رقابت بین آنها منصفانه باشد ودر توان خرید اکثریت مردم جامعه هم باشدنه خودروهایی نظیر لامبورگینی وپورشه و بنز وبی ام و و....که مخصوص طبقه اشرافی کشور هست ومسلما خودروهای داخلی توان رقابت با انها ندارندواینگونه واردات باعث تجمل گرایی میشود ومقصود اصلی حاصل نمیشود و این بهانه ای برای خدمت به اشراف قلیل جامعه نگردد.
تنها راه اینه که خودرو سازی داخلی رو تعطیل کنیم صد هزار نفر بیکار بشن بهتره تا شصت میلیون نفر بابت این ماشینا خسارت ببینن .در ضمن میتونیم به جای تولید خودرو در صنعت قطعه سازی فعالیت کنیم یا بزنیم تو کار مونتاژ خودرو چون الان نیروی کار خیلی ارزون شده وخودرو سازهای جهان از خداشونه. تا اون بنده خداها هم بیکار نشنما الان معلوم نیست مونتاژ کاریم .یا داریم خودرو بومی تولید میکنیم مثل شترمرغ هستیم دلار گرون میشه میگیم قطعه از خارج میاد .موقع تولید میگیم صددر صد تولید داخله.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
بيكار شدن حدقل 500.000 نفر كه مستقيم ىر صنعت خوىروي كشور كسب روزي براي زن و بچه خود مي كنند را به راحتي تحليل منفعت طلبانه نکنید
در یک کشور عقب نگه داشته شده با مردمی با افکار جهان سومی باید سطح انتظارات منطقی باشه
به والله درب این حودرو سازی ها را گل بگیرند بهنر
ان دنیا از کسانی که از این ها حمایت میکنند در پیشگاه الهی شکایت خواهیم کرد
شرکت هایی که ۹۰درصد بازار رو در اختیار دارن ماشیناشون رو در یک دقیقه میفروشن انحصار دارن
وقتی بازار دارای انحصار باشه اقتصاد ازاد که مورد علاقه کارشناسان عزیزه کارایی نداره در این شرایط یا باید انحصار شکسته بشه یا اینکه قیمت دستوری تعیین بشه
انحصار چگونه باید شکسته بشه با ایجاد رقابت یا از طریق ایجاد قطب های خودروسازی یا از طریق واردات
که اولی بدلیل مافیای دو خودرو ساز امکان پذیر نیست تنها راه باقی مونده واردات خودرو که اونم غیر مستقیم دست خود خودروسازهاست
در نهایت یک دور باطل ایجاد شده که بسادگی امکان برون رفت از اون نیست مگر اینکه نهادهای قانون گذار و تصمیم گیر جامعه به این واقف بشن که باید این مافیا درهم شکسته بشه
بسیار جالب است. عدم واردات و تحریمها و کمبود عرضه باعث کاهش تیراژ شده و از طرف دیگر جهت حفظ ارزش نسبی پول تقاضای کاذب و سفته بازی شدت گرفته حال خودروسازان که خود بازار دلالی را پمپاژ و تعیین قیمت کرده اند در این بازار مکاره ژست مظلومانه و فداکاری به خود گرفته اند و تقاضای حاشیه نشینی بازار کاذب خود ساخته را دارند. باز کمبود تولید و عرضه باز دلالی جدید و باز حاشیه جدید و تداوم سیکل ناقص. خداوند به ما کمک کند. انشاالله
ما خودروساز داخلی نداریم همشون دلال مونتاژکارند
آقا قیمت پراید وانت تا وقتی ایران خودرو وانت تولید می کرد از پراید سواری 6 تومن ارزون تر بود چی شد که یه هو قیمتش رسید به پراید سواری؟
خود گویی و خود خندی،عجب مرد هنرمندی!! تصورش را بکنید بازار خودرو را دولت به دست این تابوت سازها بدهد چه اتفاقی می افتد ۱- خودرو را تولید می کنند ولی به بازار نمیدهند،وقتی قیمت چند برابر شد،قطره چکانی وارد بازار می کنند و کلی سود می برند ۲- هر بلایی که بخواهند سر مردم می آورند و می گویند عرضه و تقاضا است۳- بازار را بین خودشان تقسیم می کنند و چه آتش هایی که نمی سوزانند،نماینده مردم بدبخت در این فرآیند تعیین قیمت چه کسی است؟ مردم را تا چه حد ... فرض کردید؟ کاش مردم حداقل شش ماه این محصولات بی کیفیت را نمی خریدند تا حساب کار دست اینها می آمد.
منظور از هزینه های اضافی کارگران هستند ولی پیشنهاد می کنم سپاه که تمایل به تولید خودرو داره از خودش نشون می ده بشه قطب سوم خودرو سازی و از کارگرهای اضافی این دو شرکت استخدام کنه که مشکل بیکاری و هم تخصص کاری رفع بشه ولی کلا این روند نباید ادامه پیدا کنه ملت ایران چه گناهی کردند !!! قیمت تویوتا کمری 2018 با همین دلار به مراتب از قیمت پرشیا پایین تر در میاد تا کی باید انحصار مافیایی باشه
خودرو بی کیفیت انحصاری و گران قیمت و بدون خدمات پس از فروش هست
واقعا چجور دلتون میاد به این ها بگید خودرو
مدیران به اصطلاح خودرو ساز توهم خودرو سازی دارن
سوال ؟ آیا واقعا ایران به اینهمه خودرو نیاز دارد ؟‌آیا بجای هزینه کرد بیخود بهتر نیست به حمل ،ونقل عمومی توجه خاص شود ؟ برای یک دهه بیایید خودروسازی شخصی ( سواری ) را تعطیل کنید ،و به سمت تولید خودروهای عمومی برویم و زیر ساختهای جاده ای ،و ریلی را بهبود ببخشیم ؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
برادر اگر من به عنوان یک قطعه ساز که در این صنعت ذینفع هستم بخواهم پاسخ شما را بدهم این پاسخ نه است.ما بابد به تعداد خیلی کمتر خودروهای خیلی کیفی تر که به تبع خیلی گران تر هم می بودند تولید می کردیم داشتن یک یا دو خودرو در هر خانواده مال کشوری است که درامد سرانه مردمش حداقل 20000 دلار در سال باشد نه کشوری در سطح ایران با درامد سرانه 5000 دلار یا کمتر لذا این نوع توسعه کمی اولا نمی تواند کیفی باشد چون مردم قدرت خرید ندارند ثانیا منابع کشور را که باید صرف اولویت های مهمتر شود تحلیل می برد.
اینجور که به نظر میاد این مافیای خودرو توی تابناک هم نفوذ کردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
بله متاسفانه تیترهای تابناک در چند مدت اخیر همه بر طبل افزایش قیمت می کوبد!
فقط یه سر به آمار کشته ها و معلولین در تصادفات جاده ای بزنید..

آنوقت میفهمید چه ظلمی به مردم داره میشه.

با یه جامعه شناس در مورد آثار و آسیب های ایجاد شده از این تصادف و کشته و معلول ایجاد شده صحبت کنید.
آنوقت خودتان در این به اصطلاح خودرو سازها را تخته میکنید.
خودروسازها هم قطعه دارن هم ماشین، یه سر به نمایندگی ها بزنید میگن ماشین داریم ولی به قیمت بازار
یه این کارشناسان محترم بفرمایید علت تفاوت قیمت کارخانه با بازار تقاضای بیشتر از عرضه ست اگر کارخانجات مانند سنوات قبل عرضه را زیاد کنند قطعا قیمت پایین میاید در ضمن در بازار انحصاری قیمت را ازاد نمیکنن تا شرکتها سر مردم را ببرند
جالبه همشون میگن دولت از قیمت گذاری خارج بشه اما وقتی پای دولت تا جلوگیری از ازادسازی واردات میاد همه حامی دولت میشن
ازاد سازی قیمت فقط وفقط وفقط باید با ازادسازی واردات تمامی انواع خودروها از تمامی کشورها و چه نو و چه دست دو باشه
در غیر اینصورت ظلم هستش در حق مردم و ظالمین به سزای اعمالشون خواهند رسید در همین دنیا
این که از آشفته بازار قیمتها ؛ دلالان سود می برن ؛ درست ؛

اما واقعت اینه که بزرگترین دلال خودرو ساز و دولت هستن.

حالا تا کی می خواهید مردم رو فریب بدید ؛ الله اعلم.
الان برای همه مردم ثابت شده تا این نظام هست مردم روی آرامش و سعادت هم نخواهند دید
خودرو سازان اگه اینطوری کرکری میخواننددر باز بشه خودرو آزادانه بیاد کلاه و ..را باید سفت بچسبند میدان خالی دیدن ودارن زر میزنند ودرثانی مونتاژ میکنند و تولید کجا بود همه اش الکی قونپوز در میکنن
اقتصاد آزاد و رقابتی بدون رانت درمان معضلات صنعت کشور است. مسئولانی که دست در جیب خودروسازی دارند همواره از این صنعت حمایت بی حد و حصر کرده اند. حاصل آن شده است آلودگی هوا، مصرف بیش از حد بنزین، تلفات و تصادفات جاده ای و ....
اینکه دو خودرو ساز که قطعات را فقط مونتاژ می کنند و به مردم قالب می کنند و انحصار را در دست دارند چطور می گویند قیمت را ما باید تعیین کنیم . خدایا بداد این ملت مظلوم برس. خودرو سازان دنیا را ببینید و خودروسازان ایرانی را هم ببینید. کشور اسلامی . امام زمانی . شیعه . دینی و غیره . دین را بچسبید اقتصاد کیلو چند
بازار انحصاری - عدم امنیت و کشته شدن سالانه حدود 17000 نفر هموطن - گران فروشی - احتکار - سوء مدیریت - اجبار مردم به خرید این تابوت ها آیا داعش از این ها بدتر است ؟ آیا مسئولانی که از این ... حمایت می کنند در خون مردم شریک نیستند ؟
اتفاقاً ما هم موافق صددرصدی آزادسازی قیمت خودرو و پرهیز از دخالت دولت در امور شرکت های خودروساز هستیم حتی حاضریم یک سری تسهیلات ویژه از قبیل معافیت های مالیاتی و بیمه ای هم با هدف حمایت از تولیدات داخلی صورت بگیرد تا خودروساز داخلی بتواند فروش داشته باشد اما به شرطی که تعرفه های واردات و گمرگ برداشته شود و یک ایرانی بتواند آخرین مدل تولیدات شرکت های خارجی را با قیمت ارائه شده توسط شرکت مبدا، کمترین بروکراسی اداری و تاخیر در ترخیص خودرو از گمرگ و سایر موارد ... خریداری کند. اگر این انحصار را بردارید که مردم مجبور به مراجعه به خودروسازان داخلی نباشند مطمین باشید هر چقدر هم قیمت افزایش یابد و با هر مدلی قیمت گذاری شود مشکلی نیست چرا که کسی نخواهد خرید.
نکته دوم اما تحویل خودروهای تعهدشده به مشتریان با همان قیمت و شرایط اعلامی اولیه است و به بهانه های واهی و تاخیر در تحویل محصولات و ایجاد فرافکنی و فضای کاذب مبنی بر بیکار شدن کارگران نمیشود دست در جیب مردم کرد و سومدیریت فعلی و دوران گذشته را از آنان مطالبه نمود
وقتی قطعات خودرو به تولید کنندگان ایرانی نمیرسه معنی ازاد سازی قیمت یعنی چی؟وقتی رنو به ایران قعطه برای اصمبل نمیده چه فرقی میکنه قیمت کارخونه ای ساندرو 60 ملیون باشه یا 130 ملیون؟وقتی کیا به سایپا قطعات سراتو رو نمیده چه فرقی میکنه سراتو 104 ملیون بده یا 200 ملیون چون به هر حال اون کسی که ساندرو داره چون تولید این شرکت در حد صفر شده دلش میخواد ساندروش رو 150 ملیون بفروشه و همچنین باقی ماشین ها.ایراد جای دیگه ای هستش .
از یکطرف ورود خودرو رو ممنوع کردند از طرف دیگه خودرو سازها هم به بهانه تعطیلی کارخانه ها تقاضای افزایش قیمتها را دارند دم خروس و باور کنیم یا قسم حضرت عباس و ولی چیزی که مشخص است بازنده اصلی در این بازی ملت ایرانه که باید تاوان بی مدیریتی و بی سیاستی مسئولین رو پس بدهند.
1- تعرفه ها را بردارید.
2- واردات خودروی دست دوم را آزاد کنید.
3- واردات خودرو توسط افراد را آزاد کنید.

آنوقت قیمت ها را هم آزاد کنید. بگذارید عرضه و تقاضا بازار را به تعادل برساند. اگر مرد هستید بسم اله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
کاملا صحیح و منطقی
تنها راه محک زدن ارزش تولیدات کل مملکت اینه که به سازمان تجارت جهانی (WTO) بپیوندیم ، بقیش فقط شعاره!!!
سلام
جای تعجب است که اکثر مسئولین در وزارت صمت و دولت و مجلس علاقمند به اظهار نظر در مورد قیمت خودرو هستند ولی در مورد سایر موارد مثل مسکن و لبنیات و دارو و ویزیت پزشکان و .. سکوت اختیار میکنند.چرا در مورد مسکن سازمان حمایت ورود نمیکند ؟
به نظر من اگر مسئولین محترم مدیریت صنعت را به خود صنعتگران واگذار کنند خواهید دید که در زمان کوتاهی بهبود در اشتغال و واقعی و رقابتی شدن قیمت خودرو نیز حاصل میشود.
قیمت را عرضه و تقاضا مشخص میکند و هیچ یک از آنها را دستوری نمیتوان کنترل کرد .
متاسفانه مدیریت صنعت خودرو کشور سیاسی شده و اظهار نظرها هم همه سیاسی است . و این درست نمیشود مگر تغییر نگاه از سیاسی به اقتصادی.
یا حق
دولت بجای حمایت از خودروسازها، کشاورزان زحمت کش را حمایت کنند در شرایط کنونی کشور با بحران کم آبی مواجه هست و دولتمردان بجای حمایت کشاورزان به فکر خودروسازها هستند و مدام اعلام می کنند با این وضع چند هزار نفر بیکار خواهند شد اولا نگران بیکاری کارکنان خودرو سازی نباشید زیرا با واردات خودروهای خارجی که به اندازه 2 برابر قیمت خودرو عوارض دریافت می کنه که میشه با اون پول ها جلوی بیکاری را گرفت در ثانی با ایجاد نمایندگی خودروهای خارجی اتفاقا بر میزان اشتغال افزود
دولت محترم بایستی قیمت گندم را بر اساس دلار تعیین کنه و امکانات استاندارد آبیاری را توسعه بده مطابق با استانداردهای اروپا اولا میزان بهره وری افزایش می یابد و ثانیا با افزایش راندمان آبیاری میزان زمین زراعی افزایش می یابد و ثالثا میزان اشتغال افزایش می یابد و رابعا مهاجرت به شهرهای بزرک کاهش می یابد و خامساً با توجه به اختلاف فرهنگی بزه در شهرهای بزرگ کاهش می یابد و ..هزاران فواید دیگر
کجای دنیا غیر از ایران خودرو کالای سرمایه ایست چقدر ظلم بخاطر پرشدن جیبتون به مردم می کنید
با سلام فقط یکسال تعرفه های هنگفت را بردارند واردات ماشین از کشورای همسایه را آزاد کنند بعد ببینن قیمت خود رو چند میشه اخه دوتا کارخانه خودروسازی کلا ورشکست بشن بهتره تا همه مردم روز به روز بد بخت تر بشن اخه با چهل 50 میلیون میشه بهترین ماشین‌ها را وارد کرد چرا یه مشت آهن پاره میدن به مردم 200 میلون
بزرگترین غولهای صنعت خود روی دنیا به واسطه بیماری کرونا ونبود تولید وتقاضا دارند ورشکسته میشن اونوقت تو مملکت ما خورو سازهامژده میدن که قرعه کشی میکنیم نصف پولم میگیریم تو نیمه دوم سال بهتون خود رو تحویل میدیم وچه سعادت خبری بود امروز قیمت پراید پنج میلیونی که به صدو هیجده میلیون رسیده به نا گه با سقوط به صدو شانزده میلیونو پانصد رسید مژده ای جانا چه مسیحا نفسی میاید من که به عنوان یک ایرانی تو پوست خودم نمیگنجم و این خبر مسرت بخش را باغرور به همه تبریک وشاد باش عرض میکنم۔شما بگید جون همدیگه الان وقتش نیست درکنارتورم مسکن و ۔۔۔ همه باهم بخونیم برطبل ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔بکوب پیروز و۔۔۔۔۔۔۔۔
واردات خودرو باز بشه ببینم باز مردم این خودروهای بدرد نخور رو میخرن قیمت ها افت میکنه شدید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی