بازدید 88347
۱

توضيح درباره توزيع ماءالشعير الكل‌دار در تهران

کد خبر: ۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۲ 06 April 2008

در پي انتشار خبي با عنوان «فروش ماءالشعير الكل‌دار در فروشگاه‌هاي تهران» به نقل از سايت «شيعه‌ آنلاين»، شركت تجارت جاده ابريشم پارس با ارسال جوابيه‌اي اعلام كرد: احتراما پيرو درج خبري با عنوان «فروش ماء‌الشعير الكل‌دار در فروشگاه‌هاي تهران»، موارد ذيل جهت تنوير افكار عمومي اعلام تا طبق قانون مطبوعات موارد مذكور در همان صفحه درج گردد:

1. محصولات غيرالكلي شركت «بالتيكا» بيش از چهار سال است كه قانوني توسط شركت تجارت جاده ابريشم پارس وارد كشور مي‌شود و توزيع سراسري دارد.

2. نوشابه‌هاي مذكور، غيرالكلي بوده و طبق بند 3 از يادداشت‌هاي فصل 22 كتاب مقررات صادرات و واردات جمهوري اسلامي، وارد كشور مي‌گردند.

توضيح اين‌كه ميزان الكل طبيعي مجاز در نوشابه‌هاي غيرالكلي، نيم درصد است كه اين حجم در كليه نوشابه‌هاي وارداتي اين شركت منظور شده است.

گفتني است، دارا بودن نيم درصد الكل طبيعي در كليه نوشيدني‌ها از جمله آب سيب، آلبالو و حتي در اكثر فراورده‌هاي لبني از جمله ماست و دوغ، قانوني، مجاز و شرعي مي‌باشد.

3. به نظر مي‌رسد از نام و لوگوي شركت تجارت جاده ابريشم پارس در خبر مذكور و نشر خبر كذب و تبديل نيم درصد الكل مجاز به 5 درصد به منظور خاصي انجام گرفته و مصداق تشويش اذهان و تخريب شخصيت حقوقي و حقيقي اين شركت بوده كه حق اعاده حيثيت براي اين شركت محفوظ است.

در ضمن، اتهام ناروا زدن به افراد، دور از شأن رسانه‌اي است كه نام شيعه را بر خود گذاشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱
بحث حلال و حرام و مجاز بودن الکل در نوشابه ها یک بحث شرعی است و در رساله ها باید آن را یافت . از گوینده مطالب فوق خواهش میکنم ذکر نماید بر اساس کدام فتوا نیم درصد الکل حلال و مجاز و پنج درصد غیر مجاز است
روش تهیه ماءالشعیر در خارج از ایران به این صورت است که ابتدا آبجو تولید می شود و سپس با استخراج الکل از آن ، آنرا غیر الکلی میکنند .عملا" استحراج کامل الکل با این روش ممکن نیست و مقدار کمی الکل باقی می ماند . مضافا" به اینکه ایا آلوده شدن ماءالشعیر به الکل اشکال شرعی دارد .
ولی ماءشعیر های ساخت داحل اصلا از این روش استفاده نمی شود و اصولا تخمیر نمی شود . و ار مالت تولید می شود .
بطور طبیعی در اثر فعل و انفعالات شیمیایی در موادی مانند آب میوه و ...مقداری از قند ها به الکل تبدیل می شود . برای حرام شدن یک آب میوه باید شرایط ویژه ای با نیت خاص انجام شود نه هر موضوع معمولی که هر روز در طبیعت اتفاق می افتد .
با سلام
طبق فتوای مراجع درصد الکل مهم نیست، بلکه مهم مسکر بودن و مست کننده بودن آن است. به عنوان مثال میتوانید به سایت آیت ا... مکارم، بخش استفتائات مراجعه نمایید:
آدرس:
http://www.makaremshirazi.org/persian/modules.php?name=es&p=2&id=116
(سوال: آيا استفاده از ماء الشعير و يا سرکه با 05/ درصد بلامانع مي باشد .
جواب: در صورتي كه مايع مسكر شمرده نشود مانعي ندارد)
ماالشعیر های ترکیه نیز وارد کشور می شود که تبلیغات نیز انجام می گیرد و سوالی که مسلمانان ترکیه به این موضوع دارند این است که ماالشعیر های گرفته شده از دستگاه هایی گرفته میشود که از ان در تولید ابجو (بیرا) استفاده می گردد و ایا از نظر شما این امر شرعا مشکلی ندارد ؟ زیرا خود ترکهای مسلمان از این نوع مواد استفاده نمی نمایند .
در مورد روش تهیه آبجو بدون الکل، گفته این کاربر محترم اصلاً ممکن نیست و به طور کلی بقایای محیط کشت مخمر پس از استخراج الکل فقط به درد خوراک دام می خورد آنهم پس از پودر کردن. خواهش می کنم با اظهار نظرهای بی ربط و نادرست نظر مردم در مورد این حکم قطعی شرعی را سست نکنید و ضمناً ماالشعیر را که طبق شرع حلال است، با اظهار نظرهای غیرتخصصی حرام نکنید.
با سلام

لطفا اینقدر حرف بی ربط نزنین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی