بازدید 7720

تشریح جزییات لایحه بودجه سال ۹۸

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس جزییات لایحه بودجه سال ۹۸ را تشریح کرد و گفت احتمال تغییر ارقام بودجه وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 01 December 2018

محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اعداد و ارقام لایحه بودجه سال 98 اظهار داشت: قرار بر این بود نگویم اعداد بودجه چیست و تنها میزان درآمدی که در بودجه سال 98 پیش بینی می شود را بیان کنیم چرا که احتمال دارد هر گونه تغییر در ساختار سه گانه میزان فروش نفت، قیمت هر بشکه نفت و قیمت دلار ایجاد شود.

دلار 5800 تا 6 هزار تومان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه میزان فروش نفت یک میلیون بشکه در روز اعلام شده است، ادامه داد: نظر ما این است که یک میلیون بشکه نفت را به یک میلیون و 500 ارتقا دهیم، نرخ دلار را 5هزار و 800 تا 6 هزار تومان تغییر کند، وقتی دلار را 8 هزار تومان کنیم، آلارمی برای گرانی به بازار می دهیم.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی توضیح داد: میزان منابع مورد نیاز از منابع نفتی از بودجه کل کشور با این سناریو چیزی حدود 75 تا 80 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، بنابراین با توجه به سرجمع بودجه ای که حدود 410 تا 420 هزار میلیارد تومان است، میزان 80 هزار میلیارد تومان از منابع نفتی نشان می دهد ما عدم وابستگی به نفت در بودجه جاری کشور براساس سیاست های برنامه ششم و برنامه های قبلی در حال تحقق است.

وی با بیان اینکه شرایط ایجاد شده را یک فرصت می دانیم، اظهار داشت: بنابراین امیدواریم که با توجه به پیش بینی های دقیقی که اتفاق خواهد افتاد و در مجلس قرار است بر آن صحه بگذارند، یک فضای خوبی را در بحث بودجه سال 98 داشته باشیم.
نظر ما این است که یک میلیون بشکه نفت را به یک میلیون و 500 ارتقا دهیم، نرخ دلار را 5هزار و 800 تا 6 هزار تومان تغییر کند، وقتی دلار را 8 هزار تومان کنیم، آلارمی برای گرانی به بازار می دهیم.

حسینی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه یکی از نکات بسیار برجسته بودجه 98 افزایش درآمدهای مالیاتی است بیان داشت: برای این موضوع دولت راهکارهای جدید طراحی کرده است همچنین با توجه به اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، مقرر شده که بتواند نسبت به شناسایی درآمد واقعی و مالیات واقعی اقشار پر درآمد انجام شود.

سهم صندوق توسعه ملی افزایش پیدا نمی کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در رابطه با فروش اوراق نسبت به سال گذشته بر اساس قانون برنامه ششم توسعه همان عدد را یش بینی کرده است، گفت: یکی از نکاتی که دولت انجام داده استفاده بیشتر از منابع صندوق توسعه ملی است، متاسفانه با توجه به اینکه باید امسال 2 درصد به سهم صندوق توسعه ملی ازصادرات اضافه می کردیم دولت در پیش بینی همان پرداخت 20 درصد را دیده و ما به التفاوت سه رقم و 34 درصد را در منابع بودجه ای پیش بینی کرده است.

حقوق کارمندان 20 درصد افزایش می یابد

وی با بیان اینکه یکی از نکات در رابطه با افزایش بودجه جاری است، توضیح داد: با وجود اینکه به دنبال انقباضی بودن هزینه های جاری کشور هستیم اما با توجه به نرخ تورمی که در جامعه ایجاد شده است و اقشار حقوق بگیر که قشر پر آسیب در جریان افزایش تورم شده اند، یک افزایش حقوق 20 درصدی را در لایحه پیش بینی کرده است.

حسینی تاکید کرد: این افزایش حقوق باعث افزایش قیمت سایر اقلام مورد نیاز می شود، در این صورت افزایش حجم بودجه جاری کشور را شاهد خواهیم بود، با وجود اینکه در سال 98 از نظر تامین منابع مشکل داریم اما چاره ای نداریم که هزینه های جاری را براساس نرخ رشد تورم حداقل متناسب با آن افزایش دهیم.

افزایش پلکانی حقوق ها به صراحت نیامده است

این نماینده مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه سال 98 مجوز اعمال ضریب را از مجلس گرفته اما به صراحت شیوه افزایش حقوق را اعلام نکرده است، بنابراین در بخشنامه ای که دولت صادر کند مشخص می شود، اما اینکه مجلس با این نگاه لایحه همراه می شود یا راسا ماند احکام قانون بودجه سال 97 به صراحت روش پلکانی را در لایحه بودجه تصویب کند، اقدامی دیگر است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس بیان داشت: در زمینه بودجه تملک دارای سرمایه ای با توجه به فضایی که اعتبارات از محل اسناد خزانه و ارواق مشارکت پیش بینی شده است، چند حکم در این خصوص در لایحه آمده است، این احکام مبنی بر این است که بتوانیم انتشار اوراق با سر رسیدهای 2 تا 3 سال منتشر شود تا مقداری شرایط به برای طرح ها که سال 98 خاتمه می یابم بهبود یابد.

بودجه ریزی بر اساس عملکرد

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که در بودجه سال 98 به چشم می خورد، بحث تبصره 19 بودجه ریزی بر اساس عملکرد است، دولت تاکید کرده است که تمام دستگاه های اجرایی بودجه های خود را براساس قواعد بودجه ریزی بر عملکرد باید ارائه کنند.

این نماینده مجلس گفت: در تبصره 18 بودجه، ظرفیت هایی برای ایجاد اشتغال وجود دارد که آنجا هم منابع خوبی را با ساز و کارهای مناسب برای ایجاد اشتغال دیده شده است، بحث افزایش میزان درآمد اقشار آسیب پذیر و سیاست رفع فقر مطلق یکی از مزیت‌های بودجه سال 98 است که به نوعی در لایحه دیده می شود، افزایش مستمری بگیران داریم و رقمی برای افزایش حقوق و دستمزد بازنشستگان سازمان بازنشستگی و تامین اجتماعی دیده شده است.

حسینی با بیان اینکه سایر موارد لایحه بودجه سال 98 مشابه سنوات گذشته است، ادامه داد: با توجه به میزان اوراق مشارکتی که دستگاه های اجرایی می توانند صادر کند و میزان تسهیلات بانکی که برای بعضی از دستگاه های اجرایی پیش بینی شده است، همچنین افزایش رقم بالایی را برای بودجه های شرکت های دولتی داریم که علت آن تسعیر نرخ ارز به خصوص در بودجه شرکت ملی نفت ایران، گاز و سایر شرکت ها است.

در لایحه بودجه سال 98 حکمی برای افزایش قمیت سوخت نیامده

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس در خصوص قیمت حامل های سوخت در سال 98 بیان داشت: در رابطه با قیمت حامل های انرژی مبحث جدیدی در لایحه نداریم، مگر اینکه بخواهد به صورت جداگانه یا شیوه های کارت سوخت و دو نرخی کردن را بعدا در بودجه اضافه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس