بازدید 4233
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران:

ساز و کار مالی اروپا جایگزین دلار آمریکا می‌شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اذعان سیاستمداران اروپایی به ضعف در برابر سیاست‌های فرا سرزمینی آمریکا گفت: بی‌جهت نیست بعضی از مسئولان ارشد کشورهای اروپا رسما اعلام کرده‌اند که اگر ساز و کار مالی اروپا راه‌اندازی شود، به آن می‌پیوندند.
کد خبر: ۸۵۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳ 28 November 2018

به گزارش خبرگزاری فارس، پدرام سلطانی در سمینار مشترک فرصت‌های اقتصادی ایران و کره جنوبی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: جمهوری کره از 50 سال پیش مسیری را در جهت توسعه اقتصادی و صنعتی شدن طی کرده، به طوری که این مسیر این کشور را در زمره اقتصادهای توسعه آسیا و جهان قرار داده است و بنابراین این کشور می‌تواند سرمشق خوبی برای سیاستگذاران و مسئولان بخش خصوصی کشور ما به جهت آموختن راز و مرزهای صنعتی شدن و توسعه‌یافتگی اقتصاد باشد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایران در حال گذراندن دوران سختی از اقتصاد است، افزود: طبیعتا رویکردی که دولت فعلی آمریکا بر علیه ایران اتخاذ کرده، نه فقط تهدیدی برای اقتصاد و ثبات اقتصادی کشور ما است، بلکه هشدار جدی است به تمام کشورهایی دنیا که اگر یک اقتصاد بزرگ از توانایی مالی و اقتصادی خود به عنوان سلاح علیه یک کشور استفاده کند، می‌تواند این سلاح خطری در جهت ثبات امنیتی جهان باشد و این سلاح می‌تواند در آینده علیه سایر کشورها هم استفاده شود. 

سلطانی اظهار داشت: آمریکا به عنوان یکی از پایه گذاران عصر جهانی شدن و مروج تعامل اقتصادی و تجاری کشورها و تسهیل تجاری و از بنیانگذاران تعرفه و تجارت امروز در خلاف مسیری که خودش بینان نهاده گام بر می‌دارد و منافع اقتصادی خودش را به بهای تحمیل هزینه به سایر کشورها حتی همسایگان و شرکای تجاری‌اش مانند کانادا، مکزیک، ژاپن و  اروپا کشورهای به کار گرفته است، به همین جهت اقدامی که توسط سایر کشورهای متعهد ایران در برجام اتخاذ شده در جهت حفظ برجام و به وجود آمدن مجالی برای روابط تجاری و سایر کشورها نه فقط برای کمک به ایران بلکه برای کمک به اقتصاد خودشان است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی بیان داشت: سیاستمداران اروپایی اذغان دارند، در برابر سیاست‌های فرا سرزمینی آمریکا ضعف و آسیب‌پذیرند و مسیری که اروپا اکنون برای ساز و کار مالی ویژه دنبال می‌کند، جایگزین در برابر دلار آمریکا برای داشتن ابزار جلوگیری از فشار  و این گونه سیاست‌های تحمیلی است. 

سلطانی گفت: حتما این تهدید را کشورهای توسعه یافته دیگر و اقتصادهای بزرگ دیگر مانند جمهوری کره، ژاپن، چین، روسیه، هند و اقتصادهای بزرگ و نوظهور  قاره آسیا احساس کرده‌اند و بی‌جهت نیست، بعضی از مسئولان ارشد آنها رسما اعلام می‌کنند که اگر ساز و کار مالی اروپا  راه‌اندازی شود، به آن خواهند پیوست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که جمهوری کره هم به این ساز و کار توجه کند و طبیعتا این قابل تصور است که شرکت‌های بزرگ کره‌ای در شرایط فعلی علیرغم علاقه وافری که به بازار ایران و تعامل با اقتصاد ایران دارند، به واسطه ملاحظات منافعشان در امریکا از همکاری با ایران تا حد زیادی اجتناب کرده‌اند و اگرچه این خوشایند ما نیست، اما یک واقعیت انکار ناپذیر در عرصه اقتصاد جهانی است. 

وی افزود: اما شبکه شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی و کره‌ای امکان همکاری با هم را در چارچوب این ساز و کار مالی حتما می‌توانند داشته باشند. 

سلطانی بیان داشت: تحریم‌ها لطمات زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده و در مقایسه هزینه و فایده این تحریم‌ها حتما هزینه‌ها آنها برای ما بیشتر بوده،اما از فواید آن این است که ما مهارت تعامل در فضای چالشی را آموخته‌ایم. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: دهه‌های آینده دهه نزاع اقتصادی بین فیل‌های اقتصاد دنیا از جمله آمریکا، چین و سایر اقتصادهای نوظهور مانند هند و سایر اقتصادها مثل روسیه و چه بسا اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی است و در این فراز و فرود کشورهای دیگر هم به دنبال بیشینه کردن سهم خود در تجارت بین‌المللی هستند. 

سلطانی اظهار داشت: جهانی شدن در چند دهه گذشته دستاوردهای زیادی برای کشورهای توسعه یافته دارد و آنها با ترویج آزاد سازی تجاری و معاهدات دو جانبه و چند جانبه توانستند رشد خوبی برای اقتصاد خودشان به ارمغان بیاورند و امروز اگر آمریکا از جهانی سازی طفره می‌رود، برای این است که امروز منافع کشورها و اقتصادهای نوظهور از کشورهای توسعه یافته بیشتر شده است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: از این پس اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه باید پرچم جهانی شدن را بلند نگه دارند و باید به این نکته توجه کنند که میوه جهانی شدن دیگر عصاره‌ای برای کشورهای توسعه یافته ندارد. 

وی گفت: ما توانستیم در تحریم‌ها شبکه‌ای از تعاملات مویرگری را با سایر کشورها بوجود آوریم و این شبکه باید در ماه‌های آینده تقویت شود و ما به عنوان بخش خصوصی از بانک مرکزی و دولت انتظار داریم به این موضوع توجه کنند که هر سیاست که به شبکه مویرگی اقتصاد ایران لطمه بزند، حتما به صلاح اقتصاد کشور نیست و پیمان سپاری ارزی و محدودیت‌های وضع شده در تجارت خارجی از همان سیاست‌ها است و اتاق بازرگانی اصلاح و بهبود این سیاست‌ها را دنبال می‌کند.

وی گفت: ما با اقتصاد تپنده کره‌جنوبی فرصت‌های همکاری فراوانی را داریم و چند دهه همراستایی و همکاری بسیار خوب در عرصه تجارت و دیپلماسی و سایر شئونات همکاری بین دو کشور به هر دولت و دو کشور اثبات کرده که می‌توانند شرکای پایداری برای یکدیگر باشند و به همین جهت انتظار بخش خصوصی ایران از همتایان در کره این است که در این دوران سخت ما نیاز بیشتری به توجه و همراهی دوستانمان داریم و انتظار داریم که بتوانیم همکاری‌های بیشتری در حوزه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان