بازدید 14714
تأکید بر اجرای «مر قانون»؛

«اجازات خاص» هم حذف شد/ بازنشستگان همه نهادها باید بروند

حذف اجازات خاصه معنایی جز تأکید بر ترک کرسی های مدیریتی از سوی همه بازنشستگان نخواهد داشت. ایشان هم پیشتر و از چندین سال پیش با انتصاب مدیران جوان در نهادهایی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد، عزم خود را برای ایجاد زمینه جهت گردش نخبگان و به کارگیری نیروهای نخبه و جوان نشان داده اند که این موضوع حالا باید در مجموعه های دولتی و دیگر نهادهای زیر نظر ایشان اجرایی شود.
کد خبر: ۸۵۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 21 November 2018

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوم مرداد با اکثریت آرا، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه مجلس را در 17 مرداد تأیید نمود؛ هرچند در بخش‌هایی ایراداتی به آن وارد کرده بود. مجلس در بررسی دوباره خود ایرادات مورد نظر شورای نگهبان را رفع کرد و در نهایت شورا در جلسه چهارشنبه (21 شهریور) آن را تأیید کرد. در نهایت پس از طی روال قانونی، رئیس جمهور «قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را 27 شهریور ماه برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش «تابناک»؛ با ابلاغ قانون «منع به کارگیری بازنشستگان»، مقامات بازنشسته در بخش های مختلف دولتی و نهادهایی که به نحوی از بودجه دولت بهره می برند، دو ماه فرصت پیدا کردند تا کرسی مدیریتی که در اختیارشان قرار دارد، ترک کنند و مطابق با قانون جای خود را به افراد غیر بازنشسته بدهند؛ موضوعی که چند روز پیش در نهایت عملی و اجرایی شد؛ اما حواشی مربوط به آن همچنان ادامه دارد.

قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» چه می‌گوید؟

متن کامل قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بدین شرح است: ماده واحده ــ از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند، در دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و کلیه دستگاه‌هایی که به ‌نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است.

تبصره 1 ــ (مصوب 1397/6/6 مجلس شورای اسلامی) ــ به‌کارگیری بازنشستگان، در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 مجاز است، همچنین به‌کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

به‌کارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر دوره مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز است.

جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنا می‌باشند.

تبصره 2 ــ دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به‌ صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعت مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک‌سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعت کاری آنها حداکثر معادل یک‌سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

تبصره 3 ــ دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف شصت روز از تاریخ ابلاغ این قانون، آن دسته از افرادی را که برخلاف مفاد این قانون به ‌کار گرفته شده‌اند، از خدمت منتزع (جدا شده) و با آنان تسویه‌حساب کنند. افراد مذکور نیز باید ظرف مهلت قانونی مقرر، سِمَت و پُست خود را ترک کنند. پرداخت هرگونه وجهی پس از این مهلت از هر محل و تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

تبصره 4 ــ کارکنان و اعضای هیأت‌مدیره مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی نیز مشمول این قانون می‌باشند.

تبصره 5 ــ از تاریخ ابلاغ این قانون، ماده (41) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1384/8/15، ماده (91) قانون استخدام کشوری مصوب 1345/3/31، ماده (95) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 و بند (ب) ماده (65) قانون برنامه پنج ‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389/10/15 نسخ می‌شود.

قانون مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم اردیبهشت یک‌هزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در 1395/2/29 به تأیید شورای نگهبان رسید.

تلاش برخی برای تمدید عمر مدیریتی پس از بازنشستگی

پس از ابلاغ قانون مذکور، برخی افراد و مدیران بازنشسته ای که باید کرسی مدیریتی را بواسطه بازنشسته بودن ترک می کردند، تلاش نمودند تا شامل بند و تبصره های مربوط به معافیت از شمول قانون باشند، برای همین حواشی زیادی پس از ابلاغ رئیس جمهور به وجود آمد و تا الان هم همین مسائل هر روز ادامه دارد. تا جایی که بسیاری از مدیران و رسانه ها بیش از هرچیزی دنبال انگیزه های افرادی هستند که تلاش دارند به هر شکل ممکن بمانند.

این مسأله زمانی جدی تر می نماید که روز گذشته در برخی خبرها آمد، در راستای اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان»، استثنای دارندگان اجازات خاصه از رهبر انقلاب، ظاهرا به خواست دفتر رهبری حذف شده است.این موضوع نشان می دهد، بازنشستگان نهادهایی که تحت نظر ایشان قرار دارند، منهای استثنائات جزئی قانونی که در قانون مذکور به صراحت مورد اشاره قرار گرفته نیز باید بدون هیچ قید و شرطی کرسی خود را با پایان عمر مدیریتی شان تحویل بدهند.

این مسأله نشان می دهد، دفتر رهبر انقلاب تأکید جدی بر اجرای «مر قانون» به منظور ایجاد گردش نخبگان دارد، لذا حذف اجازات خاصه معنایی جز تأکید بر ترک کرسی های مدیریتی از سوی همه بازنشستگان نخواهد داشت. ایشان هم پیشتر و از چندین سال پیش با انتصاب مدیران جوان در نهادهایی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه ها و مرکز رسیدگی به امور مساجد، عزم خود را برای ایجاد زمینه جهت گردش نخبگان و به کارگیری نیروهای نخبه و جوان نشان داده اند که این موضوع حالا باید در مجموعه های دولتی و دیگر نهادهای زیر نظر ایشان اجرایی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۳۰
خوب با تبصره 2 که کلا این قانون زیر سوال میره، به راحتی خیلی از این بازنشستگان میتوانند مجددا قرارداد یک سوم در ظاهر ببندند و در باطن کلی درآمد از پروژه ها و قراردادها داشته باشند. نکته دیگر اینکه چگونه میخواهند این افراد بازنشسته که به ظاهر حقوق نمیگیرند و مشغول به کار هستند و قرارداد هم ندارند ولی از طریق پروژه ها و به صورت مشاور حقوق میگیرند را شناسایی کنند ؟؟؟؟؟؟ این قانون به نظر کارایی ندارد با اینهمه تبصره
کاش دفتر آقا تكليف را روشن كند
باور نمیشه.خوشحالم.این یک نشانه هست.گردش نخبگان از نشانه های پیشرفت یک کشوره.تو اینهمه اخبار مایوس کننده این بهترین خبری بود که شنیدم.دستتون درد نکنه
خدا پدر و مادر نگارنده این مقاله را بیامرزد
واقعا چقدر باید گوشزد کرد
باور بفرمایید این بازنشستگان افتادن دنبال دور زدن قانون مثلا در غالبهای هیات مدیره و پاره وقتی و ... پشت همون میز به کارشون ادامه میدن
یکی نیست بگه آخه مگه چقدر مشاور و... غیره لازمه
قانون گفته در مشاغل تخصصی می توانید از افراد بهصورت پاره وقت استفاده کنید
متاسفم
حالا همه بازنشسته ها شدن پاره وقتی و مشاور و ... اما با همان شرح وظایف قبل و درامدهم که اگر از قبل بیشتر نگیرن کمتر نمی گیرن
کاش دیوان محاسبات وارد موضوع بشه خیلی وضع بدی شده
دل نمی کنن
قانون حرف اول را می زند . همین ! شروع تحول از همین جاست .
یعنی تیم ملی فوتبال هم بای بای!
کاش برای همه اجرا می شد.
رهبری به جوان ها بسیار اعتقاد دارن
واقعا مشکلات ما کی درست میشه ؟ خسته شدیم دیگه
ایا این رفتن ها مربوط به کرباسیان می شود یا لو هم اجازات خاص دارد
یعنی میشه رانت و اجازات خاص برداشته بشه؟
پیمانکار صدا و سیما هستیم.امروز می گفتن که 30 نفر از بازنشستگان اجازه ویژه گرفتن و حداقل تا انتهای سال 97 هستند.
عده دیگر هم در حال رفتن به شرکتهای خصولتی زیر مجموعه صدا وسیما هستند و درآنجا به مدیریت جدید ادامه می دن.
تا وقتی قانون قاطع نیست و در آن استثنا وجود دارد امکان دور زدن قانون هم هست
همه مدیران ما جانباز هم هستند . با این استثنا تنها بخشی که کارکن است بازنشسته می شوند و بخش مدیران باقی خواهند ماند
جانباز و فرزند شهید و ... خونشون سرخ تره ?
شجاع پوریان و پور سید اقایی معاونین شهرداری تهران بازنشسته هستند چراااااااااااااااااااااااااااا نمیروند
ببینیم و تعریف کنیم
همین نکته که اجازه خاص برداشته شد وهیچ کس نمی تواند با بهانه ومتصل شدن به رهبری قانون موضوعی ومصوب مجلس را دور بزند وهمه بی استثنا باید بروند چون بازنشست شده اند عین عدالت اسلامی است که نشان می دهد پارتی بازی توسل به این وان برای دور زدن ومسخ قانون در این کشور جایی ندارد
قانونی که تبصره داشته باشه کارامد نیست در اینجور مواقع
رییس دانشگاه یکی از شهرهای شمالی که یک بازنشسته اعاده به کار شده است دست از خدمت!!! بر نمی دارد . در طول سه سال قریب پنجاه میلیارد تومان بدهی به بار اورد و متاسفانه انقدر قدرت و نفوذ دارد که حتی وزیر علوم هم جرعت عزلش را ندارد و التماس می کنند که استعفا دهد اما گوشش بدهکار این حرفها نیست.
پس ااقای واعظی رییس دفتر چی میگه
يه سؤال مطرح ميشه كه كسانى كه مثل اقاى شهردار بطور غير مستقيم باراى مردم انتخاب ميشه چرا شامل اين قانون شده .قانون بايد در مورد انها هم اجرا بشه
باسلام
تعدادزیادی ازبازنشستگان درشرکت های وابسته به بانک های دولتی وشستا...مشغول بکارهستندوطبق اعلام قاطع نمایندگان محترم محلس ازطریق رسانه هااینگونه شرکت هاهم شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان میشودزیرا باتوحه به وضعیت بیکاری جوانان کشوراجرای قانون گوشه ای( هرچندکمتر)ازمشکلات بیکاری راحل خواهدکرد اما بازنشستگان شرکت های وابسته به سیستم بانکی کشور هنوز با قیافه حق بجانب سرکارشان حاضرمیشوند.
لطفا نمایندگان محترم ویا مسئولان مربوطه پاسخگوباشند.
وپیشنهادم اینست که مسئولان یک سایتی رابرای معرفی اینگونه شرکت هاازطریق مردم ایجادومعرفی کنند.
با سلام
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از شرکتهای زیر مجموعه شستا ، علیرغم تصویب و ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اتمام مهلت اجرای آن ، کماکان از اجرای قانون فوق خودداری میکند و اکثر مدیران ارشد این شرکت دولتی که از بازنشستگان قراردادی میباشند ، کماکان در پستهای خود حضور دارند و هیچگونه اقدامی در راستای اجرای این قانون در شرکت کشتیرانی جمهوری سلامی ایران انجام نشده است ، لذا خواهشمند است مراتب را به نهادهای نظارتی منعکس فرمایید تا دستور اقدام لازم در این خصوص صادر گردد .
امیدوارم قانون در کشور برای همه به یکسان عمل شود






شاه و گدا نداشته باشه.همانگونه که در قبر هم برای شاه و گدا یکسان است.
گویا سازمان صداوسیما ملک پدری برخی مدیران ارشد این سازمان است. باید تاسف خورد سازمانی که داعیه دار توسعه فرهنگ و قانون است و رئیس آن در جلسه هیات دولت گفت اولین سازمانی که به قانون جدید بازنشستگی عمل می کند صداوسیما است اما با ادامه کار بسیاری از این سازمان عملا قانون را نقص کرده و به آن بی اعتنایی کرده است.
بازنشسته ها دو نوع هستند یک عده افراد متخصص و با تجربه عادی که با مطرح شدن این قانون بالافاصله همه از کار برکنار شدند و در حقیقت جای خالی تجربه آنها پر نمی شود و یک عده آدم ناکارامد که هنوز ول کن نیستند. آن افراد دسته اول که می روند یک کاری بالاخره برای خود پیدا می کنند اما این دسته دوم می روند یک شرکت ثبت می کنند و دوباره با همان مجموعه وارد قراردادهای نمایشی و فرمایشی می شوند
خدا رو شکر
فقط باید با دقت پیگیر بود چرا که بعضی از این بازنشسته ها واقعا میخواهند به هر قیمتی شده بمانند
با سلام
دلیل عدم تمکین سازمان صدا وسیما به قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اینکه رهبر انقلاب صراحتا در این خصوص مواضع را روشن نموده با مراجعه به سایت بازنشستگی سازمان مذکور افرادی همچون محمد فهمی قائم معاونت توسعه و فناوری رسانه محمد حسن حافظی پور مدیر کل آی تی همان معاونت به انضمام رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه که از سال 1371
در آن سازمان مشغول وصرفا مشاهده میشود لیست اعلامی در سایت مذکور 90درصد به کارمندان عادی متعلق است و نه مدیران.
و این جریان از اذهان ملت پوشیده نیست .
با تشکر
حالا شما چرا اینقدر بال بال میزنی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل