بازدید 5572
۶
وقتی مصوبه باطل شده همچنان قربانی می‌گیرد؛

ساخت و ساز در «اراج» قانونی نیست؛ اما شورا تنها موفق به توقف کار شده نه بیشتر!

باغی که قرار است سازه‌ای بزرگ در آن جاخوش کند و این اتفاق با تکیه بر مصوبه‌ای در شورا‌های قبلی شهر رخ خواهد داد که حالا باطل شده، آثارش به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت، چون ظاهرا در ابطال مصوبه برج ـ باغ، مجوز‌های صادره بر اساس آن مدنظر قرار نگرفته و باطل نشده‌اند.
کد خبر: ۸۵۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰ 19 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد نداردبه رغم آنکه مجوز برج ـ باغ لغو شده، می‌شود همچنان نشانه‌های این تصمیمِ برچیده را در برخی باغ‌های باقی مانده در تهران دید؛ باغ‌هایی که به راستی ریه‌های تنفسی شهر هستند، اما غیرقانونی بودن ساخت و ساز در آن‌ها نیز نتوانسته نجاتشان دهد.

به گزارش «تابناک»؛ صحبت درباره باغی به نام اراج است که از وقتی بیمارستانی در مجاورت آن مجوز ساخت گرفت و ساخته شد، به نوعی سرنوشتش مشخص شده بود؛ باغی که بیش از یک دهه پیش به دلیل کمبود پارکینگ در بیمارستان، مجوز ساخت و ساز در آن گرفته شد و این مجوز چیزی نبود جز همان مصوبه معروف برج ـ باغ.

مصوبه‌ای که گفته می‌شود، در پانزده سال، موجب تخریب ٤ تا ٥ هزار هکتار از باغات تهران شد و هنوز هم باغات زیادی که پیشتر از این مصوبه برای دریافت مجوز ساخت و ساز استفاده کرده‌اند، در آستانه نابودی قرار دارند. امثال باغ اراج که بر اساس مجوز صادره برایش، قرار است ۳۰ درصد زمینش به سازه تبدیل و مابقی آن به فضای سبز تبدیل شود.

البته ماجرای باغ اراج جدید نیست و آن گونه که همسایگان می‌گویند، مدت هاست این باغ به کارگاه ساختمانی تبدیل شده است؛ ساخت و سازی که وقتی به گودبرداری رسید، دیگر بر همگان مسجل شد که قرار نیست جلوی آن گرفته شود و در نتیجه، اهالی اراج را مجاب به اعتراض کرد؛ اعتراضی که الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران در پاسخ به آن در توییترش نوشت: «با گزارش مردم محله اراج و پیگیری اعضای شورای شهر تهران عملیات گودبرداری و مداخله در باغ اراج متوقف شد. دست‌مریزاد به مردم، دست‌مریزاد به شورایاران که بهترین مدافعان شهر هستند. دست مریزاد ویژه به مردم و شورایاران محله اراج منطقه یک تهران.»

اما آیا این توقف کار، پایان راه است و شورای شهر تهران توانسته آینده این باغ را تغییر داده و تداوم حیات باغ اراج را تضمین کند؟ شواهد که این گونه نشان نمی‌دهد. آن گونه که پیگیری‌ها نشان می‌دهد، ساخت و ساز‌ها در باغ اراج تنها متوقف شده است و بس. توقفی که می‌توان آن را بلاتکلیف ماندن این باغ توصیف کرد.

صدر اعظم نوری: باغ اراج باید تملک شود

این را می‌شود از سخنان زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران دریافت که در این باره می‌گوید: بحث باغ اراج یک نمونه از تخلفات آشکار است، چون این باغ جزو موقوفات و در اختیار سازمان اوقاف است.

وی با اشاره به اینکه این باغ، حدود ۳۰۰۰ متر مساحت دارد، می‌گوید: صاحب این باغ در گذشته درخواست تخریب و نوسازی داشته که بر اساس قاعده برج باغات که در ۳۰ درصد زمین می‌توان ساخت و ساز انجام داد، درخواست داده شده که 30 درصد باغ بارگذاری و ۷۰ درصد مابقی به شهرداری واگذار شود که البته مورد موافقت قرار نگرفت.

نوری می‌افزاید: علاوه بر این، چون در مقطعی این باغ را آتش زده‌اند و درختانش را نابود کرده‌اند، در کمیسیون ماده۷ مقرر شد تا ۴ میلیارد مالک را جریمه کنند و رای تبصره ماده یک صادر شده که با استناد به آن، باغ باید تملک شده و امکان ساخت و ساز در آن نباشد. این روندی است که تا به حال ادامه داشته، ولی متأسفانه بر اساس شنیده‌های بنده، گویا در شهرداری منطقه یک توافقی صورت گرفته که شهرداری ۷۰ درصد باغ را تملک کند و در ۳۰ درصد دیگر، ساخت و ساز صورت گیرد.

این نماینده شورای شهر در ادامه با ابراز بی اطلاعی از صدور پروانه برای باغ اراج، می‌گوید: اطلاعی ندارم که پروانه‌ای صادر شده یا نه، ولی پیگیر این امر هستیم، چراکه اگر پروانه‌ای صادر شده باشد، خلاف رأی کمیسیون ماده ۷ است. در این مرحله هیچ‌گونه استعلامی از کمیسیون ماده ۷ نشده است. خود منطقه مجوز داده و بدون مجوز امکان ندارد همچین عملی صورت گیرد.

نژاد بهرام: باغ اراج به سرمایه گذار واگذار شده است

زهرا نژاد بهرام، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تأیید مشکلات این باغ می‌گوید: در این باغ اتفاق خاصی نیفتاده است؛ این باغ موقوفی است و چندین مشکل دارد و اوقاف با یک سرمایه گذار وارد مذاکره شده است. تا کنون چندین مشکل برای این باغ به وجود آمده، از جمله این که یکبار درختان آن در آتش سوخته و یک بار هم فاضلاب بیمارستان نیکان به آن سرازیر شده است.

وی با تأکید بر این که این باغ همیشه در تنش و درگیری بوده، می‌افزاید: درگیری‌های این باغ در نهایت منجر به این شده که پرونده اش به کمیسیون ماده پنج ارجاع شود؛ در این کمیسیون، یا نقشه کار پذیرفته می‌شود و مجوز صادر خواهد شد یا تغییراتی در مجوز ۳۰ به ۷۰ صورت می‌گیرد و در غیر این صورت مجوز صادر نمی‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اتفاقات روز‌های اخیر در اراج می‌گوید: پس از این اتفاقات، با شهردار ناحیه تماس گرفتیم و خواستار جلوگیری از آن شدیم. اعضای شورا پیگیر این پرونده بودند و در نهایت موفق به توقف کار شدیم. طبق آخرین عکسی که از این باغ دیدم، تنها یک کانکس کنار باغ بود و هیچ مشکل دیگری ندارد چراکه اجازه ندارند کاری کنند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با تأکید بر اینکه انجام عملیات ساختمانی بدون مجوز قانونی امکان پذیر نیست، می‌گوید: البته ممکن است شهردار منطقه طبق توافق قبلی این اجازه را داده باشد که در این خصوص اطلاعی ندارم. شهردار می‌تواند اجازه ساخت و ساز در این ملک ندهد، ولی در هر صورت باید تعیین تکلیف شود و مالک در برزخ نباشد؛ هرچند تمام تلاش ما این است که تمام باغ‌ها بماند و لایحه‌های برج باغات را هم به همین دلیل متوقف کردیم تا از باغات حفاظت شود.

سخنانی که می‌شود آینده این باغ را با تأمل در آن‌ها تصور کرد. باغی که ظاهرا مجوز برای ساخت و ساز در آن خیلی پیشتر صادر شده و در نتیجه آن، توقف در آن، تنها به تأخیر انداختن ساخت و ساز و نابودی این باغ است. نابودی باغی که اگر قرار بود تکان دهنده بوده و واکنشی به دنبال داشته باشد، پیش از این‌ها و زمانی که درختانش به آتش کشیده شدند، این گونه می‌شد.

باغی که قرار است سازه‌ای بزرگ در آن جاخوش کند و این اتفاق با تکیه بر مصوبه‌ای در شورا‌های قبلی شهر رخ خواهد داد که حالا باطل شده، اما آثارش به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت، چراکه ظاهرا در ابطال مصوبه برج-باغ، مجوز‌های صادر شده بر اساس آن مدنظر قرار نگرفته‌اند و باطل نشده‌اند؛ اشکالی که سخنان اعضای شورای فعلی شهر تهران هم نشانه‌ای از رفع آن ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
برخی فقط به فکر منافع امروز خود هستند! نسل های بعدی چه خواهند گفت وقتی هیچ طبیعت و محیظ زیستی برایشان باقی نماند!
موقعيت شهرداران منتخب تهران را هر يك به بهانه اى متزلزل
مى كنند تا ان بلايي كه لازم هست برخی سودجويان متصل بياورند
باسلام حفظ محیط زیست وطبیعت وجلوگیری ازتخریب انهاامری لازم وواجب میدانیم وازدستگاه قضایی کشورمی خواهیم درامرمبارزه باسوداگران که به دنبال نابودی نعمت خدادادی که همان طبیعت وجنگل هاومراتع میباشندجدی باشندوقانون درموردانهابه شدت وقدرت هرچه تمام تربرخوردکنندتادرس عبرتی وهشداری باشدبرای دیگران که به فکرنابودی محیط زیست می باشند واگراشکالی درقانون می بینند باهم اندیشی باکمیسیون قضایی مجلس وطرح ان درمجلس نسبت به اصلاح ان اقدام فوری وجدی صورت دهند تاقدرت بازدارندگی بالارودوکسی جرات وحتی فکر تخریب ونابودی محیط زیست به ذهنشان نرسدوانشاالله باشدکه همه درحفظ ونگهداری وپاسداری ازمحیط زیست حتی که شده باقیمت عزیزترین گوهروجودی مان که همان جان شیرین مامیباشد کوتاهی نکنیم واین سرمایه عظیم روح وروان بشری سالم به نسل های اینده تحویل دهیم وایندگان درموردماقضاوت مثبت کنند پیروزوسربلندوعزیزباشید
سلام عليكم و تشكر از اهتمام شما در حفظ فضاي سبز و مخالفت با سودجويي هاي هماهنگ
باغ اراج در چهار سال گذشته سه با تعمدا به آتش مشيده شد و با هوشياري مردم و حضور بموقع آتش نشاني خاموش شد.
بنده از أهالي اراج و مشرف به باغ سوخته اراج هستم انقدر با ١٣٧ تماس گرفتم كه خسته شدم متاسفانه ١/٣ باغ را ديوار كشي كردند و شبانه خاك برداري ميكنند و از باغ ميبرند طبق پيگيري متاسفانه ميخواهند ١٢ طبقه روبروي ما بسازند تا فلك و ٣٠٠ واحد اپارتمان
تو اين مملكت ارگانها مثل اوقاف با رانت و قدرت چه كارها كه نميكنند و ما هيچ كاري نميكنيم خدا نگذرد صاحب باغ كه باغ را وقف كرده نياتش چه بوده و اقايان سوء استفاده چي براي خود برج ميسازند در ان افسوس
دولت و حاکمیت به عنوان نمایندگان واقعی ملت و فرهیخته ترین های ملت خیلی خیلی اشتباه البته از نظر اجتماعی و اقتصادی عمل کرده شاید. از نظر منافع شخصی خودشان خوب باشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار