بازدید 6226

هر خانوار ایرانی در سال ۹۶ چقدر برای تفریح خود هزینه کرد؟

در سال های اخیر به دلیل آن که درآمد خانوارها و متعاقب آن اوضاع اقتصادی خانوارها با چالش های جدی مواجه شده است، سهم هزینه تفریح و امور فرهنگی در سبد هزینه سالانه خانوارها کاهش یافته است. بررسی بودجه خانوارها نشان می دهد که هزینه تفریح در دهک های مختلف متفاوت بوده است و در سال 96 پولدارهای جامعه 49 برابر بیشتر از بی پول ترین افراد جامعه برای تفریح هزینه کرده اند.
کد خبر: ۸۵۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱ 15 November 2018

هر خانوار ایرانی در سال ۹۶ چقدر برای تفریح خود هزینه کرد؟در سال های اخیر به دلیل آن که درآمد خانوارها و متعاقب آن اوضاع اقتصادی خانوارها با چالش های جدی مواجه شده است، سهم هزینه تفریح و امور فرهنگی در سبد هزینه سالانه خانوارها کاهش یافته است. بررسی بودجه خانوارها نشان می دهد که هزینه تفریح در دهک های مختلف متفاوت بوده است و در سال 96 پولدارهای جامعه 49 برابر بیشتر از بی پول ترین افراد جامعه برای تفریح هزینه کرده اند.

 به گزارش تابناک اقتصادی، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تفریح از جمله مواردی است که می تواند بر روی بالابردن میزان بهره وری افراد بسیار تاثیرگذار باشد. متاسفانه در سال های اخیر به دلیل نامساعد بودن اوضاع اقتصادی خانوارها سهم هزینه های تفریح در سبد هزینه ای خانوارها کاهش یافته است و هزینه های مربوط به این بخش بر روی هزینه های ضروری تر برای ادامه زندگی مانند خوراک، پوشاک و مسکن تقسیم شده است.

نمودار زیر سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارها در طی یک دهه اخیر را نشان می دهد. این آمارها از گزارش های بودجه خانوار در مناطق شهری بانک مرکزی استخراج شده است. همان گونه که ملاحظه می شود در حالی که در سال 1387 سهم هزینه تفریح از کل هزینه های خانوارهای شهری 2.4 درصد بوده است این سهم در سال 1396 به 1.9 درصد کاهش یافته است. بیشترین میزان سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوار مربوط به سال 1389 می باشد که این سهم در این سال 2.8 درصد بوده است. کمترین سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوار نیز مربوط به سال 1396 می باشد که در این سال، این سهم 1.9 درصد بوده است.

هر خانوار ایرانی در سال ۹۶ چقدر برای تفریح خود هزینه کرد؟

در سال 1396 هر خانوار ایرانی به طور میانگین حدود 800 هزار تومان برای تفریح و امور فرهنگی در طول یک سال هزینه کرده است که این میزان برای هر ماه مبلغی در حدود 67 هزار تومان می باشد.

سهم تفریح از کل هزینه سالانه، هم برای خانوارهای شهری حاضر در دهک اول که ضعیفترین قشر جامعه می باشند و هم برای خانوارهای شهری حاضر در دهک دهم که ثروتمندترین قشر جامعه می باشند، کاهش یافته است. در حالی که سهم هزینه تفریح از کل هزینه سالانه خانوارهای حاضر در دهک اول در سال 1387 حدود 1.1 درصد بوده است، این سهم در سال 1396 به 0.67 درصد کاهش یافته است. همچنین این سهم برای خانوارهای حاضر در دهک دهم از 2.8 درصد در سال 1387 به 2.3 درصد در سال 1396 کاهش یافته است.

هر خانوار ایرانی در سال ۹۶ چقدر برای تفریح خود هزینه کرد؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی در مورد بودجه خانوارها، هر خانوار حاضر در دهک اول در سال 1396 حدود 63 هزار تومان برای تفریح خود در طول یک سال هزینه کرده است. به عبارتی ضعیف ترین قشر جامعه در سال 96 به صورت ماهانه مبلغی در حدود 5 هزار و 250 تومان برای تفریح خود هزینه کرده است. این آمارها در حالی است که هر خانوار حاضر در دهک دهم در سال 1396 مبلغی در حدود 3 میلیون و 100 هزار تومان در طول یک سال برای تفریح خود هزینه کرده است. به عبارت بهتر ثروتمندترین قشر جامعه در سال 1396 در هر ماه مبلغی در حدود 258 هزار تومان برای تفریح خود هزینه کرده است.

این اعداد و ارقام نشان می دهد که در سال 1396 هزینه تفریحات پولدارترین قشر جامعه 49 برابر بیشتر از هزینه تفریحات بی پول ترین قشر جامعه بوده است. آمارها نشان می دهند که همین نسبت در سال 1387 در حدود 33 برابر بوده است. یعنی در طول یک دهه فاصله هزینه تفریحات ثروتمندان اقشار جامعه با فقیرترین اقشار جامعه بسیار بیشتر شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی