بازدید 1638

اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها چه زمانی اجرایی می‌شود؟

پس از مدت‌ها بحث بر سر اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها بالاخره این طرح در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفت و به گفته وزیر نیرو پایان فصل پاییز این طرح به سرانجام خواهد رسید.
کد خبر: ۸۵۰۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹ 09 November 2018

پس از مدت‌ها بحث بر سر اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها بالاخره این طرح در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفت و به گفته وزیر نیرو پایان فصل پاییز این طرح به سرانجام خواهد رسید.

به گزارش میزان، زمزمه اصلاح تعرفه برق پر مصرف‌ها از مدت‌ها پیش بر سر زبان‌ها افتاده، اما پس از کش و قوص‌های فراوان سرانجام در دستور کار هیئت وزیران قرار گرفته است.

در این بین رضا اردکانیان وزیر نیرو در خصوص زمان اجرایی شدن اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها گفت: پایان فصل پاییز این طرح به سرانجام خواهد رسید.

با این تصویب نامه که مدیریت مصرف را نشانه گرفته، با اعمال تعرفه قرار است اقلیت پر مصرف‌ها به جرگه خوش مصرف‌ها بپیوندند.

در این میان مشترکان مربوط به بخش خانگی به دلیل آنکه بیش از ۵۰ درصد از مصرف برق را در زمان اوج بار به خود اختصاص می‌دهند یکی از تاثیرگذار‌ترین بخش‌ها در تشدید بحران برق به شمار می‌روند بنابراین با تمرکز در این بخش می‌توان تا حد زیادی مصرف را کنترل کرد.

در همین راستا محمودرضا حقی فام سخنگوی صنعت برق ۱۶ درصد از مشترکان خانگی برق را پرمصرف می‌داند و ۸۴ درصد باقیمانده از مشترکان برق را در وضعیت نرمال دسته بندی می‌کند.

حقی فام معتقد است با این نظام سوبسیدی پرمصرف‌ها در حال دریافت بیشتر یارانه‌ها هستند و عملا نقش بیشتری هم در خاموشی‌ها دارند، چرا که مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کند، چوب پرمصرف‌ها را می‌خورند.با این تفاسیر یارانه بیشترو نظام تعرفه‌ای موجود نتوانسته از رشد مصرف پرمصرف‌ها جلوگیری کند و در سال‌های اخیر با حفظ ساختار تعرفه به صورت یکسان تعرفه برق افزایش یافته است.

این درحالی است که افزایش تعرفه برق برای پله‌های پایین مصرف نباید اعمال شود و مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند باید تشویق شوند و در مقابل مشترکان پرمصرف باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

البته ناگفته نماند که قبل از اجرا شدن طرح باید برای شناسایی مشترکان پر مصرف از کم مصرف اقدام کرد و این کار در ساختمان‌های قدیمی که کنتور آن‌ها هنوز تفکیک نشده کار آسانی نیست و باید دید ساز و کار این طرح چگونه خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر