بازدید 8933
۳
پیمانه اقتصادی؛

ماه‌های دردناک در انتظار متقاضیان جهانی نفت/ ادامه صادرات برق و گاز ایران به عراق/ کوتاه آمدن آمریکا مقابل «هالک بانک» / آینده فعالیت بانک‌های ایرانی در امارات با وجود تحریم آمریکا

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا به دنبال تحریم سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، افت بازار‌های سهام با پیروزی دموکرات‌ها، کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و معافیت هشت کشور، افزایش ۶۰ درصدی فروش نفت عراق به چین، هواپیمای ۵۷ ساله هما در لیست تحریم آمریکا، آمریکا دو محموله سویا هفته گذشته به ایران صادر کرد و خروج ارز از کشور برای واردات کیف دستی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 08 November 2018
ماه‌های دردناک در انتظار متقاضیان جهانی نفت/ ادامه صادرات برق و گاز طبیعی ایران به عراق/ کوتاه آمدن آمریکا مقابل «هالک بانک»/ آینده فعالیت بانک های ایرانی در امارات با وجود تحریم‌ آمریکاپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا به دنبال تحریم سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، افت بازار‌های سهام با پیروزی دموکرات‌ها، کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و معافیت هشت کشور، افزایش ۶۰ درصدی فروش نفت عراق به چین، هواپیمای ۵۷ ساله هما در لیست تحریم آمریکا، آمریکا دو محموله سویا هفته گذشته به ایران صادر کرد و خروج ارز از کشور برای واردات کیف دستی را در بر دارد.
 
کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا به دنبال تحریم سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو

«پیئر موسکویشی» کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: اگر کمیسیون اقتصادی اروپا بر قانون شکنی بودجه روم به توافق نرسد، متوسل به تحریم ایتالیا می شود؛ اما بروکسل دوست دارد از این گزینه دوری کند؛ بنابراین، ماه گذشته میلادی کمیسیون اقتصادی اروپا، بودجه ایتالیا را رد و اعلام کرد این بودجه نقض آشکار قوانین پولی اتحادیه اروپا است و می تواند به افزایش بیشتر بدهی عمومی این ایتالیا منجر شود. کمیسر اقتصادی اروپا در نشست وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا گفت: هیچ وقت طرفدار تحریم ها نبوده ام. تحریم ها همیشه شکست هستند. وی در مورد ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو گفت: خواهان گفت وگو هستم؛ اما تحریم در نهایت می توانند اگر به توافق نرسیم اعمال شوند. «موشکویشی» گفت: در حال حاضر ایتالیا تا سیزدهم ماه جاری میلادی وقت دارد تا برنامه های بودجه ای خود را اصلاح کند و در سیزدهم نوامبر انتظار یک جواب قوی و دقیق را از دولت ایتالیا داریم. به نقل از ایبِنا، بر پایه این گزارش، «گیوانی تریا» وزیر دارایی ایتالیا در روز دوشنبه گفته بود بودجه این کشور تغییر نخواهد کرد و کسری بودجه بیشتر برنامه ریزی شده برای سال آینده میلادی باعث انباشت بدهی عمومی ایتالیا که بیش از ۱۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است، نمی شود. /رویترز

با پیروزی دموکرات‌ها؛ بازارهای سهام افت کرد

روز چهارشنبه، پس از این که دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا پیروز شدند و کنترل مجلس نمایندگان را به دست آوردند، سهام آمریکا و سهام آسیایی افت کردند و دلار تضعیف شد. به این ترتیب توانایی حزب دموکرات برای جلوگیری از اقدامات اقتصادی و سیاسی ترامپ تقویت شد؛ اما انتظار می‌رود سهام اروپایی رشد کنند. پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا مانعی را بر سر راه جمهوری‌خواهان ایجاد کرده است تا دیگر نتوانند به سادگی قوانین را در دو مجلس آمریکا به تصویب برسانند. هرچند این نتیجه تا حد زیادی مطابق انتظارات بازار بود و باعث شد بازارها سقوط نکنند، اما چشم‌انداز فضای سیاسی پر از تقابل آمریکا، وضعیت نامشخصی را برای سرمایه‌گذاران به وجود آورد و دلار در برابر اکثر رقیبان خارجی خود تضعیف شد.

کاهش بهای نفت با افزایش تولید آمریکا و معافیت هشت کشور

بهای نفت روز چهارشنبه با افزایش تولید آمریکا و معافیت هشت خریدار بزرگ از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران که دورنمای اشباع عرضه را تقویت کرد، کاهش یافت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، به ۶۱.۸۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۱.۹۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت ۱۷.۴ درصد و نفت وست تگزاس اینترمدیت ۱۹.۷ درصدی از رکورد قیمت بالایی که در اوایل اکتبر به ثبت رسانده بودند، کاهش پیدا کرده‌اند. بانک آمریکایی جی پی مورگان اعلام کرد، کاهش قیمت نفت به‌دلیل افزایش بیش از حد تولید و ادامه صادرات نفت ایران بوده است.

ماه‌های دردناک در انتظار متقاضیان جهانی نفت

وزیر نفت ایران گفت: با وجود رجزخوانی‌های اولیه آقای ترامپ و تعدادی از تولیدکنندگان منطقه‌ای نفت، سرانجام دولت آمریکا به کمبود شدید نفت در بازار جهانی و نبود امکان حذف ایران از این بازار اعتراف کرد. به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه با بیان این‌که آمریکا به دلیل کمبود جدی نفت و نبود توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین با هدف کاهش فشار به مصرف کنندگان بزرگ، به تعدادی از کشورها امکان برداشت نفت از ایران را داده است، تصریح کرد: این میزان از معافیت‌ها، پاسخگوی تقاضا نبوده بنابراین باید بگویم که متأسفانه ماه‌های آینده، ماه‌های دردناکی برای مصرف‌کنندگان نفت پیش‌بینی می‌شود. وزیر نفت تأکید کرد: دولت آقای ترامپ در آستانه انتخابات با هماهنگی برای افزایش عرضه از محل ذخیره‌سازی‌های نفت، قیمت نفت و بنزین را به‌صورت مصنوعی پایین آورده است و به‌ طور طبیعی در ماه‌های آینده، روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود. وزارت خزانه داری آمریکا همزمان با آغاز تحریم‌های ضدایرانی، به هشت کشور از جمله کره‌جنوبی، ژاپن و ایتالیا اجازه داده است همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

افزایش ۶۰ درصدی فروش نفت عراق به چین

علا الیسیری، مدیرکل شرکت بازرگانی نفت دولتی سومو، در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: عراق برمبنای مذاکراتی که با مشتریان قراردادی فعلی خود داشته، آماده است در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۴۵ میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر کند. وی در حاشیه نمایشگاه واردات بین‌المللی چین گفت: عراق در حال حاضر ۹۰۰ هزار بشکه در روز به ۱۰ خریدار قراردادی شامل شرکت‌های دولتی چاینا اویل و یونی‌پک چین نفت می‌فروشد. تلاش شرکت سومو برای گسترش بازار خود در چین شامل قراردادی است که هفته جاری با شرکت ژنهوا اویل برای آغاز فعالیت یک شرکت بازرگانی نفت منعقد کرد.

الیسیری اظهار کرد: این شرکت جدید قصد دارد سالانه حدود ۸ میلیون تن یا معادل حدود ۱۶۰ هزار بشکه در روز به پالایشگاه‌های مستقل و کوچک‌تر و هم‌چنین کارخانه‌های پتروشیمی نفت بفروشد. این شرکت نفت سبک بصره را عرضه خواهد کرد و قصد دارد از سرمایه‌گذاری مشترک خود با ژنهوا برای آشنایی بیش‌تر با معاملات فیزیکی نفت استفاده کند. مدیرکل شرکت سومو گفت: عراق برای تأمین تقاضای رو به رشد آسیا، آماده است صادرات نفت خود از بندر سیهان ترکیه را افزایش دهد و این شرکت تا پایان ماه جاری، برنامه صادرات خود برای سال آینده را اعلام خواهد کرد. مجموع صادرات عراق در اکتبر به ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، الیسیری گفت: توسعه تولید عراق به تأمین تقاضای بالاتر از سوی آسیا کمک خواهد کرد. ۶۰ درصد از فروش شرکت سومو به آسیا بوده، در حالی که ۲۵ درصد به اروپا و ۱۵ درصد به آمریکاست. /ایسنا

هواپیمای ۵۷ ساله هما در لیست تحریم آمریکا

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در لیست تحریم آمریکا هواپیماهای زمینگیر ۵ دهه پیش وجود دارد، گفت: ناوگان ایران مشکلی برای تأمین سوخت ندارد. فرزانه شرفبافی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص تحریم هواپیماهای این شرکت از سوی آمریکا، اظهار کرد: آمریکایی‌ها حدود 65 فروند از هواپیماهای ایران ایر را تحریم کرده‌اند که بخشی از این هواپیماها سال‌هاست که زمینگیر شده‌اند. وی در خصوص تأمین سوخت ناوگان ایران ایر در پروازهای خارجی گفت: خوشبختانه در این زمینه ناوگان هما هیچ مشکلی ندارد. شرفبافی با اشاره به برنامه هما برای نوسازی ناوگان خود گفت: از هر کسی که بتواند بدون نیاز به دریافت مجوز اوفک هواپیمای مورد نیاز ما را تأمین کند استقبال می‌کنیم. وی افزود: اگر شرکت‌ها بتوانند بدون مجوز اوفک به ایران هواپیما بفروشند و قابلیت مذاکره داشته باشند خرید این هواپیماها را بررسی می‌کنیم.

تجارت چین و روسیه به ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد

دمیتری مدودوف نخست وزیر روسیه گفت: رسیدن سطح تجارت دوجانبه میان روسیه و چین به ۲۰۰ میلیارد دلار تقریبا دستیافتنی است. وی گفت: تجارت دوجانبه بطور فعالانه در حال توسعه است و امسال به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار نزدیک خواهیم شد که این موضوع ده سال پیش برای ما یک ایده آل به نظر می رسید و اکنون در مورد سطح دیگری از گردش تجاری ۲ کشور که احتمال رسیدن به ۲۰۰ میلیارد دلار است، صحبت می کنیم. مدودف افزود: بر این باور هستم که این رقم تقریبا برای ۲ کشور اگر بطور فعالانه در حوزه های توافق شده همکاری کنیم، دستیافتنی است. همچنین گزارش می شود که نخست وزیر روسیه با همتای چینی خود در مورد شماری از اقدامات بیشتر برای حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک، توسعه تجارت الکترونیک و توسعه نظام پرداخت، توافق کرده است. وی وعده تداوم همکاری برای برداشتن موانع در حوزه های مختلف را داد و نسبت به اهمیت اتصال به اتحادیه اقتصادی اورآسیا و پروژه کمربند اقتصادی جاده ابریشم تأکید کرد. مدودوف گفت: دو کشور یکسری پروژه های سرمایه گذاری در بخش انرژی، نفت و صنایع پالایش نفت و گاز، فناوری های پیشرفته از قبیل ناوبری فضایی، ایجاد مواد جدید و ساخت هوش مصنوعی دارند؛ ضمن اینکه روسیه علاقه مند به صادرات کالاهای کشاورزی به چین و همزمان شرکای چینی ما در این راستا همکاری می کنند و یقینا علاقه مند به انجام پروژه های جدید از قبیل صادرات سویای روسی به چین و دیگر کشورها هستند.

ادامه صادرات برق و گاز طبیعی ایران به عراق

عراق تحت معافیت دریافتی از آمریکا اجازه خواهد داشت به واردات برق و گاز طبیعی از ایران ادامه دهد. مقامات آمریکایی جزئیاتی در مورد شرایط و مدت زمان این معافیت ارائه نکردند. برایان هوک، نماینده ویژه در امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت عراق به انرژی مورد نیازش از ایران برای تولید و عرضه برق دسترسی خواهد داشت. وی بدون ارائه جزئیات افزود: «عراق معافیت از تحریم‌های انرژی ایران دریافت کرده است.» عراق معافیت رسمی از تحریم‌های نفتی آمریکا علی‌رغم مبادلات تجاری گسترده با ایران و وابستگی به واردات گاز طبیعی این کشور برای تولید برق دریافت کرد. این اجازه به بغداد اجازه خواهد داد تا سطحی از روابط تجاری با ایران را برای حفظ تولید برق و واردات گاز طبیعی حفظ کند. به گفته دو مقام عراقی که نخواستند نامشان فاش شود، عراق هنوز از ایران گاز طبیعی و برق وارد می کند و یک حساب بانکی برای انجام پرداخت این واردات به دینار ایجاد کرده است. به نقل از فارس، توقف صادرات انرژی ایران به جنوب عراق در تابستان 2018 یکی از دلایل بروز برخی ناآرامی‌ها در بصره بوده است. /بلومبرگ

آینده فعالیت بانک های ایرانی در امارات با وجود تحریم‌ آمریکا

مبارک راشد المنصوری، رئیس بانک مرکزی امارات، در اجلاس مالی منا به خبرنگاران گفت: با تحریم‌های آمریکا، تنها ۲ بانک ایرانی ملی و صادرات در امارات فعال خواهند ماند؛ آن هم به دلیل این که فعالیت‌های آنها محدود به ایرانیان مقیم این کشور است. در حالی که امارات متحده عربی و ایران، به علت هم‌جواری با هم، از دیرباز شراکت نزدیک خود را حفظ کرده‌اند، تنش‌های سیاسی تاثیر منفی‌ بر روابط آنها گذاشته است. المنصوری گفت: امارات متحده عربی از این که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر اقتصاد امارات تاثیر زیادی بگذارد، جلوگیری خواهد کرد و بانک‌ها هم خود را برای عواقب تحریم‌ها آماده می‌کنند. او گفت: در واقع ما با تاثیرات منفی‌ مانند آن‌چه در دور قبل تحریم‌های ایران مشاهده کردیم، مواجه نمی‌شویم، چراکه روابط بانکی ما (با ایران) پس از برداشته شدن تحریم‌های قبلی، به صورت نرمال درنیامد و همچنان با بانک‌های آمریکایی چک می‌شد. /عربین بیزنس

چین ۴۰ هزار میلیارد دلار کالا وارد می‌کند

آمارهای رسمی نشان می دهد چین می خواهد در یک دوره 15 ساله میزان واردات خود از کشورها و مناطق دیگر جهان را به 40 هزار میلیارد دلار برساند. به گزارش ایرنا این آمار روز چهارشنبه و همزمان با گشایش اولین نمایشگاه بزرگ اکسپو وارداتی چین در شهر شانگهای، بزرگترین شهر و مرکز اقتصادی و فرهنگی این کشور، در تارنمای وزارت بازرگانی چین منتشر شده است.

کوتاه آمدن آمریکا مقابل «هالک بانک»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: مذاکرات با ایالات متحده بر سر بانک دولتی «هالک بانک» در مسیر مثبت پیش می رود؛ ضمن اینکه در مورد این موضوع با رئیس جمهور ترامپ صحبت کرده است.

 

ماه‌های دردناک در انتظار متقاضیان جهانی نفت/ ادامه صادرات برق و گاز طبیعی ایران به عراق/ کوتاه آمدن آمریکا مقابل «هالک بانک»/ آینده فعالیت بانک های ایرانی در امارات با وجود تحریم‌ آمریکا
 
بر پایه این گزارش، دادگاه ایالات متحده در ماه «می» مدیر اجرایی «هالک بانک» ترکیه را به دلیل کمک به ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا زندانی کرد و اکنون «هالک بانک» ترکیه به دلیل این پرونده با جریمه های احتمالی از سوی ایالات متحده روبرو است.  
 
آمریکا دو محموله سویا هفته گذشته به ایران صادر کرد
 

پس از جنگ تجاری با چین و توقف واردات سویا از سوی این کشور، تولیدکنندگان آمریکا مجبور هستند برای ماندن در بازارهای جهانی ، محموله‌های سویای خود را به ایران صادر کنند،‌ سیزده محموله از ماه جولای به ایران آمده است. به نقل از اسپوتنیک، یک محموله به وزن 57 تن هفته گذشته از ساحل غرب آمریکا به مقصد ایران حرکت کرد و این دومین کشتی است که طی این هفته به ایران صادر می‌شود.

بلومبرگ این گزارش را براساس آمارهای مندرج در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و آمار نرم‌افزاری ردیابی کشتی‌ها اعلام کرده است. این سیزدهمین کشتی سویاست که از ماه جولای تاکنون به ایران آمده، ده محموله کشتی از می‌سی‌سی‌پی و ۳ کشتی دیگر نیز از شمال غرب آمریکا به مقصد ایران آمده‌اند. در مجموع آمریکا در این مدت ۸۷۳ هزار و ۴۲۰ تن کالا به ایران صادر کرده است. این حجم کالاهای صادراتی پس از تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین صورت گرفته که پس از این جنگ تجاری، چین واردات سویا از آمریکا را قطع کرد. به گزارش فارس، براساس آمارهای «فائو استات» آمریکا بزرگترین تولیدکننده سویا در جهان است و سالانه ۱۰۸ میلیون تن تولید می‌کند که۵۶.۷ میلیون تن آن صادر می‌شود. در کنار آمریکا، برزیل، آرژانتین، چین و هند هم به عنوان ۵ کشور تولیدکننده هستند، در مقابل ایران تقریباً بزرگترین واردکننده سویا در جهان است که براساس استاتیستا جایگاه نهم بزرگترین وارد کننده سویای جهان را از آن خود کرده است.

خروج ارز برای واردات کالا‌های غیرضروری به واردات کیف دستی رسید!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی پنج ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۱۱۹ تن کیف دستی از ۱۲ کشور وارد ایران شد. بنا بر آمار بر این میزان کیف دستی، ۷۵۳ هزار و ۵۸۴ دلار یا به عبارتی ۳ میلیارد و ۹۸ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۲۲ تومان واردات صورت گرفته است. بنا بر آمار گمرک واردات کیف دستی از دوازده کشور جهان از جمله امارات متحده عربی، چین، بلغارستان، تایوان، بلژیک، فرانسه و ... وارد کشور شده است. آمار‌ها نشان دهنده آن است که چین نخستین و بزرگترین صادر کننده کیف دستی به کشور است که در مجموع بیش از ۷۰ تن از این کالا را به کشور صادر کرده و ۲۶۷ هزار و ۹۶ دلار از این راه ارز عاید این کشور شده است.

 ماه‌های دردناک در انتظار متقاضیان جهانی نفت/ ادامه صادرات برق و گاز طبیعی ایران به عراق/ کوتاه آمدن آمریکا مقابل «هالک بانک»/ آینده فعالیت بانک های ایرانی در امارات با وجود تحریم‌ آمریکا  
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
امارات ما را همیشه اذیت می کند چرا برای همیشه روابط تجاریمان را با انها قطع نمی کنیم و بخشی از کالاهای که به انها از کشورمان صادر میشود را متوقف نمی کنیم
اینا همون کیفهایست که در پاساژهای لاکچری با چند میلیون قیمت بفروش میرسه و ویژه خوارن و صاحبان ژنهای خوب برندپوش با مکیدن خون مردم بیچاره آنهارا میخرند و به دیگران پز میدن.
چرا پول برق و گاز رو به دینار میدن ؟ دینار به چه درد ما میخوره ؟ اونا که تحریم نیستن و دلار فراوان دارن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها