بازدید 2525

هشدار دونالد تاسک به لهستان درباره احتمال ترک اتحادیه اروپا

دونالد تراسک، رییس شورای اروپا از مقام‌های کشور زادگاهش یعنی لهستان خواست در مورد جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا «به عقلانیت رجوع کنند» چون در غیر این صورت ممکن است همچون انگلیس قدم به مسیر خروج از اتحادیه اروپا بگذارند.
کد خبر: ۸۴۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 06 November 2018

دونالد تراسک، رییس شورای اروپا از مقام‌های کشور زادگاهش یعنی لهستان خواست در مورد جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا «به عقلانیت رجوع کنند» چون در غیر این صورت ممکن است همچون انگلیس قدم به مسیر خروج از اتحادیه اروپا بگذارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد تاسک از سال 2007 تا 2014 نخست وزیر لهستان بوده و از منتقدان صریح حزب حاکم قانون و عدالت لهستان به ویژه در زمینه‌ی سیاست‌های ضد اروپایی و در گیری‌های آن با بروکسل بر سر مهاجرت، حاکمیت قانون و مسائل دیگر بوده است.

 

تاسک که نشست‌های اتحادیه اروپا را ریاست می‌کند، گفت: در سال 2016 دیوید کامرون، نخست وزیر سابق انگلیس نمی‌خواست هنگامی که مردم کشورش را برای برگزاری همه‌پرسی بریگزیت فرا خواند انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند.

 

او اضافه کرد: لهستان همچنین ممکن است در نتیجه محاسبات غلط سیاسی به سمت خروج از اتحادیه اروپا برود.

 

دونالد تاسک در حین سفری به شهر ورشو به خبرنگاران گفت: برای من مهم نیست که آیا یاروس لاوکاچینسکی رهبر حزب قانون و عدالت لهستان برنامه‌ای برای خروج از اتحادیه اروپا دارد یا این‌که دست به فرآیندهایی که منجر به این خروج می‌شود، بزند.

 

او ادامه داد: مساله این است که دیوید کامرون نیز برنامه‌ای برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا نداشت. اراده کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حفظ لهستان در داخل این اتحادیه به اندازه اراده آنها برای حفظ بریتانیا در آن نیست.

 

تاسک افزود: این مساله به شکلی فوق‌العاده جدی بوده و ریسکی بسیار جدی برای آن وجود دارد و من می‌خواهم که همه به عقلانیت رجوع کنند.

 

لهستان برنامه‌ای برای برگزاری یک همه‌پرسی به سبک بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا ندارد. این کشور در سال 2004 به این اتحادیه ملحق شد. با این وجود کمیسیون اروپا در حال اجرای یک تحقیقات بی‌سابقه در مورد وضعیت حاکمیت قانون در لهستان و همچنین اقدامات نظام قضایی این کشور است.

 

ماه گذشته میلادی مشخص شد که وزیر دادگستری لهستان از دادگاه قانون اساسی این کشور خواستار بررسی تطبیق یک سری قوانین اتحادیه اروپا با قانون اساسی لهستان شده است که این خشم رای دهندگان حامی اتحادیه اروپا در لهستان را خواهد داشت.

 

اظهارنظرهای این مقام لهستانی موجب شد که در انتخابات محلی چند وقت بعد که در این کشور برگزار شد کاندیداهای مستقل و لیبرال در بیشتر شهرهای لهستان پیروز شوند و حزب حاکم آرای خود را از دست بدهد.

 

به گفته دونالد تاسک این نتایج یک هشدار بزرگ برای حزب حاکم لهستان هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل