بازدید 26432
«دیوید سنگر» در نیویورک‌تایمز نوشت؛

قمار ترامپ بر سر سه شرط‌بندی در تحریم‌های ایران

هنوز مشخص نیست، آیا آقای ترامپ موفق خواهد شد تا زمستان را به اقتصاد ایران بیاورد یا نه؛ اما یک شروع قوی داشته است. اقتصادی که در اوایل سال جاری رو به توسعه بود اکنون انتظار سقوط به رکود را می‌کشد. بااین‌حال مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند که قصد عمل به توافقی را دارند که در سال 2015 با وزیر امور خارجه قبلی جان کری برای محدودیت پانزده ساله در برنامه هسته‌ای خود بسته‌اند.
کد خبر: ۸۴۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 05 November 2018

در حالی‌ که از آغاز روز دوشنبه دولت ایالات‌متحده اقدام به وضع مجدد تحریم‌های اقتصادی بر روی ایران کرده است، دونالد ترامپ چند شرط‌بندی اساسی روی این تحریم‌ها کرده است؛ ازجمله این‌که رفتار ایران را تغییر دهد و همچنین متحدان بی‌میل را به همراهی با تحریم‌های اقتصادی مجبور کند.

به گزارش «تابناک»؛ «دیوید سنگر» در مطلب خود در نشریه نیویورک‌تایمز با اشاره به این مطلب ادامه داد: او بر سر این که حتی با قطع بخش اعظمی از درآمدهای نفتی ایران این کشور به سمت ازسرگیری برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود بازنخواهد گشت، قمار بزرگی کرده است. او همچنین بر سر این موضوع شرط‌بندی کرده که هرچند کشورهای اروپایی از کاخ سفید به خاطر ترک توافق هسته‌ای سال 2015 که ازنظر آن‌ها عملکرد خوبی داشته انتقاد می‌کنند، بااین‌حال بانک‌های اروپایی، کارخانه‌ها و شرکت‌های نفتی ریسک تخطی از تحریم‌ها و خروج از بازار اقتصادی و مالی آمریکا را نخواهند پذیرفت.

و در نهایت ترامپ بر این باور است که دولت ایران تحت‌فشار تحریم‌ها به نحوی خرد خواهد شد که سرانجام مجبور به مذاکره مجدد بر سر موضوع هسته‌ای با آقای ترامپ خواهد بود یا این‌که تحت این فشار دچار فروپاشی اقتصادی شده و صادرات و ارزش پول این کشور در یک حلقه نامتناهی از سقوط و تنزل خواهد افتاد.

قمار ترامپ بر سر سه شرط‌بندی در تحریم‌های ایران

هفته گذشته، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ گفت: ما خواهان بازگشت دموکراسی به این کشور (ایران) هستیم و فکر می‌کنیم، مردم ایران هم همین را می‌خواهند؛ سخنانی که نشانی از بازگشت به مرزهای تغییر رژیم در ایران بود.

بسیاری از متخصصان خارج از دولت آمریکا ـ که برای سال‌ها با موضوعات مربوط به ایران درگیر بوده‌اند ـ بر این باورند، دولت آقای ترامپ در دو شرط اول خود می‌تواند موفق باشد؛ اما بر سر شرط‌بندی سوم شکست خواهد خورد و نمی‌تواند دولت حسن روحانی را خرد کند.

«ریچارد هاس»، رئیس شورای روابط خارجی و از مقامات سابق وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا در چند دولت جمهوری‌خواه می‌گوید: تولید نفت ایران کاهش‌یافته، درآمدهایش تنزل کرده و امروز این کشور بیش از زمان قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در انزوا قرار گرفته است؛ اما هیچ‌ چیزی در تاریخ تحریم‌ها وجود ندارد که نشان دهد این تحریم‌ها می‌توانند یک کشور را به انجام امور بزرگ و دراماتیک مجبور کنند؛ و ایران کشوری است که به ‌هیچ ‌وجه دوست ندارد به‌ عنوان یک کشوری که مجبور به انجام کاری شده دیده شود؛ این برخلاف دی ان ای انقلاب ایران است.

البته که اجبار رهیافت اصلی آقای ترامپ هم در برابر متحدان و هم در برابر رقباست. در این مورد تحریم‌ها اوج قله وعده‌ای است که وی در کمپین‌های انتخاباتی در سال 2016 است که طی آن همواره از پاره کردن توافق «وحشتناک» سخن می‌گفت و با هلهله جمعیت روبه رو می‌شد. امروز آقای ترامپ این اقدام را در فهرست وعده‌های عمل شده خود قرار می‌دهد.

اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها و سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای، وعده داده‌اند در اعمال تحریم‌ها دنباله‌رو آمریکا نباشند و حتی اروپا وعده ایجاد یک سیستم تهاتر را داده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به مبادله دلاری اقدام به خرید نفت ایران کنند.

با این ‌حال آقای ترامپ از عذاب دادن اروپایی‌ها آشکارا لذت می‌برد. او در ماه می و برخلاف انتظار رهبران اروپایی گفت، از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. اروپایی‌ها حتی در ساعت‌های پایانی این اعلام انتظار آن را داشتند که ترامپ به سمت رهیافت دیگری از جمله ماندن در توافق و مذاکره برای شروط جدید بر سر برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران حرکت کند. درحالی‌که آمریکا به چین، کره جنوبی، ژاپن، هند، عراق و برخی دیگر از کشورها معافیت تحریمی داده، اروپایی‌ها از این معافیت محروم مانده‌اند.

روز جمعه دونالد ترامپ با انتشار یک توییت، پوستری شبیه به تم «بازی تاج‌وتخت» را نشان داد که عکسی از وی در آن بود و پایین آن نوشته بود، «تحریم‌ها در راه است». این جمله برگرفته‌ای از یک دیالوگ معروف در این سریال از شبکه HBO است که می‌گوید «زمستان در راه است». شبکه HBO در واکنش به این اقدام در یک بیانیه نوشت: ما از این پیام آگاه نبودیم و ترجیح می‌دهیم که سمبل‌های تجاری ما برای اهداف سیاسی دچار سوءاستفاده نشود.

هنوز مشخص نیست، آیا آقای ترامپ موفق خواهد شد تا زمستان را به اقتصاد ایران بیاورد یا نه؛ اما یک شروع قوی داشته است. اقتصادی که در اوایل سال جاری رو به توسعه بود اکنون انتظار سقوط به رکود را می‌کشد. بااین‌حال مقامات ایرانی تأکید کرده‌اند که قصد عمل به توافقی را دارند که در سال 2015 با وزیر امور خارجه قبلی جان کری برای محدودیت پانزده ساله در برنامه هسته‌ای خود بسته‌اند. آقای روحانی در دیدار با خبرنگاران در نیویورک در ماه سپتامبر اعلام کرد: آمریکا توان رساندن فروش نفت ما به صفر را ندارد و گفت، ایران تحریم‌ها را ناکارآمد می‌کند.

اما یکی دیگر از شرط‌های ترامپ در این میان موفق بوده است: درحالی‌که دولت‌های اروپایی و دیگر دولت‌ها گفته‌اند تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای پایبند باشد، با ایران همراه خواهند بود، شرکت‌های تجاری از ایران خارج ‌شده و می‌شوند. بوئینگ قرارداد 20 میلیارد دلاری برای فروش هواپیما به ایران را لغو کرده است، غول نفتی فرانسوی یعنی توتال از قرارداد توسعه میادین نفتی ایران بیرون رفته و همچنین غول ترابری دریایی «مائرسک» نقل‌وانتقال کالاهای ایرانی را متوقف کرده است. اوضاع‌واحوال بر خلاف سه سال پیش است که آقای کری به اروپا سفر کرد تا شرکت‌های اروپایی را مجاب به تجارت با ایرانی کند که موافقت کرده بود تا 97 درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را از کشور خارج کند.

اما با وجود اعمال سخت تحریم‌ها در روز دوشنبه، بسیار بعید است ایران به سمت یک مذاکره مجدد با آمریکا حرکت کند. آقای روحانی طی سفر خود به نیویورک تأکید کرد، اول ایالات‌متحده باید به توافق هسته‌ای بازگردد.

اما آقای ترامپ هم در این میان با دو چالش اساسی روبه روست: اول توجیه فشار بر ایران درحالی‌که متحد درجه اول آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی اعتراف کرده است و همچنان از بمباران یمن دست برنمی‌دارد.

پامپئو بیان کرده که ماجرای خاشقجی را به هرکجا که برسد دنبال می‌کند اما دیپلمات‌های آمریکایی گفته‌اند که وی از عنوان این عمل به شکل یک عمل تروریستی سرباز می زند. اما ایران چیزی دیگر نصیبش می‌شود: روز یکشنبه پامپئو ایران را به قتل و ترور در اروپا متهم کرد تا دلیلی بر گفته خود بیاورد که ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است.

دومین و بزرگ‌ترین چالش آقای ترامپ در بلندمدت این است که تشریح کند چگونه تحریم‌ها بر روی ایران را مجدداً فعال کرده است – در جایی که آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات خود را تأکید کرده است – و درعین‌حال بیان می‌کند که کره شمالی «دیگر یک تهدید اتمی نیست». بر خلاف ایران، کره شمالی از قبل سلاح اتمی داشته و نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنان گزارش می‌دهند این کشور در مسیر توسعه سلاح‌های اتمی خود گام برمی‌دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
باید کم کم کارهایی بکنیم که بندهایی از برجام را اجرا نکنیم تا اروپا بخودش بجنبد و امریکا هم ببیند که از کارش نتیجه عکس میگیرد.

بهتر است همین امروز صحبتهای تندی در رابطه با اجرای برجام بکنیم تا قیمت نفت بالا برود و ترامپ در انتخابات زیادی حال نکند و پمپیو هم دیگر از اینکه ایران در برجام میماند مطمئن نباشد.
با سلام.هدف اصلی تحریم .جلوگیری از فروش نفت برای تامین نقدینگی شرکتهای و نهادها و سازمانها تحت مدیریت دولتی است .اگر در مدت چهار دهه دولت در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به غیر از (اموزش . بهداشت و دفاع .) مدیریت مابقی شرکتها (اب.برق . گاز . خودرو . و غیره ) را به بخش خصوصی واگذار می کرد و حاکمیت خود را در بعضی از انها در رد ..و انها l از انها در قالب سهام 40% حفظ نماید . شرکتها مجبور می شدند که هزینه های جاری.توسعه و پاداش و حقوق کارکنان خود را ا از کارکردن و و سود ماهانه تامین کنند ان وقت .هیچ موقع استکبار جسارت نمی کرد کشور ما را تحریم نفتی کند . گذشته چراغ راه اینده است .
صادرات غیر نفتی ایران از چند سال پیش دوبرابر شده و این ها دنبال نفت هستند بد بخت ها
پاسخ ها
احسان
| France |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
آره!تو که راست میگی!صادرات غیرنفتی یعنی محصولات پتروشیمی که اونم تحریمه یا محصولات غذایی و...که بخاطر بی ارزش شدن پول ملی مون عراقیا و افغانیا میخرن؟
شما ها خوابین یا خودتونو زدین به خواب؟
زمستون که هیچ الان عصر یخبندان زده به اقتصاد ما
با ترامپ یا بی ترامپ الان وضعیت اسفناکی تو اقتصاد داریم
تو هیچ زمینه ای نسبت به ابانماه گذشته تورم کمتر از 100 درصدی نداریم
صنعت هم تعطیل
شما بگین ترامپ قمار میکنه
ما هم امیدواریم ببازه
راستی امروز دلار چنه؟
آقای روحانی نیز سر اینکه آمریکا و اروپا قابل اعتماد هستند شرط بندی کرده است، اما الان نمی خواهد اشتباه خود را بپذیرد.
اشتباه مهمتر این بوده است که دولت فکر جدی برای این مواقع نکرده بود برای همین قبل از شروع تحریم های واقعی ناک اوت شده بوده است.
آنها سردرگم بودند و سردرگم تر خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
احسنت
بوئینگ قرارداد 20 میلیارد دلاری برای فروش هواپیما به ایران را لغو کرده است، غول نفتی فرانسوی یعنی توتال از قرارداد توسعه میادین نفتی ایران بیرون رفته و همچنین غول ترابری دریایی «مائرسک» نقل‌وانتقال کالاهای ایرانی را متوقف کرده است.

هواپیمای مسافربری رو از ایرباس فرانسه و ایتالیا و روسیه میشه تأمین کرد

توسعه میادین نفتی را هم به غول ایرانی(خاتم الانبیاء) و چین و روسیه میشه سپرد

حمل و نقل دریایی هم که ایرانیها از سه هزارسال پیش تاکنون اوستای این کارند، تازه ماجرای کشتی سانچی هم تقصیر چینی ها بود

بنابراین تا اکسیژن و امنیت داریم، غمی نداریم

البته دولت نباید از صبر و مقاومت مردم پر رو بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
متاسفانه این دولت اینقدر نگاهش به غربه که یادش رفته ما خودمون هم توانایی هایی داریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
شما بجای حقوق و غذا، اکسیژن بخور.ببینم تا کجا زنده می مونی.
ناشناس
| - |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
منظورتون از اکسیژن باد هواست ؟
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
تحلیل خوبی بود .
زمستان اقتصاد را ما خود تولید کردیم ،بجای خود کفایی به واردات چسبیدیم و بازرگان شدیم.
کاری که ترامپ انجام میدهد جلوی بازرگانی و انتقال پول و فروش نفت را میگیرد و یا محدود میکند ،چونکه بانک بین المللی را در دست دارد و نفت آمریکا را هم در بازار وارد کرده است.
زمستان ما سالهاست که شروع شده است. ما به این وضعیت عادت کرده ایم یعنی مسولین ما. به ما عادت داده اند که مثل خودشان. در نهایت ساده زیستی. به دور از تجمل. وغیر اشرافی!!! . زندگی کنیم. آقای ترامپ. اینجا ایران است. ما برای لذت بردن از نعمتهایی الهی خلق نشده ایم برای تماشا آمده ایم بعد آنطرف ما لذت می بریم و شما حسرت!!!
اروپا و آمریکا در یک زمین بازی می کنند.
هدف اروپا نگه داشتن ایران در توافقی است که هیچ فایده ای ندارد تا ایران تا حد امکان ضعیف شود و لحظه براندازی نظام برسد.
ایران باید همین امروز خودش فروش نفت را تحریم کند و بازارهای جهانی را متلاطم سازد.

اگر کوچکترین درایتی در بین مسئولین وجود داشته باشد در زمین اروپاییها بازی نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
این دولت امکان نداره متوجه بازیه اروپایی ها نباشه.
باسلام
کاملاً موافق هستم ک نمیتونه دولت حسن روحانی رو خرد کنه، چون دولت حسن روحانی قبلاً پودر شده و در حال حاضر با استفاده از صافی نانو یکدست شده و در یکی دو مرحله آینده به طور کلی بخار شده و تبدیل به گاز میشود.
خواستم از نظر علم فیزیک توضیح بدم!!
فکر کنم دیگه خیالبافی بس باشه!! کار عملی نیاز هست!!
بزرگترین اشتباه این دولت اینکه ترامپ فهمیده در هر شرایطی از برجام خارج نمی شیم بخاطرهمین تا اومد خارج نشد حالا هم تحریم هستیم هم در برجام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
از برجام خارج شویم و فرضا بمب اتم هم بسازیم تازه میشیم کره شمالی که مردمش بعد از قحطی و علف .خوردن دنبال مذاکره با امریکا هستند.
ناشناس
| - |
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
رهبری فرمودند و فتوی دادند که بمب اتمی حرام است شما حلال می فرمایید ؟
پیشنهاد میکنم از ۴ ماه مونده به انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا راه اندازی مرحله به مرحله سانتریفوژها شروع بشه تا برگ برنده ترامپ در انتخاب مجدد کاملا بسوزه و دست خالی درمناظره های انتخاباتی شرکت کنه تا هزینه خروج یک طرفه از برجام رو شخصا بده !!! چون بنده با تجربه ایی که از آمریکا دارم ٬ میبینم هر روز که داره میگذره اضطراب ونگرانی در صحبت های ترامپ بیشتر میشه وتردید رو کاملا تو قیافه و صبحت هاش میشه دید ٬٬ والا دلیلی نداره هر روز ترامپ و پمپئو و بولتون بیاند در تلویزیون و توئیتر تکرار کنند از سخت ترین تحریم های تاریخ ٬ یکبار اعلام اون کافی بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
درست میگین هم وطن عزیز.
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
احسنت
نه تنها حرفهاش بلکه قیافه و هیکلش تهوع آوره !! موها و ابروهای رنگ کرده به سبک زنهای خود فروش ٬٬ بستن شکم بنده مسخره تا خیک گندش بیرون نزنه ٬٬ موقع راه رفتن شکم گندش رو تو میده تا پائین نیافته !! انقدر از پس کلش مو برای کاشتن برداشته که پشت سرش تاس شده !! یه سرعمله ورشکسته که ۳ بار تو بساز بفروشی با مخ خورده زمین و ورشکست شده و حالا ادعای هوش و ذکاوت داره ٬٬ یه سرعمله همیشه سر عمله میمونه !!! از سال ۲۰۱۹ تراومپت ترامپ تروریست از کار میافته و با شروع بحران بدهی ۲۲ تریلیاردی آمریکا و پایان جشن رونق کاذب آمریکا با پمپاژ پول بدهی ٬ خفت این تروریست شروع میشه .
پاسخ ها
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
در تایید حرف های این دوستمون باید بگم ، در خود آمریکا متفکرین بزرگی ( که البته توسط خبرگزاری های عربی - صهیونیستی مانند آسوشیتد پرس و ... کاملا بایکوت شده اند ) این روزها و پایان سریع آمریکا رو پیش بینی کرده اند .
گسل های اجتماعی آمریکا وحشتناک است که اگر یکی فعال بشه ، دومینو وار بقیه هم فعال میشه .
احسان
| France |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
چی میگی تو؟!ظاهر آدما چه ربطی به نبوغ و فکرشون داره؟!
دوتا دولت افتادند به جان هم این وسط تکلیف مردم عادی چی میشه؟؟؟؟ فشار اقتصادی و گرانی و ....
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
از تل آویو می نویسی؟
حمایت اروپا برای محدودیت کامل برنامه ی اتمی خیلی خوبه و تلاشهای آمریکا برای بحران اقتصادی کافیست. آنها هر دو را باهم دارند.
اگه برجام نبود تا الان اوضاع از اینم خیلی بدتر بود.
شخصا دلم میخواد جنگ شه جهاد کنیم به شهادت برسیم راحت شیم یا هم آمریکا رو به تسخیر خودمون ‌دربیاریم.خخخخخخ. ایرا ن پر از جوانان شهادت طلبه فقط یکی نیست بهمون حمله کنه به فیض شهادت نائل شیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
وقتی برای برجامی که هیچ تضمینی نداشت شادی می کردیم باید فکر اینجاش هم می بودیم.
با عرض سلام.
سیاست های ترامپ دقیقا در عرض سیاست های اروپا پایه ریزی شده.حالا میگید چطو ؟ترامپ در صحنه از توافق هسته ای خارج شد تا بتونه تحریم هاشو اعمال کنه و از طرف دیگه پنهانی ب اروپایی ها میگه به ایران وعده توخالی بدید تا تو برجام یمونه.یعنی عملا هم ایران رو تو توافق محدود میکنه و هم تحریم هاشو اعمال میکنه‌.از دوطرف داره سود میبره و مطمینا اروپا ب خاطر ایران در مقابل امریکا نمی ایسته.یعنی هم توافق و محدودیت هاش و هم تحریم .هردوشون رو داره ب نفع سیاست های امریکا پیش میکشه
بنده نه سیاستمدار هستم و نه اقتصا دان اما از زمان به وجود آمدن تحریم ها متاسفانه حتی آبروی رفتن به محل کار و دیدن چهره بیکار و مغموم پرسنل خود را هم ندارم . تحریم ها بر خلاف گفته مقامات ایرانی تاثیر خودش رو به شدت و حداقل بر روی کسب و کار ما گذاشته است و حتی من رو به تصمیم مهاجرت از کشور در میانسالی رسانده است که هیچ وقت به آن فکر هم نمی کردم . نوشتن دستور و سرمشق در عالم سیاست و با پیچیدگیهای فراوان بسیار کار مشکل و دور از دسترس افرادی مانند من می باشد اما به نظر بنده حرکت در مسیر لجاجت می تواند برای همه ما تبعات بسیار فراوان و پیچیده ای داشته باشد که شاید ارزش آن را نداشته باشد .
فكر نان باش كه خربزه آب است
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
کسی که فکر نان و آب و عافیت و بخور بخور این چیز هاست راه امام حسین را دنبال نخواهد کرد چون را ایشان خون است و قیام و حق
منظور این جانی یعنی پومپئو کدام دمکراسیست؟ از نوعی که در افغانستان, عراق, لیبی, سوریه یا یمن به ثمر رسید. آمریکا مادر تمامی فسادها می باشد. از صمیم قلب آرزوی فروپاشی این خانه شیطان را دارم. فقط در این صورت است که صلح به جهان برمیگردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
اینو به روحانی هم بگو.
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
شک نکن که بزودی می بینی
این دوستانی که در هرشرایطی مظفر هستن و با لحن همیشه پیروز اینجا کامنت می‌نویسن، اول یه نگاه به فیش حقوقیشون بندازن ببینن اضافه کار کامنت‌های قبلی واریز شده یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
بنده اضافه کاری از این بابت نمی گیرم شما چطور ؟
ترامپ ثابت نموده مرد عمل است ودرمدت دوسال به اکثر وعده های انتخاباتیش عمل نموده ولی روحانی درمدت 5سال فقط وعده ودروغ به ملت تحویل داده وکمرملت رازیر فشاراقتصادی خم نموده
افرین به ایرانی 17.33 واقعا که گل گفتی
چگونه است که ازبین 196کشور درجهان آمریکا فقط با ایران دشمن است
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
چگونه است که همه با یزید بیعت کردند به غیر از امام حسین ؟
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
چون ایرانی ها به کسی باج نمی دهند چه آقا شاه باشد
40 سال از عمر مردم در شرایط تحریم سپری شده.ملتی که با این همه ثروت خدادادی نه کودکی نه جوانی نه میانسالی درست و حسابی داشتند.نفوذ امریکا در منطقه کم شده.؟اوضاع مالی مردم بهتر شده یا روز به روز بیچاره تر شدیم.فقط زیر گوش ملت مدام میخوانند که امریکا رو به تباهی است اما رو به تباهی عمر ما ملت بی نوا است.
این داستان ها بدرد کسی نمیخوره. جوانهای ما زیر فشار له شدند. چرا جوانی که در تمام زندگی خودش بهترین انتخاب ها را کرده، در بهترین دانشگاه در بهترین رشته با بهترین نمره درس خونده، در زمینه کاری خودش مهارت کافی داره و چند سال با همه سختی ها روز و شب کار کرده الان باید یک دفعه به دلیل ورشکستگی شرکت محل کار بیکار بشه بدون اینکه هیچ امکان استخدام دیگری داشته باشه؟ نه امکانی برای ازدواج، نه امیدی به آینده نه هیچ گونه حمایت از هیچ کس. بعد هم ازش درخواست دارند که باز هم مقاومت کنه. پس تا حالا داشته چکار میکرده؟

حداقل اگر رفته بودیم دنبال لات بازی و خلاف، خیالمان راحت بود که مشکلات ما تقصیر تصمیم های نادرست خودمان است. بخدا اگر مواد فروش شده بودیم الان یا ثروتمند بودیم یا اعدام شده بودیم و راحت.
کشورهای اروپایی ،و چین ،و ، روسیه همگی به منافع ملی خود فکر میکنند ؟ با روند افزایش قیمت نفت امریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت میشود ؟ و وضعیت اقتصادی را برای مردم امریکا بهبود میبخشد که گرانی بنزین را بپذیرند ‌چون درآمدشان بالا میرود ؟ روسیه هم از این اوضاع متتفع میگردد ؟ برای امریکا در خاور میانه فقط یک چیز مهم است که اروپاییان نیز همراه امریکا هستند ،و آنهم اسراییل است ؟ ایران باید دشمنی با اسراییل را حل ‌وفصل کند
پدرخدابيامرزم هميشه ميگفت خودکرده راتدبيرنيست
سلام.اشتباه نکنیم زمستان اقتصادراخودمان بوجود آوریم.رانتها فسادها خصولتی ها حقوق های نجومی.مدیران نالایق .............
اروپا و امریکا مطمئن شده اند که ما از برجام خارج نمی شویم و تانکرهای نفت هم راحت از تنگه هرمز عبورمی کنند، فصل سرما شروع شده یک جنگ تبلیغاتی کوچک در باره خروج ار برجام و ناامن کردن خلیج فارس در صورت عدم صدور نفت قیمت نفت را به 150 دلار می رساند
دو هدف اصلی آمریکا:1- تصاحب بازارهای سنتی نفت از چنگ ایران و ونزوئلا 2- نمایش قدرت به قدرتهای بزرگ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل