بازدید 6531

حساب و کتاب دولا پهنای آقای وزیر با دولت برای نوسازی مدارس

اکنون هزاران کلاس درس فعال در نقاط مختلف کشور، در حالی نیازمند توجه ویژه مسئولان آموزش و پرورش برای بازسازی و یا مقاوم سازی هستند که موضع گیری‌های برخی مقامات این نهاد بزرگ، امید‌ها را برای حل این مشکلات به ناامیدی تبدیل می‌کند؛ مقاماتی چون وزیر آموزش و پرورش که گاه آمار و ارقام ارائه شده آن‌ها، نه تنها با واقعیت‌ها همخوانی ندارد، بلکه ظن بی صداقتی وی و همکارانش را در عمل به رسالت‌های محوله افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۸۴۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 04 November 2018
حساب و کتاب دولا پهنای آقای وزیر با دولت برای نوسازی مدارساکنون هزاران کلاس درس فعال در نقاط مختلف کشور، در حالی نیازمند توجه ویژه مسئولان آموزش و پرورش برای بازسازی و یا مقاوم سازی هستند که موضع گیری‌های برخی مقامات این نهاد بزرگ، امید‌ها را برای حل این مشکلات به ناامیدی تبدیل می‌کند؛ مقاماتی چون وزیر آموزش و پرورش که گاه آمار و ارقام ارائه شده آن‌ها، نه تنها با واقعیت‌ها همخوانی ندارد، بلکه ظن بی صداقتی وی و همکارانش را در عمل به رسالت‌های محوله افزایش می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که اکنون بسیاری از مدارس کشور را متوجه خود کرده و به دنبال آن، خسارات جانی و مالی قابل تأملی نیز به جامعه دانش آموزی کشور وارد می‌شود، مسأله فرسودگی شمار بسیاری از مدارس در استان‌های مختلف است؛ حقیقتی انکارنکردنی که نیازمند بررسی کارشناسی و دقیق متولیان امر است تا در سریع‌ترین زمان ممکن به رفع نقایص ممکن بپردازند.

فرسودگی بسیاری از مدارس کشور به ویژه در مناطق محروم، از آنجایی جدی‌تر می‌نماید که به یاد آوریم، در همین سال تحصیلی جدید، ریزش دیوار یکی از مدارس روستایی در سنندج به مرگ یکی از دانش آموزان استان کردستان منجر شد و سابق بر این نیز فرسودگی مدارس و نیز تجهیزات موجود در آن‌ها حوادث تلخی مثل آتش سوزی دختران مدرسه شین آباد شهرستان پیرانشهر را رقم زده است.

هر چند به موجب قانون، مسئولیت نوسازی و تجهیز مدارس کل کشور با بودجه سالانه مشخص و جدا از وزارت آموزش و پرورش به سازمانی با همین نام واگذار شده است، به هر صورت وزیر آموزش و پرورش کشور را به عنوان متولی اصلی این نهاد بزرگ باید مسئول اول و آخر رخداد‌هایی دانست که در این حوزه صورت می‌گیرد.

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در همین رابطه شنبه هفته جاری در نشستی که با همکاران فرهنگی خود در شهرستان خوانسار استان اصفهان داشت، به مسائلی اشاره کرد که حداقل به لحاظ عددی با واقعیت‌های موجود همخوانی ندارد و نشان از نوعی زیاده طلبی وزیر در عمل به رسالت‌های محوله اش دارد.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست مورد اشاره گفت: همه ما می‌دانیم آموزش و پرورش به دلایل مختلف با مشکلات عدیده‌ای روبه روست. فضا و تجهیزات آموزشی ما به نحوی نیست که بتوانیم آموزش و پرورش خیلی خوبی را تقدیم دانش‌آموزان کنیم. نیروی انسانی ما امکانات و تجهیرات مناسب ندارد. برنامه‌های درسی ما سنتی طراحی شده و در حال اجراست و ساختار نظام آموزشی و مدیریت آموزش و پرورش ما نیز دچار مشکلات زیادی است.

وی ادامه داد: وقتی این مشکلات را تجزیه و تحلیل و بررسی می‌کنیم، با کوهی از موانع در مقابل خود مواجه می‌شویم که اگر به آموخته‌های خود و امید برای ساختن آینده ایران اتکا نکنیم، نمی‌توانیم این موانع را از سر راه برداریم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به فرسوده بودن ۳۰ درصد از مدارس کشور گفت: این مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و یا مقاوم سازی است؛ اعتباری که برای این اقدام نیاز داریم ۹۰هزار میلیارد تومان است؛ این بدان معناست که اگر یک روز من بخواهم یک بار برای همیشه مشکل فضای آموزشی را حل کنم، باید نزدیک دو سال از اعتبارات آموزش و پرورش را کاملا به این امر اختصاص دهم.

همان طور که وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه سخنان خود و برای ملموس‌تر کردن رقم ۹۰ هزار میلیاردی که برای نوسازی ۳۰ درصد مدارس کشور به آن اشاره می‌کند، این رقم چیزی حدود دو سال از اعتبارات کامل وزارت آموزش و پرورش با همه هزینه‌های سنگینی که دارد، شامل می‌شود.

اما آیا واقعاً برای بازسازی تنها ۳۰ درصد از کل مدارس کشور که نیاز به بازسازی دارند، به چنین رقم سنگینی نیاز است؟

برای پاسخ به این پرسش، باید آمار کل مدارس فعال کشور را پیدا کرد و پس از جدا کردن ۳۰ درصد این مدارس محاسبه کرد که وزارت آموزش و پرورش واقعاً برای نوسازی هر مدرسه چه میزان نیاز دارد؟

هر چند یافتن آمارهای دقیق در مورد تعداد مدارس فعال کشور چندان آسان نیست، در مورد آمار دقیق مدارس کشور، یکی از آخرین اظهارنظرها مربوط به اسفند ماه سال۱۳۹۳ است که طی آن خسرو نظری، رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در مجموع ۵۵۹ هزار و ۲۴۳ کلاس درس و در مجموع ۱۰۷ هزار و ۱۷۱ مدرسه در کشور وجود دارد.

با توجه به گفته‌های رئیس مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش که آمار کلی مدارس را ۱۰۷ هزار و ۱۷۱ مورد اعلام کرده است، اکنون ۳۲ هزار مدرسه کشور ـ با توجه به رقم ۳۰ درصدی که وزیر اعلام کرد ـ فرسوده است و باید نوسازی شوند.

کنار هم گذاشتن رقمی که وزیر آموزش و پرورش برای نوسازی ۳۰ درصد از مدارس کشور به آن اشاره کرد، یعنی ۹۰ هزار میلیارد تومان با ۳۲ هزار مدرسه فرسوده، بیانگر رقم قابل توجهی است که آقای وزیر برای نوسازی این تعداد مدرسه نیاز دارد.

با یک حساب و کتاب ساده، می‌توان دریافت که آموزش و پرورش با این شرایطی که به آن اشاره شد، برای هر مدرسه چیزی حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد! رقم نجومی و فوق العاده زیادی که مشخص نیست با این رقم قرار است کدام مدرسه در کدام منطقه از کشور ساخته شود!

رقمی که بطحایی به آن اشاره کرده است، یعنی ۹۰ هزار میلیارد تومان حتی اگر بر همه کلاس‌های درس موجود در کشور و نه فقط کلاس‌های فرسوده تقسیم شود، باز هم رقم ۱۶۰ میلیون تومان برای هر کلاس را نشان می‌دهد که باور این رقم نیز چندان آسان نیست.

یک منبع آگاه که در زمینه ساخت و ساز مدارس فعال است و با رقم‌های واقعی ساخت و ساز واحد‌های آموزشی کشور آشنایی دارد، در رابطه با این گفته‌ها به خبرنگار «تابناک»، گفت: این رقم کاملاً اشتباه است. بزرگ‌ترین مشکلی که سبب می‌شود مسئولان ارشد آموزش و پرورش در این رابطه دچار چنین خطا‌های فاحشی شوند و آمار‌های اشتباه دهند، این است که آن‌ها آمار دقیقی از مدارس کشور و نیاز‌های آن‌ها ندارند و به همین خاطر مجبور می‌شوند، آمار‌های متناقض و اشتباه بدهند.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از افزایش هزینه‌ها و در سال‌های گذشته، هزینه ساخت یک کلاس درس از صفر تا صد چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه بر می‌داشت، اضافه کرد: اکنون و در جریان افزایش هزینه‌ها نیز این رقم نهایتاً به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

این منبع آگاه همچنین اضافه کرد: به این موضوع این مهم را نیز باید اضافه کرد که منظور از هر کلاس درس به همراه همه نیاز‌های جانبی مثل اتاق معلم، سرویس بهداشتی و... است و چون بسیاری از مدارس کشور، چند کلاس دارند، قطعاً هزینه‌ها به مراتب از ۱۵۰ میلیون تومان کمتر است.

بنابراین می توان مدعی شد، آنچه فرایند ساخت و ساز و نوسازی مدارس کشور را مختل و با روند کند همراه کرده است، نه مشکل اعتبار و بودجه، بلکه آمار و ارقام و محاسبات غلطی است که وزارت آموزش و پرورش در آن گرفتار است و چنین فضایی اجازه هر گونه اقدام عاجل و اساسی در این مسیر را از مسئولان گرفته است.

«تابناک»، در خصوص این خبر آمادگی دارد توضیحات وزارت آموزش و پرورش و به ویژه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را دریافت و منتشر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
بابا جان تابناك جان اين قيمت دادن تو كشور مرسومه
آخه بايد قيمت رو بالا بده كه تهش يه چيزي واسشون بمونه
مدارس اکثر ساختمانهای کم طبقه بوده که هزینه ساختشان پایین تر است از طرفی هزینه های سر بار شهرداری و غیره را هم ندارند در شهر ساختمان مسکونی که تعداد انشعابات و آسانسور و تزییناتشان هم زیاد تر است متری حداکثر 1/5 (یک میلیون و پانصد هزار تومان تمام می شود اگر گلاس ها را حداکثر 40-50 متر هم حساب کنیم که کمتر هستند باز هم هیچ کدام از گفته ها صحیح نمی شوند البته با سوابق درخشان ساخت مدارس با مصالح ارزان قیمت که تا بحال مرسوم بوده فکر کنم قیمتها خیلی پایین تر تمام بشود مخصوصا که پول پیمانکاران را هم سر موعد نمی دهند و در اکثر مناطق روستایی ار خودیاری حتی در حد کارگر ارزان هم استفاده می کنند به هر حال سفره ای گسترده اند و هر کس به فراخور موقعیتش می خواهد چیزی عاید شود
آموزش و پرورش ستونها و پایه و اساس کشورهای پیشرفته و مستقل جهان است
چند دهه از استانداردها عقب هستیم
فاجعه علمی و سونامی نسل های بیسواد و کم سواد در راهند.

دکتر نجفی دست راست هاشمی رفسنجانی عامل اصلی فروپاشی نظام آموزشی است
تابناک نظرات مخالف را هم اعلام می کند مرحبا به غیرت و شجاع ات و درک درستان ....
وقتی میخواید یک نفر رو بکوبید، یکم هم از مغزتون استفاده کنید بد نیست. نفر مورد اشاره شما گفته هر کلاس درس 150 میلیون تومان. تازه این بنای سنتی شما قاعدتا چیزی به نام آمفی تئاتر، سالن ورزشی و... دیگر ضروریات این روزها رو در نظر نگرفته.
بعد میگید برا هر مدرسه 160 میلیون دروغه?!!!!
من کارمند سازمان نوسازی مدارس هستم آمار آقای وزیر تناقض دارد ولی ساخت وساز و مقاوم سازی مدارس واقعا با کمبود اعتبار مواجه است فقط همین را بگویم که در این دو سه سال بودجه نوسازی مدارس از بودجه سال 86 هم کمتر است آنهم با این تورم چند صد درصدی از سال 86 تا 97
دولا پهنا نیست جانم.من پیمانکارم و میدانم مدرسه سازی چه خرجهایی دارد شما میتونی از مصالح ساختمون شخصی و مسکونی بزنی ولی از دولتی و مدرسه نمیتونی چون صدتا ناظر داره و کارت رو تایید نمیکنن پس باید حسابی خرج کرد از اون گذشته مدرسه نوساز الزاما سیستم موتور خانه و شوفاژ میخواد و حیاطش باید آسفالت بشه که اگه نمیدونید بهتون بگم الان هزینه آسفالت با این قیمتی که قیر داره از قالی گرونتر میشه ضمنا مثل اینکه یادتون رفته قیمت مصالح امسال دوبرابر شده و کاشی و سرامیک سه برابر پس تابناک جان وقتی اینکاره نیستی نظر نده
بد نیست اینو بدونید كه هر مدرسه نیازمند به سرویس بهداشتی، دیوار، محوطه سازی، نمازخانه و ابخوری می باشد
وزیر خیلی خوب اشاره كردن و رقم نجومی نمیباشد، دوستانی كه از این رقم تعجب كردن فك كنم در جریان ساخت وساز نیستن یا از دوستان پیمانكار با وجدان!!! می باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
نه اینکه بقیه ساختمونا دیوار و دستشویی و اتاق و آشپزخونه ندارن
نمي توان از رييس كنوني سازمان نوسازي مدارس كشور، توقع رشد در اين حوزه را داشت
قبلاً می گفتند دولا پهنا ، حالا شده دولا پنج لا؟ ضمناً خود شما هم اشتباه عددی کردید و بجای ۱۶۰ میلیون برای هر کلاس ، این رقم را برای هر مدرسه عنوان نمودید. ممکن است آقای وزیر هم مثل شما یک اشتباه لپی کرده و مثلاً منظورش ۹۰ هزار میلیارد ریال باشد!
خیلی عجیب نیست. باید 30000 مدرسه درست شود و برای هر مدرسه 3 میلیار هزینه می شود. واقعیت این است که بسیاری از مدارس فرسوده هستند. با قیمت های امروز یک مدرسه 12 کلاسه استاندارد بیشتر از 3 میلیارد تومان هزینه دارد. مدرسه واقعی و استاندارد فقط کلاس درس نیست. هر مدرسه یک سالن ورزشی، آزمایشگاه، تجهیزات آموزشی، محوطه سازی و .... می خواهد که بسیار هزینه بر هستند.
با سلام واحترام به مدیریت محترم سایت تابناک وتقدیر وتشکر از درج مطلب فوق به استحضار می رساند هر برنامه ریزی با یستی بر اساس اطلاعات دقیق باشد واهداف سیستمهای نظام انفوماتیک برنامه ریزی بر اساس اطلاعات دقیق است .وزارت آموزش وپرورش آنچنان سیستمهای نرم افزاری قوی دارد که حتی یک دانش آموز و مدرسه از قلم نمی افتد .اما واضح تر عرض کنم که آموزش وپرورش صاحب ندارد .چارت سازمانی حوزه برنامه ریزی - آمار و انفورماتیک مضخرفترین وضعیت را دارد ومتناسب با mis نیست .وجود افراد غیر متخصص با رشته های غیر مرتبط این بخش را نابود کرده است .به وسیله سیستمهای مکانیزه آمار دقیق کلاس -دانش آموز -مدرسه - معلم در سطح کشور در عرض نیم ساعت در دسترس است .وتمام برنامه ها بر اساس همین آمار باید باشد .اما متاسفانه برنامه ریزیهای معیوب آموزش وپرورش را دچار مشکل کرده است .خلاصه عرض کنم که نبود معاونت فن آوری در آموزش و پرورش این چنین مشکلات را ایجاد کرده است .برای اینکه فن آوری زیر بنای تولید است و تولید زیربنای توسعه .اینجا باید جایگاه آموزش وپرورش به عنوان تولید کننده نیروی انسانی مورد بررسی قرار گیرد.با وجود شرایط فوق آمار مغایر دور از انتظار نیست .
موضوع وزیر آموزش و پرورش از عدم صداقت گذشته است ، ایشان و تیم روابط عمومی اش ، رسما تو روی مردم نگاه می کنند و دروغ می گویند .
علتش هم اینست که قشنگ یاد گرفتن چطوری در سایه سنگین مسایل اقتصادی که مورد تمرکز کلیه رسانه های کشور قرار گرفته ، به راحتی به زیست خود ادامه دهند .
و این وظیفه رسانه های متعدی چون تابناک است که اجازه ندهد وزارت آموزش و پرورش به این رویه ادامه دهد .
من مهندس ناظر در نوسازی مدارس هستم
هم وزیر درست می گن و هم نویسنده آگاه مطلب فوق !!! ولی هر دو دارن ناقص آمار می دن. منظور از مدرسه یک کلاسه شامل ساختمان آموزشی حدود ۱۰۰ متر مربع و محوطه سازی، دیوار کشی، درب و تابلو مدرسه، سیستم استاندار گرمایش، انشعابات آب، گاز و برق، هزینه های ساخت مدارس در مناطق دور افتاده و کوهستانی، هزینه های عدم وجود نیروی انسانی ماهر در مناطق دور افتاده و محروم، هزینه عدم تامین به موقع اعتبار پروژه و صدها هزینه پیش بینی شده و نشده میشه که در کنار استاندار های فضا های آموزشی باید در پروژه هزینه بشه. با توجه به موارد گفته شده برای یک مدرسه یک کلاسه معمولی با حداقل امکانات و تجهیزات، شاید بیش از چهارصد میلیون تومن نیاز باشه، یعنی به ازای هر متر مربع زیر بنا حدود چهار میلیون تومن... با این نگاه متوجه خواهید شد که حتی آمار و ارقام جناب وزیر و نویسنده مطلب فوق که منتقد مبلغ ساخت مدارس هست اصلا نزدیک به واقعیت نمی باشد... با توجه به سیستم مدیریت و برنامه ریزی و نحوه موافقت نامه های بین ادارات کل نوسازی مدارس و سازمان برنامه و بودجه، به راحتی می توان اعداد و ارقام و حتی آمار های ارائه شده رو کنترل کرد... با این افزایش قیمت ها منتظر مدارس گرانتر و با امکانات کمتر نیز باشید... مدارس ما خیلی از امکانات مدارس تراز اول دنیا رو ندارن... چند مدرسه در کشور داری فضای مورد نیاز و استاندارد آموزشی و کمک آموزشی هست؟ سالن ورزشی و استخر و زمین بازی مناسب داره؟ دارای سالن غذا خوری، آمفی تئاتر وکتابخانه و قراعت خانه هست!؟ دارای آزمایشگاه ، پژوهشگاه و امکانات مناسب است؟! کدام دانش آموز از تعطیلی مدرسه ناراحت میشه!!؟ کدام مهندس ناظر مدرسه و کارمند و معلم از کار خودش و درآمدش رضایت داره!!؟ هر موقع هزینه موارد فوق رو پرداخت کردید انتظار آموزش و پرورش مناسب رو داشته باشید. آقای وزیر با ارقامی که فرمودید فقط میشه قوطی کبریت ساخت و تحویل معلم و دانش آموز داد. با ارقام فوق نباید انتظار حتی مدارس قوطی کبریتی با کیفیت بود... چون با این حقوق و با این حجم کاری مهندسین ناظر سازمان نوسازی و تامین اعتبار برای پیمانکار نمیشه کف ساختمان مدرسه رو جارو کرد!! چه برسه به نظارت و ساخت.
یکسال پول و بودجه سایر موسسات به اصطلاح فرهنگی رو بدهند آموزش و پروش برای بازسازی
جدای از هزینه هر مدرسه، فرسوده بودن 30 در صد از مدارس اغراق خیلی بزرگی است. مثلا از هر 3 مدرسه باید یکی فرسوده باشه که چنین چیزی توی دورافتاده ترین مناطق هم نیست.
البته از آقای بطحایی بیش از این انتظاری نیست.
3 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز هر مدرسه عددی نیست. اگر منطبق با استانداردهای جهانی پیش برویم و تجهیزات به روز در مدارس قرار دهیم، از این عدد هم بیشتر خواهد شد. مدرسه؛ کلاس، آزمایشگاه، اتاق سمعی بصری، سالن ورزش، کتابخانه، نمازخانه، سالن اجتماعات و اتاق دبیران و دفاتر مدیر و معاون میخواهد به علاوه تجهیزات داخلی هرکدام. اگر درست هزینه شود 3 میلیارد تومان هم کم می آید!
به عنوان یک مطلع عرض میکنم اگر این سازمان عریض و طویل بجای احداث مدرسه در عراق به فکر تجهیز و نوسازی مداری داخل کشور باشد همین بودجه فعلی زیاد هم هست.
ما امسال یک مدرسه ساختیم. یک مدرسه 12 کلاسه با استاندارد هایی که سازمان نوسازی تعیین کرده است. اسکلت آن هم قبل از گران شدن مصالح اجرا شد. هزینه ساخت ساختمان، محوطه سازی و تجهیز مدرسه (بدون قیمت زمین) حدود 4 میلیارد تومان شد. بد نیست سری به بازار بزنید و قیمت کوچکترین اجزای یک ساختمان را بپرسید. تازه اگر بتوانید تجهیزاتی مثل موتور خانه را به راحتی تهیه کنید.
تابناک عزیز به نظرم تو هم مثل آقای وزیر می مونی هر چی رو که با دیدگاه های تو مخالفه منتشر نمی کنی . باور کن همونطور که قبلا گفتم این وزیر هم مثل اغلب وزرا فقط به فکر خودشونن
طبق وصیت پدرم، مبلغی را برای مدرسه سازی باید هزینه میکردم. اطلاعاتی در یک تحقیق اجمالی در این خصوص گرفتم. دیدم که ظاهرا آموزش و پرورش فقط ساختمانهایی را به عنوان مدرسه میپذیرد که خیرین مدرسه ساز ساخته باشند . آن هم طبق استانداردهایی که آموزش و پرورش تعییم کرده است.
طبق یک محاسبه ساده به نرخ انتهای سال 96(قبل از افزایش هزینه ها) قیمت تمام شده برای هر متر مربع ساختن مدرسه طبق استانداردهای آموزش و پرورش (با استعلام از پیمانکاران مختلف) حدودا متری نهصدهزارتومان هزینه لازم دارد ولی همین مدرسه را خیرین مدرسه ساز فقط به پیمانکاران خودشان میدهند تا بسازند و آن هم متری دو میلیون تومان.
این تفاوت قیمت برای چه چیزی است؟ مابه التفاوت این قیمت را چه کسی میخورد؟ آموزش و پرورش؟ یا ستاد خیرین مدرسه ساز ؟ یا پیمانکار؟
فعلا به دلیل عدم شفافیت مالی در ستاد خیرین مدرسه ساز، بنده هنوز نتوانستم به وصیت پدرم عمل کنم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل