بازدید 6853

تکذیب همه تکذیب‌های وزارت آموزش و پرورش با افتتاح یک سامانه!

وزارت آموزش و پرورش که تاکنون دریافت وجه را تکذیب می‌کرد، حالا برای سازمان دهی آن سامانه‌ای ویژه تدارک دیده که در آن پول نه به حساب مدارس و مدیرانش، که به حساب آموزش و پرورش خواهد رفت و هیچ بعید نیست برخی از این وجوه برای مدت‌های طولانی در این حساب بماند یا برای همیشه بایگانی شود!
کد خبر: ۸۴۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 04 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
«چه کسی می‌گوید، مدارس پول می‌گیرند؟ کذب است!»؛ چند بار این جملات یا مشابه شان را از زبان مسئولان آموزش و پرورش در رسانه‌ها شنیده یا خوانده‌اید؟

به گزارش «تابناک»؛ اگر قرار باشد تکذیبیه‌های صادره از سوی نهاد‌ها و سازمان‌ها را بر اساس فراوانی دسته بندی کنیم، یکی از رتبه‌های برتر در سالیان متمادی به تکذیب دریافت پول در مدارس از دانش آموزان تعلق خواهد گرفت؛ تکذیب اخباری که هر ساله با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید منتشر می‌شوند و حکایت از مطالبه وجه از اولیای دانش آموزان دارند.

تکذیب‌هایی که دست کم برای والدین دانش آموزان، کذب بودنشان مبرهن و آشکار است، زیرا وقتی برای نام نویسی فرزندانشان به مدارس مراجعه می‌کنند، با درخواست واریز وجه از طرف اولیای مدرسه مواجه می‌شوند؛ وجوهی که البته برای دریافتشان مواردی مانند بودجه محدود آموزش و پرورش و مقدور نبودن انجام امور جاری مدرسه با آن ذکر می‌شود تا دریافت شان موجه به نظر برسد.

اتفاقی که البته به مذاق برخی اولیای دانش آموزان خوش نمی‌آید و حتی ممکن است پیگیری ماجرا توسط ایشان را هم به دنبال داشته باشد؛ اما در نهایت راه به جایی نمی‌برد چراکه ساکنین ساختمان‌های ادارات کل آموزش و پرورش هم به همین استدلال رجوع می‌کنند تا پرداخت وجه را راهی برای انجام وظایف ذاتی مدارس معرفی کنند.

استدلال‌هایی که چه بسا وارد و درست هم به نظر می‌رسند؛ اما یک اشکال اساسی و کلیدی دارند؛ اینکه وزارت آموزش و پرورش هرگونه مطالبه دریافت وجه را تکذیب می‌کند و مدعی است که اگر وجهی از طرف والدین به مدارس داده می‌شود، تنها از سر علاقه مندی این والدین و به منظور مشارکتشان در هزینه‌های جاری مدارس است؛ ادعایی که البته واقعی نیست.

اما اگر از رفتار آموزش و پرورش در این مسأله که مشابه ضرب المثل «با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن» است، بگذریم، دریافت وجه در مدارس همواره با این شائبه همراه بوده که آیا وجوه دریافتی صرف هزینه‌های جاری مدرسه می‌شود؟ مثلا چه هزینه‌ای؟ خرید توپ و لوازم ورزشی یا خط کشی حیاط یا رنگ کردن تخته سیاه؟ اگر این هزینه‌ها را مردم می‌پردازند، وزارت آموزش و پرورش و دولت کدام هزینه‌های مدارس را می‌پردازد؟!

ابهامی بزرگ و کلیدی که هرازچندگاهی با انتشار برخی اخبار، بزرگ‌تر هم جلوه می‌کند. مثل خبری که دو سه سال پیش منتشر شد و حکایت از اخراج چند دانش آموز از یکی از مدارس روستایی به دلیل پرداخت نشدن همین هزینه‌های اجباری داشت؛ خبری که نشان می‌داد دریافت وجه از دانش آموزان آنقدر ضروری و مهم شده که می‌تواند اصل قانون اساسی کشورمان مبنی بر آموزش رایگان را هم کنار بزند و بی اثر کند!

تکذیب همه تکذیب‌های وزارت آموزش و پرورش با افتتاح یک سامانه!

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم برخی از این شائبه ها، به دغدغه مسئولان وزارت آموزش و پرورش کشورمان هم تبدیل شده است، تا جایی که برای رفعشان چاره جویی هم کرده‌اند. چاره‌ای از جنس ساخت سامانه‌ای ویژه برای شفاف سازی دریافت‌ها و پرداخت‌های مدارس؛ سامانه‌ای که یک بار در سال ۹۵ رونمایی شد، ولی به دلیل برخی اشکالات کنار گذاشته شد و روز گذشته، خبر افتتاحش رسانه‌ای شد.

صحبت درباره «حساب یکپارچه مدارس» است که روز گذشته و با حضور جمعی از معاونان وزیر در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد و قرار است در فاز نخست، ۸۵ هزار مدرسه را تحت پوشش قرار دهد. به این صورت که در آن برای هر دانش آموز یک کد دانش‌آموزی وجود دارد و برای هر فعالیت پرداخت وجه، یک کد شناسه تعلق خواهد گرفت؛ درست مثل قبض‌های آب و برق.

شیوه کار هم که قابل حدس است؛ وقتی دانش آموزش قرار باشد وجهی را واریز کند، شناسه واریز در اختیارش قرار خواهد گرفت و در سامانه درج خواهد شد که این دانش آموز آن وجه مشخص را واریز کرده است. یعنی خلق سند‌های مالی برای هر دریافت از دانش آموزان که قابلیت حسابرسی و البته استناد دارد. با این یادآوری که مدارس هم کد ویژه دریافت می‌کنند که این کد در شناسه واریز دانش آموزان آن مدرسه وجود دارد و مشخص می‌کند چه میزان از وجوه واریز شده به حساب یکپارچه، متعلق به کدام مدرسه است.

جالب نیست؟ وزارت آموزش و پرورش که تاکنون دریافت وجه را تکذیب می‌کرد، حالا برای سازماندهی آن سامانه‌ای ویژه تدارک دیده که در آن پول نه به حساب مدارس و مدیرانش، که به حساب آموزش و پرورش خواهد رفت و هیچ بعید نیست، برخی از این وجوه برای مدت‌های طولانی در این حساب بماند یا برای همیشه بایگانی شود!

از جمله نکات جالب توجه دیگر پیرامون این سامانه، تأکید بر ارسال پیامک پرداخت وجه به اولیای دانش‌آموزان و از آن مهم تر، هشدار به مدارس در خصوص دریافت وجه از والدین تنها از طریق این سامانه است؛ هشداری که در آن تأکید شده دریافت وجه از راه های دیگر، مستوجب برخورد با این مدارس بر اساس ضوابط است.

برنامه‌ای مفصل که بر اساس آن، عملا هم دریافت وجه به رغم تکذیب‌های فراوان، مورد تأیید قرار گرفته و هم مدارس به دستگاه‌های مطالبه گر وجه از دانش آموزان تبدیل شده‌اند که به شدت تحت نظارت قرار دارند تا مبادا دست از پا خطا کنند. چرخش بزرگ وزارت آموزش و پرورش که البته حسابی برای آن تدارک هم دیده است، تا جایی که از طراحی اپلیکیشن ویژه دریافت وجه از والدین دانش آموزان و تدارک پوز‌های ویژه و درگاه پرداخت اینترنتی نیز غافل نمانده‌اند!

ساختاری که هرچند هدف از طراحی آن شفاف سازی ذکر شده و دستمایه طراحی اش هم، نه دریافت وجه مشارکت والدین در هزینه‌های جاری مدرسه، که ساماندهی دریافت وجوه کلاس‌های تقویتی و کار‌های فوق برنامه در مدارس معرفی شده است، عملا هیچ سازوکاری برای شفاف شدن هزینه‌های مدارس در اختیار والدین یا عموم مردم قرار نمی‌دهد تا اقدامی به غایت غیرشفاف و شائبه برانگیز به نظر برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
هیچ میدونین به لطف دولت پولدارها، مدارس تقریبا هیچ بودجه ای ندارن؟ تازه بیشتر مدرسه ها رو هیات امنایی کردن که دیگه بدتر.
زیر پا گذاشتن قانون اساسی در مورد تحصیل رایگان کلیه فرزندان این ملت از هر جنایت و دزدی و فسادی بدتر است. دنیا را چه دیدی شاید حاکمان که بر این ظلم چشم بسته و دولت و وزرا و مدیرانی و مسببان این کار روزی محاکمه شوند به جرم فساد فی الارض که حکمش مشخص است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
انشاالله
بهترین روش برای بایگانی کردن جمع آوری پول در مدارس
این وزیر واقعاً نخبس
اموزش وپرورش درایام تعطیلات نوروز وتابستان مدارس را جهت اسکان به معلمان وسایر افراد اجاره میدهد واین مبلغ هنگفت هم به حساب اموزش پرورش واریز میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
اولا رایگان نیست و پول میگیرند
دوما اسکان مدارس خیلی امکانات ضعیفی دارد
ناشناس
| - |
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
چیزی نگفت که رگ گردنت باد کرد سه ماه حقوق مجانی و با پول کم هتل در هرجا
چرا از قانون اساسی خودمان فاصله میگیریم؟
اصل ۳۰ قانون اساسی
اصل سی ام:دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
مردم خودشان قانون اساسی را زیر پا گذاشتند زمانی که راضی به ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیر انتفاعی شدند.همه روی چشم و هم چشمی سعی میکردند در مدارس گرانتر ثبت نام کنند اگر همان زمان هیچکس ثبت نام نمیکرد و در عوض اندکی به مدارس دولتی کمک میکردند امروز شاهد این مسائل نبودیم.والله اگر هر چقدر به آموزش و پروش کودکانمان کمک کنیم سودش برای خودمان هست.اولویت من زمانی که قصد کمک دارم اول مدارس روستایی و بعد بهزیستی میباشد.
ناشناس
| - |
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
اگر همین ها هم کودکانشان را به غیر انتفاعی نمی فرستادند که وضع بدتر بود تو چرا ناراحتی ؟
میشه یک صندوق مثل فرهنگیان که بانک سرمایه و سهامدارانش رو سرکیسه کرد.
آموزش و پرورش تکذیب نکرده بود... می‌گفتند مدارس حق ندارند هنگام ثبت نام تقاضای وجه کنند یا ثبت نام را منوط به پرداخت وجه کنند و اگر کسی این کار را بکند برخورد می‌شود. بعد از ثبت نام هر کس می‌تواند با توجه به وسع مالی خود و هر قدر که مایل است به محل تحصیل فرزندش کمک کند.
دود از کنده بلند میشه
پس لطفا قبل از هر کاری برید و بندی از قانون اساسی رو که تحصیلات فرزندان ایرانی رو تا اخذ دیپلم و بالاترصراحتا رایگان اعلام کرده حذف کنید. البته اگه روتون میشه و شرمسار نمیشید
مگه داریم مگه میشه؟؟؟ به بهانه نداشتن بودجه دارید قانون اساسی رو زیر سوال میبرید. باید تمام دست اندر کارای این قانون شکنی رو محاکمه کرد و وجوهی رو که در این چند سال از جیب مردم کندند رو بهشون برگردوند.
اگر این بند قانون اساسی نقض شده پس احتمالا وقت آن رسیده که تک تک بندهای قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شود .. چه بسا که بندهای بسیار دیگری در رفراندوم واقعی مردود شود
باسلام بنده امسال مدیریت دبیرستان متوسطه اول را به عهده گرفتم .درحساب اموزشگاه هیچ پولی وجود تدارد.ولی مدیر قبلی مبلغ سه میلیون وهفتصد هزارتومان به نقاش ویک میلیون تومان به بر قکار بدهکاری باقی گذاشته است .وبنده از اول مهر تاکنون دویست هزارتومان بابت سرویس دستگاه فتوکپی ومبلغ دومیلیون تومان وسایل وابزار ورزشی ودویست هزار تومان هزینه شارژ کپسول اتش نشانی وحدود یک میلیون تومان بابت هزینه خرید کاغذ و ماژیک وایت برد وپانصد هزارتومان هزینه اب برق گاز وتلفن ومایع دستشویی هزینه نمودم.واموزش وپرورش یک ریال واریز نکرده ومنتظرم ماهانه دانش اموزان توسط انجمن اولیا جمع اوری شود تا بتوانم بدهی مدرسه را پرداخت کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
شما که حق مدیریت رو میگیری برو از اون کسی که حکم مدیریت بهت داده پول طلب کن .
ناشناس
| - |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
ناشناس عزیز از چی ناراحتی از مدیر بودن ایشان یا پول ندادن آموزش و پرورش ؟
نوش جون همشون ... خودمون بی غیرت شدیم و گرنه دزدی توی روز روشن
پاسخ ها
معلم با بیست و پنج سال سابقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
یکی از پست ها که معمولا کسی علاقه مند به حضور در آن نیست مدیر مدرسه است چون با بودجه ای بسیار ناچیز باید بهترین خدمات ممکن را ارائه‌ دهی در ضمن مواظب باشی که از هیچ کس برای فرزند خودش کمک نگیرید چون
معلم آموزش و پرورش با ۲۵ سال سابقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
بارها شاهد بودم که مدیران برای این که مشکلات مدرسه را درست کنند از خودشان هزینه کردند مثلا در اثر سرما لوله ی آب ترکیده بود و بچه ها حتی نمی توانستند دستشویی بروند خانواده ها هم کاملا توجیه شدند که نباید به مدرسه پول داد مدیر چه کار کرد ؟
مجبور بود تا خانواده ها را توجیه کند از جیب خودش هزینه کند تا چیزی نمی دانید تهمت نزنید شاید به ندرت مدیر مدرسه ای تخلف داشته باشد ولی مدرسه آن قدر مشکلات و هزینه دارد که اکثر مدیران به سختی تلاش می کنند تا بچه های شما در آرامش بیش تری باشند تازه باید کلی حرف های سنگین رسانه های بیکار و مردم بی اطلاع را هم تحمل کنند
وقتی وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش دروغ میگه دیگه شما حساب کن خروجی اون از مدارس چیه؟
در ۱۵ سال پیش که مدرسه می رفتیم وخودشون می گفتن چقدر می توانید کمک کنید نه زور و اجبار
اقای روحانی فرمودند در مجلس که تحصیل رایگان است و هیچ کس دیگر حرفی نزند!!!!!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
چه خبر از منشور حقوق شهروندی
همان چند اصل بدرد بخور قانون اساسی که یکیش تحصل رایگان هست را به سخره گرفته اند

انگار که مسولین حکومتی و دولتی همله بیگانگان هستند و قصدشان منزوی نگه داشتن و ضعیف نگه داشتم ملت ایران است
هر موردی در این کشور تکذیب بشه قطعا واقعیت داشته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
مهم این هست که دولت امید به مردم امید بدهد حالا با کذب که باشد ایرادی ندارد. چنانچه تا الآن هم همه وعده ها نادرست بوده بجز گرانی اجناس و بدبختی مردم .
فک کنم پول هزاران میلیاردیه صندوق فرهنگیان ته کشیده یه صندوق هزاران میلیاردیه دیگه با اسم رمز صندوق اولیا باز کردن اولش هزینه ها رو کم اعلام میکنن از 2 سال دیگه تعرفه هاش میشه مثه تعرفه های پزشکی!کاملا هم رسمیو قانونی!چه بخور بخوری از این بهتر؟؟!!
سلام
هر وقت این متن ها را می خوانم دلم می سوزد من د ر یک مدرسه ی دولتی در منطقه ی ۱۴ تهران هستم در یکی از مدارسی که خانواده ها برای ورود به آن به انواع راه های ممکن متوسل می شوند چون به دلیل زحماتی که مدیر مدبر این مدرسه می کشد و به خاطر جذب همکارانی که دلسوزانه کار می کنند این مدرسه معروف شده
اماشاید ندانید که این مدرسه نزدیک به شصت سال است ساخته شده و مدیر هر سال با زحمات بسیار و با صحبت های فراوان برای جلب مشارکت والدین سعی می کند مشکلات ناتمام این مدرسه ی قدیمی را حل کند تا شاید بچه های آن ها در فضای قابل تحمل تری درس بخوانند
در حیاط مدرسه دایره های پشت هم کشیده شده و سهم هر دانش آموز فقط به اندازه ی ایستادن در یکی از این دایره هاست
صندلی دانش آموزان که سه نفره هم می نشینند تا دم در کلاس آمده است
نمازخانه ی مدرسه به زحمت فقط برای دو کلاس جا دارد
ما در همه چیز نذری داریم اما با تأسف بسیار شدید این فرهنگ سازی بسیار غلط باعث شده فرزندانمان از تحصیل در فضایی متناسب با شأن و شرایط سنیشان محروم شوند
پاسخ ها
احسان
| France |
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
خب به ما چه؟!برو به وزارت خونه و دولتتون بگو
آقای وزیر آموزش وپرورش میدانید چه تعداد از معلمین بازنشسته شما با ارائه نام معلمین شاغل وبا مجوز تدریس بر مبنای عدم بکارگیری بازنشستگان در مدارس اصفهان تدریس می کنند ووجه تدریس را به حساب شاغلین که ذکر شد ریخته واو به بازنشسته می دهد ،قانون اجرا نشده در وزارت شما برای فرار صد راه باز کرده است
افزایش بودجه ۲۶ درصد. حالا بیا برای توزیع بودجه.
سرانه صفر.
سرانه طرح شنا صفر.
سرانه ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی (سرویس مدارس).صفر
سرانه شیر.صفر.
تجهیز مدارس صفر . خدا پدر خیرین را بیامرزد.
و...... و حالا دست توجیب مدارس می کنند
متاسفانه دروغ در تمام ارکان کشور رسوخ کرده است. وروز روشن دولت مردتن دروغ های شاخدار می گویند. همه مردم می دانند که در مدارس پول گرفته می شود. ولی مسئولین به چشم مردم ضل می زنند و می گویند که نه عجب جماعتی
یاد استرالیا افتادم اموزش رایگان تا اتمام تحصیلات عالی
ان شاءالله که به زودی شاهد استیضاح وزیر کابیه باشیم .
با سلام. با توجه به بودجه تخصیصی به آموزش و پرورش، این بودجه در خوشبینانه ترین حالت فقط صرف حقوق پرسنل و آن هم نه به صورت کامل می شود (مشکل پرداخت اضافه کار، حق ماموریت، حق بازنشستگی و ...)
در این شرایط سرانه ای که برای یک سال به مدارس تخصیص داده می شود مبلغ بسیار کمی است. مثلا مدرسه ای با ۲۰۰ دانش آموز ۲۰۰ هزار تومان در سال می گیرد. آیا با این قبیل پول ها می توان مدرسه ای را اداره نمود.
این اعلام هایی که از طرف وزارت آموزش و پرورش می شود مبنی بر عدم گرفتن پول و .... صرفا حفظ ظاهر موضوع جهت عدم مغایرت با اصل رایگان بودن حق آموزش عمومی است که در قانون اساسی گفته شده.
آن وقت میگویند آزادی نیست . به خدا هیچ کشوری مثل ایران نیست که هرکی به هرکی باشه و هر کسی هر کاری میخواد انجام بده فقط این افراد از طبقه پایین نباید باشند . از طرفی جای تعجبی هم وجود ندارد
امکانات اموزش وپرورش عادلانه توزیع نمی شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان