بازدید 7310

آیا ایران می‌تواند با نخستین مقصد صادراتی کالا‌های خود، پیمان پولی داشته باشد؟

یکی از راهکارهایی که ایران می تواند از طریق آن تحریم های دلاری آمریکا را بی اثر کند، بستن پیمان های پولی دوجانبه با شرکای تجاری است. تاکنون طبق اخبار منتشره، ایران با دو کشور ترکیه و پاکستان موفق به انعقاد پیمان پولی شده است. طی چند ماه اخیر، حجم تجارت با عراق رو به افزایش بوده، به گونه ای که عراق در هفت ماهه نخست سال جاری به عنوان نخستین مقصد صادراتی ایران خود را مطرح کرده است.
کد خبر: ۸۴۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 04 November 2018
آیا ایران می‌تواند با اولین مقصد صادراتی کالا‌های خود، پیمان پولی داشته باشد؟یکی از راهکارهایی که ایران می تواند از طریق آن تحریم های دلاری آمریکا را بی اثر کند، بستن پیمان های پولی دوجانبه با شرکای تجاری است. تاکنون طبق اخبار منتشره، ایران با دو کشور ترکیه و پاکستان موفق به انعقاد پیمان پولی شده است. طی چند ماه اخیر، حجم تجارت با عراق رو به افزایش بوده، به گونه ای که عراق در هفت ماهه نخست سال جاری به عنوان نخستین مقصد صادراتی ایران خود را مطرح کرده است.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در پانزدهم مرداد 1397 بود که تحریم های نود روزه آمریکا علیه ایران اجرایی شد. یکی از این تحریم ها به موضوع تحریم های دلاری ایران بازمی گشت و در آن آمریکا، دولت ایران را در زمینه تهیه و خرید دلار تحریم کرد.
 
یکی از راهکارهایی که می توان از طریق آن تحریم های دلاری را دور زد و یا میزان تاثیرگذاری آن بر اقتصاد ایران را کاهش داد، بستن پیمان های پولی دو یا چند جانبه با شرکای تجاری است. پیمان پولی دوجانبه یعنی استفاده همزمان از دو پول ملی در پرداخت های مرتبط با تجارت و تأمین مالی دو جانبه، به طوری که نیازی به ارز ثالث نباشد.
 
تقریباً شانزده سال از عمر امضای اولین پیمان پولی دو جانبه می گذرد و کشورهای مختلفی به سمت امضای پیمان های پولی دو یا چند جانبه حرکت کرده اند و هدف اکثر آن ها نیز این بوده که نقش دلار را در مبادلات تجاری خود کمرنگ تر و یا حذف کنند.

پیمان های پولی از جمله مواردی است که در اسناد بالادستی کشور نیز به آن اشاره شده است؛ برای نمونه در بند 4 ابلاغ سیاست های کلی قانون برنامه ششم توسعه به موضوع پیمان های پولی اشاره و ذکر شده است: "توسعۀ پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکه ‌ای کشور به‌ ویژه با کشورهای منطقۀ آسیای جنوب غربی، تبدیل ‌شدن به قطب تجاری و ترانزیتی و انعقاد پیمان ‌های پولی دو و چندجانبه با کشورهای طرف تجارت در چهارچوب بندهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی".

تاکنون طبق اخبار منتشر شده ما با دو کشور ترکیه و پاکستان پیمان پولی منعقد نموده ایم. در 29 مهر ماه 1396و طی سفری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران داشت، پیمان پولی دو جانبه ای بین دو کشور امضا شد. همچنین پیرامون پیمان پولی با پاکستان نیز صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شده بود، گفت: با بیست کشور برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات، تفاهم ‌نامه داریم و با ترکیه و پاکستان پیمان پولی منعقد کرده‌ ایم که در حال اجراست.

همچنین به تازگی رئیس کل بانک مرکزی به منظور دیدار با همتای روس خود، سفری به کشور روسیه داشت. وی طی گزارشی درباره دیدار با رئیس کل بانک مرکزی روسیه در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: در حال حاضر ۲۵ درصد از مبادلات میان دو کشور بر مبنای پول ملی انجام می شود که رقم کمی است و ما به دنبال آن هستیم، این رقم را بالا ببریم و به تدریج دلار را از روابط تجاری خود حذف کنیم.

روز گذشته نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی مصاحبه ای در حاشیه هجدهمین اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای اسلامی عضو دی 8 در ترکیه گفت: از مصوبات مهم این اجلاس مطرح شدن موضوع تبادل پول ملی در تجارت بین هشت کشور اسلامی دی 8 بوده و طبق توافق اجلاس، اتاق مشترک تبادل پول ملی بین کشورهای عضو تشکیل می شود.

آیا ایران می‌تواند با اولین مقصد صادراتی کالا‌های خود، پیمان پولی داشته باشد؟
 

البته علاوه بر کشورهای نامبرده، ایران می تواند با دیگر کشورها نیز پیمان پولی امضا کند. عراق از جمله کشورهایی است که حجم تجارت آن با ایران در ماه های اخیر رو به افزایش بوده و ایران می تواند با آن پیمان پولی دو جانبه امضا کند.

به دلیل نوسانات اخیر ارزی و کاهش ارزش پول ملی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق در چند ماه اخیر رشد چشمگیری داشته و همین باعث شده تا حجم تجارت ایران با عراق در سال جاری رفته رفته افزایش یابد. این افزایش میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق، تا آنجا پیش رفت که در شش ماهه نخست امسال، عراق توانست امارات را بعد از مدت ها در این زمینه جا بگذارد و رتبه دوم را بدین لحاظ از آن خود کند.

حتی طبق آمارهای جدید ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هفت ماهه نخست سال جاری، عراق توانسته است با واردات 5 میلیارد و 730 میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران، جایگزین کشور چین در رتبه اول مقاصد صادراتی ایران شود. همین رشد صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق و افزایش حجم تجارت با این کشور، موضوع بستن پیمان پولی با کشور عراق را تقویت کرده است.

 
آیا ایران می‌تواند با اولین مقصد صادراتی کالا‌های خود، پیمان پولی داشته باشد؟
 

اشاره به این نکته نیز ضروری است که در دوازدهم آبان 1397 مقام‌ های عراقی اعلام کردند، آمریکا ادامه واردات گاز و برخی کالاهای دیگر از ایران را برای بغداد پس از اعمال تحریم‌ های جدید علیه تهران به صورت مشروط بلامانع دانسته است. یکی از مسئولان عراقی در همین زمینه گفت: وزارت دارایی این کشور حسابی را در یک بانک دولتی برای پرداخت بهای معاملات ایرانی به دینار باز کرده است.

در پایان باید گفت، با رشد میزان تجارت با عراق و معافیت این کشور از تحریم های واشنگتن علیه ایران، حالا شاید مسئولین بانک مرکزی بتوانند، با همتایان عراقی خود برای بستن پیمان های پولی دو جانبه وارد مذاکره شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
دیگر خیر
با عدم تصویب لایحه تامین مالی تروریسم دیگهر با هیچ کشوری نمی توانیم تبادل مالی داشته باشیم مگر کره ی شمالی
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
جو الکی نده. اگر شما بتونین تجارت با یه کشور رو به حدی بالا ببرین که اون کشور عملا به لحاظ اقتصادی به
شما وابسته بشه هیچ کنوانسیون و توافق و پیمان و ... ای نمیتونه بیاد روابط شما رو به هم بزنه.چون طرف مقابل، دیگه به شما وابسته ست.. تو این موردم ایران اونقدر باید صادرات به عراق رو زیاد کنه که بازارش رو در دست بگیره. از اون به بعد هیچ فرد یا کنوانسیونی دیگه نمیتونه رابطه دو کشورو به هم بزنه
دیگر خیر
با عدم تصویب لایحه تامین مالی تروریسم دیگهر با هیچ کشوری نمی توانیم تبادل مالی داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
مستضعفان فکری از تلگرام تغذیه شونده، بفرمایید از برجام که تحریم ها رو بالمره لغو کرده بود چه خبر؟
ایران می تونه.... بجنب ایران
اقايان محترم دولت مردان عزيز والله بالله دشمنى با كسى ندارم اما دولت نبايد اجازه بده كالاى مصرفى و غير مصرفى خارجى به همسايه ها صادر بشه امروز عراق و أفغانستان هر چى چرخ خياطى و يخچال و كپسول گاز و شلنك و پيج و مهره و ده ها رقم كالا خريدارى ميكند و حمل ميشه به كشورشون فردا خود ملت ايران با اين تحريم كه شوخى نيست گرفتار كمبود كالا ميشه لطفا از امروز جلو صادرات و بردن اجناس به كشورهاى همسايه جلوگيرى كنيد فردا دير است بازهم ميگوييم با همسايه ها دشمنى ندارم ولى امروز هموطنان ما بيشتر نياز دارن
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
عزیزم برخی میگن تا اخر هفته اوضاع ردیف باشه بقیش خدا کریمه.فکر میکنی برخی به شش ماه و یکسال بعد فکر هم میکنن و برنامه دارن؟
علیزاده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
اشتباه می کنی صادرات نفتی که تحریمه اگرصادرات غیر نفتی را هم خودمان تحریم کنیم وصادر نکنیم چطور ارز وارد کشور بشه وانگهی اگر تولید کننده وصادرکننده ای مشتری خود را از دست داد بدست آوردن آن آسان نخواهد بود سوما اگر تولید کننده داخلی تشویق شود که تولید خود را به سقف رسانده ودر مقابل بخشی از آن را صادر کند قطعا هم مشکل تولید داخل وهم ارز آوری صادرکنندگان حل خواهد شد.
به حال ما مردم فرقی نداره
پولدارها پولدارتر و ما مردم عادی همان مردم عادی خواهیم ماند
پیمان پولی با کشورهایی که خودشان سالانه 20 درصد ارزش پول خود را از دست میدهند اشتباه در اشتباه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
پول ما که 300 درصد ارزشش رو از دست داده چی اونها هم قبول نمیکنن بهر حال ما چاره ای نداریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
چه اشتباهی. وقتی آنها 20 درصد ارزش پولشان را از دست می دهند و ما هم 20 درصد، یعنی دقیقا ارزش پول ما مساوی هست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
همین امشب نگاه دو در این رابطه برنامه داشت اول اینکه به دلیل عدم ثبات واحد پولی ما خود کارشناسان عملا عنوان کردند تبادل ما با واحد پولیمون با تومان و سایر کشورها غیر ممکنه و هبچ کشوری به دلیل کاهش ارزش پولی ایران ک عدم ثبات اون حاضر به این کار نیست چون تماما ضرر برای اون کشور می شه.
اقایون شیفته دلارن، امریکا هم اگر بخواد به این سلطه خود پایان دهد دلخستگان داخلی از خود امریکایی ها امریکایی ترند و خدمتی که حال از سر غرض یا مرض یا ... به امریکا می کنند اون ها خود توانایی این کار در خود نمی دیدند.
راه حل واقعی و پایدار تبادل با دنیاست
لیاقتشون همون عراقه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها