بازدید 13485

احمدی مقدم: من و رادان نقشی در کهریزک نداشتیم

کد خبر: ۸۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸ 06 February 2010
سردار «اسماعیل احمدی مقدم» فرمانده انتظامی کشور صبح پنج شنبه در حاشیه سفر به بوشهر با خبرنگاران استانی مصاحبه کرد.

3 پرسش سایت استانی «خلیج فارس» و بخش هایی از سوال و جواب خبرنگاران با وی در ادامه آمده است:

 امنیت بوشهر بهتر از گذشته شده

سردار اسماعيل احمدي مقدم درباره عملکرد فرماندهی انتظامی استان اظهار داشت: بررسي ها نشان دهنده رشد عملکرد در ابعاد مختلف است طوري که شاخص هاي امنيتي در استان بهبود يافته و بخش زيادي از جرايم خشن کنترل شده است.
وي بيان کرد:همچنين دربعد کشف مواد مخدر، کاهش تصادف ها و تلفات ناشي از تصادف ها، کشف قاچاق کالاهاي ممنونه ضد فرهنگي نيز عملکرد فرماندهي انتظامي استان بوشهر رشد چشمگيري داشته و رتبه آن از 24 به  9 در کشور ارتقا يافته است.
 
پلیس نمی تواند همه شگردهایش را رو کند

فرمانده نيروي انتظامي در پاسخ به سوال «خلیج فارس» درباره اظهار نظر اخیرش مبنی بر کنترل SMS و ایمیل که با انتقاد برخی حقوقدانان درباره ورود به حریم خصوصی افراد مواجه شده، گفت: مردم مطمئن باشند که در کشور اينگونه نيست که رفتار خصوصي، مکالمات و ارتباطات آنها تحت کنترل باشد ، اما سيستم هاي امنيتي طوري است که اگر کسي بخواهد تخلف کند امکان شناسايي آن احتمالا وجود دارد.

سردار اسماعيل احمدي مقدم افزود: امروز فناوري هاي جديد ضمن اينکه ناامني هاي جديدي را نيز ايجاد کرده است، اين امکان را هم فراهم کرده که امنيت به نحو بهتري فراهم شود، البته پليس نمي تواند همه شگردهاي خود را در مقابله با ناامني بيان کند. به هرحال پليس بجای اینکه برای هر شهروند یک مامور بگذارد که آيا تخلف مي کند يا نه، بايد گلوگاههاي تخلف را به خوبي کنترل کند.

وی اظهار داشت: فناوري هاي جديد اين امکان را فراهم مي کند کساني که بخواهند از طريق ارسال پيامک هاي انبوه براي اغتشاش فراخواني کنند، شناسايي شوند، بدون اينکه نيازي به شنود باشد.
فرمانده نيروي انتظامي افزود: قطعا بدانيد که نيروي انتظامي رفتارش مبتني بر قانون است، آگاهي حقوقي خوبي دارد و به حقوق مردم نيز احترام مي گذارد و در عرصه حقوق افراد مداخله نمي کند.

 من و جانشینم نقشی در کهریزک نداشته ایم

یکی دیگر از سوالات «خلیج فارس» از رییس پلیس ایران درباره خبر برخی رسانه ها درمورد نقش برخی مسئولان ارشد نیروی انتظامی در ماجرای بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک بود.

احمدي مقدم با بیان اینکه اظهار نظر درحد کافي در اين مورد صورت گرفته است و دادسراي نظامي هم با کيفر خواستي که صادرکرده است و اطلاعيه اي که داده موضوع را مشخص کرده است، افزود: بنده به عنوان مسئول ارشد پليس و يا جانشين من (سردار رادان) در اين پرونده متهم نیست و دليلي هم ندارد، ابعاد مساله معلوم است، گزارش مجلس هم داده شد يک تخلفي بوده درسطح يک واحد صورت گرفته است.
وي اضافه کرد: اينکه چرا تخلف صورت گرفته بايد به ريشه ها رسيدگي شود، با این حال مسئولانی که از پلیس در کهریزک نقش داشته اند، حداکثر اتهامي که متوجه شان می باشد ضعف در نظارت و سهل انگاري در انجام وظيفه است وگرنه آمريت و يا دستور نه تنها به اثبات نرسيده بلکه ثابت شد که چنين آمريتي نبوده است.
احمدي مقدم گفت: ماموراني در آنجا از حدود قانوني خود تجاوز کردند و نيروي انتظامي با آنان برخورد، تنبيه و برکنارشان کرد و تحويل دادسراي نظامي داد قبل از اينکه مراجع قانوني ديگري از ما بخواهند اين امر را مطالبه کنند.

وی توضیحی درباره تعداد این افراد نداد.

گفتنی است پس از انتخابات موضوع بازداشتگاه کهریزک افشا و با دستور رهبر معظم انقلاب برچیده شد، ضمن اینکه در گزارش کمیته حقیت یاب مجلس اعلام شد که 3 نفر در این بازداشتگاه کشته شدند. البته اخیرا روح الامینی مشاور محسن رضایی که پسرش در این بازداشتگاه کشته شد، خبر داده بود نفر چهارمی به نام رامین آقازاده به دلیل ضرب و جرح در کهریزک کشته شده که از چشم مجلس دور مانده بود.

وضعیت حجاب و پوشش در کشور بهتر شده

سوال سوم از سردار احمدی مقدم درباره دلیل کاهش شدت طرح امنیت اجتماعی بود که در بین مردم به مبارزه با بدپوششی معروف شده بود.

خبرنگار «خلیج فارس» پرسید: آیا ماموریت پلیس تغییر کرده یا وضعیت پوشش مردم بهتر شده که دیگر خبری از آن طرح نیست؟

سردار احمدی مقدم نیز گفت: اگر دوربین به دست گرفته و وضعیت پوشش را در شهر بررسی کنید، خواهید دید وضعیت پوشش بهتر شده است، هرچند طرح امنیت اجتماعی در زمینه برخورد با جرائم خشن نیز بوده و نتایج مثبتی داشته است.

وی افزود: البته ماموریت پلیس در زمینه برخورد با مظاهر غربی و بدپوششی تغییر نکرده بلکه با ابزارهای نوین و شکل های دیگری دنبال می شود. البته مشکل در زمینه پوشش نیز در برخی شهرها مصداق داشته و مثلا چنین موضوعی در بوشهر به دلیل فرهنگ خاص شان حاد نبوده است.

مخالف اوباشگری هستیم نه اعتراض

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: اخیرا گفته بودید از این پس پلیس با کسانی که در خیابان تجمع غیرقانونی برگزار کنند، مدارا نمی کند و با این حساب فرصتی برای اعتراض منتقدان نمی دهید، اظهار داشت: ما مخالف اوباشگری و برهم زدن نظم در جامعه و توهین به مقدسات هستیم نه اعتراض که البته باید از وزارت کشور مجوز گرفته شود.

احمدي مقدم اضافه کرد: گفته بودم باتوجه به روشن شدن ابعاد حوادث پس از انتخابات، پليس ديگر با قانون شکنان مدارا نخواهد کرد. پليس هيچ وقت مانع انتقاد و اعتراض مردم نيست اما اينکه فتنه گري که در آشوب ها اموال عمومي را تخريب مي کند نام خود را معترض بگذارد و بعد بگويد مسالمت جو و خداجو است و انتظار داشته باشد که با وي برخورد مسالمت آميز شود اين امر خلط کردن مساله است.
فرمانده نيروي انتظامي اظهارداشت: انتقاد و اعتراض آزاد است اما مسير قانوني خود را دارد و اگر کساني بخواهند به بهانه اعتراض امنيت جامعه را به خطر اندازند، به مقدسات اهانت کنند و از خطوط قرمز عبور کنند طبيعي است که پليس به وظيقه قانوني خود در برخورد با آنان عمل خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار