بازدید 23477
بررسی وضعیت اقتصادی ایران پس از اجرای تحریم‌های ثانویه؛

راغفر: نرخ ارز را دولت افزایش داد، نه تحریم‌ها/ تأثیر تحریم از فردا کم می‌شود/ دولت بیشتر در خدمت محافل قدرت و ثروت است تا مردم/ یک کمیته غیردولتی و غیرحکومتی برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل شود

مهمتر از هر چیز، مسأله سیاست های داخلی است که چگونه می تواند روی آثار تحریم ها بر کشور تعیین کننده باشد. آنچه من متوجه می شوم، این است متأسفانه آسیب هایی که بر اثر افزایش دستوری نرخ ارز در کشور صورت گرفته و در حال گرفتن است، بسیار هولناک تر از آثار تحریم هاست. یعنی شما معتقدید، افزایش وحشتناک نرخ ارز در کشور برگرفته از تحریم های جدید نبوده و کاری است که دولت آن را انجام داده است؟ دقیقا همین طور است.
کد خبر: ۸۴۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴ 03 November 2018

«حسین راغفر» اقتصاددان 65 ساله، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا و دانش آموخته دانشگاهی در انگلستان است. نگاهی به کارنامه او نشان می دهد که راغفر بیشتر مسئولیت های اقتصادی اش را در دولت اصلاحات بر عهده داشته و به عنوان پژوهشگر فقر شناخته می‌شود و در حوزه رفاه اجتماعی تألیفاتی دارد؛ هرچند او به عنوان یکی از سرسخت ترین منتقدان اقتصادی دولت تدبیر و امید شناخته می شود و اوج این موضوع را می توان در واکنش های او در مسأله افزایش نرخ ارز دید.

به گزارش «تابناک»، به دنبال بروز آشفتگی در بازار ارز طی ماه های ابتدایی سال جاری، او از بالا رفتن بی رویه و رسیدن قیمت دلار به نرخ های باور نکردنی سخن گفت. «حسین راغفر» همچنین در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافت و اعلام کرد، بالا رفتن چشمگیر و نا باورانه نرخ ارز یک کودتایی بیش نیست.»

او همچنین گفته، «سخت شگفت زده شده که چرا مقامات امنیتی کشور از وقوع یک کودتای نرم اقتصادی که بازار ارز ایران را هدف گرفته غافل مانده‌اند. جای تأسف تاسف است که دختری به نشانه اعتراض روسری خود را در میدان انقلاب تهران روی چوب برده به زندان برده می‌شود، ولی سوداگران و کسانی که در فساد چشمگیر دولتی نقش داشته‌اند همچنان آزاد هستند و کسی به دنبال دستگیری طمع کاران و فاسدین نیست.»

این گفت وگو با این اقتصاددان به بهانه فرارسیدن چهارم نوامبر (13 آبان ماه) موعد اجرای تحریم های ظالمانه و ثانویه آمریکایی ها علیه جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه آنها از برجام انجام شده است. راغفر در این گفت و گو ابراز عقیده کرده که بیشتر مشکلات ما در اثر عدم اقدام کردن ها و بی عملی در داخل کشور است تا تحریم ها. او همچنین ابراز عقیده کرده که «افزایش نرخ ارز کاری است توسط خود دولت انجام شده و ربطی به بازگشت تحریم ها از سوی آمریکایی ها ندارد.»

آنچه در ادامه می خوانید، مشروح گفت و گوی خبرنگار «تابناک» با «حسین راغفر» اقتصاد دان و استاد دانشگاه پیرامون اجرای تحریم های ثانویه است که از فردا اجرایی خواهد شد.

* آقای راغفر از فردا دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران پس از خروج آنها از برجام اجرا خواهد شد؛ موضوعی که به اجرای تحریم های ثانویه مشهور است، این مسأله چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت؟

مهمتر از هر چیز، مسأله سیاست های داخلی است که چگونه می تواند روی آثار تحریم ها بر کشور تعیین کننده باشد. آنچه من متوجه می شوم، این است متأسفانه آسیب هایی که بر اثر افزایش دستوری نرخ ارز در کشور صورت گرفته و در حال گرفتن است، بسیار هولناک تر از آثار تحریم هاست.

البته که در جریان تحریم های آمریکا علیه ایران، مسأله تحریم های ثانویه که عملا مشمول شرکت هایی است که اگر تحریم های آمریکا را نقض بکنند، تحت این اقدام قرار می گیرد، یک اقدام بسیار خطرناکی به جهات مختلف است. این موضوع مصوبه کنگره آمریکاست و عملا معنای دیگرش این است که کنگره آمریکا با این اقدام به کنگره جهان تبدیل می شود و مصوبات آن برای همه کشورهای دنیا لازم الاجراست.

راغفر: نرخ ارز را دولت افزایش داد نه تحریم‌ها/ تاثیر تحریم از فردا کم می‌شود/ دولت بیشتر در خدمت محافل قدرت و ثروت است تا مردم/ یک کمیته غیردولتی و غیرحکومتی برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل شود

اگر کشوری به این مصوبات و تحریم ها بی توجه باشد، با تنبیهات آمریکایی ها مواجه خواهد شد. این موضوع پیامدهای گسترده ای دارد و فقط روی ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد و تحت تاثیر هم قرار داده است. شاید یکی از دلایل اصلی مسأله همکاری های اروپا با ایران و تلاشش برای نوعی استقلال از سیاست های آمریکا و تاثیری که سیاست های کنگره بر روی وضعیت اقتصادی اروپا می گذارد، همین موضوع باشد.

اگر شما نگاهی به رابطه تجاری با سایر کشورهای جهان داشته باشید، بر اساس آماری که از رابطه تجاری آمریکا با دیگر کشورهای دنیا در سال 2017 منتشر شد، تنها کشوری که رابطه تجاری مثبتی با آمریکایی ها داشته، بریتانیاست و مابقی کشورها رابطه تجاری منفی با آمریکا دارند که البته این موضوع حتما اتفاقی نیست، بلکه برنامه ریزی شده است، چون بر همین اساس، کشورهای دنیا در یک وضعیت وابستگی به آمریکا به سر می برند که آنها را تابع سیاست ها و برنامه ریزی های این کشور می کند. این موضوع نشان می دهد، چگونه کنگره آمریکا می تواند به یک کنگره جهانی تبدیل بشود؛ علت اصلی اش همین مسأله ای است که از آن یاد کردیم.

در شرایط کنونی تحریم ها در مورد ایران عملا چند ماهی می شود که اجرا شده است. به عنوان مثال یکی از اقدامات قرار بوده این باشد، کشورهایی که بر مبنای پول ملی خودشان هم با ما مبادله می کنند، شامل تحریم بشوند. خوب ما الان با چینی ها و هندی ها تعدادی از قراردادهایمان دوجانبه بوده، منتهی آمریکایی ها حتی کشورهایی که با پول ملی و بانک هایی که با پول ملی شان با ما تجارت کنند را تحریم کرده است که آنها نتوانند در صورت چنین اقدامی مبادلات دلاری داشته باشند.

به تعبیر دیگر، تحریم های ثانویه آثار تعیین کننده ای روی رفتار کشورهای دیگر در انجام مبادلات اقتصادی با ایران گذاشته است که متأسفانه این موضوعات آثارش را در اقتصاد ما نشان خواهد داد. اما متأسفانه باید بگویم در ایران مشکل ما بیشتر داخلی است. آنهایی که در آمریکا برای اثربخشی تحریم ها، ابزارها و سیاست های تحریمی کار می کنند، یک گروه بسیار منسجم در بالاترین سطوح اجرایی و سیاست گذاری این کشور هستند. یک تیم بسیار گسترده است، تلاش شبانه روزی دارند و حتی مطالعات روزمره ای از موضع گیری مسئولان در ایران دارند و این مسائل را تجزیه و تحلیل می کنند، در حالی که ما هیچ یک از اینها را نداریم.

* ما برای مقابله با این اقدامات خصمانه چه باید بکنیم؟

ـ ما در ایران، یک صدم از تلاشی که علیه ما در آمریکا صورت می گیرد، برای خنثی سازی این اقدامات خصمانه نداریم. به همین دلیل است که ما به شدت متاثر از این دسته از سیاست های خارجی هستیم. ما در داخل انسجام لازم و برنامه ریزی کافی برای مقابله با موضوعاتی نظیر تحریم را نداریم، بنابراین اگر اتفاقی می افتد به نظر من بیش از هر چیزی محصول کم کاری و بی عملی ماست تا چیزهای دیگر... ما سالیان سال است که تحریم هستیم؛ اما اقدامی عملی برای مقابله با این موضوع نکرده ایم.

رئیس جمهور آمریکا همین اخیرا اعلام کرده که تمامی تحریم ها علیه ایران به وضعیت قبل از برجام بازخواهد گشت. عملا در این مدت ما همه این تحریم ها را داشته ایم فقط موضوع مربوط به سیاست های تحریم های ثانویه که نقش کشورهای دیگر در ارتباط با ایران را تعیین می کرد، موضوع مهمی بود که انها نیز از این موضوع تأثیر خواهند پذیرفت، ولی در سایر موارد موضوع جدیدی را شاهد نخواهیم بود.

* ساز و کاری که اتحادیه اروپا وعده اش را داده بود برای جلوگیری از این سیطره آمریکایی هاست، این موضوع چقدر در خنثی ساختن اقدامات تحریمی آمریکا علیه کشورمان تأثیر خواهد گذاشت؟

فشارهای کنونی آمریکا علیرغم تهمیداتی که ظاهرا اروپا در آن برای ادامه همکاری با ایران در چارچوب برجام مصمم است، ادامه خواهد یافت و به نظر می رسد این موضوع حتی همین کشورها را کماکان تحت تأثیر قرار خواهد داد. پس به این شکل نیست که ما بتوانیم از این تنگناها عبور کنیم، مگر اینکه ما برنامه های منسجمی از پیش می داشتیم؛ حتی اعتقاد دارم در شرایط کنونی هم گروهی در ایران برای مقابله با تحریم ها و آثار آن باید تشکیل شود، یک کار مستمر انجام بدهد و ما را از این کلی گویی هایی که عمدتا دستگاه های برنامه ریزی کشور دارند، خارج کند تا به یک وضعیت فعال در ارتباط با تحریم ها و آثار آن برسیم؛ در غیر این صورت باید منتظر بمانیم و هر فشار بین المللی را به همراه همه آثارش پذیرا باشیم.

اقداماتی که دولت برای افزایش نرخ ارز در کشور داشته، خودش بیشترین آسیب را به اقتصاد و جامعه زده است و همه هدف هایی که دولت ترامپ به دنبالش بوده را عملا محقق کرده است و بنده بر این عقیده ام که با توجه به این شرایط از حالا به بعد هزینه ها سنگین تر نخواهد شد.

* شما معتقدید که افزایش وحشتناک نرخ ارز در کشور متأثر از تحریم ها جدید نبوده و کاری است که دولت آن را انجام داده است؟

- دقیقا همین طور است.

* هدف از چنین افزایش نرخی توسط دولت چه بوده؟

- هدف در واقع جبران سیاست های غلط دولت ها و به ویژه همین سیاست های غلط اقتصادی در 5 سال گذشته است. دولت در ایران تا چندی پیش چیزی بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است که امروز این رقم به شدت بیشتر شده، ضمن اینکه مشکلات عدیده ناشی از اجرای سیاست های غلط در 5 سال گذشته هم امروز خود را بروز داده که یکی از آنها افزایش نقدینگی است که در اختیار بانک های خصوصی و ناشی از سیاست های خود دولت است.

وقتی دولت در سال 92 عهده دار مسئولیت قوه اجرایی شد، کل نقدینگی کشور رقمی حدود 460 یا 470 هزار میلیارد تومان بود. الان این رقم بیش از 1600 میلیارد تومان است و پیش بینی می شود تا پایان سال این رقم به بالای 2 هزار میلیارد تومان برسد. اینها محصول سیاست های همین دولت است، ضمن اینکه در اثر اهمال بانک مرکزی و سیاست های غلط دولت، صورت وضعیت مالی بانک ها به شدت بدتر شده و دولت برای تأمین منابع سپرده های مردم نزد بانک ها نیازمند منابعی است که از آنها برای جبران نابه سامانی ها در نظام بانکی بهره بگیرد، برای همین دست به افزایش نرخ ارز زده است.

* وضعیت بهتر خواهد شد یا بدتر؟

- اینکه وضعیت بهتر بشود یا بدتر، بسته به این دارد که چگونه با این موضوع مواجه شویم. عرض کردم ما هیچ برنامه ای برای مواجهه با ابزارها و سیاست های تحریمی نداشته ایم و همواره بسیار منفعل در قبال آن عمل کرده ایم و به نظر من خطر اصلی که کشور را تهدید می کند، همین است. این انفعالی که سیاست های بخش عمومی در کشور ما با آن مواجه بوده، مشکل بزرگی است.

اینکه نتیجه چه خواهد شد، شرایط بدتر می شود یا بهتر، بستگی به این دارد که دولت تا چه حدی واقعا آمادگی داشته باشد برای مواجهه با این موضوع. متأسفانه تا جایی هم که من اطلاع دارم، هیچ نوع آمادگی برای این موضوع وجود ندارد، ولی یک جای کار جای خوشبختی دارد.

* خیلی ها می گویند، تا الان هر اتفاقی قرار بود بر اثر تحریم ها بیفتد، افتاده و با رسیدن موعد اجرای تحریم ها اتفاقا بار روانی این مسأله کم می شود و شرایط رو به بهبود خواهد رفت؛ شما هم به این موضوع اعتقاد دارید؟

- بله، همینطور که شما هم اشاره کردید، بخش قابل توجهی از این تحریم ها آثار خودش را گذاشته و از این به بعد، تاثیر چندانی نخواهد داشت. این تأثیرات البته و متأسفانه می تواند یک ابزاری باشد برای دولت و یا جریان هایی که دولت از آنها دفاع می کند!

* منظورتان چه جریان هایی است؟

- همین مافیاهای قدرت ثروت، مثل بنگاه های شبه دولتی و بنگاه های شبه خصوصی؛ مثل اتاق های بازرگانی، پتروشیمی ها و فولادی ها و امثال اینها که دولت عملا و به تعبیر بهتر کارگزار آنهاست. الان دولت متأسفانه بیشتر به دنبال پاسخگویی به نیازهایی اینهاست تا نیازهای مردم. به همین دلیل دولت بسیار منفعل عمل کرده و نشسته تا ببیند چه اتفاقی در جاهای دیگر می افتد. پس اگر مشکلی در اثر تحریم ها و آثار مخرب آن می بینم به نظر بیشتر به دلیل آثار سوء تدبیر داخلی است تا هر چیز دیگری.

* راهکار اصلاح این شرایط چیست، آیا راهکار همان تعیین کمیته ای برای مقابله با آثار تحریم است یا ابزار دیگری را هم در این راه می توان مورد استفاده قرار داد؟

- قطعا لازم است یک کمیته برای مقابله با تحریم ها و آثار آن مرکب از تخصص های مختلف غیر حکومتی تشکیل بشود. چون آنهایی که در دستگاه های دولتی و حکومتی هستند با کمال تأسف بسیار منفعلند و یک نگاه کاملا اداری به چنین مسائلی دارند؛ در حالی که به نظر، در چنین جایی ما به یک شور ملی نیاز داریم، آدمایی که درد مردم را درد خود بدانند، نه اینکه به عنوان یک وظیفه اداری بنشینند چیزهایی در بیاورند که به درد هیچ کس و هیچ جا نمی خورد.

از طرفی باید یک بازنگری جدی در نظام و ساختار اداری کشور و به خصوص در نظام تصمیم گیری های اقتصادی به وجود بیاید تا بتواند به مشکلات کنونی پاسخ بدهد؛ در غیر این صورت، متأسفانه هر روز وضعمان بدتر می شود. قطعا یکی از عواملی که باز در این مسأله لازم است تغییر کارکرد اقتصاد کشور است. کشور با این ظرفیت های بزرگ اقتصادی که دارد، متأسفانه از ظرفیت هایش استفاده نمی کند و هر روز هم این سیاست های ارزی وضع اقتصاد کشور را به طور منفی تحت تأثیر قرار داده است.

 

راغفر: نرخ ارز را دولت افزایش داد نه تحریم‌ها/ تاثیر تحریم از فردا کم می‌شود/ دولت بیشتر در خدمت محافل قدرت و ثروت است تا مردم/ یک کمیته غیردولتی و غیرحکومتی برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل شود

همین مسائل دست به دست هم داده تا تولید در کشور ما بیش از هر زمان دیگری مهجور واقع شود. مادامی که این مسأله یعنی تولید و تقویت آن در محور سیاست های کنونی قرار نگیرد، مشکلات ادامه خواهد داشت. البته این خودش نیازمند یک بازنگری جدی در ارتباط با نقش دولت است. متأسفانه دولت یک نقش بسیار منفعلانه به خود گرفته و این موضع گیری های غیر علمی و غیر کارشناسی که همه چیز را واگذار کنیم به بازار باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، چون شرایط کشور، یک شرایط اضطراری است و باید سیاست هایی که متناسب با این شرایط است در کشور انجام و اجرا بشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۶۷
احتراما دارو را باید به مریض خوراند گاهی اوقات حاکمیت اشتباه می کند لذا این بیماری که بیماری اقتصادی و بدی است باید با خوراندن دارو که دانشمندانی اقتصادی بدون مرز ایران و اسلام است را باید به هر کسی خوراند بدرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
دقیقا دولت طرفدار لابی های قدرت و ثروت در جامعه هست و کمترین توجهی به وضعیت مردم نداره ، مادامی که مدیران از این پست به اون پست گمارده میشن وضعیت همینه ، یه دقتی بکنید جناب شریعتمداری رو به دلیل ضعف عملکرد از این وزارت به اون وزارت منتقل کردن ، یا یه نگاهی به تبیلغات های انتخاباتی بندازین ، هر نفر 20 تا پست مدیریتی داشته یعنی نصف عمرش از این مدیریت به اون مدیریت منتقل میشده و اثری از نیروهای جوان و جدید با افکار جدید وجود نداره ! چرا باید اینجوری باشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
دولت واقعا دولت 4 درصدی هاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
بابا چرا نمی گیربد دولت با اقداماتش به زبون بی زبونی مردم سر کار گذشته. کک آقایون نمی گزه که مردم دچار چه مشکلات عظیمی در امر معاش هستند. سیاست از این ستون به اون ستون فرجه دستاورد این دولت است. خرشون هم که از پل گذشته مجلس هم که باهاشون به هر طریقی همراهه . مردم هم داستان علی موند حوضشه بین بی تدبیری و بی کفایتی داخلی و هجمه مستکبران خارجی اسیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
به خدا قسم در انتخابات مجلس به کسی رای نخواهم داد مگر اینکه شعار انتخاباتیش برکناری روحانی باشد.
نه دنبال شعار اقتصادی هستم نه آزادی نه چیز دیگه ای
فقط این آقای بنفش عزل بشه. والسلام.
کاسبان مذاکره ، نرخ ارز را دستکاری می کردند تا نظام مجبور به موافقت مذاکره با ترامپ شود..
برای رسیدن به اهداف سیاسی خود و وصول به کدخدا ، ثروت ملت را نصف کردند..
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
احسنت
واقعا باید از این همه تبلیغ اشتباه و تحلیل کارشناسی مطابق روز تاسف خورد. ترامپ هرگز به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران و ونزولا نبوده و نیست. به خاطر اینکه اگر واقعا دولتهای ایران و ونزویلا به صادرات صفر برسند تشویق می شوند که تغییری در سیاستهای خود صورت دهند و در ان صورت امریکا بهانه ای برای خارج کردن نفت این دو کشور از بازار برای مدت طولانی نخواهد داشت. پس در عین افزایش و فرسایش تدریجی این دولتها و کشورها فشار نباید انچنان باشد که منجر به رسیدن به نقطه تصمیم گیری برای ان دولتها بشود و بصورت تدریجی برای سالها نفت این کشورها به نفع تولید نفت امریکا کاهش یافته باشد.

این هم قسمتی از تحلیلی بود که در اوایل تیرماه برای برخی از سایتها فرستاده شده بود و 15 تیر منتشر شد:

"1- درمورد تحریم نفتی ترامپ از همین حالا مسئولین باید قطعی بدانند هر چند ترامپ قادر نیست و حتی برنامه فوری برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران به خصوص در مورد چین و ترکیه ندارد ولی به میزان بسیار بالایی و بسیار بالاتر از دور قبلی تحریم ها این کشورها با امریکا در کاهش صادرات نفت ایران همکاری خواهند نمود یا با اسفتاده از فرصت از پرداخت ارزش واقعی نفت ملت ایران با اوردن بهانه های تحریمی و درخواست تخفیف های سنگین و تبادل اجناس به صورت پایاپا و از همه بدتر تبدیل دلار نفتی به پول کم اعتبار انها با هزینه و کارمزدهای ده درصدی و بیشتر تاثیری حتی بدتر از نخریدن نفت ایران را به اقتصاد و دولت و ملت ما تحمیل خواهند کرد."

در مورد تاثیر بدتر از نخریدن نفت می توان به همان سیاست کنونی ترامپ و این کشورها اشاره کرد. این کشورها همان سیاست بابک زنجانی را در پیش گرفتند. به این معنی که از ایران نفت را وارد می کنند ولی برای پرداخت ان به حساب ایران بهانه تحریم بانکها را می اورند. اینجوری این کشورها سود بسیار و در واقع مجانی می برند و امریکا هم با خطر افزایش سریع قیمت نفت در دنیا مواجه نخواهد شد و البته مردم ایران هستند که از هر سو باخت می کنند.
پاسخ ها
حسام خالقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
باسلام به دوست و تحلیگر عزیز و ملت شریف ایران
با عنایت به مطالب صحیح گفته شده باید خدمت مردم عرض کنم که وجود ایران یک موهبت و فرصت برای امریکاست
اگر ایران نبود ایا امریکا قادر بود سالانه میلیاردها دلار سلاح بنجول بدرد نخور را به بهانه ی حفاظت به عربها بفروشد؟
اگر ایران نبود ایا اعراب سالیانه میلیارد ها دلار به شرکتهای حفاظتی و امنیتی امریکایی میدادند؟
اگر ایران نبود عربستان حاضر بود حتی یک ریال سعود به امریکا باج بدهد......؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
با امریکا مذاکره نمی کنیم.
ولی با کشورهای درجه چند نظیر هندوستان توافق می کنیم.آخر سر ملت ایران را به خاک سیاه خواهد نشاند. و روزی میرسد تا ملت ایران نیز لنگ بر تن کنند و به نان خشک قناعت کنند
همین حالا در یکی از فرودگاههای بزرگ دنیا چند ساعتی منتظر پرواز باید باشم و به محوطه عظیم باند نگاه می کنم. صدها هواپیما غول پیکر و صدها وسیله نقلیه ویژه و مخصوص سوار و تخلیه کردن بار و سوخت رسانی و مسافر بری و سرویس هواپیما ها و ترمینالهای بسیار زیبا و عظیم و هزاران برج نوررسانی و دهها هزار مسافر که بیشتر کارکنان ماموریتی شرکتهای بزرگ دنیا هستند و.... و همزمان اخبار تحریم ایران و تاثیر ان و صحبت های برخی از کارشناسان ایرانی و مردم را در مورد تاثیر این تحریمها و چرا دلار در ایران گران می شود را مرور می کنم. وقتی به همین ترمینال و فردوگاه خیره می شوم متوجه می شوم که متاسفانه حتی ما در کشور نتوانسته ایم یکی از این ابزار و وسایل و هواپیماها و حتی اسفالت و طراحی و مدیریت این مجموعه ها حتی مواد غذایی مصرفی این فود کورتهای عظیم این ترمینالها را تولید کنیم و همه اینها کاملا به واردات از خارج و در نتیجه دلار نفتی متکی است. در همه زمینه ها همین هستیم از پراید تا صنایع نفت و گاز و دانش های مربوطه و پزشکی وکارخانه ها و حتی مواد غذایی و.... حالا دیگر همه داستان پوشک و چوب بستنی و رب و... را می دانیم. اینجاست که باید با واقعیت کشورمان روبرو شویم و بدانیم تحریم نفتی برای ایران واقعیتی است که با شعار و صحبت بر طرف نخواهد شد و تا زمانی که بتوانیم تمام این چنین محموعه هایی را مانند همین کشورها تولید و اداره کنیم راهی جز همزیستی و اموختن از همین کشورها نداریم. حالا برخی دوستان اسم ما را بگذارند خود باخته یا غرب زده یا چین زده و....واقعیت تغییر نخواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
تفکرات و نظرات شما برای۳۰ سال پیش است و از ایران جدید خبر نداری و یا نمی خواهی بدونی
عزیز ترامپ ابله تولید نفت امریکا را رسانده به بالای 11 میلیون بشکه و اولین تولید کننده نفت و گاز دنیا شده و تنها کلید او برای این امر تحریم نفت ایران است چون 8 میلیون بشکه از این 11 میلیون بشکه تولید نفت شیل است که برای سوده ده بودن ان در امریکا قیمت نفت باید بالای 50 دلار باقی بمانه و برای این منظور تنها راه خارج کردن نفت ایران و ونزویلا در حالا حاضر و با توجه به افزایش 4 میلیون بشکه دیگر در ظرف دو سال اینده خارج کردن قسمتی از نفت روسیه و حتی عربستان از بازار است. الانم که می بینید که به چند کشور کمی معافیت داده فقط به این خاطر است که رشد سیل گونه نفت شیل امریکا بدلیل کمبود خط لوله برای انتقال این حجم عظیم نفت و گاز است ولی شرکتهای امریکایی 24 ساعته مشغول ساخت خطوط لوله جدید نفت برای 4 میلیون بشکه اضافی هستند که از چند ماه دیگر بمرور و سرعت وارد فاز بهره برداری خواهد شد و در انزمان است که این معافیتها را هم بر خواهد داشت و اگر می بینید این همه قاشقچی را غرب و امریکا بزرگ کرده برای فشار بر عربستان و کاهش تولید ان و جا باز کردن برای این تولید اضافه است. این تولید عظیم باعث رشد و رونق اقتصادی تاریخی در امریکا شده و مانند یک موج عظیم به همه بخشهای اقتصادی امریکا رسیده و ترامپ با همین برگ برنده هم در انتخابات کنگره به پیروزی خواهد رسید و هم در نبرد تجاری با چین و روسیه و اروپا دست بالا را خواهد داشت. همین معافیت باعث می شود که قیمت نفت و بنزین در استانه انتخابات سه شنبه امریکا کاهش پیدا کند و شانس موفقیت ترامپ بیشتر شود و.... کاش ما هم مدیر ابله مانند ترامپ داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
ترامپ بزرگترین تاجر است. کسی که در آمریکا ثروت چند میلیارد دلاری دارد معلوم هست که مخش خوب کار میکند.
ترامپ دیوانه و بی دین به تمام وعده های انتخاباتیش عمل کرده است.
رئیس جمهور ما به 10 درصد وعده هایش عمل نکرده است ولی باز هم وعده می دهد. تا می پرسند عمل به وعده ها چه شد با خنده می گوید که این صحبت های انتخاباتی را رها کنید.
رضا
| Netherlands |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
عزیز امریکا را با کشورهای وا مانده صادر کننده نفت مقایسه نکن کل صنعت نفت امریکا ۵ درصد اقتصاد ۲۰ تریلیون دلاری این کشور هم نیست که این بخش هم تا ۱۰ سال دیگر با توسعه انرژی های نو به شدت تحلیل خواهد رفت و ما و امثال ما هم اتیوپی می شویم
کمر مردم رو شکستید با نرخ ارز ... کاسبی ها خراب ...قیمت ها دو سه برابر .... اجاره خانه وحشتناک .... ارزش ثروت ها و پس انداز های قشر متوسط و ضعیف شد یک سوم و حتی کمتر ... پولدارها پولدارتر با املاک و سکه و ارز ..... چه میکنید؟؟؟ مردم خودتان را نابود کردید .... طلاق ها بیشتر و بیشتر هم خواهد شد ...ازدواج کمتر و کمتر هم خواهد شد ....

حالا با چند بسته حمایتی می خواهید جبران کنید؟ اجاره های افزایش یافته را هم خواهید داد؟ پس اندازهای بی ارزش شده را جبران خواهید کرد؟ خرج و مخارج عروسی پسران و خرید و اجاره مسکن ، جهازیه دختران را چگونه کمک خواهید کرد؟ دیگر چگونه آن مرد با پس اندازش میتواند جهازیه دخترش را تامین کند؟

کمر مردم شکست ، چه میکنید؟!!!!!!! چقدر باید سوءمدیریت ها را تحمل کنیم؟؟؟!!!!
سیب زمینی و پیازهایمان هم پر از نیترات است و گزارش های آزمایشگاه های تست نیترات و سم شناسی هم محرمانه .... اما افزایش درد و بیماری و سرطان مردم بسیار علنیست .

آقای روحانی ،خسته نباشی .... چقدر تلخ شد شادی آنروزی که به شما رای دادیم.

آقای روحانی، فردا روز نگویی که نمیتوانستم ، چون جواب ما اینست که اگر قدرت و توان مبارزه با فساد و یا کارشکنی ها را نداشتی برای چه وعده دادی!!!!! اگر میخواهی کاری کنید الان هنوز میتوانی ...فردا که زمان گذشت دیگر نامت به تلخی یاد خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
سیب زمینی پیاز آلوده را با قیمت گران به خورد مردم می دهند و وقتی دچار امراض وخیم می شوند دولتیون می گویند درمان شما به صرفه نیست. بهتر است بمیرید
شمایی که مدام امریکا را گناه کار می نامید کمی هم به آینه نگاه کنید.
برادر شما درست مي فرماييد همه بدبختي ها از عوامل رانت و قدرت و وابسته به دولت و نهادهاي دولتي است و الا فرد عادي نه ثروتش را داره نه رانتش را. در زمان کنوني که نداي عدالت مذهبي نماها گوش فلک را کر کرده اگه وابسته نباشي نمي تواني قدمي برداري مناصب و پستها و رانتها در اختيار عده اي تقسيم شده و سر مردم بي کلاه مانده مردم هم ميدانند دشمنان جيبشان در داخل است نه خارج
این رو بخوانید:

" منظورتان چه جریان هایی است؟

- همین مافیاهای قدرت ثروت، مثل بنگاه های شبه دولتی و بنگاه های شبه خصوصی؛ مثل اتاق های بازرگانی، پتروشیمی ها و فولادی ها و امثال اینها که دولت عملا و به تعبیر بهتر کارگزار آنهاست. الان دولت متاسفانه بیشتر به دنبال پاسخگویی به نیازهایی اینهاست تا نیازهای مردم."
با سلام .

اگر شخصی نخواهد در این کشور زندگی کند باید به کجا برود . ؟ کشور ایران را با ضعف مدیریت به تباهی کشاندید .

ما ملت ایران سزاوار اینهمه بدبختی نبودیم ؟ چرا در ایران امروز همه کالاها 3 یا 4 براب شده است . ؟

با حقوق 1 میلیون و 200 هزار تومان کدام شخص میتواند خانواده تشکیل دهد ؟

روزی 40 هزار تومان آنهم در تهران غیر ممکن است . نهایتا" به مرگ تدریجی ختم یشود .....
دقيقا از وعده هاي مسئولين مشخص است كه هيچ برنامه اي ندارند و اينها در قيمت ارز و گراني كالاها و فقيرتر شدن مردم نمود پيدا ميكند.
مسئولين كه همش وعده و وعيد ميدهند! آيا كسي پيدا ميشود كه بگويد كي مردم از اين مشكلات رهايي مي يابند؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
خیر
اقای راغفر با حرف زدن خیلی کارها راحته وقتی وسط گود باشی و با این حجم عظیم از بدهی روبرو باشی و اجازه افزایش حاملهای انژی رو هم نداشته باشی و ۲۶ هر ماه ۷۸ میلیون یارانه بگیر و اخر هر ماه ۵ میلیون حقوق بگیر داشته باشی چاره ای جز خودزنی نداری .
پاسخ ها
عادل
| Saudi Arabia |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
اقای راغفر واقعیت عملکرد منفی دولت رابیان کرد
همین اقا پیش بینی دلار ۴۰ هزار تومان رو کرده بود چه شده نظرت عوض شد ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
دقیقا!
ایشان از کدوم دولت صحبت می کنن دولت روحانی یا ......
شما هر چه باشی کارشناس مطلقا نیستی! اقصاددان‌های ما مثل شما اگر باشند کار اقتصاد تمامه! من اظهارنظرهای بسیار غلط و سیاه شما را یادم هست که هیچکدامش هم درست از کار در نیامد
پاسخ ها
تقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
حرف نزن نیازی به صحبتهای ایشان نیست.مگرمشکلات مردم را نمیبنی و یا یقانا دولتی هستی
که این مشکلات را حس نمیکنی.
هموطن
| Saudi Arabia |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
شما اقای ناشناس حتما دلار فروش هستید
اقاازدولت که نماینده دلال های اقتصادی وایجادکننده رانت است چه توقعی دارید این دولت بیتدبیر مردم را بدبخت وناامید کرد اعتمادمردم راکه بزرگترین سرمایه کشوراست نابودکرد خدا سزای این تازه به دوران رسیده ها رابدهد.
فعلا که جناب راغفر دولت با دستگیری صرافان و بستن سایتهای قیمت گذاری و پمپاژ ارز داره اقتصاد به کما رفته کشور رو شوک میده تا ببینه فردا چه شود .در ضمن شما نبودی میگفتی دلار به ۴۰ تومان میرسه ؟!
وقتی احساسی رفتیم به دولت امید رای دادیم نتیجه اش همین میشه که میبینیم .این دولت واقعا نه علمش را دارد و‌نه برنامه ریزی مناسب بلد است فقط پوز خوب بلده بدهد و به همین دلیل اسیر تفکرات عده ای غربگرا قرار گرفته بدونه اینکه‌بداند نتیجه هر تصمیم چیست به سمت افزایش قیمت ارز پیش رفتم و با اینکار جیب عده ای را پر و سفره ملت را نابود کرد؟؟؟!!! و حالا هم پوز ادم همه‌کار بلد را در میاورد.دیگه باید حواسمان جمع باشد که گول دولت امید و اصلاحات را نخوریم که اینها جز نابودی کشور هیچ برنامه ای ندارند.خداوند به همه ما رحم کند اخه مگر شده که هر ساعت قیمت تغییر کند و اینها دل خوش ثبات در بازار هستند .تز معیوب عده ای معلولاحال.!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
پز
الان امریکا تراز تجاریش با کشورها منفی است و ان وقت چجوری فقط یک کشور بر عکس است؟
جانا سخن از زبان ما میگویی
همه میدونن ولی نه کسی جرات گفتن داره
نه کسی هست عمل کنه
دولت محترم و وابستگانش در رسانه ها در بوق و فریاد می کردند که ما هیچ کاره هستیم و همان وقت هم ما گفتیم دارند بازی می دهند همه را و یک عده مردم ساده لوح ما هم باور کردند این دولت و کارش را
و امیدوارم اگر برای دلسوزی اقتصاد این را گفتید و نه برای پرت کردن اقای روحانی از حزب محبوب شما با توجه به اینکه شما اصلاح طلب هستید جای امیدواری برای حل مشکل کشور بدون بازی های سیاسی وجود دارد
آقایون من یه سوال داشتم از این دولت میتوان بابت کاهش ارزش سرمایه مون شکایت کرد؟ به کجا میتوانیم شکایت کنیم من پس انداز 17 سال بیخوابی در به دری از این شهر به اون شهر دوری از زن و بچه ( سه چهار سال دختر خردسالمو ماهی یبار اونم برا چن روز نمیدیدم) از دست دادم و برگشتم به نقطه سر خط!!!!!!! دیگه سنمم کفاف نمیده از نو شروع کنم بنظرتون نمیشه ادعای خسارت از دولت که مسئول اول و اخر این وضعیت بوده داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
امر طمع کردی و دلار خریدی و باختی یقه کسی جز خودت که علیرغم سوادت تن به دلالی دادی را نگیر
دولتی که توان بالابردن ارزش ملی پول کشور خودرا نتواند حفظ کند بود ونبودش فرقی ندارد
پاسخ ها
هموطن
| United States of America |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
چه قشنگ گفتی
ممنون تابناک
کارشناسی خوبی بود
و... والبته نظرات دوستان خوبتر
پاسخ ها
هموطن
| United States of America |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
گل گفتی سید
نتیجه سخنان ایشون این بود وضع به مراتب بدتر خواهد شد
افزایش قیمت ارز توسط مسئولان کنونی خیانت به 80میلیون جمعیت ایران است
به نظر میاد یک عده میخوان طبقه متوسط کوچکتر بشه تا کسی به فکر مسائل سیاسی نیفته و جای اونها رو نگیره.
در داخل انسجام لازم و برنامه ریزی کافی برای مقابله با موضوعاتی نظیر تحریم را نداریم، بنابراین اگر اتفاقی می افتد به نظر من بیش از هر چیزی محصول کم کاری و بی عملی ماست تا چیزهای دیگر... ما سالیان سال است که تحریم هستیم؛ اما اقدامی عملی برای مقابله با این موضوع نکرده ایم.همین مسائل دست به دست هم داده تا تولید در کشور ما بیش از هر زمان دیگری مهجور واقع شود. مادامی که این مسأله یعنی تولید و تقویت آن در محور سیاست های کنونی قرار نگیرد، مشکلات ادامه خواهد داشت.و بنده بر این عقیده ام که با توجه به این شرایط از حالا به بعد هزینه ها سنگین تر نخواهد شد.
آنقدر که دلواپسان برجام ،و دلالان تحریم در ایران ،و جهان فعلیت تخریبی برای منافع ملی کردند ،هیچ لابی ،و کشوری نکرد؟ دلار را اکثرا راستگراها به حدود بیست هزار تومان رسانیدند ، بیش ار ۸۰٪ ثروت کشور در دست فقط ۴٪ جمعیت ۸۲ میلیونی ایران است ،پس همین ۴٪ ها هستند که همپیمان دونالد ترامپ میباشند ؟،، مردم ایران که همان ۹۶٪ ها هستند ، آگاه هستند ؟ لاکن شرایط منطقه ،و جهان آشفته است ؟،،
پس از خروج آمریکا از برجام، وزارت خزانه داری این کشور اعلام کرد تحریم های رفع شده دوره قبلی در بازه های زمانی 90 و 180 روزه بازخواهند گشت. تحریم هایی که نکته جالب آن اعلام سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود! از زمان خروج آمریکا از برجام دیگر کشورهای دنیا به مخالفت با این تصمیم پرداختند. اتحادیه اروپا که مهمترین شریک استراتژیک آمریکا محسوب می شود و در دور قبلی تحریم علیه ایران، با قاطعیت تمام با آمریکا همراه شده بود، اما این بار تنها دقایقی پس از خروج آمریکا از برجام، با ابراز تاسف از این اقدام، از پایبندی خود به اجرای کامل برجام خبر داد.
مشکل سیاسیون ما این است که به مسائل پیچیده نگاه میکنند در صورتی که دولت مثلا حسن روحانی در قامت یک دولت نیست و بیشتر یک کار گروه است است برای رابطه با امریکا و نهایت برسمیت شناختن اسراییل و اینکه چرا دولت منفعلانه عمل میکند درست نیست بلکه هدف اصلی دولت در فشار قرار دادن ملت و در وهله اول بزانو در بیاورد و اگر نشد نابود کند و حالا سیاسیون ما خودشان را درگیر حاشیهای این دولت کنند.
کاسب اصلی خود دولت هست و هیچ کس هم نیست مسببان ضرر و زیان ملت رو محاکمه کنه. چرا کسی نمیگه سرمایه و زندگی مردم در عرض ۶ ماه ۱/۴ شده ولی آقا روحانی هنوز سرجاشه و میگه تحریمها اثری نداره. خیلی خوب اگه اثری نداره پس کاملا واضحه که دولت عمدا قیمت طلا و ارز رو بالا برده که خودش سود ببره و دوستان هم از آب گل آلود ماهی بگیرن
درتایید نظرجناب راغفر متاسفانه باوجود افرادی چون نوبخت وخودروحانی که در 5سال گذشته نه درشعار بلکه در عمل ثابت نمودند دشمن سرسخت اقشارآسیب پذیر چون کارمندان وبازنشستگان وکارگران هستند و باوجود چنین دولت ضد مردمی امیدی برای اقشارآسیب پذیر وجودندارد و وضعیت بهترازاین نخواهدشد
اگردردوره روحانی تورم شدید داشتیم بخاطرتحریمها بود ولی متاسفانه دردوره روحانی ازیک سال مانده به شروع تحریمها تورم لجام گسیخته وبی سابقه درطول تاریخ ایران شروع شد وروحانی بجای برخورد وارایه برنامه طبق اعتراف خودش حرف درمانی بیهوده نمود و 80درصد ملت ایران رازیر فشاراقتصادی له نمود واقلیتی راباپرداختیهای نجومی وغیر عادلانه به رفاه کامل برد
متاسفانه روحانی طبق اعتراف خودش 5سال است بجای بهبود اقتصادی وارایه طرحهای کارشناسی برای مقابله با وضعیت وخیم اقتصادی حرف درمانی میکند
روحانی چنان بد عمل کرده که مردم روزی هزار بار آرزوی دوران محمود دارند.
واقعا کامنت گزاشتن تاثیری هم داره انچه البته به جایی نرسد فریاد است فریاد شکستن استخوانهای ما زیر بار تحریمها

مرگ بر آمــــــــــــــــــریکا!!!!!
مگر پس ازرفع تحریمها وافزایش جهانی نفت از45دلاربه 80دلار و آزادشدن بیش از150میلیارددلار ازاموال بلوکه شده وافزایش تولید وفروش نفت به سه میلیون بشکه درروز روحانی چه گلی بسر اقشارآسیب پذیر چون کارمندان وبازنشستگان وکارگران زد جز فشاراقتصادی کمرشکن وشرمنده نمدن آنان درنزد خانواده هایشان روحانی با عملکرد نامطلوب و بی تدبیری در 5سال صدارت بالاترین ظلم وجفا رابه اقشارآسیب پذیر نمود ملت مظلوم ایران بدعهدی .وخلف وعده ایشان راهرگز فراموش نخواهندکرد
فشارهای اقتصادی کمرشکنی که دردوره روحانی به ملت ایران وارد شده خصوصا در یک سال گذشته در طول تاریخ ملت ایران تجربه نکرده بود دولت باید بجرم بدعهدی وخلف وعده وخیانت به رای واعتماد 24میلیون نفر باید دردادگاه صالحه محاکمه شود
جناب آقای روحانی، تو رو خدا برو و ملت رو راحت کن.
روحانی دنباله روی احمدی نژاد شد و دلارهای نفتی دولت خود را به قیمت پنج برابر به ملت ایران فروخت و ارزش پول ملی را به زمین کوبید ترامپ برای گرانی هیچ نقشی نداشت
بلاخره یکنفر تو ایران پیدا شد و حرف دل مردم مستضعف ایران را گفت وان هم اقای راغفر بود درود بر حق گویان
مارادونا را ول کن غضنفرو بچسب!
معنی افولو هم فهمیدیم
همه ابن درد سرا به خاطر نوبخت . نهاوندیان و نیلی و واعظیه شک نکنید .
متاسفانه آقای راغفر تریبونی برای کوبیدن دولت روحانی است تا برای ورود به مجلس بعدی کار راحتی داشته باشد . البته آقای راغفر در هیچ یک از تریبون‌هایی که در اختیار داشت راه حل کاربردی را ارائه نداده است و فقط انتقاد کرده بدون اینکه پیشنهادی ارائه بدهد و همین یک نکته دلالت بر فعالیت ایشان برای دوره بعدی مجلس است . البته چون اصولگراها جایگاهی در میان ملت ندارند لذا از این گونه افراد استفاده می‌کنند . انشاالله روزی برسه که آقای راغفر انصاف را پیشه کند و حداقل یک راه حل کاربردی ارائه بدهد و بیخودی آمارهای من دراوردی برای کوبیدن دولت از خود در ندهد.
مصاحبه شما را در شبکه چهار دیدم و هر چقدر آقای خوش چهره علمی با موضوعات برخورد می‌کردند آقای راغفر رو اعداد و ارقام وایه سخن میگفتند که در جایی آقای خوش چهره با متانت فرمودند من از این ارقام نمیتوانم آرایی بدم . یعنی اینکه این ارقام جنبه تبلیغی دارد . و فرق بین علم اقتصاد و علم تبلیغات مشخص شد . انشاالله که آقای راغفر با با این روش تبلیغات زود رس را شروع نکرده باشند
برای بی سلیقگی تابناک در حذف مثبت و منفیها متاسفم .وزن هر نظری را میشد در آن حالت از نظر مردم متوجه شد و اینک تابناک این امکان را گرفته است.البته جای شکرش باقیست چرا که سایتهای وزینی چون انتخاب که سالهاست نظرات مخاطبان را منتشر نمی کنند.امیدوارم چاپ کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر