بازدید 15866
۵
پیمانه اقتصادی؛

دخالت آمریکا برای خارج کردن شرکت بزرگ آلمانی از عراق/ ضربه‌ای که چین و ژاپن به دلار زدند/ تلاش توپراس برای ادامه خرید نفت از ایران/ ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید آپارتمان ۳۰ متری

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مطمئن باشید، هیچ شرکت اروپایی برای همیشه ایران را ترک نکرده است، سقوط طلای سیاه به زیر ۸۰ دلار، روند افزایشی طلا در بازار جهانی آهسته شد، طلا به دقت روند حرکت دلار آمریکا را دنبال می‌کند، تغییرات یک ساله متوسط قیمت خرده فروشی، کاهش نرخ تخم مرغ در بازار؛ کامیون داران اقدام به بارگیری نهاده‌های دامی کردند و زیان غول‌های خودروسازی در سپتامبر را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 19 October 2018

دخالت آمریکا برای خارح کردن شرکت بزرگ آلمانی از عراق/ ضربه‌ای که چین و ژاپن به دلار زدند/ تلاش توپراس برای ادامه خرید نفت از ایران/ ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید آپارتمان ۳۰ متریپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مطمئن باشید، هیچ شرکت اروپایی برای همیشه ایران را ترک نکرده است، سقوط طلای سیاه به زیر ۸۰ دلار، روند افزایشی طلا در بازار جهانی آهسته شد، طلا به دقت روند حرکت دلار آمریکا را دنبال می‌کند، تغییرات یک ساله متوسط قیمت خرده فروشی، کاهش نرخ تخم مرغ در بازار؛ کامیون داران اقدام به بارگیری نهاده‌های دامی کردند و زیان غول‌های خودروسازی در سپتامبر را در بر دارد.

مطمئن باشید هیچ‌ شرکت اروپایی برای همیشه ایران را ترک نکرده‌ است

سفیر اتریش در تهران می‌گوید: خبر خوب این است که مطمئن باشید هیچ‌ یک از شرکت‌های اروپایی برای همیشه و کاملا ایران را ترک نکرده‌اند. اصولا نمی‌شود کشوری را حتی برای 2سال ترک کرد و دوباره به بازار آن بازگشت. اگر شرکتی چنین کند، نه‌تنها بازارش را از دست داده بلکه اعتماد شرکت‌های ایرانی را هم از دست داده است. 

دخالت آمریکا برای خارج کردن شرکت بزرگ آلمانی از عراق

رسانه های عراقی و آمریکایی می گویند که زیمنس در آستانه عقد قرارداد به ارزش 15 میلیارد دلار با دولت عراق بود، اما در آخرین لحظات دخالت و فشار دولت آمریکا جلوی این قرارداد را گرفت. روزنامه 'فایننشال تایمز' آمریکا در گزارشی در هشتم اکتبر گذشته نوشته است که دخالت واشنگتن به نفع شرکت بزرگ آمریکایی 'ژنرال الکتریک' باعث شده است که فرصت عقد قرارداد را از زیمنس آلمان بگیرد. در همین راستا روزنامه 'المدی' عراق نوشته است که آمریکایی ها به دولت عراق پیام داده اند که 7 هزار نفر از سربازان خود را در جریان سرنگونی رژیم صدام در 2003، از دست نداده اند تا آلمان ها سود آن را ببرند. این روزنامه به نقل از منابعی در وزارت برق عراق آورده است که دخالت لحظه آخر دولت آمریکا، جلوی عقد قرارداد را با زیمنس آلمان گرفته و واشنگتن خواهان عقد این قرارداد با شرکت ژنرال الکتریک آمریکا شده است. در همین راستا فایننشال تایمز نیز نوشته است که رییس اجرایی بخش انرژی در شرکت ژنرال الکتریک، طرح راهبردی خود را برای حل مشکل برق عراق با استفاده از فناوری های جدید تقدیم دولت عراق کرده است. این طرح به دنبال طرحی ارائه شده است که پیش از این زیمنس تحت عنوان 'برنامه راهبردی حل مشکل برق عراق' در اختیار بغداد قرار داده بود. رسانه های منطقه ای و بین المللی گفته اند که با توجه به دخالت دولت آمریکا در منع قرارداد با شرکت زیمنس، شاید این شرکت آلمانی ناچار شود که شرکت ژنرال الکتریک را در قرارداد خود مشارکت دهد. این در حالی است که عموما در عراق ذهنیت منفی درباره ژنرال الکتریک وجود دارد و عموم افکار عمومی این کشور خواهان قرارداد با شرکت زیمنس هستند و در شبکه های اجتماعی برخی کاربران عراقی از دولت عراق خواسته اند که با زیمنس همکاری کند. موفقیت اخیر زیمنس در کشور مصر در تامین مایحتاج برق این کشور عربی، یکی از علل اصلی این نگاه مثبت عراقی ها به این شرکت آلمانی است به ویژه این که آلمان در اشغال عراق در 2003 شرکت نکرده است.

سقوط طلای سیاه به زیر ۸۰ دلار

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با 86 سنت کاهش نسبت به روز چهارشنبه به بشکه‌ای 79 دلار و 19 سنت معامله شد. کاهش 3 درصدی قیمت نفت باعث شد نرخ طلای سیاه به زیر 80 دلار در هر بشکه برسد. طی روزهای گذشته قیمت نفت برنت تا بشکه‌ای 85 دلار هم بالا آمد. قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم امروز کاهشی بود. هر بشکه با 72 سنت کاهش به 69 دلار و 3 سنت رسید.  فاصله این دو نوع نفت دیروز تقریباً به 10 دلار در هر بشکه رسید که در مقایسه با ماه‌های گذشته رقم قابل توجهی است، پیش از این فاصله نفت آمریکا و برنت در محدوده 5 دلار بود. در گروه سایر فرآورده‌های پالایشگاهی هم بنزین با کاهش 2.46 دلار گالنی 189 دلار و 41 سنت معامله شد. نفت کوره و گازوئیل هم کاهش‌هایی به ترتیب 1.12 دلار و 2.75 دلار را تجربه کردند.  رویترز، درباره قیمت دیروز نفت در بازارهای جهانی نوشت، قیمت نفت با کاهش یک دلار به کمتر از 80 دلار در هر بشکه رسید. دلیل کاهش قیمت نفت چهارمین هفته متوالی افزایش ذخایر نفت آمریکا بود که باعث شده به رغم کاهش نفت ایران در بازارهای جهانی عرضه را در بازار افزایش دهد. بر اساس گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر کرده ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته 6.5 میلیون بشکه افزایش یافته است. این چهارمین هفته افزایشی ذخایر نفت آمریکاست که تقریباً سه برابر ‌آنچه پیش از این تحلیلگران متصور بودند بالا رفته است.

روند افزایشی طلا در بازار جهانی آهسته شد/ طلا به دقت روند حرکت دلار آمریکا را دنبال می‌کند

قیمت طلا روز پنج‌شنبه که ارزش دلار پس از انتشار گزارش بانک مرکزی آمریکا اندکی بالا رفت، تغییر چندانی نداشت و در محدوده قیمت اخیرش ماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۲۲۳.۷۸ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه تا مرز ۱۲۳۳.۲۶ دلار که بالاترین قیمت در دو ماه و نیم گذشته بود، پیشروی کرد. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ثابت بود و در ۱۲۲۶.۹۰ دلار ایستاد.  بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته نرخ‌های بهره را برای سومین بار در سال میلادی جاری افزایش داد و اعلام کرد قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹، چهار دور و در سال ۲۰۲۰ یک دور دیگر نرخ‌ها را افزایش دهد. نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار و بازده اوراق قرضه پشتیبانی می‌کند و قیمت طلا را با افزایش هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد، تحت فشار منفی قرار می‌دهد. به نقل از ایسنا، به گفته پیتر فانگ، مدیرمعاملات شرکت وینگ‌فانگ در هنگ کنگ، طلا به دقت روند حرکت دلار آمریکا و بازارهای سهام را دنبال می‌کند، اما تاثیرپذیری بیشتری از دلار دارد. 

ضربه‌ای که چین و ژاپن به دلار زدند

چین و ژاپن به عنوان دو دارنده بزرگ اوراق قرضه آمریکایی در ماه اوت بخش قابل توجهی از آن را فروختند که به انحصاری بودن دلار آسیب جدی زد. به نقل از راشاتودی، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، چین و ژاپن به عنوان دو دارنده بزرگ اوارق قرضه خزانه داری آمریکا در ماه اوت اوراق خود را کاهش دادند؛ بنابراین، میزان اوراق قرضه آمریکایی در اختیار چین در ماه اوت به ۱.۱۶۵ تریلیون دلار کاهش پیدا کرد؛ این در حالی است که اوراق قرضه آمریکایی چین در ماه جولای ۱.۱۷۱ تریلیون دلار ثبت شده بود که با این وجود میزان اوراق قرضه خزانه دارایی آمریکایی در اختیار دولت چین برای سومین ماه متوالی روند نزولی به خود گرفت؛ این در حالی است که چین در حال تقویت ارز ملی خود در بحبوحه جنگ تجاری با ایالات متحده است. البته چین همچنان بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکایی است و ژاپن در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین میزان اوراق قرضه آمریکایی در اختیار ژاپن در ماه اوت به ۱.۰۲۹ تریلیون دلار کاهش پیدا کرد که کمترین رقم از ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد محسوب می شود. در ماه جولای اوراق قرضه آمریکایی در اختیار دولت توکیو ۱.۰۳۵ تریلیون دلار ثبت شده بود. بر پایه تازه ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت دارایی این کشور، سرمایه گذاران ژاپنی در ماه اوت به خرید اوراق قرضه بریتانیایی روی آوردند و اوارق قرضه آمریکایی و آلمانی خود را فروختند. ژاپن به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار نقدینگی اوراق قرضه داشته است.  

تغییرات یک ساله متوسط قیمت خرده فروشی

در هفته منتهی به بیستم مهرماه نرخ لبنیات ۲.۳ درصد، تخم مرغ ۰.۸ درصد، برنج ۱.۵ درصد، حبوب ۰.۷ درصد، قند و شکر ۰.۳ درصد و روغن نباتی ۲.۸ درصد افزایش و قیمت میوه‌های تازه ۱.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۳.۲ درصد، گوشت قرمز ۱.۴ درصد و گوشت مرغ ۱.۵ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت. همچنین متوسط قیمت خرده فروشی در هفته منتهی به ۲۰ مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که لبنیات ۴۶.۶ درصد، تخم مرغ ۷۴ درصد، برنج ۱۸.۶ درصد، حبوب ۱۱.۷ درصد، میوه‌های تازه ۶۱.۶ درصد، سبزی‌های تازه ۴۹.۳ درصد، گوشت قرمز۴۳.۶ درصد، گوشت مرغ ۳۸.۶ درصد، چای ۲۳.۱ درصد، روغن نباتی ۳۲.۷ درصد وقیمت قند و شکر ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است.

زیان غول‌های خودروسازی در سپتامبر

آمارهای منتشره نشان می‌دهد که فولکس‌واگن، فیات‌کرایسلر و رنو سه خودروسازی هستند در ماه سپتامبر بیشترین ضرر را در فروش محصولات خود در اروپا متحمل شده‌اند. پس از اجرایی شدن مقررات آلایندگی جدید در اروپا در ماه سپتامبر فروش خودرو تا ۲۳ درصد کاهش یافته است. در ماه سپتامبر سال‌جاری میزان ثبت‌سفارش برای دریافت خودروها با ثبت رقم ۱۲/ ۱ میلیون دستگاه و در مقایسه با ۴۷/ ۱ میلیون دستگاه در سپتامبر ۲۰۱۷ کاهش ۲۳ درصدی را تجربه کرده است. مقررات جدید آلایندگی خودروهای سبک با اجرایی شدن از اول سپتامبر موجب شد تا برخی غول‌های خودروسازی مانند فولکس‌واگن تحویل مدل‌هایی که باید برای دریافت مجوز مورد بررسی دوباره قرار بگیرند را متوقف کند. این در حالی است که این سه شرکت خودروسازی در ماه آگوست به‌دلیل افزایش تخفیف برای فروش پیش از عملی شدن مقررات جدید با افزایش فروش محصولات خود مواجه شدند. میزان فروش خودروهای فولکس‌واگن در ماه سپتامبر ۴۸ درصد کاهش داشته است. /دنیای اقتصاد

کاهش نرخ تخم مرغ در بازار/ کامیون داران اقدام به بارگیری نهاده‌های دامی کردند

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش 200 تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ طی هفته اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 6 هزار و 900 تا 7 هزار تومان است. وی افزود: با توجه به آنکه ماهانه 4 تا 4.5 میلیون مرغ تخم گذار به تولید می‌نشیند، از این رو افزایش تولید دلیل اصلی افت قیمت تخم مرغ در بازار به شمار می‌رود. این مقام مسئول از فراوانی نهاده های دامی در بنادر خبر داد و گفت: این در حالی است که در هفته‌های اخیر، اعتصاب کامیون‌داران، مرغداران را برای تأمین نهاده‌های دامی با مشکلات متعددی روبه‌رو کرد. نبی پور در پایان تصریح کرد: اگرچه آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که در چند روز اخیر کامیون داران اقدام به بارگیری نهاده‌ها کردند، اما بازگشت روند قبلی به واحدهای مرغداری مستلزم مدت زمان یک ماهه است. /باشگاه خبرنگاران جوان

تلاش توپراس برای ادامه خرید نفت از ایران

پالایشگاه توپراس ترکیه سرگرم مذاکره با مقامات آمریکایی برای کسب معافیتی است که به این پالایشگاه اجازه می‌دهد پس از بازگشت تحریم‌های واشنگتن در نوامبر، به خرید نفت ایران ادامه دهد. آمریکا در تدارک وضع تحریم‌های جدید علیه صنعت نفت ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با تهران است؛ اما همچنین اعطای معافیت به برخی از کشورها که به خرید نفت ایران وابسته هستند را بررسی می‌کند. ترکیه برای تأمین نیازهای انرژی خود وابستگی بالایی به واردات نفت دارد و ایران یکی از منابع اصلی تامین نفت این کشور به دلیل نزدیکی، کیفیت نفت و قیمت مناسب است. یک منبع صنعتی آگاه به رویترز گفت: ترکیه در حال حاضر اقداماتی برای کاهش خرید خود در آستانه تحریم‌های آمریکا انجام داده، اما ترجیح می‌دهد پس از مهلت نوامبر به واردات نفت ایران ادامه دهد. این منبع آگاه گفت: ترکیه همانند دوران تحریم‌های قبلی، مایل است به واردات سه تا چهار محموله در ماه ادامه دهد. با این حال، سخنگوی توپراس و وزارت انرژی ترکیه درباره این خبر اظهارنظر نکردند. طبق آمار کشتیرانی و رهگیری نفتکش‌ها، ترکیه حدود ۹۷ هزار بشکه در روز نفت ایران را در اوت و ۱۳۳ هزار بشکه در روز در سپتامبر در مقایسه با بیش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز در آوریل وارد کرد و در دو هفته نخست اکتبر ترکیه سه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران را خریداری کرده که معادل حدود ۹۷ هزار بشکه در روز است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این‌که آیا واشنگتن با ترکیه درباره معافیت مذاکره کرده است، اظهار کرد: این وزارتخانه آماده همکاری با کشورهایی است که واردات‌شان را بر مبنای موردی کاهش می‌دهند.

۴۰۰ میلیون تومان برای خرید آپارتمان ۳۰ متری

برای خرید واحد‌های ۳۰ متری در مناطق مختلف تهران طبق جدول زیر باید از متری ۵ میلیون تومان تا بیش از ۱۳ میلیون تومان هزینه کرد.

دخالت آمریکا برای خارح کردن شرکت بزرگ آلمانی از عراق/ ضربه‌ای که چین و ژاپن به دلار زدند/ تلاش توپراس برای ادامه خرید نفت از ایران/ ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید آپارتمان ۳۰ متری

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
برای کاهش قیمت مسکن دولت بایستی حمایت لازم از تولید کنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی را شروع کند ضمن اینکه تعرفه و امتیازات مربوطه را کاهش میدهد دست دلالان را با نظارت مسکن شهرسازی قطع نماید و ماحصل تولید را به خانه اولی ها با با کاهش سود وام مسکن در حد متعرف اقدام کند البته با نظارات و برخورد سنگین با متخلفین .تمام این ساز و کارها شدنیست اگه اراده ای وجود داشته باشد
یک کارشناس بازار مسکن معتقد است کاهش قیمت دلار در نیمه دوم سال تاثیر خود را به صورت رکود تورمی در بخش مسکن نشان می‌دهد.

بازار مسکن به طور میانگین ۷۴ درصد افزایش قیمت داشته و در برخی مناطق پررونق این عدد بیشتر بوده است. اگر سقف را ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم و با بازارهای موازی مقایسه کنیم می‌بینیم که سکه و دلار در شش هفت ماه گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. بنابراین مسکن با وجود افزایشی که داشته نتوانسته خودش را به بازارهای موازی نزدیک کند.

وی افزود: یکی از دلایل کند بودن سرعت رشد مسکن به ماهیت این بازار برمی‌گردد که یک بخش دیرپذیر است. از سوی دیگر توان تقاضا در بخش مسکن پایین است. هم‌چنین مسکن، یک کالای درشت است و هزینه خرید آن قابل مقایسه با دلار و سکه نیست. ریسک نقدشوندگی و سهل‌الوصول نبودن آن هم به عنوان عامل چهارم در عدم تمایل خریداران تاثیرگذار بوده است. این عوامل باعث شد سرمایه‌ها به سمت ارز و طلا برود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در عین حال وقتی بازارهای طلا و ارز به حالت اشباع و آرامش برسند سرمایه‌های سرگردان به حوزه مسکن می‌آید و بخش مصرفی که همیشه در بازار مسکن حضور داشته‌اند رغبتشان برای برگشت به بازار مسکن بیشتر خواهد شد.

پورحاجت با بیان این‌که در سال‌های گذشته عرضه و تقاضا در بخش مسکن تقریبا پایاپای بوده است، تاکید کرد: در حال حاضر بخش عرضه در کشور شرایط مناسبی ندارد. از سوی دیگر برای طیف مصرفی، شرایط بسیار سخت شده است؛ زیرا یک افزایش قیمت را تجربه کردیم و معتقدم در شش ماه آینده نیز این روند ادامه می‌یابد. چه بازار دلار به آرامش برسد و چه نرسد در هر دو صورت افزایش قیمت را در بازار مسکن خواهیم داشت. مسکن یک کالای تولیدی زمان‌بر است و بخش تولید در شرایط سختی که حتی اجزای کوچک ساختمانی در بازار به وفور یافت نمی‌شود با گرانی مصالح و نهاده‌های تولید مواجه شده است. لاجرم قیمت تمام شده واحدهای مسکونی که در آینده وارد بازار می‌شوند به مراتب بالاتر از مسکن‌های موجود خواهد بود.
مسکن مانند چند سال پیش دوباره وارد رکود شده و اگر بازار طلا و ارز شوک جدیدی را تجربه نکند این رکود تا 2-3 آینده ادامه دارد.
مسکن به این قیمتهایی که رویشان گذاشته اند نمی ارزد .مردم مجبور نیستند .پول زور بدهند .متری یک میلیون ساخته می خواهد متری 10 میلیون بفروشد .درکجای دنیا سود 10 میلیونی روی یک اپارتمانی بساز بندازی می دهند ......دست مریزا ......لانه سگ که 30 متر است 400 میلیون .......افرین ......سانتی متری چند ..؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرچیل گر زنده میبود تعظیم در مقابل این مغزها مینمود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل