بازدید 20152

افزایش بهای بنزین، شاید در بهار سال 98؛ احیای کارت سوخت در پاییز 97

تجربه نشان داده است، هر بار که دولت قصد دارد، قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، قاچاق سوخت را به موضوع اول کشور تبدیل می کند و با دادن آمار و ارقام بالا در رسانه ها و همچنین مقایسه قیمت انواع سوخت ها در ایران با سایر کشورها، در نهایت قیمت سوخت را دو یا چند برابر افزایش می دهد.
کد خبر: ۸۴۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 16 October 2018

تجربه نشان داده است، هر بار که دولت قصد دارد، قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، موضوع قاچاق سوخت را به موضوع اول کشور تبدیل می کند و با دادن آمار و ارقام بالا در رسانه ها و همچنین مقایسه قیمت انواع سوخت ها در ایران با دیگر کشورها، در نهایت قیمت سوخت را افزایش می دهد.

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که سوابق مبارزه با قاچاق کالا، نشان می دهد، در صورتی که اراده ای برای مبارزه با پدیده قاچاق در کشور باشد، هیچ کالایی نمی تواند به آسانی از مرزها وارد یا خارج شود؛ نمونه های آن در ماه های اخیر بسیار بوده و بارها کشف و ضبط محموله های سنگین و سبک توسط نیروهای مرزی رسانه ای شده است.

بنابراین ارائه آمارهایی نظیر خروج روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر از کشور، از چند حالت خارج نیست؛ اول اینکه یا دولت در تأمین هزینه های جاری خود به مشکل خورده و قصد دارد با آمارسازی های انجام شده، افزایش قیمت سوخت را توجیه کند و یا آنکه ارائه آمارهای مبارزه با قاچاق در ماه های گذشته، رقم درستی نبوده و فقط کاربرد رسانه ای داشته است.حالت بعدی این که برای مبارزه با قاچاق سوخت، اراده ای وجود ندارند و عده ای سودجود با استفاده از منافذی که وجود دارد، راهی برای کسب درآمد سرشار پیدا کرده اند.

البته موضوع قاچاق سوخت از کشور را نمی توان نادیده گرفت، چون به هر حال این امکان وجود دارد که برخی سوداگران راهکارهایی برای قاچاق پیدا کرده اند؛ اما گویا میزان قاچاق سوخت با آنچه در رسانه ها اعلام شده، مغایرت دارد و حجم قاچاق سوخت به این شدت نیست.

با این حال، هر زمان که قیمت ارز در کشور افزایش پیدا کرده، نخستین راهکاری که به ذهن دولتی ها برای افزایش میزان درآمد رسیده، افزایش قیمت سوخت بوده است؛ اما این بار برخی از نمایندگان مجلس به موضوع ورود کرده و آمارهای ارائه شده از سوی دولت را زیر سؤال برده اند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با تابناک با اشاره به این موضوع اظهار داشت: نیروهای مرزی ما قادر به کنترل کامل مرزهای کشور هستند و نمی توان این میزان سوخت را به این راحتی قاچاق کرد، مگر اینکه دست هایی پشت پرده بوده باشد!

وی گفت: چگونه است که نیروهای امنیتی ما قادرند، افراد مظنون و حتی کسانی که از مرزهای کشور خارج شده اند را دستگیر کنند و به کشور بازگردانند، ولی از قاچاق این میزان سوخت ناتوانند؟!

پس از مطرح شدن پرسش هایی از این دست و تحت فشار قرار گرفتن دولت از سوی برخی نمایندگان، اکنون به نظر می رسد، دولت اندکی از مواضع خود عقب نشسته و به گفته برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و برخی دیگر از نمایندگان، دیگر موضوع افزایش سوخت و سهمیه بندی مطرح نیست و تنها بازگشت کارت سوخت، مسأله اصلی در این حوزه شده است، به گونه ای که بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر سهمیه بندی سوخت گفت: فعال سازی دوباره کارت سوخت برای ساماندهی سوخت است و بحث سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت فعلا مطرح نیست.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بحث احیای کارت سوخت در ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه مطرح شده است، افزود: مقرر شده که ستاد پیشنهادی برای احیای کارت سوخت به شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه ارائه دهد تا در این شورا برای احیای کارت سوخت جهت ساماندهی و جلوگیری از قاچاق سوخت تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: استفاده از کارت سوخت به معنای سهمیه بندی بنزین نیست، بلکه به معنای اعمال سیستم نظارتی برای جلوگیری از قاچاق بوده که این اقدام اجتناب ناپذیر است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامهشر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ موضوعی مبنی بر سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت در شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه مطرح نشده است، تصریح کرد: هرگونه افزایش قیمت و یا سهمیه بندی باید در تعامل بین دولت و مجلس مطرح شود و به مصوبه مجلس نیاز ندارد.

همچنین جلال میرزایی با بیان اینکه صحبت هایی در حد پیشنهاد برای افزایش قیمت بنزین مطرح شده است، ادامه داد: دولت باید برای سهمیه بندی سوخت به جمع بندی رسیده و این جمع بندی را به مجلس ارائه کند که آیا موضوع سهمیه بندی سوخت باید در قالب ارائه شود تا مجوز لازم را بگیرد و یا اینکه نمایندگان طرحی ارائه دهند که تمام این موارد در آن بررسی شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دولت مسائل، مشکلات و دغدغه های خود را در حوزه سوخت با نمایندگان مطرح کرده، ولی هنوز درباره سهمیه بندی موضوعی مطرح نشده است.

همان گونه که اشاره شد، گویا دولت برای افزایش قیمت سوخت به نتیجه نرسیده است و دست کم تا پایان سال و ارائه بودجه جدید، حاضر به پذیرش ریسک افزیش قیمت بنزین نیست و به احتمال زیاد اگر قرار است، تغییراتی در قیمت سوخت ایجاد نماید، باید تا بهار سال 98 صبر کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۸
قيافه ملت ديدنى است بعد از ١٣ آبان
امید داشته باشین... فقط امیددددددددد
تو سفره هاتون امید بذارید!!!! تو باکهاتون امید بریزین!!!! امید بپوشین....امید بخورین!!!! و.........فقط امیددددد!!!
دولت روحانی زمانی قیمت بنزین را افزایش می دهد که گرانی های حاصل از ان کمترین اثر سیاسی را برای دولتش داشته باشد. احتمالا" اواخر سال 98
افزایش بهای بنزین....هرگز.
هرگز نباید این اتفاق بیفته.چون اثراتش بسیار سنگین خواهد بود.
قاچاق بهانه ای شده برای افزایش قیمت بنزین و تضعیف ضعیفان . مجلس های بر عرضه
چرا حقوق کارگران و کارمندان به تومان هستش ولی هر جنسی رو که بخوای از تهیه کنی قیمتش با دلار محاسبه میشه؟ یک زمان دلار دو نرخی بود قرار شد تک نرخی بشه الان که دلار پنج نرخی شده
سه شنبه ۲۴ مهر ساعت ۱۲
یورو ۱۷۱۰۰
دلار ۱۴۸۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
آخر عاقبت نداره دلال بازی ،ببین کی گفتم آه اون مریضی که پول دارو نداره میگیره
دولت یک فکری بحال نوسانات 1000 تومانی دلار بکنه، تولید کننده و مصرف کننده تکلیف خودشون رو نمیدونند. قیمت رو مهار کنید
یا خدا

عجب روزگاری است.
یک پشه از مرز رد نمیشه ولی هزاران لیتر بنزین قاچاق میشه. ؟؟!!!
بازی جدید و مسخره قیمتها توسط دولت
مردم نگران نباشند. تا بهار ۹۸ نفس بکشید. بعد از آن در فکر تنفس مصنوعی و در آخر .......؟؟؟
قبلا سرمون اومده. میدونیم اول کارت سوخته، بعد دونرخی، بعد هم تک نرخی گران شده, بعد حذف کارت سوخت.
دولت و تمام نيروهاي نظامي بايد جلوي قاچاق سوخت را بگيرند و بي خود به مردم فشار نياورند كه چنين و چنان است.
مردم عادي كه دارند مصرف معمولي خود را ميكنند!
اقتصاد اینطوری کار نمی کنه...
اب معدنی کوچک 1500تومان بنزین بکنین 5000تومان ملت را راحت کنید
همین الان یهویی درحال دعاکردن مسولیین وخانواده محترمشان
کارت سوخت فقط نارضایتی را افزایش خواهد داد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
الان مثلا از دولت روحانی خیلی رضایت مندی هستش
مقاله خیلی خوبی بود . در ناتوانی دولتمردان بابت کنترل قیمت ارز شکی وجود ندارد وتقریبآ می شود گفت که بازار گرانی ارز هم به دولت بر می گردد تا کسری بودجه خود را جبران کند . آنهم از جیب کسانی که در موقع رآی گرفتن آنها را ولی نعمت خودش می دانسته وچون خرش از پل گذشت گفته های خود را نادیده گرفت.
اگر بهای سوخت جهانی میشود دستمزد کارگران و کارمندان را هم جهانی کنید.
دیگر عوام فریبی کافی است.
عیب نداره اجازه بدید گرون! مردم ایران خودشون انتخاب کردن جور دیگه ای زندگی کنن!
همین حالا دولت پوست ملت را کنده تا چه برسد به روزی که بنزین را گران کند وای وای بمیریم از این حال بهتره واین بدبختی ها را نبینیم
دقیقا همینطوره اول راه اندازی داد وفریاد که ثروت مردم به باد میره وقاچاق میشه و...بعد هم افزایش قیمت البته به گفته خودشان با شیب ملایم !مصداق وزیر زیرک ودر دروازه
خوب بساط افزایش قیمتها (کالاهای اساسی وخدمات)در سال اینده فراهم شده علی به برکت الله.
15 میلیون لیتر یعنی روزانه 750تریلی سوخت روزانه که به عقل جور در نمی آید برای تخلیه چنین حجمی به 250ساعت نیاز هستش
چرا مردم باید پا سوز بی عرضگی دولت بشن دولت نمیتونه جلوی قاچاق رو بگیره مردم باید بهاشو بدن ؟ بس دیگه خسته شدیم از این همه بی عدالتی
با سلام، کافی است ارقامی که دولت ارائه می دهد تقسیم بر سی و دو هزار لیتر ظرفیت هر تریلی نفت کش نمایید تا به دروغ بودن این ارقام پی ببرید.
به اطلاع دولت برسانید که در کشور های همسایه خودرو را چهارلا پهنا با مصرف کننده حساب نمی کنند ، واردات هم خودرو هم آزاد است .
در هر زمانی که می خواهد اتفاق بیافتد؛ آیا طبق قانون هدفمندی یارانه ها مبلغی از آن را به مردم که قبلا هم نداده اند و قانون را زیر پا گذاشته اند ؛ می دهند ؟!.
بنزین2نرخی هم ایجاد رانت می کنه قیمت بنزین + عوارض زیست محیطی+ مالیات = بهای بنزین مانند کشور ترکیه و سایر کشورهای اروپایی.
بارک الله نخبگان و خردورزان.
تا 1400 با روحانی و 24 میلیون .... ادامه خواهیم داد. بعضی وقتها میخوام یه رای دهنده به روحانی رو ببینم و لهش کنم :) ( مزاح بود مملکت خودشونه دوست دارن خراب کنن)
با موشکهای نقطه زن قاچاقچیان را بزنید. بگذارید مردم نفس بکشند
اگر بدون كلك تمام درآمد حاصله به حساب همه مردم واريز شود طرح بسيار خوبيست چون اولا فقرا از اين مزيت استفاده نمي كنند و ضمن پيشگيري از قاچاق در حل مشكلات زيست محيطي هم كمك خراهد كرد قيمت بر اساس قيمت جهاني محاسبه شود ماليات هم بزنند اما قيمت دلار هر چه بود به حساب ههمه ايرانيها واريز شود
با فرض دلار ده هزار تومان و اينكه تقريبا هر ايراني الان بيشتر از يك ليتر مصرف مي كند بايد چيزي حدود سيصد هزار تومان
به حساب هر ايراني واريز شود
لطفا دولتمردان بعد از حذف به فكر دبه درآوردن نباشند و همان چيزي كه قبلا بيشتر به قشر مرفه تعلق مي گرفت به همه ايرانيها بدهند
ماليات ارزش افزوده هم سود دولت از اين كار باشد
چرا نمیفهمین اگر مرذم ارامش داشته باشند خوبه ولی دارین ارامش میگیرین ما مخالف هستیم با بنزین وحاملها وفوب خلیج فارس اخه هرسال هرماه ادم مکه افزایش میده ناف اینارا با گرانی رابریدن فقط از نرداد ماه داره رواعصاب را ه میرن که بنزین بالا میرود اکر اذیت کنید مردم هسته میشن وتجمع میکنن این بهشون بگید که دلار ما نیست وما وسایلی که میگیریم باید به ریال باشه نه دلار حالا تا فردا صبح بگو من اتتراض دارم در توان نسشت کشش نداریم شما چی میگی یه مغز مگه چه قدر گنحایش داره همش حرف گرانی میزنید برای خانههای اپارتمانی دیگه شارژشون نمیدن همین الان ناز میکنن میدن
دکتر روحانی می فرمان ولله هیچ کاری آمریکا نمی تونه بکنه
13 آبان به بعد هم هیچ خبری نیست
جناب دکتر راست می فرمایی
به قول معروف، بالاتر از سیاهی رنگی نیست
و رنگ این ملت خیلی وقته از سیاهی هم گذشته و
به انتهای سیاهی رسیده ایم و از این بدتر دیگر وجود نداره
ممنون دلاور
سرفراز باشید با این همه تدبیر و امید
کلیدت تمام درها را قفل کرد
کاش اصلا صاحب کلید نبودی
با همین کلید من اعتماد کردم و بهت رأی داردم
ای خدا چه می شنویم برای افزایش قیمت بنزین دارند مجوز قاچاق بنزین می دهند مگر این کشور مرزبان ندارد که 20 میلیون لیتر قاچاق می شود
حکومت اسلامی
ارزش پولمونو اونقدر پایین اوردید که اگه بنزین 4000 تومن هم بشه بازم قاچاق میشه 5000تومن هم بشه بازم قاچاق میشه مگه اینکه بنزین بالای 10000 تومن قیمت بزنید
چقدر به نظر خواننده سایت اهمیت میدید؟ مثبت ومنفی جه شد؟
با سلام
باز هم مثل ده ها بار دیگر دولت شروع کننده تحریم مردمش بعد از خود تحریمی ملتتمان نسبت به هم خواهیم بود و البته در آبان ما آمریکا نیز خواهد آمد و حلقه محاصره را تنگ تر خواهد کرد و صدای شکستن استخوان مردم گوش خراشتر شنیده خواهد شد .
سؤال اینجاست مگر چند نقطه مرزی داریم که می توان سوخت را از آنجا قاچاق کرد که نیروهای ما ناتوان از کنترل آن است که مردم با تاوان آن را با ناتوانایی خود بدهند .سهمیه بندی کنید ، قیمت را بالا ببرید ولی شما را به خدا اجازه بدهیدحداقل این مردم بینوا سطح دسترسی افاغنه ، پاکستانیها ، عراقی ها، اماراتی ها ، کویتی ها ، ترکیه ای ها و سایر کشورهای پیرامون را به وسائط نقلیه و خودروها با قیمتهای ارائه شده در آن کشورها نیز داشته باشند . بقیه تأثیر این اقدام بر افزایش قیمتها در تمام حوزه ها را ای بیچارگان بر دوش بکشند .و...
سطح درامدیک ایرانی با درامدیک شهروند ترکیه ای یا اماراتی برابر باشدخرید بنزین با قیمت کشور های مذکور که ملاک سنجش دولت است میتواند قابل قبول باشد.ضمن اینکه کنترل قاچاق سوخت با توجه به حجم ان و شرایط لازم برای قاچاق به راحتی قابل کنترل و رصد می باشدومن به عنوان یک ایرانی حاضرم سهم خوداز هزینه کنترل این قاچاق راپرداخت نمایم
ادمین جان اگر ثبت نمیکنی حداقل بخون ببین مردم چی میگن حالا چرا یه بار یه بار میزاری بقیه فراموش میشه در یابید
آیا فریادرسی هست؟
قاچاق سوخت برای افزایش قیمت بنزین و احیای کارت سوخت عجب ترفندی است برای دولت خان ها و مجلس خان ها
تو عرض 3 ماه قیمت همه چی بیش از دو برابر شد ملت صداشون در نیومد
اینا تا وقتی که ببین براحتی تحمل میکنیم فشار میارن
با این تفاسیر دولت یارانه رو کی میخواد زیاد کنه ، 45هزار تومان با این مدیریت مسئولین قیمت پشمک حاج عبدالله هم نمیشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر