بازدید 6156

دولت چه کند که ارز ارزانتر شود؟

کد خبر: ۸۴۳۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ 16 October 2018

مدیر مطالعات اقتصاد کلان و آینده‌پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت نقدینگی را به عنوان موثرترین توصیه به دولت دانست و گفت: نباید اجازه داده شود مثل سال‌های گذشته رشد نقدینگی بالای 20 درصد در اقتصاد کشور تجربه شود و این نقدینگی در بازار باید مدیریت و به سمت بخش‌های مولد و تولیدی هدایت شود.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد تشکینی در خصوص وضعیت بازار ارز کشور طی ماه های اخیر گفت: ظرف کمتر از یک سال نرخ ارز در بازار آزاد حداقل سه برابر شده است و البته تمامی مبادلات تجاری کشور براساس ارز آزاد انجام نمی‌شود و بخش عمده ای از کالاهای اساسی از طریق ارز 4200 تومان خرید و فروش می شود و نهاده های بخش تولید نیز در بازار ثانویه مبادله می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید عمق بازار ثانویه را افزایش دهد و اجازه ندهد نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد بیشتر از تجربه چندماه قبل باشد، افزود: درست است که خیلی از کالاها با نرخ 4200 و بازار ثانویه قیمت‌گذاری می‌شود، اما مبادلات بسیاری از کالاها همچون مسکن که مشمول قیمت گذاری نیستند، براساس نرخ 4200 یا هشت هزار تومانی بازار ثانویه نیست و براساس آن چیزی است که در بازار آزاد شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید تمام توجه و هم و غم را برای حمایت و صیانت از تولید خاصه در بخش صنعت و معدن متمرکز کرد، گفت: دلیل این تمرکز این است که بخش صنعت و معدن بیشتر از دیگر بخش‌های کشور از تحریم ها آسیب می‌بیند چراکه با دنیای بیرون از ایران ارتباط دارند و همچنین باید منابع ارزی برای واردات مورد نیاز این بخش‌ها اختصاص یابد.

دانشیار مرکز مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، توجه و تمرکز به صنعت و معدن کشور را مانع تشدید رکود و رشد بیشتر قیمت‌ها از کانال طرف عرضه دانست.

وی تصریح کرد: نتیجه تحقیقات در کشور نشان می دهد که بدون تحریم ها و در حالت عادی در سال 96 نرخ ارز تعادلی در اقتصاد ایران بین 6500 تا 7 هزار تومان بوده است و این نرخ به معنای این است که نرخ ارز را در سال‌های منتهی به سال 1396 به صورت مصنوعی پایین نگه داشته‌ایم و این نرخ‌گذاری و یکسان‌سازی با ارز 4200 تومانی مقداری غیرمنطقی و دور از قواعد اقتصادی است. در شرایط تحریمی، عرضه ارز محدود و تقاضای ارز چندین برابر می‌شود و در واقع امکان پشتیبانی از تقاضا برای نرخ تعیین شده(ارز 4200) امکانپذیر نخواهد بود.

مدیر مطالعات اقتصاد کلان و آینده‌پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضع تحریم‌ها بیان کرد: در شرایط فعلی نرخ تعادلی ارز بین هشت تا 10 هزار تومان است؛ حضور موثر دولت و بانک مرکزی در بازار ارز کشور، مدیریت نقدینگی و تزریق مداوم البته به میزان کافی و آرامش بخش در میان متقاضیان، امکان ثبات بازار در نرخ هشت و 10 هزار تومانی را محقق خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر 100 درصد افزایش در نرخ ارز به صورت مستقیم در کالا و خدمات 21 تا 22 درصد تورم ایجاد می‌شود، ادامه داد: دولت و سیاست‌گذار مجموعه‌ای از موضوعات را مدنظر دارد و خواستار کنترل تورم و مانع رکود و بیکاری است و معمولا برای این اهداف ابزارهای همسانی در اختیار ندارند؛ به عنوان مثال دولت برای حفظ تولیدکننده و شفاف سازی در بازار باید نرخ بالاتری از 4200 را تعیین می‌کرد، اما برای کنترل بازار نرخ 4200 را انتخاب کرد و به نظر می‌رسد از همان ابتدای کار، ارز 4200 تومانی فقط به یک سری کالاهای اساسی و استراتژیک تخصیص می‌یافت و حتی اخیرا بخش خصوصی طی مکاتباتی خواستار برداشتن ارز 4200 تومان حتی برای کالاهای اساسی شده است.

تشکینی در خصوص تحریم‌های جدید در 13 آبانماه عنوان کرد: نکته واضح این است که صادرات نفت کشور کاهش یافته است که البته بخشی از این کاهش با افزایش قیمت نفت قابل جبران است و آن نرخی که در بازار آزاد مشاهده می‌شود تقریبا با شرایط تحریمی موجود کشور هماهنگ شده است و اگر مداخله موثر و مستقیم دولت و بانک مرکزی و قوای سه‌گانه در کشور وجود داشته باشد امکان مدیریت نرخ‌های ارز وجود دارد و اگر صادرات نفت بیشتر از شرایط فعلی محدود نشود و شرکای جدید نفتی یافت شوند به نظر نمی‌رسد با وضع تحریم‌های جدید مشکل خاصی در کشور بروز کند.

وی، هماهنگی کل حاکمیت، قوای سه گانه و بخش خصوصی جهت طراحی راهکارهایی به صورت همزمان را ضرورت خروج و عبور کشور از شرایط کنونی دانست و نقش دولت را در کاهش اثر تحریم ها پررنگ دانست.

مدیر مطالعات اقتصاد کلان و آینده‌پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آینده اقتصاد کشور طی ماه‌های آینده بیان کرد: مسلما نرخ تورم در سال آتی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما رشد صفر و تورم 40 درصدی برای ماه‌های آینده دور از ذهن نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۳
استعفا دهد
چی کند؟؟؟ با دنیا آشتی کند و کشورهای دیگر صلح کند .
معروفه که " جائی که حرف زدن نقره س حرف نزدن طلاست " به نظرم دولت یه مدت اقدامی نکنه و حرف نزنه ارز خودش کم کم میاد پائین
ارز 3500 قبل از اعمال تحریم به 20000 رسید. یعنی تورم 600 درصدی در چند ماه که اگر به همین منوال جلو برویم یک تورم هزار درصدی خواهیم داشت. شرایط بین المللی به اعتراف دولت از سال 88 تا 92 بسیار بهتر و فروش نفت هم بالاتر است و طی 4 سال 300 درصد تورم بود که عملا سالی 42 درصد تورم میشود. شما کلاه خودتون را قاضی کنید تورم 42 درصدی را با تورمی بین 600 تا 1200 مقایسه کنید...
پاسخ ها
محمد مرتضوی
| Canada |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
حل کردن مشکل و قیمت ارز خیلی ساوه تر از انچیزی است که فکرش را بکنی
راهحل را سه بار به ریاست حمهوری زنگ زدم یک بار هم تا ریاست جمهوری رفتم و نامه دادم
متاسفانه برای من که شکی نمونده که دولت میخواد گرون بشه و اوضاع بهم بریره
و یا
لطفا دولت هیچکاری نکند
وضع کشور توسط مردم عادی میشه
حداقل باسیاست مذاکره برای مذاکره
از کرامات شیخ ما چه عجب دست خود را باز کرد و گفت یه وجب
همچنین متفکرینی داره این مملکت که به اینجا رسیده.
قیمت اصلی ارز 6500 توان بوده است یعنی چه؟!
یعنی نسبت قدرت خرید مردم یا چیز دیگر!
اقتصاد دانهایی که نبض خارج را می گیرند و نسخه برای اقتصاد بیمار ما می نویسند.
سی سال است کشور را بدبخت کرده اند
دولت نرخ برابری طلا و ریال را اعلام کند.
وی تصریح کرد: نتیجه تحقیقات در کشور نشان می دهد که بدون تحریم ها و در حالت عادی در سال 96 نرخ ارز تعادلی در اقتصاد ایران بین 6500 تا 7 هزار تومان بوده است و این نرخ به معنای این است که نرخ ارز را در سال‌های منتهی به سال 1396 به صورت مصنوعی پایین نگه
درجواب تیتر باید عرض کنم دولت در ابتدا نباید می گذاشت قیمت ارز اینقدر بالا بره، چون تو ایران هر چی قیمتش بالا رفت دلال ها نمی گذارند دوباره پایین بیاد... و فقط قشر حقوق بگیر (حقوق حوالی خط فقر رو عرض میکنم نه حقوق های نجومی) بینهایت متضرر و هر روز فقیرتر می شوند مثل خودم.
بنده با 17 سال تجربه واردات و سر کله زدن با ارز
تنها راه حل بسته شدن قاچاق کالا و ارز و تمامی رانتهای پیرامونی رو در دو تصمیم میدونم :
- بر داشتن تعرفه های گمرکی و صفر کردن آنها
- ممنوع کردن موقت کالای های مشخص برای حمایت از تولید داخلی

غیر از این هر راهی که شما فکر کنید اعمال شده و نتیجه نداده ، دلیل وجود بازار فرعی ارز بالا بودن تعرفه و غیر اقتصادی بودن واردات رسمی هست ( متوسط 70 درصد هزینه سربار )، چون راه قاچاق همیشه باز هست و مشتری اصلی دلار حواله و صراف هم وارد کننده ها هستند به همین دلیل
این سیاست حمایت از تولید داخلی با اعمال تعرفه ای سنگین سالیان سال توسط دول غربی امتحان شد و از بس فساد و قاچاق ایجاد کرد سازمان تجارت جهانی و تعرفه ای حداقلی رو ایجاد کردند ، کاشکی از تجربیات غربی ها استفاده میشد
الس
باید با دنیا صلح کنه والسلام
خارج کردن از دور افرادی که باصطلاح آقازاده هستن ویا خائنانه مخفیانه دستی برآتش دارن . هدایت شغلهای کاذب بسمت شغلهای پایدار . برخورد با افرادمتخلف وباطل کردن جواز وپروانه انان . ورود 90 درصدی ارز از محل کالای صادراتی . ارائه وکنترل ارز به متقاضیان واجد شرایط .
و..........
سه شنبه ۲۴ مهر
یورو ۱۶۸۰۰
دلار ۱۴۵۰۰
ارزانتر ؟!!!!!!

سه شنبه ۲۴ مهر
یورو ۱۶۸۰۰
دلار ۱۴۵۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
سه شنبه ۲۴ مهر ساعت ۱۲
یورو ۱۷۱۰۰
دلار ۱۴۸۰۰
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
تنها راه کنترل قيمت ارز و عادلانه ترين آن توزيع ارز مسافرتي بصورت اسکناس است و به بدون محدوديت در تعداد سفر در سال و بالا بردن آن تا دو هزار يورو. بقيه نظرات همگي اشتباه بوده و تا الان هم جواب نداده است
بهترین کار اینه که دولت هیچکاری نکنه همه کارها روخود امریکا به تنهایی انجام میده ونیاز به هیچ کمکی نداره
طوری تیتر زدید انگار بجز دولت عامل دیگری باعث گرانی دولت شده
بنظر من اگه هیچ کاری نکند هیچ حرفی نزند قیمت ارز ارزانتر می شود
اصلا مگه واسه حکومت مهمه هر چی بیشتر بهتر
اگر دولت هیچ کاری نمیکرد الآن دلار کمتر از 10 هزار تومان بود!
الآن هم اگر دولت محترم هیچ کاری نکند، اوضاع خیلی بهتر میشود.
دولت کاری نکند همین
اگر دولبی و غیر دولتی چسیب به دهان بزنند ارز کاهش خواهد یافت.
صبرکنیداین مراسم اربعین برگزار بشه ، اونوقت راجع به قیمت ارز صحبت کنید
فعلا سیستم همه توانش رو داره برای اربعین هرینه میکنه
تا زمانی که مردم امیدوار نشوند و از کشور کوج نکنند و سرمایه خود را نبرند درست نمی شود.
کاری نکند !!!
جالبه ميگه دولت بايد نقدينگي را مديريت كنه. معني حرفش يعني اينكه دلار بشه 50 هزار تومان و بعد بشه 15 هزار تومان و از اين نوسان گيري ها نقدينگي را كم كنه
جذب سرمایه ها و نقدینگی سرگردان به منظور هموار کردن مسیر و رونق تولید ، اشتغال زایی ، پرهیز از چاپ پول بدون پشتوانه و . . . در نتیجه افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم . ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی جهت تولید محصولات با ارزش افزوده و پرهیز از خام فروشی . تقویت بخش خصوصی جهت راه اندازی تورهای گردشگری داخلی و حتی درون استانی با هدف اشتغال زایی و جذب سرمایه های راکد .
دولت باید تجارت رو آزاد کنه همه چیز رو بزاره وارد و یا خارج بشه و کاری به ورود و خروج کالا نداشته باشه ....
دولت نمی خواهد ارز ارزان شود .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان