بازدید 10133

شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور در بهار ۹۷ در مقایسه با بهار ۹۶؛ خالص حساب سرمایه به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسید

به تازگی بانک مرکزی آمار‌های اقتصادی مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ را منتشر نموده است. این آمار‌ها نشان می‌دهند که خروج سرمایه از کشور شدت گرفته و به همین علت خالص، حساب سرمایه در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی‌تر شده است.
کد خبر: ۸۴۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 15 October 2018

شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور در بهار ۹۷ در مقایسه با بهار ۹۶؛ خالص حساب سرمایه به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسیدبه تازگی بانک مرکزی آمار‌های اقتصادی مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ را منتشر نموده است. این آمار‌ها نشان می‌دهند که خروج سرمایه از کشور شدت گرفته و به همین علت خالص، حساب سرمایه در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منفی‌تر شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، امروزه بسیاری از کشور‌های جهان به دلیل کافی نبودن منابع داخلی شان جهت سرمایه گذاری، تمایل دارند تا سرمایه‌های خارجی را جذب نمایند و از این سرمایه‌ها در راستای افزایش میزان تولید و رشد اقتصادی و متعاقب آن ایجاد اشتغال بهره ببرنند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نیست و دولت‌های مختلف، همواره در صدد جذب سرمایه‌های خارجی بوده اند. با سر کار آمدن دولت تدبیر و امید، این موضوع جذب سرمایه خارجی به دلیل طرز تفکر رئیس جمهور و کارشناسان اقتصادی دولت به صورت جدی تری نسبت به دولت‌های نهم و دهم دنبال شد.

پس از اجرا شدن برجام، هیأت‌های خارجی بسیاری به ایران آمدند و برای ورود به اقتصاد ایران با مسئولین کشور وارد مذاکره شدند. برخی از این مذاکرات، منجر به عقد قرارداد شد، اما خیلی از این مذاکرات هم بی نتیجه ماند. در ابتدا و در دولت یازدهم، مسئولین ایران خودرو توانستند قراردادی را در قالب قرارداد مشارکت با شرکت پژوی فرانسه منعقد کنند. همچنین شرکت توتال نیز قراردادی برای بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب قرارداد واگذاری امتیاز با ایران امضا کرد. با سر کار آمدن دولت دوازدهم، روند جذب سرمایه‌های خارجی با امضای چندین و چند قرارداد برای دریافت خطوط اعتباری از بانک‌های مختلف ادامه پیدا کرد.

دولتمردانی که همواره به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی بودند، از این موضوع غافل شدند که خروجی سرمایه از کشور نیز رو به فزونی است. همین افزایش خروج سرمایه از کشور باعث شد تا سال به سال خالص حساب سرمایه منفی و منفی‌تر از گذشته شود.

در زیر نمودار خالص حساب سرمایه بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ را مشاهده می‌کنید. همان گونه که از نمودار پیداست، در پنج سال اخیر به جز سال ۹۳، خالص حساب سرمایه همواره منفی بوده است.

شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور در بهار ۹۷ در مقایسه با بهار ۹۶؛ خالص حساب سرمایه به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسید

در سال ۱۳۹۲ خالص حساب سرمایه منفی ۹.۳ میلیارد دلار بوده است. منفی بودن حساب خالص سرمایه، نشان از آن دارد که خروج سرمایه بیشتر از ورود سرمایه به کشور بوده است. اوضاع خالص حساب سرمایه در سال ۱۳۹۳ بهتر شده و رقم خالص حساب سرمایه در این سال به ۰.۵ میلیارد دلار افزایش یافته که این مورد نیز می‌تواند طبیعی تلقی شود، چون در سال اول بعد از انتخابات، انتظار سرمایه گذاران بر این بوده که با آمدن روحانی احتمالاً به اوضاع اقتصادی سامانی بخشیده خواهد شد و همچنین سرمایه گذاران به امید تصویب برجام اقدام به ورود سرمایه‌های خود به ایران می‌کردند.

در سال ۱۳۹۴ دوباره خالص حساب سرمایه منفی ۲.۵ میلیارد دلار شده است. در سال ۹۵ که همگان به دنبال آثار اجرایی شدن برجام و ورود سرمایه‌های خارجی به کشور و مثبت شدن خالص حساب سرمایه بوده اند، اوضاع بدتر نیز شده و این حساب به منفی ۱۸.۳ میلیارد دلار تنزل یافته است. در سال ۹۶ دوباره خالص حساب سرمایه منفی‌تر شده و به منفی ۱۹.۳ میلیارد دلار رسیده است.

شدت گرفتن خروج سرمایه از کشور در بهار ۹۷ در مقایسه با بهار ۹۶؛ خالص حساب سرمایه به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسید

به تازگی بانک مرکزی آمار‌های اقتصادی مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ را منتشر نموده است. در جدول مربوط به تراز پرداخت‌ها (حساب سرمایه و تغییر در ذخایر بین المللی) دیده می شود که خالص حساب سرمایه منفی ۵.۳ میلیارد دلار است. این عدد به خودی خود نمی‌تواند تصویری از وضعیت خالص حساب سرمایه در سال ۹۷ به ما ارائه بدهد، در نتیجه باید این عدد را در کنار عدد خالص حساب سرمایه در بهار ۱۳۹۶ قرار داد و آن گاه وضعیت سال ۱۳۹۷ را در زمینه خالص حساب سرمایه از روی این دو عدد سنجید.

آمار‌ها نشان می‌دهند، در بهار ۱۳۹۶ خالص حساب سرمایه منفی ۱.۳ میلیارد دلار بوده است؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت در بهار ۹۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته وضعیت خالص حساب سرمایه بسیار بدتر شده و خروج سرمایه از کشور در مقایسه با سال گذشته شدیدتر بوده و احتمالاً با این روند، خالص حساب سرمایه در سال ۹۷ بسیار منفی‌تر از سال گذشته شود.

این منفی‌تر شدن خالص حساب سرمایه و شدت گرفتن خروج سرمایه به دلیل آن است که از یک سو، تکانه‌های ارزی در کشور و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، باعث شده است تا وضعیت اقتصاد کشور بی ثبات‌تر از گذشته شود و بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و همچنین مردم عادی ترجیح دهند برای در امان ماندن سرمایه هایشان از این تکانه‌های ارزی، بی ثباتی اقتصاد و تحریم‌های آمریکا، سرمایه‌های خود را از کشور خارج و در کشور امن تری سرمایه گذاری کنند.

برای نمونه در یک سال گذشته، شهروندان ایرانی در ترکیه، ۱۶۵۹ خانه خریداری نموده اند که این رقم در مقایسه با آمار‌های قبلی رشد چشمگیری داشته و یا پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: نرخ ارز حواله برای تحویل در کشور‌هایی مثل کانادا، آمریکا و کشور‌های اروپایی بالاتر از کشور‌هایی است که ما با آن‌ها تعاملات تجاری داریم. این مسأله نشان می‌دهد که خروج سرمایه از کشور در حال رخ دادن است؛ یعنی کسانی که احیانا به این کشور‌ها مهاجرت کرده اند یا در آنجا ساکن هستند، تصمیم به سرمایه گذاری در آنجا گرفته اند و بنابراین دارایی‌های خودشان را به ارز تبدیل و به این کشور‌ها منتقل می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
این خروج سرمایه نه به خاطر شرکتهای بزرگ، که همین سرمایه های کوچک هست که برای زندگی راحت تر دارد به سمت کشورهای دیگر (حتی گرجستان و ترکیه) می رود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
زندگی راحت تر؟
بابا صد رحمت به احمدي نژاد
احمدي نژاد لااقل از خودش سهام عدالت و سهميه بندي بنزين و عيدي بنزين و مسكن مهر افزايش ٢٤٪؜ حقوق و استخدامي مرتب و...
اما روحاني تا الان كه ميراثي بجز فلاكت براي كشور و مردم از خود بجا نذاشته
ببینید این پولها رو چه کسانی خارج کرده اند.
پاسخ ها
مهندس
| Netherlands |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
وقتی چند صد میلیون به یه پزشک داده بشه فکر میکنین چیکارش میکنه؟ انحصار در پزشکی باید شکسته بشه.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
نگران نباش.
مجلس دارد قانونی را صادر مان در که همه این پول ها هلال شود و به کشور بر گردد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
یک درصد توسط مسافران خارج از کشور و ۹۹ درصد بقیه توسط خودشان
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
مدیونی اگر فکر کنی اینها وابستگان به نظام بودن
فقط به خاطر حجاب اجباري است تمام ريشه فرار سرمايه حجاب اجباري است بفهميد بابا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
صدالبته حجاب هم میتونه یکی از دلایل باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
دلقک محترم! اون چیزی که در ایران هست حجاب نیست. طرف با لباس اتاق خوابش میاد وسط خیابون بعد شما اسمش رو گذاشتی حجاب اجباری؟ حتی توی آمریکا هم تمی تونید سوزش حاصله از دین رو مخقی کنید. حقیر هستید ذیگر.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
جناب اراکی اشتباه میفرمائید. حجاب اجباری میتواند یکی از دلائل مهاجرت و فرار سرمایه باشد اما نه دلیل منحصر بفرد و یا حتی دلیل اصلی، بلکه عوامل و دلائل مختلفی در امر افزایش مهاجرت ایرانیان بخارج از کشور و بالتبع خروج سرمایه موثر است منجمله بیکاری و نبود شغل ، پائین بودن دستمزدها، عدم امنیت شغلی ... و نبود امکانان تفریحی و سایر عوامل ایجاد انکیزه و شور زندکی.
احسان
| France |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
حق دارن.بخدا اگه منم پولی داشتم فورا خارجش میکردم.اینجا نه جای زندگیه نه کار نه سرمایه گذاری.تو کشوری که امام جمعه اش میاد میگه کسانی که با پولشویی مخالفن منافق هستن شما انتظار داری کسی سرمایه گذاری کنه؟
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
بابا تحلیل گر کی بودی تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
کدوم حجاب دلت خوش شلوار می پوشن با پیرن یه پارچه میذارن سرشون
آقای رییس جمهور دیروز گفتن ما در تحولات اخیر سیاسی مقابل آمریکا به پیروزی رسیده ایم!! فرض براینکه به پیروزی رسیده باشیم نتیجه این پیروزی چه بوده است؟ خروج سرمایه ها از کشور آنهم با این حجم به خودی خود یک شکست فاجعه آمیز برای هر دولتی است ، بقیه موارد را فعلا در نظر نگیرید. مسلما این تقاضای فزاینده برای خرید ارز و تبدیل داراییها به ارزهای خارجی و سپس خروج آنها از کشور لطمات جبران ناپذیری بر پیکر نحیف اقتصاد ایران وارد خواهد ساخت. گرفتن چند نفر دلال ارز صرفا فرافکنی مشکل است و لاغیر.
قیمت فعلی ارز نتیجه بالا رفتن تقاضا برای واردات مسافرت و..نیست بخش اعظم ان محصول فرار گسترده ارز است صدها هزار ایرانی در کشورهایی نظیر کانادا از محل ارز ارسالی از ایران گذران میکنند در سالهای گذشته بخاطر سیاست غلط ارزی و تثبیت ان ایرانیان اقدام به خرید ملک بصورت اعتباری و گرفتن وام در انجا کرده و با سپرده گذاری در بانکهای ایران از محل سود نسبت به پرداخت بدهیهایشان اقدام میکردند(فقط سود سپردهها از کشور خارج میشد) با افزایش قیمت ارز و نا بسامانی سیاسی و اقتصادی تمام محاسبات انها بهم خورده و مجبورندبرای جلوگیری از زیان بیشتر اصل سرمایه هایشان را به هر قیمتی (حتی دلار بالاتر از 20 هزار تومان) تبدیل کرده ببرند ولی سوال اینجا است که چرا دولت متوجه این موضوع شاید حالا هم نشده است...
آقای ناشناس 16:34
هر کسی حق داره سرمایه خودش رو به هر کجا دلش خواست ببره ...
مهاجرت کرده و میخواد بره یه جای دیگه زندگی کنه ...
مهاجرت در قرآن هم توصیه شده ..
آیا باید بره یه کشور دیگه و از صفر شروع کنه ؟؟!! آیا حق نداره که اموال و دارایی خودش رو با خودش ببره ؟!!!
متاسفانه حتی از اسلام و قوانین اون هم بویی نبرده اید ، جه برسه به قوانین بین المللی !!
مشکل در جای دیگه ای است ..
باید قیمت دلار 100 هزار تومن باشه و مردم اگه عقل داشته باشن با دلار 100 هزار تومنی نباید مقابله کنند ، بلکه باید استقبال کنند ... جون در اصل این دلار نفتی اوناست که داره مفت خریداری میشه و از کشور خارج میشه ...!!
کوته فکری در مردم ایران موج میزنه و این باعث فلاکت و بدبختی جامعه است ..
برای خریدن یه خودرو یا یه موبایل و .... با دلار 100 هزار تومنی مبارزه میکنند و خبر از تاراج خزانه ارزی خودشون با دلار 15 هزار تومنی ندارند ...
متاسفم برای این ملت نادان و خودم ...

ممنونم تابناک
شرایط فعلی نشان میدهد کسانی که اینکار را کردند کار عاقلانه ای انجام دادند
مردم به هر طریق میخواهند پولی که برای آن زحمت کشیدند حفظ کنند نه اینکه بنشینند دولت با چاپ پول و بدنبال آن تورم جیب آنها را خالی کند
اگر از دکتر روحانی سؤال کنید می فرمان همه چی امن و امان و خوب و قشنگه
نعمت به وفور یافت شود و قیمت ها را هر روز که چک می فرمان همه چی سرجاشه
و تعجب می کنند چرا قفسه اجناس دو روزه خالی می شه
13 آبان هم هیچ خبری نیست و هیچ اتفاقی نمی افته و نیافتاده و خبری نیست
و هرچه بدی و خبر بود بود مرتبط به قبل از سال 92 بوده و از بعد از آن تا به حال ملت را خوشی زده است
آقازاده ها و خانواده های برخی مسئولان یکصد برابر مسافران خارج از کشور با خودشان سرمایه برده اند.
بعد تصویب اف ای تی اف برجررام سی تی اف این همه حروف انگلیسی وضع مملکت چرا بهتر نشد به جای حرف درمانی دنبال کار باشید اقای روحانی این کاره نبودی
این سرمایه دارا میدونن کی بزنن به چاک خوشبحالشون همشون رابط دارن و میدونستن مملکت نابود میشه ماها بدبخت شدیم رفت نه راه رفتن مونده نه زندگی قابل تحمله فقط خدا باید به داد برسه
یکی از علتهای خروج سرمایه از کشور ،همین نپیوستن به کنوانسیون پالمور بود ،و علت دیگر آن دخالت ایران در عراق و سوریه و رقابت با عربستان ،و امارات متحدهٔ عربی بود ؟ و علت سوم اختلاسهای چند هزار میلیارد ‌دلاری و خروج آن از کشور ؟ که اینهم ناشی از بینش مسولین ، به خودی ،کردن، و نخودی کردن مردم ایران بود که خودیها خیانتکار از آب در آمدند ؟،،
مهمترین دلایل این فرار سرمایه ها ، به زور بردن مردم به بهشت است ...
بخاطر دزدی بانکها و موسسات مالی خودی است... این دزدها را بعنوان خاعنین به اموال ملت و ابروی مملکت بایس محاکمه کنند، که سبب فرار سرمایه شدند
چه کسانی توانایی غارت اموال مردم را بصورت هنگفت دارندکه بخارج منتقل نمایندوبه عیش ونوش درکاباره های خارج بپردازند؟
آیا اینان روی تاتار ومغول را سفید نکردند؟ چون آنان اموال مردم را غارت نکردند وبه مغولستان نبردندولی این خودیها را نگاه کنید که چه بلایی سر مردم آورده و می آورند!!
اینها مهم نیست
مهم این است که تا ۵۰ سال دیگه ایران جزو ۴ کشور اول اسیا می شود
البته درب عقب صندلی جلو
تا فضای اعتماد و امنیت اقتصادی برقرار نباشد خارج کردن سرمایه امر طبیعی و عقلانی به نظر میرسد
لطفا اعلام کنید که چه قشری در حال خارج کردن سرمایه هایش از کشور هستند. دود این انتقال سرمایه توسط این اقشار، به چشمه چه کسی میرود؟ و چه دستگاه باید این را کنترول کنند؟
همه دارند فرار میکنند.
کی به کیه.
آن ۲۰ میلیون دلاری هم که دولت ادعا دارد دست مردم و در خانه ها هست هم برای رد گم کردن خروج ارز از کشور است.آن ۲۰ میلیون هم به خارج رفته.
البته اگه این گزارش بانک مرکزی مثل سایر گزارشاتش تو یه چند هزار درصدی اب نبسته باشه و بجای منفی 500 منفی 5 درج نکرده باشه تا به قلب مردمی که دچتر ضعف قلبی یا اقتصادی هستند اسیب نخوره.
وگرنه مسولان که کشور رو به خاکستر تبدیل نکنند نمیرن خارج راحت شیم
اگر دلار ۲۰ هزار نشود باز هم سرمایه ها خارج می شوند
این پدیده علی برکت الروحانی
روحانی مچکریم
با سلام از مزایای بسیار خوب و زیاد ،کار در سازمانها ، شرکتها ، و نهادهای که قانون کارشان ، مدیریت خدمات کشوری می باشد این است که که از بدوا ورود می توانید از مدرک تحصیلی و سایر مزایای مانند ایثاگری و غیره بهرمند شوید . و این که مدرک لیسانس . و... دکترا از کجا گرفته اید و مربوط به شغلت است برای انها مهم نیست .حال اگر مدرک تحصیلی را ا از دور افتاده ترین دانشگاه با کمترین رتبه بگیرید . . اما ، امان از دست مدیریت بخش خصوصی . و قانون کارش که برای انها بسیار مهم است که مدرک تحصیلتان را از کدام دانشگاه و با چه نمره ای گرفتید . چون ملاک انها کارایی است . چون حقوق وسایر مزایا و پاداش را از سود حاصل می دهند . ترس همیشگی مدیران و کارکنان تحت مدیریت مدیریت خدمات کشوری از اجرای اصل 44 قانون اساسی می باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر