بازدید 1930
۱
آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

کاربرد قرارداد آتی برای زعفرانکاران

کد خبر: ۸۴۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶ 12 October 2018

قرارداد آتی، قراردادی است که بر اساس آن خریدار متعهد به خرید کالا و فروشنده متعهد به فروش و تحویل کالا بر اساس یک قیمت مشخص و در یک زمان مشخصی در آینده می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های قراردادهای آتی پوشش ریسک نوسانات قیمتی می‌باشد که نحوه کارکرد آن را در زیر توضیح خواهیم داد؛

فرض کنید کشاورزی قصد دارد تا برای سال آینده ۵۰ کیلوگرم زعفران تولید نماید. برای فروش محصول در زمان برداشت دو حالت متصور است؛ حالت اول اینکه کشاورز زعفران خود را پرورش داده و در زمان برداشت به هر قیمتی که محصول را از وی خریدند به فروش برساند یا می‌تواند به قیمتی که در حال حاضر در نظر دارد، محصول خود را در آینده بفروشد. حالت دوم این امکان را به کشاورز می‌دهد تا قیمت فروش محصول خود را از حالا برای آینده تعیین کند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کشاورز از کجا مطمئن خواهد بود تا در زمان برداشت محصول، زعفران را به قیمتی که مد نظر دارد از وی خریداری کنند؟

راه حل:

کشاورز می‌تواند با ورود به قرارداد آتی زعفران، محصول خود را به قیمتی که مد نظر دارد در آینده به فروش برساند و با این کار ریسک کاهش قیمت در زمان برداشت محصول را از بین ببرد. از سوی دیگر در نظر بگیرید یک شرکت تولید کننده داروهای گیاهی برای تولید محصولات خود نیاز به زعفران دارد. با در نظر گرفتن این نکته که ممکن است قیمت زعفران در آینده افزایش یابد این تولید کننده نیز با خرید قرارداد آتی زعفران می‌تواند هزینه‌های تولید خود را کنترل کند و قیمت خرید زعفران را از حالا برای آینده تعیین نماید و ریسک افزایش قیمت محصول را از بین ببرد.

منبع: کالاخبر

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بازار اتی بازار دو طرفه است اگر روبه مثبت یا منفی حرکت کند و قفل شود اونوقت کال مارجین خواهید شد و ممکن است با زیان سنگین خریدار یا فروشنده را از بازار اتی فراری دهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار