بازدید 23721
نتایج تصمیمات لحظه‌ای در اقتصاد؛

گاهی از «ترامپ» هم یاد بگیریم بد نیست!/ چرا مردم و تولیدکنندگان به «احتکار» روی آوردند؟

تصمیم گیری برای بخش های اقتصادی و صنعتی اگر لحظه ای و بدون پشتوانه علمی و کار تحقیقاتی باشد، آسیب هایی مثل آن چه در ماه های اخیر نظیر آن را کم در صنعت، بازرگانی، کشاورزی و رفتارهای اقتصادی مردم ندیدیم، به همراه خواهد داشت و این رویه چیزی جز افزایش مشکلات کشور را در بر ندارد؛ بنابراین حتی اگر قرار است تصمیمی برای وضعیت اقتصادی در زمان بحران گرفته شود، باید حتما تمامی جوانب آن سنجیده شود و البته آن تصمیم هم لحظه ای به اجرا درنیاید...
کد خبر: ۸۴۱۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 09 October 2018

چند روزی است، ویدئویی از سخنان تند و تیز و البته حرف های حساب «حمید رضا موثقی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور خطاب به «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت دست به دست در رسانه ها و همچنین شبکه های اجتماعی می چرخد؛ سخنانی که برخی مشکلات صنایع را در مقابل تصمیم گیری های آنی و مقطعی نهادهای تصمیم گیر از جمله وزارت صمت آشکار می کند.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمعی که بخش قریب به اتفاق تجار و اتحادیه های صنعتی، بازرگانی و کشاورزی در آن حضور دارند، در مورد سردرگمی ها و نبود برنامه ریزی و به کار گیری افراد کاردان و کاربلد در وزارت صمت، نقدهای جدی را بدون هیچ پرده پوشی وارد می کند.

موثقی از تصمیم گیری های سیاسی و لحظه ای در اقتصاد کشور به عنوان یکی از بزرگترین آسیب هایی که شرایط امروز را برای ما به ارمغان آورده است، یاد می کند و خواستار بکارگیری افراد متخصص در مراکز تصمیم گیر و تخصصی بخش اقتصادی، صنعتی و بازرگانی می شود. صریح و بی پرده سخن گفتن این فعال اقتصادی و اشاره به معضلات اصلی اقتصاد کشور شاید یکی از دلایل پر بیننده شدن سخنان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور باشد.

البته یکی از نکات بسیار مهمی که در سخنان این فعال اقتصادی وجود دارد، بحث تصمیمات لحظه ای و آنی و از آن بدتر اجرای فوری این تصمیمات است که طبیعتا می توان بخش عمده ای از مشکلات امروز بخش های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور را مربوط به چنین رفتاری دانست؛ موضوعی که خود به خود می تواند از تولیدکنندگان و مردم یک جماعت احتکار کننده بسازد.

بسیاری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را به خاطر گرفتن تصمیمات لحظه ای و غیر قابل پیش بینی بودن رفتارش در نظام اقتصادی و نظام بین الملل شماتت می کنند و اعتقاد دارند که این رفتار او آسیب های زیادی به جامعه بین الملل و اعتبار قراردادها و نهادهای بین المللی وارد می کند که البته این گزاره در خصوص ترامپ بسیار صحیح است، اما حتی او هم در برخی موضوعات فرجه هایی برای اقدام غیرقابل پیش بینی خود قائل می شود.

اصلی ترین اقدام رئیس جمهور آمریکا پس از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده را می توان به تصمیم گیری او برای خروج یکجانبه از قرارداد بین المللی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواند که شش کشور آن را با ایران امضا کرده و البته به تأیید شورای امنیت سازمان ملل هم رسانده اند، دانست، اما او هم با وجود تمام ویژگی های منفی اش برای اجرایی شدن تحریم های ظالمانه، زمان مشخصی را تعیین کرد.

هرچند او اردیبهشت ماه تصمیم به خروج آمریکا از برجام گرفت، فرمان اجرایی تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را در ارتباط با «تحریم مبادلات دلاری و ریالی و خرید و فروش طلا و سایر فلزات گرانبها، تحریم صنایع خودروسازی ایران و تحریم تأمین قطعات و خرید فروش هواپیماهای مسافربری» را به سه‌شنبه هفتم اوت (15 مرداد) موکول کرد و همچنین بخش دوم سایر تحریم‌های ظالمانه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را از پنجم نوامبر (13 آبان) اجرایی خواهد کرد؛ اشاره او به زمان اجرای تحریم‌های نفتی است.

با اینکه این اقدام ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران را همه کشورهای طرف قرارداد ما در برجام و اتحادیه اروپا محکوم کرده یا نادرست خواندند و از طرفی نهادهای بین المللی هم چه در اقامه دعوای حقوقی و چه سایر زمینه ها از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی که بارها پایبندی ایران را به تعهداتش در برجام تأبید کرده، حق را به ایران داده و اقدام آمریکا را نادرست و در جهت افزایش تنش ها بین دو کشور خوانده اند، اما رفتاری که ما امروز با صنایع خودمان کرده ایم، حتی آمریکا در ماجرای خروج از برجام نکرده است.

طبیعی است که به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی کشور اگر تصمیمی برای صنایع، تجار، بازرگانان و کشاورزان گرفته می شود، باید اولا تمامی جوانب در آن تصمیم در نظر گرفته شده باشد و در ثانی فرجه و مهلت لازم را به بخش هایی که ممکن است از این تصمیم گیری جدید متنفع یا متضرر بشوند، داد تا آنها بتوانند اقدامات خود را متناسب با شرایط و دستورالعمل های جدید تنظیم کنند.

اینکه دولت تدبیر و امید بسیاری از اقدامات و مشکلات اقتصادی کشور را حاصل تصمیمات لحظه ای و اجرای لحظه ای همان تصمیمات از سوی دولت قبل می دانست، امر نادرستی نبود، اما در شرایط بحران همین دولت که بسیاری از اقدامات و تصمیمات لحظه ای گذشته را نادرست می خواند، دقیقا به همان آسیب دچار شد و با چنین تصمیماتی طی ماه های گذشته آسیب های زیادی به پیکره اقتصاد کشور و سفرهای مردم زد.

طبیعی است که این رفتارها علاوه بر اینکه بازرگانان، تجار، صنعتگران، کشاورزان و در مجموع مردم را متضرر کرده و آنها را تحت فشار قرار خواهد داد، منجر به تغییر رفتار و حرکت به سمت اقداماتی نظیر احتکار کالا خواهد شد؛ حال چه از سوی تولید کننده یا مصرف کننده!

تصمیم گیری برای بخش های اقتصادی و صنعتی اگر لحظه ای و بدون پشتوانه علمی و کار تحقیقاتی باشد، آسیب هایی مثل آن چه در ماه های اخیر نظیر آن را کم در صنعت، بازرگانی، کشاورزی و رفتارهای اقتصادی مردم ندیدیم، به همراه خواهد داشت و این رویه چیزی جز افزایش مشکلات کشور را در بر ندارد؛ بنابراین حتی اگر قرار است تصمیمی برای وضعیت اقتصادی در زمان بحران گرفته شود، باید حتما تمامی جوانب آن سنجیده شود و البته آن تصمیم هم لحظه ای به اجرا درنیاید، زیرا حاصل آن چیزی جز آنچه در ماه های اخیر از رفتار اشتباه تولیدکننده و مصرف کننده دیده ایم، نخواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۵
خوب الگوی مردم مسئولین هستند.

وقتی مسئولین دارای زندگی اشرافی و کاخ نشین هستند، شکاف طبقاتی تبدیل به دره عظیم شده، برای یک کار تولیدی کوچک اداره مالیاتی پدر مردم رو درمیاره نباید انتظار داشته باشیم که جامعه درست عمل کنه
شما این مسئولین کشور رو ببرید زاپن ، ببرید سویس بعد از 1 سال کشور در هر کشوری که مستقر بشه اون کشور رو نابود و ورشکسته میکنه.

شما در هیچ جای دنیا نمیتونید ببینید که یک ریس جمهور یا نماینده مجلس یا وزیر یا مسئول دروغ بگه و بعد هم راحت تکذیب کنه یا برادر یک ریس جمهور یا پدر او از رانت استفاده کنه و بعد راحت کسی بهش کار نداشته باشه.

در کره جنوبی دوست ریس جمهور از شرکت سامسونگ هدیه ای میگیره دادگاه ریس جمهور رو زندانی میکنه، در برزیل ریس جمهور از شرکت نفتی هدیه میگیره ریس جمهور برکنار میشه، در انگلستان پدر نخست وزیر دارای حساب بانکی در خارج از انگلستان هست برای فرار مالیاتی نخست وزثیر مجبور به استعفا میشه اما در ایران ...

آقای شریعت مداری وزارت صمت را نابود میکنه میشه وزیر کار

آقای سیف سیستم بانکی کشور رو ورشکسته میکنه میشه مشاور ریس جمهور

آقای هاشمی به بیماران و مردم توهین میکنه آب از آب تکان نمیخوره
قرار بود 100 روزه تمام مشکلات حل بشه چی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
این رویداد بسیار خطرناکی برای ایران است. مهره چینی بازها و اسراییل در امریکا دارد تکمیل می شود. قاز خارج شدن امریکا از برجام و باز گشت سنگین تحریمها با موفقیتی که حتی برای تیم ترامپ هم قابل پیش بینی نبود انجام شد و بعد از بالا گرفتن فشار اقتصادی به ایران و انتخابات میان دوره ای کنگره فاز دوم و نهایی برخورد با ایران اغاز می شود. نیکی هیلی هیچ جا نمی رود الا وزارت خارجه امریکا و مایک پمپبو جایگزین متیس وزیر دفاع می شود که حاضر نبود مانند وزیر خارجه سابق از لحن و اقدامات سختگیرانه قیزیکی و حتی نظامی حمایت کامل کند. دوستان در ایران باید بدانند که شرط موفقیت ترامپ برای دور دوم و 2020 افزایش بیش از پیش فشار به ایران است. این بزرگترین برنامه سیاسی اسراییل در تاریخ 70سال ان است و نتانیاهو هرگز فرصت ترامپ را برای رسیدن به اهدافش از دست نخواهد داد و حتی ریسک رسیدن سرانجام این برنامه به دور دوم ترامپ را هم نخواهد پذیرفت. کسانی که هنوز متوجه نیستند چه خطر عظیمی کیان میهن را تهدید می کند و همچنان تصور انها از این فشارها مانند 40 سال گذشته هستند متاسفانه مانند تیم سیاست خارجی کنونی و برجام هیچ شناختی از حاکمیت سیاسی امریکا ندارند. به علاوه به اینکه در طول 8 تا 24 ماه اینده به تولید نفت امریکا بین سه تا چهار میلیون بشکه اضافه می شود و تنها راه ترامپ برای فروش این نفت اضافی بدون پایین امدن قیمت نفت و ضررشرکتهای امریکایی و یا توقف رونق اقتصادی امریکا فقط و فقط خارج کردن نفت ایران و ونزوئلا از بازار است که حتی در این راه از به وجود اوردن درگیریهای محدود در خلیج فارس یا کشورهای نفت خیز ابا نخواهند داشت. امیدوار باشیم این صجبتها ار حمل بر مرعوب بودن و... نگذاریم. قبلا هم در مورد وضع اقتصاد ایران و چند برابر شدن قیمت دلار هشدار داده بودیم ولی کسی در دولت نبود که بشنود متاسفانه.
من احتکار میکنم و همه چیز را جلو جلو میخرم... چرا؟؟ واضح است که سخت ایمان دارم که دولت و مسولین کاردان نیستند و یک کلام اعتماد ندارم
دولت برای جلوگیری از معضلات غیر قابل جبران باید هرچه سریعتر تصمیمات اساسی بگیرد اعتماد به دولت از بین رفته فعالان اقتصادی رو اورده اند به خارج کردن سرمایه هایشان از کار و تبدیل ان به ارز و طلا وبعضا خروج از کشور...خرید دلاربه14 هزار تومان و بالاتر برای واردات نیست برای ذخیره سازی و فرار سرمایه است
کدوم دولت تدبیر و امید؟ کشور رو نابود کردند.اگر احتکاری هم هست از خودیها هستند کسی که 2میلیون حقوق میگیره میتونه تا سرماه برسونه که احتکار هم کنه.لطفا تیتر چرند نزنید.
شما اول بگو چه دستهایی در دولت در کار است که نرخ ارز را در چند سال ثابت نگه می دارند و برای روز مبادا که اگر تحریم شدیم همزمان نرخ ها را رها کنند و ازاد سازی که این تفکر را در جامعه درست کنند که دولت امریکا مسبب این عمل است و تا مذاکره نکنیم با انها همین جوری هست چه در دولت احمدی نژاد و چه الان
خیلی چیزها را باید مقامات از ترامپ یا د بگیرند البته چون در ایران دو تا از مهمترین انتخابات ریاست جمهوری و مجلس الا رغم شعاری که داده میشه که کاملا آزاد است نیست انتخابات کاملا کانالیزه و گزینشی است پس شرایط کشور ما به نوعی دیگر میباشد پس یقینا از رئیس جمهور زرنگ و با تدبیر آمریکا مقامات ما ملت بیچاره یاد نمی گیرند و در واقع نمی خواهند که یاد بگیرند چون منافع و ماندگار ی شون در این است مردم هم به آن واقف هستند
احتکار پدیده بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان است در آمریکا واروپا مسئولین برای مردم کار می کنند در ایران مقامات دنبال منافع خودشان هستند
جالب تر اینکه همین تصمیمات لحظه ای هم سریع انجام میشه و این جای شک و گمان به جا میزاره که چطور به این سرعت اجرا مبشن در صورتی که تصمیماتی که به درستی و کارشناسی شده ماهها طول میکشن
مقامات ایران عرضه کنترل قیمت فولاد که تولید داخلی است رو ندارند و البته منافع آنها در این است بیچاره مردم .
بزرگترین معضل کشور انتصاب نابجا و فامیلی و سیاسی افراد در همه پستهای سیاسی و اقتصادی و علمی است . در کشورهای پیشرفته افراد ابتدا کسب علم میکنند و سپس از بین بهترینها برای مناصب انتخاب میکنند ولی در کشور ما افراد ابتدا انتخاب میشوند و سپس به کسب علم میپردازن
دونالد ترامپ پس از دو سال ریاست جمهوری ،از ۱۳۹ ثروتمند امریکا به ۲۵۶ ثروتمند امریکا تزل نموده است ،اما مسولین در طی این سالها از خانه های ۶۰ متری اجاره ای به ویلاهای ۲۰۰۰ متری چند صد میلیاردی رسیده اند ،و بقول ریس جمهوری سابق اکثریت مسولین در سالهای اول انقلاب دو تومان پول توی جیبشان نبود ،و اکنون حسابهای چند صد میلیاردی دارند ؟
مسئولین در شعار دادن شبیه ترامپ هستند. ولی در عمل نه
نویسنده این مقاله نقد منطقی و استدلال حرفه ای یک فعال داخلی را با مصادره به ترامپ منتقل میکند تا خود را انسانی مطلع و دلسوز جلوه دهد، وقتی شما و امثال شما قلم بدستان وابسته و نیم نگاه دار به خارج حاضر نیستید برای فکر ایرانی که والاترین نعمت الهی است احتران بگذارید و تیتر خود را به جای هموطن دلسوز خودتات به ترامپ تخصیص میدهید، مسولین هم مثل شما دنبال یه الگوی خارجی هستند تا خود را ظاهر مثل شما مطلع و متشخص جلو دهند.ّ
شما اول از خودت شروع کن بعد به نصیحت دیگران بپرداز، علت عدم موفقیت در کشور ما بی علم و عمل بودن ناصحین است که
رطب خورده کی منع رطب تواند کرد
ای بابا تحریم ها که ورق پاره بود.حالا شده ظالمانه
یعنی حالا از ترامپ یاد بگیریم؟؟ شما قبلا میگفتید او دیوانه است!!!
احتکار کنند بهتر ازصادراتی هست که بخاطر گرانی دلار پاگرفته (منظور قاچاق کالاست ) چون بلاخره با قیمت گران لااقل دردسترس خواهد بود .
با سلام به گردانندگان سایت تابناک بنده یکذفعال اقتصادی هستم که بخشی از نیازهای تولید کنندهای کوچک را تامین می نمایم .خدمت همه مسئولان فعلی وزارت صمت عرض می نمایم گرفتن تصمیمات خلق ساعه در حوزه اقتصاد و بازار و تولید عین سم مهلک میباشد حتی اگر ان تصمیم کاملا درست باشد باید به ذینعان فرصت داد تا نسبت به برنامه جدید خود را برنامه ریزی نمایند اون اقای شریعتمداری حالا هم که از وزارت صمت میرود به مسئولین اینده این وازتخانه مهم توصیه اکید می نمایم که تغییر قوانیین باید با شرایط زینفعان مطابقت داشته باشد پیشنهاد بنده اینست که همه بخشنامه های وزارت صمت قبل از تصمیم گیری در یک اتاق فکر توسط افراد نخبه وحتی نماینده بخش خصوصی کاملا بررسی و تمام جوانب کار سنجیده شود و با فرصت دادن زمان برای ذینفعان برای خلاصی از عواقب تصمیم بعدا توسط وزیر امضا شود چون تمام افراد درگیر در حوزن صنعت و تجارت برادران ما هستند ما نمی توانیم برای کسب کار انها بی تفاوت باشیم
جناب روحانی دراینکه ترامپ باخارج شدن از برجام عهدشکنی کرد حرفی نیست جنابعالی که درسالهای 92 و 96 باوعده های پوچ ازملت رای گرفتی بطور مستند به یکی ازوعده هایی که پس از5سال عمل نمودی ذکرکن تا ملت هم بدانند ترامپ درمدت 2سال ازگذشت عمردولتش به اکثر وعده های انتخاباتیش عمل نموده تورم ودرصدبی کاری رابه حداقل رسانده جنابعالی که لباس روحانیت پوشیده ای ونام روحانی را برخود انتخاب کرده ای به کدامیک ازوعده های سال 92 عمل نموده ای بدعهد وخلف وعده واقعی شما هستی نه ترامپ
مردم که معلوم است چرا احتکار میکنند، ولی باید از تولید کنندگان محترم که اول سودشان و ارزش افزوده (بجای پرداخت به اداره مالیات) تمام و کمال توی جیبشان میگذارند و بعد کالایشان را میفروشند باید بپرسید که چرا احتکار میکنند. برای آنها چه فرقی دارد؟
کشور داری و تلاش برای مردم خود اون کشور باید از ترامپ یاد گرفت
بهتراست روحانی وفای به عهد وپیمان بایک ملت راازترامپ بیاموزد ترامپ درمدت کوتاه عمردولتش به اکثر وعده های انتخاباتیش عمکل نمود ولی روحانی پس ازگذشت 5سال به یکی ازوعده های سال 92 خودش حتی به وعده حداقلی بهبود اقتصادی بازنشستگان عمل ننمود
فقط میشه گفت ما ملت بیچاره و بد بختی هستیم
کاش مسئولان ما یک درصد مسئولیت پذیر بودن ترامپ را داشتند که می توانستیم دنیا را فتح کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار