بازدید 6594
بی توجهی دولتمردان به معیشت کارگران؛

«ترمیم دستمزد» آنقدر نمی‌ارزد که جلسات روتین را برگزار کنند!

این در حالی است که دولتمردان مدعی هستند در سایه تصمیمات مختلف در سال‌های متمادی، هر ساله حداقل دستمزد کارگری را بیش از نرخ تورم افزایش داده‌اند تا جبران کسری‌ها شده و به معیشت کارگران کمک شود؛ ادعایی که این روز‌ها گزاف و پوچ بودنش به شدت خودنمایی می‌کند.
کد خبر: ۸۴۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 09 October 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

به رغم افزایش روزانه قیمت‌ها در کشورمان و کاهش قدرت خرید مردم، خبری از افزایش دستمزد‌ها نیست؛ افزایشی که بسیار ضروری به نظر می‌رسد، اما نتوانسته مسئولان را به برگزاری یک جلسه خشک و خالی مجاب کند!
 

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله دوهفته از آغاز نیمه دوم سال و در شرایطی که اوضاع هیچ مشابهتی با شروع سال ندارد، مدت هاست ثابت ماندن یک نرخ، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و مخالفت‌هایی به دنبال داشته است؛ دستمزد کار.

دستمزدی که برای اغلب کارگران حداقلی است و حتی بسیاری از شاغلان از دریافت همین دستمزد حداقلی هم محرومند. آنقدر حداقلی که حتی پیش از این گرانی‌ها نیز کفاف زندگی در کلانشهر‌هایی مانند تهران و برآمدن از پس هزینه‌های آن را نمی‌داد، چه برسد این روز‌ها که خرید مایحتاج روزانه نیز برای بسیاری غیرممکن شده است.

این در حالی است که دولتمردان مدعی هستند در سایه تصمیمات مختلف در سال‌های متمادی، هر ساله حداقل دستمزد کارگری را بیش از نرخ تورم افزایش داده‌اند تا جبران کسری‌ها شده و به معیشت کارگران کمک شود؛ ادعایی که این روز‌ها گزاف و پوچ بودنش به شدت خودنمایی می‌کند.

این را می‌شود از افزایش قیمت‌ها و لطمات شدید آن به قشرهای حداقلی بگیر از جمله کارگران دریافت که مجبورند در همه هزینه هایشان بهای افزایش قیمت ارز را بپردازند، اما با تبدیل حقوق و دستمزدشان به معادل ارزی، به این نتیجه خواهند رسید که دستمزدشان به شدت کاهش یافته است؛ کاهشی بی سابقه در تاریخ!

وضعیتی وخیم که شعار‌های دولتمردان و مسئولان در خصوص توجه به کارگران و معیشت قشرهای کم درآمد جامعه این باور را به وجود می‌آورد که رفع و رجوع آن خیلی زود در دستور کار قرار گیرد، به برگزاری جلسات متوالی و متمادی شورای عالی کار منجر و در نهایت، منجر به ترمیم دستمزد و به روزرسانی آن شود.

آرزویی که ظاهرا محال به نظر می‌رسد، به ویژه اگر به یاد آوریم مدت هاست در کابینه دولت، جای وزیر کار خالی است. همان وزیری که بر اساس قانون، رئیس شورای عالی کار است و در انتخاب چند عضو دیگر شورا دخالت دارد و باید مجری قانون کار، از جمله مواد مرتبط با ترمیم دستمزد کارگران باشد، اما نیست و وجود خارجی ندارد.

وضعیتی که با استیضاح وزیر کار و سپردن امور این وزارت خانه به سرپرستی پدید آمده و به نظر نمی‌رسد به این زودی رفع شود، چون هنوز گزینه دولت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی نشده، متعاقبا مجلس صلاحیت وی را بررسی نکرده و به رأی گیری در خصوصش نرسیده و در نهایت، فرد رأی اعتماد گرفته از مجلس، در وزارت خانه مستقر نشده تا با انبوه مشکلات مجموعه اش مواجه شده و در میانشان ترمیم دستمزد هم مورد توجهش قرار گیرد!

اما ترمیم دستمزد کارگران چه ربطی به استیضاح وزیر دارد؟ پاسخ این پرسش زمانی مشخص می‌شود که بدانیم با استیضاح وزیر سابق، شورای عالی کار که وفق ماده ۱۶۸ قانون کار (فصل دهم قانون - مصوب ۲۹ آبان ۱۳۶۹) می‌بایست هر ماه حداقل یک بار تشکیل جلسه بدهد، هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است.

موضوعی که یکی از نمایندگان کارگران در این شورا، ریشه آن را در تعلل سرپرست وزارت کار نهفته می داند. در بی توجهی سرپرست وزارت خانه به درخواست تشکیل جلسه شورای عالی کار با دستور جلسه «ترمیم مزد کارگران» که چندماه پیش ارائه شده، اما بایگانی شده و ترتیب اثر داده نشده است.

کوتاهی و قصور مثال زدنی وزارت کار در توجه به کارگران و عمل به قانون. تخلفی جبران ناپذیر که ظاهرا توجیه سرپرست وزارت کار در خصوص آن، انتظار برای اعلام بسته پیشنهادی دولت برای قشرهای آسیب پذیر است؛ موضوعی که البته هیچ ارتباطی با شورای عالی کار و وظایف قانونی اش ندارد، اما کیست که این موارد را پیگیری کند!

وضعیتی که می‌توان آن را بی توجهی آشکار دولتمردان و دیگر مسئولان به معیشت کارگران نامید، که اگر این گونه نبود، به جای یک جلسه در ماه، شاهد برگزاری منظم و هفتگی جلسات این شورا برای چاره جویی مشکلات فعلی کارگران می‌بودیم، نه اینکه جلسات روتین و حداقلی شورا نیز برگزار نشود و کارگران با مشکلاتشان به حال خود رها شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
این امر و نهی کنندگان و پرورندگان ملت شهیدپرور بیان لااقل بگن این ( دولتمردان ) چگونه سر کار آمده اند و چگونه اینقدر راحت برخی ناکارامدان سر پست هایشان هستند
؟؟؟؟؟
سلام با عنایت به سه برابر شدن قیمت دلار و افزایش سه و چهار برابری قیمت کالاها ،مسکن، اجناس و افزایش روزانه قیمت کالا چگونه حقوق بگیر ثابت که در سال یک بار افزایش حقوق ناچیز دارد بتواند از پس مخارج خانواده و معیشت آن بر بیاید؟ براستی این رسم انصاف و جوانمردی نیست . مسئولین محترم اگر قدری منصف باشند باید اقدام عاجلی در خصوص افزایش حقوق کارمندان و کارگران انجام دهند و گرنه با این تورم لجام گسیخته باید جوابگوی حقوق بگیران و خانواده های آنان پیشگاه خدای متعال باشند
اگر بخواهند دستمزد ها را با تورم محاسبه کنند که اکنون باید حقوقها سه برابر شود .
در بازار سود درصدی است . یعنی اگر خرده فروشی کالایی را 100 تومان میخرید و با سود عادلانه 10% به قیمت 110 میفروخت اگر قیمت کالا بشود 200 باز با سود عادلانه 10% نرخ فروش میشود 220 تومان . یعنی یک فروشنده کالا اگر هم عادل باشد باز هم اگر کالا دوبرابر شود سودش دوبرابر میشود . این افراد قدرت خریدشان از بین نمیرود . شاید در صورت شوک قیمتی در مقطعی از زمان مشتریشان کم شود اما پس از مدتی روال خرید مردم خصوصا خرید کالای اساسی عادی میشود .
بیشترین ضرر را در این میانه فقط افرادی که حقوق ثابت دارند میکنند . قدرت خرید حقوق بگیران از اول سال تا یک سوم کاهش پیدا کرده است .
موقع رای گیری التماس همین کارگرارو می کنید اما الان نه خودشون نه خانوادشون اصلا براتون مهم نیستن... بازم رای میخوایید...زیاد دیر نیست...
با سلام . وقتی مدیران و دولت مردان و سیاست گذاران خودشون کارخونه دار هستن ، توقع دارید قانونی به سود کارگر تصویب کنن که به ضرر خودشون باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برادر چرا واقع گرا نیستید و اگر واقعیت تلخ باشد آیا می توان از آن فرار کرد؟مطابق تحقیق جناب آقای دکتر محمد حسین ادیب اقتصاد دان معاصر بین سالهای 1381 تا 1396 سطح دستمزدها در ایران 1300 درصد یا 13 برابر افزایش یافته اما 1274 درصد ان با تورم خنثی شده است یعنی در این سالها ظرفیت افزایش واقعی دستمزد در اقتصاد ایران فقط 26 درصد در 16 سال یا 1/5 درصد در سال بوده که با توجه به رشد اقتصادی سالی 3 درصدی کشور که معیار خلق ثروت است کاملا منطقی است و مازاد این درصد از طریق چاپ پول بی پشتوانه تامین مالی شده که با تورم نابود شده است.آیا بهتر نبود دولت ها همین رشد 1/5 درصدی را می دادند اما الان تورم و نرخ سود بانکی حول و حوش یکی دو درصد بود و هنوز با دلار 900 تا 1000 تومانی مواجه بودیم و سود بانکی هم زیر 3 درصد بود؟برادر رفاه را باید با سرمایه گزاری و تلاش خلق کرد نه اینکه با چاپ پول بدون پشتوانه پخش کرد که امری محال است.یکی از بزرگترین عوامل نابسامانی بازار ارز در این روزها سیاست های پوپولیستی وزیر پیشین کار بوده است که از سال 92 تا 97 دستمزدهای 30 میلیون نفر کارگر ،کارمند و بازنشسته را 150 درصد افزایش داد در حالی که جمع رشد اقتصادی کشور در این سالها بیشتر از 10 تا 12 درصد نبوده است.این کار دولت را وادار به چاپ پول و افزایش نقدینگی و دست انداختن به سپرده های بانکی مردم نمود که حاصل آن افزایش سود بانکی تا 24 درصد ،بدهکار شدن دولت بابت اصل و فرع تسهیلاتی که از بانک ها گرفته بود و آخر الامر سقوط پول ملی به یک چهارم ارزش سال قبل گردید.برادر اگر فلان کشور حاشیه خلیج فارس درامد بالایی دارد به واسطه آن است که قدر ما درامد دارد اما یک بیستم ما جمعیت دارد و دنبال کردن رفاه و الگوی مصرف آنها در کشور 80 میلیونی امری ناممکن و ویرانگر است.اگرچه تلخ است ولی سوء مدیریت ها سبب شده تا ظرفیت اقتصاد ما بصورت واقعی برای پرداخت دستمزد همین اعداد امروز باشد و اگر مجددا با چاپ پول حقوق ها افزایش یابد این چرخه تکرار خواهد شد و از این نمد کلاهی برای جمعیت مزد بگیر در نخواهد آمد.
وقتی نظام سرمایه داری باشه نباید بیشتر از این ازشون توقع داشت در نظام سرمایه داری کارگر و فقر نباید وجود داشته باشند یا اگه هم هست باید له بشن
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
برادر یعنی الان کارگران آمریکا و آلمان له شده اند و یا وجود ندارند و در طرف مقابل کارگران کره شمالی و کوبا در ناز و نعمت هستند؟
من نمی دانم مسئولین اولا در مورد تورم کذب می گویند دوما اگر هم درست باشد کدام عقل سلیم می گوید افزایش حقوق برابر تورم در زندگی و معیشت فرد تاثیر مثبت دارد . اگر حقوق پایین باشد که بدتر است.
دوباره حرف های صدتا یه غاز را پخش کنید اما حرف حساب را حذف کنید تابی
یکی از مشگلات تعیین دستمزد در کشور دخالت دولت در آن و تعیین نرخ دستمزد یکسان برای همه در کل کشور است در حال که صنف با صنف،صنعت با صنعت،فرد با فرد،شهر باشهر و زمان با زمان بسیار متفاوت است.ایا توانایی فولاد مبارکه که سال قبل بالای 7000 میلیارد تومان سود خالص داشته برای ترمیم حقوق 20 هزار نفر کارکنان خود با کارگاه قابلمه سازی اکبر اقا که دچار رکود شده ،در حال تعدیل نیروست و 4 ماه حقوق معوقه دارد یکسان است که دستمزد کارکنان هردو بر اساس یک مقیاس تعیین شود؟تفکرات پدر اقتصاد ملی را در آورده است و کارگران و کارمندان هم که بواسطه عدم آگاهی اکثرشان طرفدار پرو پا قرص آن هستند،بزرگترین قربانی این رویه هستند و تا زمانی که دولت پای خود را از این کار بیرون نکشد و قانون کار اصلاح نشود و مسئله تعیین دستمزد به مذاکره دو طرفه کارگر و کارفرما واگزار نشود، هیچ امیدی به بهبود شرایط و رفع بزرگترین مانع بهبود فضای کسب و کار وجود ندارد.
خب راست میگن دیگه دولت مردان دغدغه کارگر رو که ندارند دم آقای علی کریمی گرم که گفت مای ما با مای اونا فرق داره
تاریخ نشان داده که ظلم هیچوقت پایدارنیست
ترمیم با بازسازی فرق داره

ترمیم برای چیزیه که آسیب دیده

بازسازی واسه چیزی که از بین رفته

حقوق و دستمزدها نابود شدن، آسیب ندیدن
ایران شده یک ملت مرفه، سربلند و شاد و یه عده تشنگان خدمت دلواپس بی پول!!!!!!!!!!
وقتی کاری ازدست کسی برنمی آید،نه تنها جلسات روتین ماهیانه بلکه هرروز۲جلسه برگزارکنند.متاسفانه شیرازه اقتصادی جامعه بواسطه جنگ نابرابراقتصادی ایجادشده از هم پاشیده است.الان به گزاف نیست جنگ اقتصادی فعلی به مراتب بدترووخیم ترازجنگ ۸ساله می باشد.اگرمسئولین هرچه سریعترچاره اندیشی نکند، اوضاع خیلی بدتر میشود
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تابناک عزیز،خداوکیلی این مطلبی بود که بنده نوشته وارسال کردم.لطفایامطلب راکامل چاپ کن ویااگربه مذاقتان خوش نمی آید،مثله نکنید.
این دومین مطلب بودکه تیغ سانسورتان آن راجرح وتعدیل کرد.آن هم به صورت اسف انگیز
نمیشه حقوق زیاد کرد اینجوری که اخه . باید شغل و کار زیاد کنید تا در رقابت خود به خود دستمزد زیاد شه .
اینجوری هزینه ها زیاد میشه باید اینقدر اخراج کنیم تا در کارگاه رو ببندیم
حالا اینهایی که دم از اقشار ضعیف میزنن کجان؟
روزبروز داریم فقیرتر میشیم
هیچکس هم کاری نمیکنه
مسیولین اصلا از حقوق ناچیز کارگران خبر ندارند
کارگر موجودی است که فقط در انتخابات ، راهپیمائی ،بکار می آید
شاید دولت توان نظارت وکنترل قیمت ارز، طلا، درمان، دارو، خدمات، مواد غذایی، حمل و نقل، سوخت، آموزش و .... را نداشته باشد ولی با تمام توان مراقب عدم افزایش حقوق کارمندان و کارگران است و در این راه انصافا همیشه موفق بوده است. در اثر این نظارت دقیق توان خرید مردم نسبت به زمان مشابه سال قبل یک سوم کاهش پیدا کرده است که اثرات خود را در تغذیه و درمان و سلامتی جسم و روان اندکی بعد نشان خواهد داد.
کوتاهی و قصور وزارت کار و بقیه ی مسئولین در مورد کارگران همیشگیست البته بجز دوران جنگ 8ساله.و گر نه در تمام ادوار همینطور بوده و هر روز بدتر شده،.طوری که حقوق کارگر ایرانی در دوران جنگ معادل چند برابر کارگر افغانی در ایران بود ولی امروز اغلب کارگران ایرانی یا دریافتی معادل افغانیها دارند و یا بعضا کمتر دریافت میکنند.زمانی سرمایه گذاران در صنعت میگفتند چون هزینه ی دستمزد بالاست تولید به صرفه نیست.امروز که کارگر ایرانی کمترین حقوق را دریافت میکند باز هم چند ماه بعد حقوقش را میدهند و یا با بگیر و ببند و شکایت در فواصل زمانی بلندتر میدهند .ساده تر ین موضوع اینست که کارگر اگر حامی ای در دولتهای گذشته داشت باید میتوانست مانند صنوف دیگر اتحادیه تشکیل دهد که همیشه از آن جلوگیری شده.
پس امروز هم سرپرست وزارت کار با توجیهات موجود و جاری کشور و وزارت خانه ی مطبوعش اصلا نیازی بر حضور در شورای عالی کار نمی بیند.خدا به ایشان هم عوض بدهد.
کی به فکر کارگران بوده اند که این دفعه باشند.................
از ماست که برماست وقتی ما حداقل 20 میلیون کارگر قطعی و فصلی داریم که با خانواده هاشون نیمی از مملکت رو تشکیل میدن موقع رای دادن فکر امروز رو نمیکنن و تکرار رو انتخاب میکنن توقعی هم نمیشه داشت وضعشون بهتر بشه کلا در دولت های بعد از انقلاب فقط محمود بود که به فکر کارگر بود از مسکن مهر گرفته تا سهام عدالت و یارانه نقدی(40دلاری) تازه چند بار عیدی هم داد و به خیلی ها هم بن کالا میداد
کلی ایراد داشت ولی به فکر مردم بود . اکثر کارگر هایی که خانه دار شدن مربوط به دوره محمود میشه و در دوره حسن حتی با وجود رکود و بالا نرفتن قیمت مسکن باز کسی نمیتونه خونه بخره
سال بعد هم انتخابات مجلس هست و باز این قشر ضعیف به صورت لیستی رای خواهد داد و باز تکرارررر
کارگران باید بدانند که در طول تاریخ بشریت تا کنون سابقه نداشته که حق را به کسی علی الخصوص قشر کارگر داده باشند
تا وقتی کارگر حق خود را از کارفرما و دولت گدایی کند وضع به همین منوال پیش خواهد رفت حق گرفتنی ست
با اين نرخ ارز وًگرانيها حقوقها چند براير هم شود ملت نمي رند
در حالی که قیمت اقلام و مایحتاج اولیه به چندین برابر افزایش پیدا کرده متاسفانه مسئولان با چشم پوشی و اهمال سعی دارند اوضاع را عادی جلوه بدهند لیکن آقایان باید بدانند که این وضعیت در جایی سر باز خواهد کرد و آنوقت ممکن است دیر شده باشد لذا باید زود و بدون تاخیر فکری عاجل برای رفع مشکلات مردم نمود گرانی و بیخیالی مسئولین هر دو داره بیداد میکنه
با سلام
بهتره بگيم براي دولتمردان و مديراني كه ميليوني حقوق دريافت مي كنند و دغدغه مسكن، خودرو و قسط بانكي و هزينه هاي سرسام آور ندارند مهم نيست كه كارگران در چه شرايطي زندگي ميكنند.
براي مثال اقساطي كه بابت خريد منزل 70 متري با چند وام بانكي حداقل 24 درصد دريافت نمودم و بايد ماهانه پرداخت كنم جمعا" 25.000.000 ريال و هزينه خوراك و زندگي و ... ماهانه خانواده 4 نفري با كلي صرفه جويي در گذشته 6.000.000 ريال كل هزينه 31.000.000 ريال و دريافتي با 18 سال سابقه كار در جاده مخصوص 33.000.000 ريال
در حال حاضر با افزايش قيمتها مبلغ اقساط ثابت بوده ولي هزينه زندگي از 6.000.000 ريال به 16.000.000 ريال رسيده و به نوعي موجب كاهش درآمد و كاهش كيفيت زندگي شده است يعني ماه پيش به دليل هزينه هاي منزل يكي از اقساط بانك را پرداخت نكردم و خدا مي داند در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد.
ای ملت ساده اگرقرار بود حقوقها را افزایش بدهند برای چی نرخ دلار را بالا می بردند
همسايه ها ميخوان داخل ساختمان روي درهاي هر واحد و پنجره ها يك گارد فلزي محافظ نصب كنند . مدير ساختمان گفته علي الحساب هر واحد 500 هزارتومن پرداخت كنه . من از پنجم برج تقريبا همه كارتهاي بانكي ام خالي شده يعني يه 160 -70 تومني مونده كه اونم بچه مدرسه اي دارم نگه داشتم تا آخر ماه بگذرونم . الان موندم چي جواب همسايه هارو بدم . تا حالا هر جور بوده آبرو داري كرديم ولي واقعا ديگه نميشه اينجوري . همون اول ماه خالي ميشيم از پول . واقعا فشار روحي زيادي روي من و خانواده ام هست . از همه چي زديم تقريبا، بازهم نميرسه . خدا رو شكر من مثلا ليسانسه ام و دستمزدم بالاتر از قشر كارگر هست وضعم اينه و كرايه خونه نمي دم واقعا اونايي كه اجاره خونه ميدن چي ميكشن الان !! اگه گوش شنوايي هست بشنويد مردم در فشار زياد دارن روز رو شب ميكنن اين فشارها بعدا همش ميشه هزينه سربار رو سر دولت . مسئولين هم ميگن مردم بايد مقاومت كنند ولي خودشون حتي يك ثانيه طعم لحظات ما رو نچشيدن فقط دم از اقتصاد مقاومتي ميزنن .
دولتیها از هر راهی هم برای خالی کردن جیب مردم دست میزنند.
در دولت دوم روحانی ،اصولگرایان که همهٔ امکانات اقتصادی ،و نظامی ،و قضایی را در اختیار دارند ،در یک اتحاد نا میمون با دولت دونالد ترامپ متحد شدند تا قشر عظیمی از مردم ایران را نابود کنند ؟
علیرغم تورم شدید وکمی حقوق کارگران بعلت وضعیت بحرانی تولید وکمبود مواد اولیه ورکود اقتصادی شدید افزایش دروغین دستمزد با چاپ پول کاغذی وتشدید،تورم باتوجه به اینکه صادرات مطلوبی هم به کشورهای دیگر نداریم نه امکانپذیر است،نه مشکل کارگران را حل نمیکندوباعت ورشکستگی بیشتر واحدهای تولیدی میشود افزایش حقوق ۶میلیونی با تشدید تورم وافزایش قیمت کالا به نحوی که اقشار جامعه توان پرداخت انرا نداشته باشند امکانپذیر نیست
با با کی خواسته که شما حقوق را بالا ببرید .شما حقوق را بکنید ماهی 500 هزار تومان .در عوض نان را بکنید 5 ریال .
افزایش حقوق واسه شرکتها و تولیدی‌های کوچک که الان دچار مشکل هستن مثل ما یعنی تعدیل نیروی بیشتر
دولت مسئولین وحکومت اگر به فکر مردم بودند این حال وروز ما نبود
خودم حقوق کارگری میگیرم خانمم حقوق اداره کار میگیره مواقع ببکاری اسنپ کار میکنم هنوز خونه نخریدم و از بچه دار شدن می‌ترسیم ، مجموع حقوقمون ب زحمت ب ۳ تومن میرسه ، داریم قسط وامی رو میدیم ک باهاش خونه رهن کردیم ، نه تفریحی نه مسافرتی فقط زنده ایم، هردو هم مهندسیم ، من بشخصه هیچوقت مسئولین رو نمیبخشم و تنها فکرم رفتن از این کشوره
رک بگم

دیگه تئ هیچ انتخاباتی شرکت نمی کنم
فقط مال من رو انتشار ندادین اونم چون از طرف کارفرما نوشتم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار