بازدید 9109
عضو انجمن مهدسین عمران ایران در گفت وگو با «تابناک»؛

تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضا فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف ندارد

کمتر حادثه طبیعی یا انسانی را می‌توان در کشور مثال زد که وقوع آن با خسارت مالی یا جانی قابل توجهی همراه نباشد؛ مثل حادثه سیل اخیر در استان‌های شمالی کشور که علاوه بر خسارت مالی، خسارت جانی سنگینی نیز بر جای گذاشت و انتقاد‌های فراوانی را متوجه مسئولان اجرایی این مناطق کشور کرد. به راستی چرا سازه‌های عمرانی ایران در مقابل رخدادهایی چون سیل و زلزله مقاوم نیستند؟
کد خبر: ۸۴۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ 08 October 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد نداردکمتر حادثه طبیعی یا انسانی را می‌توان در کشور مثال زد که وقوع آن با خسارت مالی یا جانی قابل توجهی همراه نباشد؛ مثل حادثه سیل اخیر در استان‌های شمالی کشور که علاوه بر خسارت مالی، خسارت جانی سنگینی نیز بر جای گذاشت و انتقاد‌های فراوانی را متوجه مسئولان اجرایی این مناطق کشور کرد. به راستی چرا سازه‌های عمرانی ایران در مقابل رخدادهایی چون سیل و زلزله مقاوم نیستند؟

به گزارش «تابناک»، یکی از پیامد‌های غیر قابل قبولی که بعد از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله در کشور رخ می‌دهد و زمینه تحمیل خسارات سنگینی به شهروندان می‌شود، موضوع تخریب سازه‌های عمرانی مثل ساختمان و پل‌هایی است که بعضاً از تاریخ احداث آن‌ها چند سال بیشتر نمی‌گذرد؛ اتفاقی که دوباره با تخریب بسیاری از پل‌های مواصلاتی در استان‌های شمالی کشور در جریان سیل اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است.

همزمان با بارش باران در هفت استان گیلان، مازندران، گلستان و غرب خراسان شمالی، شمال سمنان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات شرقی تهران، وقوع سیل در استان‌های شمالی شامل گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی با خسارات سنگینی همراه شد که از جمله آن می‌توان به تخریب خانه‌های مسکونی، پل‌های ارتباطی و سقوط خودرو‌ها در رودخانه اشاره کرد.

جدا از زیان مالی وارده بر کشاورزان و دامداران، تخریب منازل مسکونی تازه ساخت، تخریب تأسیسات زیربنایی شهر‌ها و روستا‌ها و تقریبا هر آنچه در نزدیکی رودخانه‌ها و مسیل‌ها قرار داشت، به ویژه در شهرستان‌های غربی استان مازندران مثل تنکابن، رامسر و از آن سو شهرستان‌های رودسر و تالش در استان گیلان، موضوع مهمی بود که تکرار آن برای چندمین بار در سال‌های اخیر باورپذیر نبود.

برخی کارشناسان عدم لایروبی رودخانه‌ها به علت کمبود اعتبار و نیز تعرض به بستر رودخانه‌ها ـ چه با ویلاسازی، باغداری و چه با استفاده بی رویه از شن و ماسه ـ را عامل بیشتر خرابی‌های سیل اخیر عنوان کردند؛ عوامل و اظهاراتی که در هیچ یک از آن‌ها به موضوع مهم چرایی ساخت و ساز و تأییدیه‌هایی که سازمان نظام مهندسی کشور به سازه‌های نا ایمن می‌دهد، اشاره‌ای نشده است.

موضوع مهمی که آسان‌ترین حدس در مورد چرایی آن ضعف دانش و تکنولوژی در میان مهندسان عمران ایرانی است و حدس دیگر نیز برآمده از قصور این افراد و یا عدم ورود جدی آن‌ها به نظارت بر فرایند ساخت سازه‌های عمرانی مثل مسکن و پل است.

مهندس رامین محمدیان، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی و عضو انجمن مهندسین ایران، در این رابطه به «تابناک»، گفت: واقعیت ساختار کلی ساخت و ساز در ایران این است که یک عده افرادی که صلاحیت چندانی در این حوزه ندارند و تخصص علمی آن‌ها نیز چیز دیگری است تنها به واسطه سرمایه فراوانی که دارند وارد حوزه ساخت و ساز کشور شده اند و مهندسان عمران و دیگر علوم مرتبط به کلی در حاشیه قرار دارند. برای مثال در فرایند ساخت ساختمان، مهندس ناظر چندان نقش مهمی ندارد و نهایت نظارت وی در فرایند ساخت و ساز به هفته‌ای یک یا دو بار ختم می‌شود. واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران و افرادی که تخصص کافی در این حوزه ندارند، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن در بر نخواهد داشت.

وی در مورد دلیل عدم اهتمام مهندسان ناظر برای رجوع به سازه‌های عمرانی و نظارت دقیق بر فرایند ساخت، افزود: دلیل این موضوع تعرفه بسیار ناچیزی است که به این افراد داده می‌شود. یکی از موضوعات مهم دیگر که باید در ساخت و ساز‌ها به آن دقت شود، اما بنا به دلایل فراوان کارفرما حاضر به رعایت آن نمی‌شود، موضوع مجری ذی صلاح است که در بسیاری از اتفاق‌ها اصلاً مهندسان مجری در امر اجرای سازه‌ها حضور ندارند.

محمدیان در همین باره ادامه داد: مجری ذی صلاح و متخصص اگر در فرایند ساخت و ساز باشد، می‌تواند دقیقاً و در همه ابعاد به فرایند‌ها نظارت کند و در نهایت گزارش خود را هفتگی در اختیار مهندس ناظر قرار دهد. این اتفاق به خاطر اینکه منجر به افزایش بار مالی سازه‌های عمرانی می‌شود، در بسیاری موارد از دستور کار کارفرما خارج می‌شود و آن‌ها تنها به مهندس ناظر که آن هم هفته‌ای یک یا دو بار به سازه‌ها سر می زند، بسنده می کنند.

عضو انجمن مهندسین عمران ایران با اشاره به زلزله کرمانشاه و تخریب بسیاری از ساختمان‌های نوساز گفت: در همین زلزله کرمانشاه و بیمارستانی که در شهرستان ثلاث باباجانی تخریب شد، می‌توان مصداق بارز درس نگرفتن از تاریخ را دید. با اینکه مقصر اصلی پیمانکار بود و ساختمان نوساز، نباید در این زلزله فرو می‌ریخت؛ اما بیشترین انتقاد‌ها متوجه مهندس ناظر شد. جالب اینکه برای صرفه جویی در هزینه‌ها اقدام به ترمیم بیمارستان آن هم در شرایط غیر کارشناسی گرفته شد و در نهایت دیدیم که بعد از یک زلزله ضعیف دیگر در اواخر سال ۱۳۹۶ دوباره بیمارستان ریزش کرد و تخریب شد.

این مهندس عمران در مورد احتمال تبانی برخی مهندسین عمران با کارفرما و امضای اسناد بدون وجود استاندارد‌های مقاوم سازی تصریح کرد: تبانی و زد و بند میان کارفرمایان و برخی مهندسین عمران صد در صد وجود دارد و شما در این رابطه ذره‌ای شک نکنید. ما در حرفه شغل خودمان به گروهی از مهندسان که بخاطر دریافت پول از کارفرما حاضر می‌شوند بدون رعایت نکات تخصصی و علمی تأییدیه‌های لازم را برای کارفرما امضا کنند، مهندسین خاکستری می‌گوییم؛ این‌ها افرادی هستند که در ازای مبلغ توافق شده با پیمانکار و یا مالک، امضایء خود را پای سند‌ها می‌زنند و نظارت چندان دقیقی بر کیفیت و ساخت و ساز ندارند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم، تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضا فروشی مهندسین خاکستری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در مورد راهکار‌های خروج از این شرایط گفت: مشکل اصلی نظارت‌های مهندسی در کشور ما به ویژه در حوزه‌های عمرانی مشکل مدیریتی است. مسئولان اجرایی کشور ما هستند که علی رغم توانمندی بالای مهندسی عمران در کشورمان در مقایسه با سایر مناطق خاورمیانه، توان بهره برداری صحیح و کامل از این تخصص‌ها را ندارند و خروجی آن مواردی مثل پل‌ها یا ساختمان‌های تخریب شده‌ای می‌شود که شما نیز به آن اشاره کردید.

این موضوع حتی در پروژه‌های سدسازی کشور نیز دیده می‌شود. اکنون شما سد‌های خالی از آبی را می بینید که مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی مثل سیل ندارند. این موضوعات همگی نشان می‌دهد، در فرایند اجرا و ساخت سازه‌های عمرانی کشور در بسیاری موارد قصور رخ می‌دهد.

محمدیان با رد این گمانه که ضعف در دانش و تکنولوژی باعث ساخت و ساز‌های ناپایدار می‌شود، اضافه کرد: این که گفته شود توان علمی مهندسین عمران ایران نسبت به دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه پایین‌تر است، اصلاً قبول ندارم. مهندسین عمران کشور ما در مقاطع مختلف زمانی مثل همایش‌های علمی بین المللی و یا رقابت‌های جهانی توان علمی خود را به نمایش گذاشته اند. اینکه از این توانمندی صحیح و به خوبی استفاده نمی‌شود، تقصیر این مهندس‌ها نیست.

این عضو انجمن مهندسین عمران ایران در مورد راهکار خروج از وضعیت کنونی گفت: تنها راه خروج از این شرایط بحرانی که آینده خوبی را پیش روی پروژه‌های عمرانی کشور قرار نداده است، گرفتن طرح و پروژه‌ها از افراد غیر متخصص و سرمایه دار و واگذاری آن به افراد متخصص و دانشگاهی است. فردی که سرمایه کلانی دارد و وارد پروژه‌های عمرانی می‌شود، با پول خود می‌تواند کار‌های فراوانی بکند و از سویی نیز دغدغه علم و آبروی مهندسی کشور را نیز ندارد؛ اما یک فرد متخصص و دانشگاهی از سویی پول چندانی ندارد که بخواهد کار غیر قانونی بکند و از سویی نیز به خاطر اینکه پای حیثیت علمی و دانشگاهی او در میان است، با دقت بیشتری کار انجام می‌دهد.

همان طور که از این گفت وگو و اظهارات کارشناسی یکی از مهندسین عمران کشور نیز برمی‌آید، آنچه در جامعه کنونی ما به افزایش خسارات‌ عمرانی به ویژه در هنگام وقوع زلزله دامن می‌زند، نه توان علمی پایین کشور بلکه ضعف مدیریت و رعایت نکردن اصول اولیه ساخت و ساز توسط کارفرمایان و مجریان پروژه‌های عمرانی است؛ اتفاقی که تکرار آن به رغم همه حوادث تلخ گذشته، به هیچ وجه پذیرفته نیست.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۳
بعلت نبود نظارت برکلیه کارها اگر خانه بعلت زلزله ویا سیل خراب شد اول باید تمام خسارت را از مهندس ناظر که ساختمان را نظارت کره بگیرند تا فقط پول نگیرند وامضا کند سند پایان کارهارا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
برادر عزیز دوست گرامی بزار روند رو یه بار واسه همیشه توضیح بدم. مهندس ناظر تو ساختمان ها یعنی کشک . هیچ قدرتی نداره . مثلا تو یه ساختمون 300 متری باید 50 درصد تخفیف بده بتونه کار بگیره چون کار نیست مثلا میافته براش یک میلیون نظارت برای دو سال یک ساختمان. کلی هم برگه باید امضا کنه پول خون گردنشه . هیچ وقت هم نمیتونه اعمال نظر کنه چون از چرخه مهندسی سریعا حذف میشه اگرم ناظر کارهای پیمانکاری باشه یه ماموریه که زیر نظر مشاوره که به احتمال زیاد از طرف مشاور مجبور به ساخت و پاخت با پیمانکار میشه وگرنه باید بره طلاق بگیره از زنش ماهی یه تومن هم میخوان بزارن کف دستش و بخواد هم حرفی بزنه یه مهندس تازه کار هست که بیاد با ماهی هشتصد کار کنه . اینه دوست گرامی. تو فکر کردی اون سازنده نمیدونه باید بتن عیار فلان قدر بریزه یا میلگرد ها رو کم نکنه یا از تقویتی ها نزنه ؟؟ خوب میدونه ناظر هم اگرم گزارش بده به شهرداری شهرداری رسیدگی نمیکنه آخرشم دیگه کاری براش نیست طرف بعد هشت سال درس خوندن باید بره سراغ کار دیگه . نظام مهندسی بساط دلالی رو جمع کرد تو نظام مهندسی که دیگه مالک ناظرشو انتخاب نکنه ولی باز وزیر محترم سیستم رو تغییر داده و ناظر شده هیچ کاره . تازه از همه اینها گذشته نه این میلگرد میلگرده نه کارگر کارگره نه بتنمون بتن . بحث مهندس هم جدا . بهترین راه ایجاد ناظر رو ناظره و حذف سریع ناظرین و پیمارنکاران خطا کار از چرخه ساخته . در ضمن اون کسی که میره خونه میخره متری 1400 و خیلی افتخار میکنه انتظار مردن زیر آوار رو با یه زلزله 6 ریشتری هم باید داشته باشه
جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
برای اینکه هزینه کل ساختمان را از مهندس ناظر بگیری باید هنگام نظارت پول کافی به ایشان بدی بعد از او جواب بخواهی. من ناظر برق یه ساختمان بودم 10 بار به محل مراجعه کردم و خیلی هم وقت گذاشتم اخر سر کلا 700 هزار تومان بعد 1.5 سال به من دادند . من هم دیگه کار نظارت را بیخیال شدم و رفتم سراغ کار دیگه و نظارت من فقط همون ساختمان بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
چطور پزشکان که با خطا موجب فوت بیمار میشن مورد برخورد سختی قرار نمیگیرن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
برادر گرامی، ساخت سازهایی که بر عهده دولت می باشد، ناظر ازسوی دولت معرفی می شه نه نظام مهندسی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دست یک مشت بیسواد مهر و حق امضا دادن باید اعدام بشن که جون مردم رئ با خطر مواجه میکنن
این عدم مدیریت بازم برمیگرده به همون نبودن کارفرمای متخصص و انتخاب شدن بر اساس روابط فامیلیو آشنایی!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دوست عزیز اطلاعات نداری حرفم میزنی . کارفرما دولته اونی که میگی روابط فامیلی پیمانکار و ناظره نه کارفرما :((
فارغ از اینکه در کدام دولت و کدام جناح این پروژه های آغاز، ساخته و افتتاح شده اند هر کسی امضایش پایین این پروژه هاست باید به شکل جدی بازخواست بشه. به نظر من یه جور اختلاس صورت گرفته این وسط. پول رو گرفتن گذاشتن تو جیبشون بعد الان نه پلی هست نه چیزی. یه نقد هم به تابناک این که همه سرمایه داران را با این چوب نزن لطفا. اشکال در روند انتخاب پیمانکار و بحث های نظارتیه.
وقتی درامد یک پزشک چند صد برابر یک مهندس باشد و درامد یک مهندس و یک کارگر مساوی باشد نباید انتظار ساختن برج ایفل یا لامبورگینی گالاردو داشته باشیم. ژاپن را مهندسان ژاپن کردن نه پزشکان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
کارگر روزی 70 تا 100 میگیره مهندس روزی 100 درمیاره اصلا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ینی الان در پزشکی در زمینه وجدان کاری و معالجه آخرشیم؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
مثل اینکه هرجا خودتون گند می زنید بازم پزشکا مقصرن! جمع کن بابا... یه سری که فکر کردن دو تا انتگرال حل کردن شق القمر کردن... خجالت بکشید معمارای هزار سال پیش پل ساختن که هنوز برقراره اون وقت شما پل می سازی با آب دهن بند زدی دو روز هم دووم نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
یک مشت بیسواد اسشم خودشون رو گذاشتن مهندس فقط بلدن دخل شغلهای دیگرو بشمرن 4تاشون رو که به جرم قتل عمد اعدام کنند دیگه اینقدر جنایت انجام نمیدن
پیمانکار و مهندس ناظر این پلها معلومه اگه راست میگین باهاشون برخورد کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
صحيح است صحيح است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
پیمانکار و کارفرما و ناظر این پروژه ها همگی نور چشمی هستند کسی هم جرات برخورد با این ها را ندارد
عمران تنها رشته تخصصی هست که نیاز به تخصص نداره.امروز هرکسی رو می بینید به خودش مهندس بسته و داره ساختمون می سازه دیگه چی می خواید بشه
مشکل اصلی دخالت افراد فاقد صلاحیت در زمینه ساخت و ساز می باشد. اگر شما در زمینه پزشکی کوچکترین کاری انجام بدهید به عنوان دخالت در امور پزشکی با شما برخورد می‌شود در ساخت و ساز و ساختمان همه افراد از کاسب تا پزشک و سایر افراد به عنوان مجری و به جهت کسب سود وارد این عرصه می شود یک مهندس ناظر صرفاً می تواند بازرسی دوره ای داشته و صحت اجرا را تا حدودی کنترل کنند. این امر وقتی درست اتفاق می افتد که مجری خود یک پیمانکار صاحب صلاحیت باشد در این صورت تعامل ناظر و مجری با یکدیگر معنا دار خواهد بود و گرنه تعامل یک ناظر ساختمان با بقال یا سبزی فروش یا پزشک اصلا معنایی ندارد.
مهندس عمران باید عین رشته پزشکی قسم بخورد و پای بند باشد . ضمنا مثل پزشکان از سایر تخصص ها هم نظر خواهی کند. الان می سازند داخل منزل دیوار بتونی جلو آمده و سرها می خورد. مهندس بهداشت و پزشک هم و سایر ین نظر دهند. مهندسان عمران را بیش از اندازه بزرگ می کنند و دادگاه هم تشکیل نمی شود مثل قاضی باید پاسخگو بشود به افراد جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
تفاوت پزشک با مهندس اگه یه پروزه خراب بشه پدر مهدنس در میارن ولی پزشک حتی بیمار فوت کنه انگار نه انگار مخصوصا به علت ضعف پزشک باشه تازه نمیذارن کسی به همین راحتیا پزشک بشه برای خودشون هزرتا سازمان دارن ولی هرکی از خواب بلندب شه راحت میتونه کارهای مهندسی کنه خدماتی بزنه هرکاری بکنه
قوانین ما اشتباه است مثلا کارمند موظف ادارات چرا باید همزمان ناظر ساختمان هم باشند
سرمایه دار های سفارشی دلبندم ، نه هر سرمایه داری . در واگذاری پروژه های عمرانی گرفتار روابط و ژن های خوب هستیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
این ژنهای خوب بالاخره ما را به قهقرا میبرن...
کارشناس محترم
بد ساخته شدن یک پل محصول امضا فروشی نیست. چون ارجاع کار در ساخت یک پل با ساختن ساختمان کاملا متفاوت است.

این نبود تعهد کاری و فساد است که بلای جامعه ما شده میخاد مهندس باشه بنا باشه کارگر باشه یا دکتر زیر میزی بگیر!
مهندسین سهمیه ای و پیمانکاران رانتی و رشوه ای عامل این جنایت هستند
چرا چرند می نویسی ، معمولا سازه های بزرگ مثل پل در برابر حوادث طبیعی با دوره بازگشت مشخص طراحی می شود ،وقتی گفته می شود این سیل در ۱۵۰ سال اخیر بی سابقه است احتمالا دوره بازگشت سیل بیشتر از این در نظر گرفته شده یا اصلا اطلاعات دقیقی از سیلهای گذشته وجود نداشته ضمنا شما اگر محکمترین ساختمان رو هم بسازید ولی در اثر سیل شدید خاک زیر فونداسیون شما خالی شود امکان تخریب و ریزش ساختمان وجود دارد که این دیگه به ناظر ربطی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ینی برای تمام پلها شرایط همینی بود که شما فرمودید؟؟؟پس چرا عکس از بعضی پلهای قدیمی هست که سالم مانده اند؟البته شاید هم شرایط برای این پلها قدیمی تر در آن سیل متفاوت بوده.
نظارت بر پروزه هاي عمراني داستانشان با نظارت ساختمانهاي مسكوني كاملا فرق دارد و متولي نظارت آنها يكي نبوده و جداگانه ميباشد.اگه اشتباه نكنم نظارت برپروزههاي عمراني برعهده نظام فني است و نه نظام مهندسي ساختمان و اين نظارت كاملا دولتي و حاكميتي ميباشد و هيچ ربطي به مهندسين ناظر بي دفاع كه برپروژههاي مسكوني نظارت دارند ندارد واصلا آنها را بازي نميدهند. چرا از زلزله سرپل ذهاب و آن افتضاح بيمارستان تازه سازش درس عبرت گرفته نشد؟!
سیستم باید با تصویب واجرای قانون از کجا آورده ای تغییر پیداکند والا با شعار وبگیروبه بند چند ریزه دانه مشکلات حل شدنی نیست
آخه یه مهندس ناظر چقدر حقوقشه؟ فکر کن طرف فقط اجاره نشین باشه! احتیاجی به بچه دانشگاه آزاد و بیماری و.... هم نیست. از کجا بیاره زندگی کنه؟
سلمان و ابوذر رو هم بذاری، فاسد میشن
بجای مهندسان خاکستری بگویید "شبه مهندسان مدیون"
مهندس مدیون کسی است که از همان ابتدا با یک فرصت ساختگی (اسمش سهمیه باشد یا هر چیز دیگری!) وارد دانشگاه (آزاد یالقوزآباد سفلی!) میشود... یک لیسانس فوری میگیرد... فوری برایش امکانات کار و پروژه "فراهم" میشود... حالا او که باید فقط به علم خودش مدیون باشد به زمین و زمان و "فراهم کنندگان" شرایط مساعد مدیون است و باید یک جوری پاسخ سهم خواهی آنها را بدهد...
سلام.
موضوعاتی چون مورد رییس نظام مهندسی را جدی بگیریم.
وقتی یک پیمانکار عمرانی ضعیف با ارائه یک قیمت ارزان در یک مناقصه دولتی برنده شود نتیجه کار ساخت و تحویل یک سازه ضعیف خواهد بود
تمام مهندسان ناظر امضا فروش باید اعدام شوند
البته کار خوبی کردید به جوانان توجه می کنید اما آدم عالم تری یا با سابقه تری برای اظهارنظر نبود.؟
احتمالا در تحریریه شما هم ژن خوب تاثیر دارد.
متاسفانه ما در بسیاری از حوزه ها نظیر همین حوزه ساخت و ساز گرفتار سیاستهای پوپولیستی دولتها و بها ندادن به اصول و قواعد تخصصی است. آیا می دانید برای نظارت یک ساختمان معمولی با بنای مثلا 1000 متر چه مقدار به مهندس ناظر پرداخت می شود؟ آن وقت انتظار دارند مهندس یک سال دائم سر ساختمان بایستد؟ از طرف دیگر بحث ضرورت استفاده از مجری ذیصلاح با اینکه یک نیاز جدی و ضروری است صرفا با لابی گریهای یک عده و مصلحت اندیشی دولت برای پایین نگه داشتن قیمت تمام شده به چه نتیجه ای می رسد؟ البته همین کاهش اندک بها به دلیل حذف مجری ذیصلاح باعث می شود ارزش واقعی و عمر مفید سازه بسیار کاهش یابد. دریغ که همه می دانند ولی...
بعد از تصویب پروژه در موافقت نامه ها جهت دریافت نقشه اجرایی مشاور انتخاب وطرح ومشخصات فنی طرح تهیه ونهایتا مناقصه وپیمانکار انتخاب میگردد پیمانکار برمبنای محاسبات فنی مشاور قیمت ارائه میدهد اگر محاسبات ضعیف ومطالعه کافی توسط مشاور انجام نشده که معمولا اینگونه هست ودلیل ان افزایش ۲۵درصدی قراردادهای دولتی به دلیل عدم پیشبینی احجام در اسناد مناقصه در اکثر قراردادهای منعقده شاهدان هستیم وعدم نظارت دقیق مشاور نادیده گرفتن استانداردها،ونبودن ناظر پروژه بطور مستمر ،بی تجربه بودن ناظر مقیم و بعضی پیمانکاران کیف به دست که حتی دفتر کار ندارند وده ها دلیل دیگرهمواره شاهد تخریب تاسیسات در کشور با یک سیل یا زلزله خواهیم بود
خدا لعنت کنه اون کسایی رو که برای خرج زندگی شان با جان و مال مردم بازی میکنن و هیچ کسی هم نیست که از اونا بازخواست کنه .
وجود رانت و واگذاري پروژه ها در ايران جزو لاينفکي است که در طول 40 سال گذشته جا افتاده پروژه اي را با چندين ميليارد به شيوه غير اصولي و به اسم مناقصه واگذار مي کنند در حاليکه مسئولان قطعا سهم خودشان را مي گيرند و بعد از چندين مرحله به پايين دستي با قيمتي نازلتر واگذار مي کنند تا عملياتي گردد و اينگونه است که همه بودجه ها غارت مي شود و هيچ مرجعي براي رسيدگي نيست چون دست در دست هم دارند و به همديگه نون قرض ميدهند باشد که مردم خودشان رسيدگي و حقشان را بگيرند
اینها نتیجه قبولی با انواع سهیمه در رشته های مهندسی است.
مشکل علاوه بر بی ظابطه بودن نظام مهندسی بی سوادی افرادی که شاید حتی سرکلاس درس هم ننشستند ولی لیسانس گرفتند و شدند مهندس حالا هم یه مهر دارند عضو نظام مهندسی اند، البته همه چی ما شبیه همه چی ماست. طرف با سیکل رفته شهرداری الان فوق لیسانس عمران عضو نظام مهندسی و هزارتا عنوان دیگست. با پیک موتوری لیسانس می‌فرستند در خونه فدای سرتون پل می‌ریزه پایین. بعد بگیم اقتصاد ما رو غربیا داغون کردند. شرم بر خودمان باد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
تابناک نمی‌خوای پیام رو بزاری نزار دیگه چرا سانسور می‌کنی. اینم همون همه چی ما به همه چی ما میاده دیگه
عزیز من وقتی هزینه نظارت یه پروژه به اندازه پول بنزین ماشین مهندس نیست انتظار کار نداشته باشید.من خودمواسه همین اصلا کار نظارت نمیگیرم چون فقط حمالی خالیه.این موارد هم دلیلش بیشتر ضعف اجراست تا نبود مهندس.خواهشا آقایون که فرق ستون با گوشت کوبیده رو نمیدونن اظهار نظر نکنن.
مهندسین عزیزچون حقوق تون کم است دلیل نمیشه کارتون رودرست انجام ندید
مشکل اصلی نبود نظارت اما دلایل شکل گیری این فرآیند غلط، چند چیز. یک: فارغ التحصیلان متعدد و ضعیف مهندسی دو: ورود ساده به سازمان نظام مهندسی در آزمونی ساده( البته در دو سه سال اخیر کمی بهتر شده) سه: تعرفه های بسیار پایین که تعدد مهندسین مختلف و سو استفاده دفترداران ودادن تخفیفهای عجیب به کارفرما و کاهش انگیزه نظارت مهندسین چهار: درآمد پایین مهندسی و در نتیجه امضا فروشی پنج: نبود مصالح با کیفیت و کنترل کیفی مناسب در خروجی تولید کنندگان شش: در برخی از حوزه نبود مقررات معین و شفاف( مثلا مباحث مربوط به اطفا حریق که سالهاست مبحث سوم در حال تدوینشه و تقریبا ضوابط محلی کلان شهرها هم مدام در حال تغییر)
راهکار: ارزیابی علمی مهندسین در تمام پایه ها به صورت چندسال یکبار، ارتقا شرایط کاری و افزایش تعرفه های مهندسی و ممانعت از سودجویی دلالان این رشته، وضع قوانین روشن و نظارت بر تولید مصالح ساختمانی
مملکت ما کسی به مهندس احتیاج نداره چون هر ده سال یکبار یه زلزله شدید میاد و هر چهار پنج سال یه سیل پس کسی به مهندس احساس نیاز نمیکنه و میخوان کمترین پول رو به مهندس بدن.... اخوی عضو جامعه مهندسی شما که همکاری مثلا میگفتی با سالی شاید شاید ۵ میلیون پول نظام مهندسی کی میتونه خرج زن و بچه ش رو بده؟ معلومه که اینجوری حق امضا ی خودم رو میفروشم به ۵ میلیون و بقیه سال رو با تاکسی مسافر کشی میکنم درآمدشم بهتره.... چطور انتظار دارین مهندس پول نگیره ولی شرافتمند بمونه؟
همین بچه های تابناک اگه واسه کل سال بهشون ۵ میلیون پول بدن میان سر کار؟؟؟؟
تا جایی رو سیل و زلزله خراب میکنه شیپور ور میدارین مهندس امضا فروش مهندس امضا فروش.... از اون پولهایی که توی پارس جنوبی خرج توتال و شل وچینیا میکنن ۱۰ درصدش رو بدن به مهندسای ایرانی ببینین چیکار میکنن.... مگه طرح میدون آزادی رو ۵۰ سال پیش مهندسای ایرانی ندادن؟ چی شد که الان یکی به ما میگه امضا فروش یکی میگه خودفروش یکی از همکارای ما هم واسه اینکه عکسش رو بندازن کل مهندسا رو تیتر کرد خاکستری... لابد فردا هم میگین خارپشت و موش کور و گورکن و .... بس کن تابناک بس کن
عجب! پس ربطی به برداشت بی رویه شن و ماسه و خالی شدن پایه پلها و تخریب کف بندهای پایین پلها نداشته و تقصیری هم متوجه اداره راه نیست!!!!!!!!!!!!!!
در کانادا برای یک کارخانه ذوب فولاد بعنوان مهندس کار میکردم و وقتی هم برای مطالعه مدارک و اسناد کارخانه میگذاشتم، با کمال تعجب دیدم مدیر سابق این کارخانه که در شهرک توروالد نزدیک نیاگارا واقع بود بعلت سؤ مدیریت و آلوده شدن آبهای زیرزمینی آن منطقه توسط این کارخانه به ۱۸ سال حبس محکوم شده که تا زمانی که من سندش را مطالعه میکردم ۱۰ سالش گذشته بود!!! اگر در ایران هم به همین شدت از مدیران حساب کشی میشد هر بی لیاقتی جرأت نمی‌کرد پست مدیریت بگیره، اینجا مدیریت یعنی مسئولیت اما در ایران مدیریت یعنی حقوق بادآورده، بعضاً اختلاس، اکبر و غرور و کسی هم حساب کشی نخواهد کرد. این است تفاوت جهان پیشرفته با جهان سوم
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
برادر گرامی در ایران برو راهپیمایی و نماز جمعه صف جلو بشین و تسبیح تو دستت باشه یعنی بهترین مدیری مدرک کیلو چنده
لطفا نگید پیمانکاران وجدان ندارند....
در سال ۹۵ یک آببندان را برای آب منطقه ای شهر..لایروبی کردیم
بدلیل نیاز فنی پروژه که در قرارداد پیش بینی نشده بود ولی برای صحت فنی کار و از روی وجدان مهندسی بیش از ۳۰ برابر برآورد قرارداد لجن از آببندان خارج کردیم که تایید نقشه برداری هم شده ....
هم اکنون دوسال هست که کشاورزان با ذخیره آب بیشتری کشاورزی میکنند
اما بدلیل بروکراسی اداری ، کارفرما بعد از دو سال از انجام کار صورتوضعیت ما رو بررسی کرده . یعنی پولی که دوسال پیش حق ما بود الان با این اوضاع گرونی دیگه به هیچ هم نمیارزه... تازه معلوم هم نیست چه وقت همین پول رو بدن
خوشبختانه مسولین آب منطقه ای هم که روحشون از من پیمانکار خبر نداره چون پروژه به بهره برداری رسیده و کشاورز هم به آبش
خوب ما هم چوب وجدان مهندسی رو خوردیم
لطفا دیگه نگید پیمانکاران وجدان کار ندارند
البته چون دیگه با این اداره پروژه ای ندارم جرات نوشتن این مطلب رو پیدا کردم
سلام چند سوال دارم:

1_ چند نفر از شما زیر بار نظرات غیر فنی نمایندگان کارفرما رفته اید برای اینکه اخراج نشوید؟
2_چند نفر از شما شاهد بتن ریزی ستونها با استانبولی وبتن فاسد بودید؟
3_چند نفر از شما شاهد نتیجه ازمایشات ساختگی بتن و ارماتور و.....بودید؟
4- چند نفر از شما شاهد چشم پوشی ماموران ناحیه بخاطر بعضی مسایل بودید؟
5_چند نفر از شما تاسف خوردید وقتی ساختمانی بتنی شش طبقه 12واحدی ازخاکبرداری تا تحویل کلید در مرکز شهر 8 ماهه تمام میشود؟
6_چند نفر از شما بخاطر مسایل بالا برای ایین نامه ها گریه کردید؟
7_چند نفر از شما شاهد سرهم بندی پروژهای کلان بودید که بخاطر پر کردن رزومه وارایه به بالاترها بی کیفیت تحویل شدند ؟
8_چند نفراز شما شاهد افتتاح کارهای عمرانی نیم بند بدون کیفیت بودید که بخاطر خود شیرینی کارفرما باید در روز خاصی افتتاح بشن؟
مسایل خیلی زیادن وحوصله کم.کمبود در زندگی هست خود شیرنی و لوس بازی برای بالا دستا هست کیفیت بد مصالح هست بی تجربگی اجرایی هست و..........در جایی خواندم مرحومی بزرگوار گفته بود پتن مخلوطی است از سیمان ماسه شن آب و مقداری شعور اضافه میکنم مقداری وجدان کاری بهر قیمتی به امید روزی که همه در اسایش مالی وسلامت جسمانی باشندتا اینگونه نشود.
پاینده باشید.
من فوق لیسانس عمران سازه پایه یک طراحی و نظارت نظام مهندسی مهندسی هستم . حاضرم 20 درصد بگیرم تا ظرفیت نظام مهندسی ام سالانه پر بشه . من بعد از چهل سال زندگی و بیکاری اگه نتوانم هزینه یک فرزندم بدم مرگ من بهتر از زنده ماندنم هست و برای زنده ماندن هر کاری انجام میدهم حتی امضاء فروشی هم می کنم . عدالت باید حکومت رعایت کنه نه من که هر روز بچه ام به مدرسه می برم که هزینه سرویس ندهم . کرایه خانه که پرواز می کند . من و افراد مثل من حق زندگی داریم درس خواندیم که حداقل ها رو داشتم باشیم و مثل گدا زندگی نکنیم ....
بهتره که در سازمان نظام مهندسی رو گل گرفت
اگر در زمان زلزله بم که ساختمان های نوساز فروریخت و جان مردم را گرفت با پیمانکاران و مهندسین چنین ساختمانهایی برخورد شده بود و از چرخه ساختمان سازی حذف شده بودند هر کسی حساب کار خودش را می کرد.

تنها چاره این است که از همین کرمانشاه شروع کنند. پیمانکاران و مهندسین ناظر ساختمان های نوساز فروریخته را جریمه سنگین و ممنوع الکار کنند بساط پیمانکار بدساز و مهندس امضا فروش تعطیل می شود.
با سلام این روندی که در مقاله ذکر شده مربوط به ساخت و ساز شهری است. نظام مهندسی در پروژه های دولتی مرجع نیست این گونه ابنیه در سیستم نظام فنی و اجرایی ساخته می شوند که هم مشاور حقوقی دارند و هم مجری حقوقی صاحب صلاحیت . حال باید دید مشکل فنی بوده یا ناشی از قصور پیمانکار و یا ناظر بوده. در بحث نظام مهندسی و نظارت شهری هم آقای آخوندی انتخاب ناظر رو اختیاری کردن و همین موضوع باعث کاهش کیفیت ساخت می شود هر چند در سیستم قبلی هم مشکل فراوان بود
نتیجه مدرک دادن به عاغازاده های بیسواد که یکشبه دکتر مهندس شدن همین میشه....
بقول مادرم 33 پل و پل خواجو با قدمت 300 سال با آجر سرپا موندن

پل بتنی رانتی با یک سیل ریخت
تبعیض و باند بازی در انتخاب پیمانکار و سر و هم کردن با نصف بودجه را نمی توانید گردن این و آن بیندازید.
همین مهندسین قبلا پلها و جاده ها ی عالی ساخته اند . باید فرق را در فساد سیستمی موجود از زمان تعریف پروژه تا انتخاب پیمانکار و خرید مواد و تحویل گیری جستجو کنید.
نویسنده اینها را ول کرده . که ما بگوییم خودش یک موضوع فرعی نا مربوط به پل سازی را انتخاب کرده
جهت درمان یک فرد میلیون ها تومان هزینه میشود و هیچ فردی به دستمزد بالای پزشکان خرده نمیگیرد
پدیده ابشستگی پایه پل باعث ریختن این پلها شده است اجرای ریپ رپ جهت مقابله با ابشستگی امری معمول است که متاسفانه به علت عدم نظارت و صلاحیت دستکاران صورت نگرفته است شاهد تخریب سرمایه ملی شدیم
بررسی های صورت گرفته در این سیل نشان داد عمده علل آسیب های وارد شده به پل های تخریب شده برداشت بی رویه مصالح رودخانه های در حریم پل ها بوده که باعث شده با سیلابی با دوره بازگشت کمتر از 10 سال این حوادث بوجود بیاد. بحث نظارت هم جای خود دارد ولی وقتی خود بخشداری ها و شوراهای محلی بفکر تامین مالی خود از طریق برداشت شن و ماسه باشند این مسائل بوجود می آید.
بی‌ربط نیست که جهان سومی هستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار