بازدید 20444
فاجعه‌ای دیگر در سازمان حفاظت محیط زیست؛

شکست سنگین پروژه «احیای گور در پارک ملی کویر» در گام نخست!

طی ۲۴ ساعت گذشته، دو گورخر دیگر از ده گورخری که بنا بود نسل گورخر را در پارک ملی کویر احیا کنند، پیش از رهاسازی، در قرنطینه تلف شدند تا با احتساب سه گورخری که حین انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر تلف شده بودند، تلفات طرح پیش از رسیدن به مرحله رهاسازی به ۵۰ درصد برسد و البته تنها گور نر این جمعیت نیز از دست رفته باشد!
کد خبر: ۸۴۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 08 October 2018
بلاتکلیفی هزاران میلیارد ریال پولی که فروش خدمت سربازی نصیب دولت کرد
به رغم آمادگی کامل مسئولان برای مستندسازی پروژه احیا و حتی فراهم آوردن کلاکت ویژه برای فیلمبرداری از این موفقیت، پروژه آغاز نشده در آستانه شکست قرار گرفته است؛ شکستی بسیار تلخ که نشان می‌دهد چقدر برنامه ریزی‌ها ساده انگارانه بوده است.

به گزارش «تابناک»، طی ۲۴ ساعت گذشته، دو گورخر دیگر از ده گورخری که بنا بود نسل گورخر را در پارک ملی کویر احیا کنند، پیش از رهاسازی، در قرنطینه تلف شدند تا با احتساب سه گورخری که حین انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر تلف شده بودند، تلفات طرح پیش از رسیدن به مرحله رهاسازی به ۵۰ درصد برسد و البته تنها گور نر این جمعیت نیز از دست رفته باشد!

منابع آگاه، علت مرگ گورخر‌ها را رعایت نکردن استاندارد‌های لازم در تهیه جعبه‌های انتقال این حیوانات ارزشمند عنوان می‌کنند و خبر از وارد آمدن صدمات و جراحات به این حیوانات حین انتقال می‌دهند؛ استاندارد‌ها و ضوابطی از قبیل: پوشاندن بخش داخلی جعبه‌ها با فوم که به منظور کاهش هزینه‌ها رعایت نشد و در نتیجه کار به جایی رسید که جابه‌جایی جعبه‌ها در مسیر سنگلاخی و ناتوانی گور‌ها در حفظ تعادلشان، به شکسته شدن جعبه‌ها منجر شد و نهایتا گور‌هایی که می‌کوشیدند در جعبه‌های شکسته تعادل از دست رفته را باز یابند و بایستند، بر اثر تقلای بیش از حد و مجروح شدن توسط جعبه‌های شکسته به شدت آسیب دیدند.
 

وضعیتی دراماتیک که موجب شد سه گور پیش از رسیدن به مقصد در جعبه‌ها تلف شوند و پس از گذشت یک هفته از انتقال، حالا خبر از مرگ دو رأس دیگر از گور‌های مجروح شامل یک گور ماده و تنها گور نر برسد؛ وضعیتی که می‌توان آن را پایانی بر پروژه احیای گور در پارک ملی کویر نامید و حتی از آن بدتر، زیان‌های پرشمار اجرای این پروژه را برشمرد که از جمله آنها، تلف شدن ۵ رأس گور ایرانی است.

این در حالی است که پیشتر کارشناسان و فعالان محیط زیست با طرح مواردی فنی و با اشاره به سوابق ناموفق سازمان حفاظت محیط زیست در تکثیر وحوش، نسبت به عاقبت تلخ طرح معرفی مجدد گور به کویر مرکزی هشدار داده بودند. اینکه عوامل نابودی جمعیت گور در پارک ملی کویر هنوز بررسی و رفع نشده که بتوان با رهاسازی تعدادی گور، به احیای جمعیت این گونه در کویر امیدوار بود. چالش‌هایی که بنا شده بود گور‌ها پس از رهاسازی در کویر با آن دست‌وپنجه نرم کنند و چه بسا بار دیگر به انقراض در این پارک ملی برسند؛ هرچند اکنون می‌دانیم چالش حمل و نقل، خطر بزرگتری برای انقراضشان بوده است!

نکته جالب دیگر آنکه، پورتال سازمان حفاظت محیط زیست، بدون توجه به فاجعه‌ای که بسیاری از کارشناسان آن را مایه شرمسازی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده‌اند، با انتشار گزارشی با تیتر «نسل گورخر در پارک ملی کویر احیا شد»، از روند این انتقال درون‌استانی با تلفات ۵۰ درصدی ابراز رضایت کرد تا این پرسش را در ذهن مخاطب تداعی کند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست چه ذهنیتی از واژه احیا دارند؟

آیا احیای جمعیت یک گونه جانوری در یک زیستگاه، آن طور که تصور می‌شود به معنای بقا و تکثیر جمعیت رهاسازی شده در آن زیستگاه است یا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا معنای جدیدی برای واژه احیا تعریف کرده‌اند تا بودجه‌های کلانی که برای طرح‌های احیای وحوش اختصاص می‌یابد بی‌حاصل جلوه نکند؟

حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به طور کلی عملیات زنده‌گیری و انتقال حیوانات وحشی و بالاخص گونه‌های بزرگ جثه، کاری بسیار سخت و توان فرساست و موضوع تلفات در حین عملیات نیز در مواقعی و البته با تعداد قابل قبول، اجتناب ناپذیر است، درباره مرگ این سه گورخر می‌گوید: متأسفانه با وجود استفاده از ایمن‌ترین دارو‌ها جهت بیهوشی گورخر‌ها و پیش‌بینی کلیه تمهیدات لازم برای انتقال حیوانات، یک رأس از آن‌ها به دلیل حساسیت دارویی و دو رأس نیز به دلیل صعب العبور بودن ۶۰ کیلومتر از مسیر منتهی به پارک کویر، طی عملیات انتقال تلف شدند.

وی افزود: در بازدید انجام شده و بررسی جزئیات عملیات زنده‌گیری، نکاتی در خصوص عملیات اجرایی زنده‌گیری و انتقال از نظر کارشناسی مد نظر قرار گرفت که می‌تواند در آینده و برای اقدامات مشابه به عنوان تجربیات ارزشمند و برای بهبود روند زنده‌گیری و انتقال گونه به کار گرفته شود. در مجموع و با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای انتقال گورخر‌ها به پارک ملی کویر، عملیات انجام گرفته در راستای احیای جمعیت گورخر در زیستگاه‌های طبیعی تا این مرحله از فعالیت را قابل قبول می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه در همه منابع علمی، احتمال تلفات در چنین عملیاتی حتی به مقادیر وسیع‌تر پیش‌بینی شده می‌گوید: نباید با فشار بیش از اندازه، انگیزه و جسارت را از کارشناسان محیط زیست سلب کنیم. این عملیات تاکنون با ۷۰ درصد موفقیت همراه بوده است، با وجود این خود را موظف می‌دانم کوتاهی‌های انجام شده را پیگیری کنیم.

ظهرابی همچنین از برنامه‌ریزی برای اجرای فاز دوم طرح معرفی گورخر به پارک ملی کویر خبر می‌دهد که طی آن دوازده گور دیگر از استان کرمان به پارک ملی کویر منتقل خواهند شد؛ تکرار پروژه‌ای که در گام نخست، یعنی حمل گونه‌های زنده گیری شده به پارک ملی کویر شکست سختی خورده است، چه برسد به گام‌های بعدی که احیای نسل این گونه در پارک ملی، منوط به برداشته شدن کامل آنهاست. گام‌هایی که می‌شود حدس زد چقدر بی برنامه و با ساده انگاری برنامه ریزی شده‌اند، که ارگ این گونه نبود، گور‌های بی زبان را برای احیای نسلشان در فرایند حمل و نقل به کشتن نداده بودند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۱
خدا رو شکر ما تو هیچ زمینه ای متخصص و کار بلد نداریم یا اگر هم داریم خانه نشین هستن ، آخه یکی نیست بگه با این زبون بسته ها چکار داشتین
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
با خودشون کاری ندارن با بوجشون کار دارن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
آخ آخ گفتی . تعریف موارد مصرف بوجه خیلی مهمه که برای سال اینده بوجه اون سازمان کم نشه . یعنی هر چقدر بیشتر بریز و بپاش داشته باشه بیشتر بوجه میگره سازمان.
عمرا اگه همچین الگویی پدا کنید.
مجيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
بخدا اگه اين كار را به دوتا رمه دار يا همون چوپان خودمون مي دانند همه زنده به مقصد مي رسيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
نباید با فشار بیش از اندازه، انگیزه و جسارت را از کارشناسان محیط زیست سلب کنیم.!!!!!
آخه این حرفه؟
به جای عذرخواهی و استعفا میگه به ما کار نداشته باشین که هر غلطی دوست داشتم بکنم
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
نبود امکانات درون سازمان و نیروی آموزش دیده از دلایل این اتفاق هست
خخخخخخخ
اعدام عوامل دخیل در این نابسامانی تنها راه حل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دمتو بگیر . هی اعدام اعدام .
کمک می شه گرفت. در آلمان نهاد های مردم نهادی هستند که با تجربه و لوزارم و تجهیزات می توانند کمک کنند. این نحوه کار موجب قتل حیوانات می شود. و خود به خود نسل این حیوانات منقرض می شود به دست خودمان!
آدم یاد پت و مت میفته.
فقط باید احسنت گفت به دانشمندان محیط زیست ایران.
مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست چه ذهنیتی از واژه احیا دارند؟ آیا با دادن مجوز شکار ، یا از بین بردن حیوانات ارزشمند حین انتقال ؟؟؟؟؟؟ کافی است دیگر ، شما که خود متولی کشتار محیط زیست شده اید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
حسین محمدی را برگردانید .
خوب اقای کلانتری هستن دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
خانم ابتکار هم بدتر از کلانتری بود.ماجرای یوزی که رها کردن و مرد و چیزی نگفتن و کلی خرابکاری دیگه در زمان ایشان بود
باید مسببان طرح را درون همان جعبه ها قرار می دادند
اخه عزیزم شما که اینکاره نیستین چرا حیوون رو زجر میدین
کار رو باید به کاردان سپرد.
متاسفانه خیلی از مدیرا توهم خود علامه پنداری دارند و فکر میکنند که همه فکراشون درسته و عاقبت این میشه که شد.
ما فكر كرديم فقط در فروپاشي اقتصاد و ارزش پول ملي استادند ، حالا در انقراض گونه هاي حيوانات و فروپاشي اكوسيستم و حيات وحش ايران هم استادند. مردم از دست اينهمه نبوووووغ چه كنند و به كه پناه برند؟
راست ميگن واسه اين چيزهاي بي ارزش !!! پول نداريم اما واسه چیزهای دیگه و کشورهای دیگه بودجه تا دلتون بخواد داريم !
گفتن مثبت و منفی رو حذف کنید نه؟
مردم کی میخوان بفهمن این کارها نه اتفاقی که برخیش عمدیه و برای نابودی بیشتر محیط زیست ...
وای به بي تدبيري تمام نشدني مديران كه فقط يك چيز ميدونن اونهم كاهش هزينه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
کاهش هزینه نه به نفع مملکت و مردم به نفع جیب مبارک برخی .
جریمه نقدی سنگین و انفصال از خدمات دولتی عوامل این اشتباهات بزرگ شاید بخش کوچکی از هزینه های انجام شده را بازگرداند اما برای کارهای بعدی باید به دنبال افراد کاربلد رفت و هزینه کرد و کار را اساسی و بر اساس استاندارد انجام داد.
بابا شما هیچ کاری نکنید سنگین تره
اصرار بر انتساب مديراني كه سابقه ناکارامدیشون تو سمت هاي قبلي مشهوده اخرش همينه . ماشالله همشونم دكترن. ما دكتر نميخايم ما كارشناس واقعي و كار بلد ميخايم واسه همه جاي اين مملكت خسته شديم از بس ناکارامدی مديران رو اين ور و انور ميبينيم.
این پروژه های به اصطلاح ملی اکثرش برای پول شویی و رد گم کنی هست. پشت همه این پروز های فرزند یکی از مسئولین وجود داره
خدایا اینجا چه خبره انگار همه کارامون همینجوریه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
انگار کدومه . دقیقا همینه
هر پروزه ایی انجام نمیشه مگر منفعت مالی خوبی برای جیب تعدادی اقا زاده و مدیر داشته باشه . فقط همین بقیه ش مهم نیست.
متاسفم این جمله را مینویسم

آدمهای کارشناس

برایتان آرزوی ..... دارم
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
با شما موافقم
آرزوی همان بیلی که بر سر این حیوانات آورده شد
کار وقتی خارج از استانداردهای امروزه انجام نشه همین سرنوشت رو خواهد داشت
اگر کاری را بلد نیستید حداقل از متخصصین فن کمک بگیرید یا حداقل بگذارید مخلوقات خدا به مرگ طبیعی بمیرند .
ز نادان بنالد دل کوه و سنگ و گور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
هزاران لایک
حرف دل اکثر مردم ایران همینه
در اینجا فقط می توان گفت:بابا مارادونا رو ولش کنید،(بازیکن خودی)رو بگیرید.
بهتره این سازمان طویل محیط زیست رو تعطیل کنید جز ضرر چیزی واسه محیط زیست نداره با حیوانات کاری نداشته باشن ایمن ترن.کار سازمان شده معرفی شکارگاه و صدور پروانه شکار
پروژه تعریف می شود برای گرفتن پول
اینهاکلاباگورخرمشکل دارن ..شاهکارقبلیشون این بودکه دوتانرراانداخته بودن کنارهم زادوولدکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
حالا هم فقط ماده دارن
بقیه مسائل مملکت هم داره متاسفانه همینجوری مدیریت میشه
توصیه میکنم سازمان حفاظت از محیط زیست را منحل کنید و افراد آنرا برای ابیاری استخدام نمایید ضررشان برای حیات وحش کمتر خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
ممنون شکارچی
ینی 4 تا آدم کاربلد و کارشناس خبره تو این سازمان پیدا نمیشه؟؟؟
البته که پیدا نمیشه و اکثرا با فامیل بازی شغل دارن!!!
وقتی از احیای محیط زیست هیچی نمیدونن ینی کارشناس مسئول نداره سازمان و همه مسئولاش در حد دیپلم هستن!!!
به درخت پائولونیا که میتونه محیط زیستمون رو از این رو به اون رو کنه میگن درخته تهاجمیه و برگاش پهنه!کاشتش ممنوعه!!انگار قراره آدم بخوره درختش یا با چوب بیوفته دنبالت!!!
اینم از حیواناتمون!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
آخه اینا تخصصشون شکار و کشتن حیوانات است نه حفظ اونها.
یک اشتباه دیگر برای آقای کلانتری..... از زمانی که اومده جز ضرر واسه محیط زیست چیز دیگه ای نداشته...
ميذاشتين خودشون احيا ميشدن حيوونا رو كردن تو چند تا قفس نكردن فوم دور قفس بذارن ضربه رو بگيره طفلكيا رو كشتن دادن
گورها رو مینداختین توی طویله یه آدمی تو یه دهات بهتر نگهداری می کرد .............
از محل نگهداری حیوانات تو عکس مشخصه پول پروژه هاپولی شده
مجری پروژه و ناظر جریمه و زندانی و ممنوع الکار گردند
انحام دهندگان این کار را در همان کویر رها کنید
از متخصصین کار امثال دکتر کردوانی کمک می گرفتین لااقل؟
از وقتی شکارچیان و دلالان پروژه، مشاوران سازمان حفاظت محیط زیست شدن این بساط شروع شد. منتظر بدتر از اینها هم باشید.
سانسور ............
ماجرای ببرهای سیبری در زمان دکتر محمود و دوستان رو یادتون هست؟
چند تا پلنگ ایرانی (از نوع واقعی!) دادن جاش ببر سیبری گرفتند تا نسل ببر مازندران رو احیا کنند.با گوشت خر تغذیه شون کردن همشون بیماری مشمشه گرفتند مردند، در حالیکه روس ها موفق شدن کلی توله از پلنگاهای دریافتی بگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
زمان حسین محمدی مدیرکل حیات وحش سازمان بود . ایشان بنیانگذار مشمشه در ایران شدند.
الان متوجه میشید چرا رئیس کره شمالی مدیر مزرعه لاکپشت ها را به دلیل بی کفایتی اعدام کرد.
اوضاع منم تو همین مایه هاست. در قرنطینه !!!!
پارک ملی کویر در گذشته دارای حداقل آب برای بقای حیواناتی مثل این گورها بوده اما بخاطر خشکسالی فعلی که آب دریاچه نمک و حوض سلطان هم کاملا تبخیر شده به صلاح نیست این زبان بسته ها در این منطقه خشک رها شوند. سوسمار و سمندر صحرایی مناسب زاد و ولد در چنین مکانی هستند و از نظر اقتصادی هم با پرورش و صادرات آن به کشورهای جنوب خلیج فارس میتوان به درآمد ارزی کشور کمک کرد.
میشه به حال خودشون رهاشون کنید !!!!!!!!!!!! بخدا قول می دهم اگر نکشیدشون خودشون خودشون رو احیا کنند طوری که اون منطقه پر بشه از گور ایرانی
نتیجه گزینش غیر اصولی نیروی انسانی مبتنی بر پارتی بازی و عدم توجه به استانداردها و شایسته سالاری همین است. همچنین عدم تامین امکانات لازم برای بهترین عملکرد.
مسئولین عزیز یک خر رو نمیتونن جابجا کنن!!!؟؟؟
چرا در همه پست های دولتی باید مسولین بی عرضه داشته باشیم، تا کی پارتی بازی، تا کی پیر پاتالا باید سرکار باشن، کار رو باید سپرد به جوانان عاقل و بالغ
کتاب بیشعوری خاویر کرمنت رو به تعداد هزاران جلد باید چاپ کنند و بدن
عیسی کلانتری , خجالت بکش
بلی درست هست تمام مسائل کشور هم اینگونه اداره و مدیریت می شود که همه کشورها هی میان از ما الگو برداری می کنند البته موفق که نمیشن چون خودشون هم اگه عینا درست مثل ما مدیریت کنن مردمشون ضعیفن.بازم موفق نمیشن اما تلاش بکنن بد نیس...
وجدانا اگر بذارین خودشون احیا می شن .
شما کاری بهشون نداشته باشین
وقتی مشاورین و تصمیم گیرندگان اصلی چینش مدیران کل و ریس مناطق مهم محیط زیست شکارچیان و متخلفین سابقه دار هستند توقعی بیش از این نیست
بنده در زمان مدیرکلی حیات وحش در سازمان حفاظت محیط زیست توانستم از این اتفاقات جلوگیری کنم . جای تاسف دارد آقای دکتر کلانتری عزیز
خداییش نباید دکتر ظهرابی پاسخگو باشد ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار