بازدید 3404

روایت عضو کمیسیون شوراها از اتفاقات شورای شهر بابل

عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: انتقادات فراوانی در مورد شوراها مطرح می‌شود که هرکدام پاسخ جداگانه‌ای دارند و لی بطور کلی نباید رفتار تعداد محدودی از اعضای شوراها ملاک قضاوت درباره همه شوراها باشد.
کد خبر: ۸۴۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 07 October 2018

محمد محمودی شاه نشین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص ایراداتی که به شوراها می‌گیرند، اظهار داشت: جوّی در کشور حاکم است که می‌گوید شوراها متخلف هستند و اعضای شوراها مرتکب تخلف‌های مالی فروانی می‌شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک عده می‌گویند که شوراها به دنبال مسائل شخصی هستند و کارنامه و کارآمدی مناسبی ندارند، بیان کرد: یک عده نیز اساسا با تشکیل شوراها مخالف هستند و از آنجایی که دستاورد دولت سید محمد خاتمی است با آن مخالفت می‌کنند که ریشه سیاسی دارد.

وی با بیان اینکه یک عده نیز می‌گویند نظارتی بر عملکرد شوراها وجود ندارد، افزود: متاسفانه به دلایلی کوچکترین تخلفات شوراها برجسته می شود.

محمودی شاه نشین درخصوص این ایراد که می‌گویند شوراها تحت نظارت قرار نمی‌گیرند، گفت: اولین گروهی که بر عملکرد شوراها نظارت می کنند، خود کاندیداهایی هستند که موفق به راهیابی در شوراها نشده‌اند. در حوزه ای که 7 عضو شورا دارد، حدود 100 نفر کاندید می شوند که 5 نفر از آن علی البدل بوده و منتظر هستند تا یکی از اعضای شورا تخلفی را مرتکب شده و با برجسته کردن آن، زمینه حضور خود در شورا را فراهم کنند.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس ادامه داد: دومین گروه ناظر، کمیته‌های انطباق هستند. این کمیته ضد شورایی متشکل از فرماندار، دادستان شهر و یک عضو از شورای بالادستی است که تمام مصوبات شوراها را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

وی افزود: سومین گروه نظارت کننده حسابرسی است که از شوراها می‌شود، همچنین بازرسی کل کشور که به شدت عملکرد شوراها را رصد می‌کند، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز رفتار شوراها را مورد نظارت قرار می‌دهند.

محمودی شاه نشین اظهار داشت: شورای حل اختلاف استان نیز متشکل از رئیس دادگستری، استاندار، 2 نماینده مجلس و یک نفر از اعضای شورای بالادستی است که تخلفات شوراها در آنجا نیز بررسی می‌شود. شورای حل اختلاف اختیار دارد تا از توبیخ کتبی تا سلب عضویت را اجرا کند، حتی ممانعت از کاندیداتوری در دوره های بعدی را نیز می‌توانند در نظر بگیرند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ایراد کسانی که می‌گویند شوراها تخلفات مالی فراوانی دارند، بیان کرد: حدود 400 شورای شهر داریم که به طور میانگین 8500 نفر عضو شورا هستند، در 3 سال گذشته 3 نفر در تبریر تخلف مالی داشته‌اند، 2 نفر در نظرآباد، 4 نفز در مرودشت شیراز متخلف بوده و یک نفر نیز از شوراهای استان تهران متخلف شناخته شده است، در شورای دیگری گزارشی که منجر به محکومیت قطعی شود به ما گزارش نشده است.

علت سلب عضویت اعضای شوراها چیست؟

وی افزود: گفته می شود در 5 سال گذشته حدود 240 نفر از اعضای شوراها سلب عضویت شده اند، که باید توجه داشت همه این سلب عضویت های ریشه در فساد نداشته است بلکه 85 درصد آن سلب عضویت اعضای شوراهای روستاها بوده اند که پس از ترک روستا سلب عضویت شده‌اند، یعنی تخلف مالی یا اخلاقی نداشته‎اند.

محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه تنها دلیل انحلال شورای سلمان شهر این بود که بعد از گذشت 2 سال نتوانسته بودند شهردار را انتخاب کنند، ادامه داد: 4 نفر از شورای شهر مرودشت نیز مرتکب تخلف شدند و بقیه اعضای این شورا نیز استعفا دادند و به اجبار این شورا منحل شد.

روایت محمودی شاه نشین از اتفاقاتی که در شورای شهر بابل رخ داد

وی با بیان اینکه در اتفاقی که برای اعضای شورای شهر بابل رخ داد، هیچ محکومیتی در مورد آن ها نبود و خودشان استعفا دادند، افزود: شورای حل اختلاف استان این اعضا را فراخواند و علیرغم اینکه اعضای شورای شهر بابل گفتند، توطئه چینی شده و برای آن‌ها فیلم ساخته‌اند، از نظر شورای حل اختلاف نشان دهنده عدم درایت و ناتوانی آن‌ها در حفظ شان شورا بوده است و خودشان استعفا دادند قبل از اینکه شورای حل اختلاف وارد بررسی موضوع شود.

عضو هیات مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات شوراها با بیان اینکه برخی که به طور کلی مخالف شورا هستند، گفت: استاندارها و فرمانداران نیز دوست دارند که شوراها نباشند زیرا در صورت عدم وجود شوراها آن ها قائم مقام شوراها می‌‎شوند، اما آن هایی که مخالف اصل شوراها هستند اشتباه می کنند زیرا کارهای بزرگی توسط شوراها انجام شده که برای مثال می‌توان به شهرقدس، ملارد و صفادشت اشاره کرد که کارهای بزرگی توسط شوراها انجام شده ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر