بازدید 5028

جزئیات جدید از پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی

کد خبر: ۸۴۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴ 07 October 2018

منابع امنیتی ترکیه می‌گویند که همزمان با حضور «جمال خاشقچی» در کنسولگری سعودی در شهر استانبول، 15 مقام سعودی وارد کنسولگری شده بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هر روز که می‌گذرد، پرونده ناپدید شدن نویسنده و منتقد نظام سعودی ابعاد پیچیده‌ای به خود می‌گیرد.

پلیس ترکیه شامگاه شنبه ادعاهای مقام‌های سعودی مبنی بر اینکه «جمال خاشقچی» بعد از ورود به کنسولگری سعودی در شهر استانبول، آن را ترک کرده را رد کرد و گفت که او به هیچ وجه ساختمان کنسولگری را ترک نکرده است.

منابع امنیتی ترکیه تأکید کردند همزمان با حضور خاشقچی در کنسولگری سعودی، ۱۵ نفر که در بینشان مقام‌های سعودی نیز حضور داشتند، با دو هواپیما وارد استانبول شده‌اند.

این منابع گفتند که ۱۵ نفر مذکور به کنسولگری عربستان سعودی رفته و بعد از آن عازم کشورهایی شده‌اند که از آنجا آمده بودند.

روزنامه‌نگار و منتقد معروف سعودی از چهارشنبه هفته گذشته که برای انجام کارهای اداری مروبط به ازدواجش وارد کنسولگری سعودی در استانبول شده، ناپدید شده است.

خانم «خدیجه ارزو»، نامزد خاشقچی که او را تا دم درب کنسولگری همراهی کرده، در گفت‌وگو با چند رسانه تأکید کرده است که نامزدش ساختمان کنسولگری را ترک نکرده و ادعاهای مقام‌های سعودی مبنی بر خروج از کنسولگری صحت ندارد.

تداوم گمانه‌زنی‌ها از سرنوشت خاشقچی رسما پای دولت ترکیه را به این پرونده باز کرد و دادستانی کل این کشور بعد از ظهر شنبه (14 مهر) اعلام کرد که برای مشخص شدن وضعیت این منتقد سعودی تحقیقاتی را شروع کرده است.

حزب حاکم ترکیه نیز ساعتی پیش اعلام کرد که همه تلاش خود را برای پی بردن به جزئیات و مکان اختفای جمال خاشقچی به کار خواهد گرفت.

ترکیه پیشتر سفیر عربستان سعودی در آنکارا را برای ارائه توضیحات در مورد وضعیت خاشقچی احضار کرد و سازمان ملل متحد نیز به این موضوع واکنش نشان داد و ابراز امیدواری کرد که این روزنامه‌نگار سعودی هرچه زودتر پیدا شود.

گمانه‌زنی‌ها در مورد مکان و سرنوشت جمال خاشقچی همچنان ادامه دارد. «مجتهد»، فعال توئیتری و افشاگر اسرار خاندان حاکم سعودی است که او لحظاتی بعد از ورود به کنسولگری سعودی مخفیانه به عربستان منتقل شده است.

روزنامه «الأخبار» لبنان دیروز (جمعه) به نقل از «منبعی خلیج» نوشت که مقامات سعودی به ترکیه پیام داده‌اند که خاشقچی طی عملیاتی به عربستان منتقل شده است و هم‌اکنو ن در شهر ریاض به سر می‌برد.

بر اساس اطلاعات منبع این روزنامه، جمال خاشقچی وارد ساختمان شماره یک کنسولگری شده و به وسیله یک کانالی که ساختمال یک را به ساختمان دو ربط می‌داد، از کنسولگری خارج شده است.

دکتر «محمد المسعری»، مخالف نظام سعودی نیز به نقل از «منابعی آگاه» مدعی شد که خاشقچی بعد از آنکه داخل یک «بسته دیپلماتیک» زیرکانه از ترکیه به عربستان منتقل شد، به قتل رسیده است.

او با بیان اینکه چمدان‌ها و بسته‌های دیپلماتیک بازرسی نمی‌شود، گفت که منتقد سعودی به صورت جزئی از سوی سعودی‌ها بیهوش شده تا مقاومتی نکند و بعد از آن به فرودگاه استانبول منتقل شده است.

افشاگر اماراتی معروف به «بدون ظل» که خود را از افسران اطلاعاتی امارات معرفی می‌کند، در توییتی مدعی شد که «محمد بن زاید»، ولی‌عهد اماراتی از «محمد بن سلمان»، همتای سعودی خود خواسته با استفاده از فرصت پیش آمده، تنش با ترکیه را بیشتر کند.

روابط ترکیه با عربستان سعودی بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه و بحران قطر که آنکارا تمام قد از دوحه حمایت کرد، تا حدودی سردتر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر