بازدید 1251

رایزنی‌های عادل عبدالمهدی با فراکسیون‌های سیاسی درباره تشکیل دولت عراق

نخست وزیر مکلف عراق برای انتخاب وزرای دولت جدید با فراکسیون‌های سیاسی بحث و تبادل نظر می‌کند. این در حالی است که تماسی را از جانب مایک پامپئو، وزیر خارخه آمریکا دریافت کرده و مقتدی صدر دست او را در تشکیل دولت در زمینه آزادی انتخاب وزیران بدور از سهمیه‌بندی طایفه‌ای و نژادی بازگذاشته است.
کد خبر: ۸۴۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 06 October 2018

نخست وزیر مکلف عراق برای انتخاب وزرای دولت جدید با فراکسیون‌های سیاسی بحث و تبادل نظر می‌کند. این در حالی است که تماسی را از جانب مایک پامپئو، وزیر خارخه آمریکا دریافت کرده و مقتدی صدر دست او را در تشکیل دولت در زمینه آزادی انتخاب وزیران بدور از سهمیه‌بندی طایفه‌ای و نژادی بازگذاشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الحیاة، عامر الفایز، معاون فراکسیون "البناء" (وابسته به هادی العامری و نوری مالکی) گفت، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مکلف عراق درباره توافق بر سر استانداردهای اسامی پست‌های وزارتی با فراکسیون‌های سیاسی گفت‌وگو و رایزنی می‌کند.

الفایز تصریح کرد، فراکسیون‌های سیاسی هم با اسامی که برای این پست‌ها انتخاب خواهند کرد، گفت‌وگو می‌کنند و هر فراکسیون پنج نامزد را معرفی و نخست وزیر یکی از آنها را انتخاب خواهد کرد.

وی افزود، رویکرد کلی فراکسیون‌ها انتخاب چهره‌های جدید برای این پست‌هاست. انتخاب وزرای مستقل از سوی عبدالمهدی از طریق رایزنی با فراکسیون‌های سیاسی انجام خواهد شد.

در این راستا، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان در تماس تلفنی با عبدالمهدی روند تشکیل دولت متحد جدید را بررسی کرد و گفت، از تلاش‌های عبدالمهدی حمایت می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم پس از انتخاب عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر مکلف نسبت به تشکیل سریع دولت جامع با احترام به قانون اساسی در عراق ابراز امیدواری کرد.

همچنین منابع سیاسی آگاه به روزنامه المستقبل گفتند، چالش‌هایی از قبیل مراعات مشارکت همه گروه‌ها در پست‌های وزارتی و حفظ توازن سیاسی موجود از زمان سقوط رژیم سابق در سال ۲۰۰۳ پیش روی عبدالمهدی در روند انتخاب وزرا قرار دارد و در نتیجه وی با گزینه‌هایی مواجه است که باید برای انتخاب فرد اصلح رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فشرده‌ای داشته باشد.

به گفته این منابع،‌ در تشکیل دولت گزینه‌های مختلفی از جمله تشکیل دولت تکنوکراتی که وزرای آن را بدون مداخله کسی انتخاب می‌کند یا دولت حزبی، سیاسی متشکل از فراکسیون‌های پارلمان یا دولتی مرکب از تکنوکرات و سیاست‌مداران با توجه به درخواست‌های برخی فراکسیون‌های سیاسی برای تشکیل دولت نجات مدنی پیش روی عبدالمهدی است.

علی الدباغ، سخنگوی رسمی سابق دولت عراق اظهار داشت، عبدالمهدی باید خشم مردم را آرام کند و با ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی و از طریق پیشنهادات مناسب به روند بیکاری پایان دهد این مساله بهبود وضعیت معیشتی مردم را هم دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد، نخست وزیر مکلف بر حل و فصل آتش تنش سیاسی داخلی و منطقه‌ای تمرکز می‌کند و او مرد مذاکره است نه برخورد لذا باید پرونده‌های داغ حل شوند. در سطح منطقه‌ای نیز روابط عراق با برخی کشورهای مثل ترکیه متشنج است.

این در حالی است که عبدالمهدی از حمایت آمریکا برخوردار شده و مایک پامپئو به همکاری میان دو کشور تاکید کرده است.

این منابع افزودند،‌ توصیه مایک پامپئو، ‌وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با عبدالمهدی درباره ضرورت عدم نفوذ ایران در دولت جدید عراق مستقیما به دست عبدالمهدی رسید و او هم اظهار داشت که خواهان تشکیل دولتی است که به بازسازی عراق اهتمام داشته باشد، این امر به این معنی است که عبدالمهدی به تشکیل دولتی براساس شایستگی‌ها به دور از جنبه‌های سیاسی توجه دارد.

به گفته این منابع، در سایه اوضاع و بحران‌های داخلی کنونی، عبدالمهدی دوست ندارد که عراق را وارد اختلافات کنونی میان تهران و واشنگتن کند، بلکه تلاش دارد توازن در روابط را محقق کند.

همچنین عالیه اماره، نماینده ائتلاف "بیارق الخیر" اعلام کرد، عبدالمهدی می‌تواند ظرف کمتر از یک ماه اعضای کابینه خود را انتخاب و برای تصویب به پارلمان معرفی کند.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق دوم اکتبر عبدالمهدی را مکلف به تشکیل دولت آتی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل