بازدید 1935

ترامپ به متحدان خود مثل مشتری نگاه می‌کند

به نظر می‌رسد دولت کنونی آمریکا خود را به مثابه یک شرکت نظامی می‌داند و تلاش می‌کند تجهیزات نظامی و حمایت امنیتی را به کشورهای با بالاترین پیشنهاد قیمتی عرضه کند.
کد خبر: ۸۴۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰ 05 October 2018

به نظر می‌رسد دولت کنونی آمریکا خود را به مثابه یک شرکت نظامی می‌داند و تلاش می‌کند تجهیزات نظامی و حمایت امنیتی را به کشورهای با بالاترین پیشنهاد قیمتی عرضه کند.

به گزارش فارس به نقل از وردبولتن، رفتار کنونی دولت آمریکا به گونه‌ای است که انگار این کشور خود را یک کشور نظامی می‌داند که قصد دارد در قالب یک مناقصه تجهیزات نظامی و خدمات امنیتی را به کشورهای با بالاترین پیشنهاد قیمتی ارائه دهد. در حالی که وی در تلاش است تا حدود یک ماه مانده به انتخابات کنگره در آمریکا شرایط را به نفع خود و حزب حاکم در آورد، عربستان سعودی را در سخنرانی‌های خود مورد اشاره قرار داده است.

وی از پادشاه عربستان خواسته به دلیل حمایت نظامی از این کشور پول بیشتری به آمریکا پرداخت کند. نگاه اخیر ترامپ به کشورهای عربی یادآور وعده‌های انتخابی خود در مبارزات انتخاباتی سال 2016 است که قول داده بود ورود اتباع کشورهای مسلمان و حاشیه خلیج‌فارس را به آمریکا ممنوع کند که البته در سال‌های بعد توانست بخشی از این وعده‌ها را عملی کند. 

حالا که ترامپ توانسته طرح ممنوع کردن ورود اتباع مسلمان را اجرایی کند به سمت یک اقدام دیگر قدم برداشته و امید دارد از این طریق محبوبیت حزب خود را در میان مردم بالا برده و بتواند در انتخابات پیش‌رو اکثریت آرای کنگره را به نفع جمهوری‌خواهان تمام کند. 

به نظر می‌رسد نگاه ترامپ به عربستان فقط یک بازی انتخاباتی نیست بلکه اقدامات وی نشان می‌دهد تا با انداختن هزینه بالای اقدامات نظامی آمریکا و بودجه نظامی این کشور به دوش متحدان آمریکا از آنها بکاهد. 

وی که در سخنرانی خود هشدار داد پادشاهی عربستان بدون حمایت آمریکا حتی دو هفته هم دوام نمی‌آورد تلاشی شبیه یک شرکت دارد که می‌خواهد تجهیزات نظامی و حمایت‌های امنیتی را به بالاترین خریدار عرضه کند. از این دست سیاست‌ها طی هفته گذشته از طرف ترامپ اجرایی شده است به گونه‌ای که دولت وی اعلام کرد 4 سامانه پدافند هوایی پاتریوت را از خاورمیانه بازمی‌گرداند. یعنی وی دو سامانه در کویت، یک سامانه در اردن و سامانه دیگری در بحرین را خارج می‌کند. 

خارج کردن سامانه پاتریوت از اردن قابل توجیه است چرا که صدام و انبارهای اسکاد وی مدت‌هاست از بین رفته‌اند اما خارج کردن سامانه‌های پاتریوت از کویت و بحرین اصلاً قابل توجیه نیست چرا که آنها همسایه ایران هستند و واشنگتن همواره نسبت به قدرت موشکی فزاینده ایران به آنها هشدار می‌دهد. 

در کشورهایی نظیر کره جنوبی، لهستان و کویت که آمریکا سامانه‌های خود را از این کشورها خارج کرده است آنها به سمت استفاده از سامانه‌های پدافندی خود روی آورده‌اند. یا به عبارت دیگر آمریکا هزینه عملیات پدافند هوایی را به دوش خود ارتش کشورها انداخته است. خصوصی‌سازی در حوزه نظامی در دوره ترامپ به قدری افزایش یافته است که وی در هفته‌های نخست ریاست جمهوری خود تلاش کرد طرح پیشنهادی اریک پرینس را که گفته بود آمریکا باید به جای حضور مستقیم در افغانستان یک ارتش خصوصی شامل مزدوران را شبیه به کاری که شرکت بلک‌واتر در عراق انجام می‌داد، شکل دهد، اجرایی کند. چنین سیاستی مدت‌هاست که از سوی رؤسای جمهور آمریکا از زمان رونالد ریگان اجرا می‌شود. 

راشل مادو مجری شبکه MSNBC که دکترای دانشگاه آکسفورد را دارد می‌نویسد: از زمان ریگان آمریکا توانسته است مجموعه ارتش و صنعت دفاعی این کشور را به سمت خصوصی‌سازی سوق داده و ارتش را از متکی به مردم بودن به ارتش مبتنی بر پیمانکاران نظامی داوطلب تغییر دهد. این کار به آمریکا کمک کرد تا راحت‌تر از قبل و به دور از درگیر کردن مردم خود جنگ راه بیندازد اما ترامپ سیاست خصوصی‌سازی ارتش آمریکا را به فاز جدیدی وارد کرده است. 

در زمان ریگان آمریکا تلاش می‌کرد تا خود را به عنوان یک کشور شاخص نشان داده و از قدرت خود در راستای اشاعه اصول دموکراسی و کاپیتالیزم در جهان استفاده کند اما در زمان ترامپ آمریکا به هیچ اصولی پایبند نیست و قصد ندارد از هیچ چیزی دفاع کند. متحدین این کشور به مشتری تبدیل شده و توافقات دفاعی آن با دیگر کشورها به قراردادهای تجاری ساده مبدل شده‌اند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار