بازدید 4405

حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه؛ بی رغبتی صنعت یا بی‌توجهی دانشگاه‌ها؟

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به حلقه گمشده در ارتباط میان صنعت و دانشگاه، گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت باید دو سویه باشد؛ دانشگاه‌ها باید پذیرش دانشجوی خود را براساس نیاز صنعت انجام دهند از سوی دیگر صنایع نیز نیروی کار موردنیاز خود را به دانشگاه‌ها سفارش دهد.
کد خبر: ۸۳۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 05 October 2018

حبیب اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حلقه گمشده در ارتباط میان صنعت و دانشگاه، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرفیت‌های بسیاری دارد که در مسیر درستی از آن استفاده بهره نبرده است برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه و حل مشکلات صنعت در قالب پروژه در دانشگاه‌ها باید تسهیلات و عوامل انگیزشی مناسبی برای اساتید و دانشجویان در نظر گرفت.

مزایای مادی و معنوی انگیزه اساتید را برای حل مشکلات دانشگاهی را افزایش می‌دهد

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فردی که مشکلی از صنعت را حل می‌کند باید از مزایای مادی و معنوی برخوردار باشد، افزود: اگرچه پروژه‌ای که در دانشگاه‌ها به سرانجام می‌رسد منافع مادی به دست آمده میان استاد، صنعت و سایر عوامل تقسیم می‌شود اما باید برای اساتید در این موارد مزایای معنوی نیز در نظر گرفته شود تا انگیزه افراد در این زمینه افزایش پیدا کند.

اجرای قانون ارتقا و استخدام دانشگاه راهی برای افزایش انگیزه دانشگاهیان برای فعالیت در صنعت

وی بیان کرد: در قانون ارتقا و استخدام دانشگاه برای اساتیدی که به حل مسائل و مشکلات صنایع می‌پردازند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؛ وزارت علوم می‌تواند با اجرای این قوانین و امتیازدهی به فرد پژوهشگر شرایط را برای تبدیل وضعیت او از قراردای به پیمانی تسهیل کند همچنین اقدامات پژوهشگران دانشگاهی در صنعت را در تعیین رتبه او به عنوان استاد تمام، استادیار، دانشیار و...لحاظ کند.

دولت صنعت را مکلف کند درصدی از بودجه خود را به کارهای پژوهشی اختصاص دهد

دهمرده با تاکید براینکه ارتباط دانشگاه و صنعت باید دو سویه باشد، اظهار کرد: دولت باید صنعت را مکلف کند در صدی از بودجه خود را به کارهای پژوهشی اختصاص دهد؛ کشورهای توسعه یافته دنیا برای پیشرفت صنعت خود از ظرفیت‌ها و پتانسل‌های دانشگاهی بهره می‌برند و در برابر درصدی از بودجه‌های مالی خود را در دانشگاه‌ها صرف پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در دانشگاه آکسفورد حقوق تعدادی از اساتید توسط صنعت پرداخت می‌شود با این گونه اقدامات از یک سو فعالیت و اهداف دانشگاه‌ها حل مشکلات و مسائل صنعت است و از سوی دیگر صنعت نیز از توانایی دانشگاهیان استفاده می کند؛ در حالی که در ایران به دلیل عدم ارتباط دو جانبه میان صنعت و دانشگاه نتوانسته‌ایم به موفقیت‌های چندانی دست پیدا کنیم کیفیت نامناسب خودرو را می‌توان یکی از ثمره‌های بی توجهی به این ارتباط دانست.
گر افزایش انگیزه اساتید برای همکاری با صنعت هدف است، باید ارتقا اساتید را در گرو حل مشکلات صنعت قرار داد و همچنین برای افزایش انگیزه باید حقوق این قشر تنها توسط دولت پرداخت نشود و پروژه‌های صنعتی نیز یکی از راه‌های افزایش درآمد تلقی شود

موضوع رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد حل مشکلات صنعت، اقتصاد و... باشد

وی معتقد است در صورتی که موضوع رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد حل مشکلات صنعت، اقتصاد و... باشد می‌توان تا حدودی به ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه امیدوار شد البته صنعت نیز باید مشوق‌های مالی برای محققان دانشگاهی در نظر گیرد.

دانشگاه‌ها باید پذیرش دانشجوی خود را براساس نیاز صنعت انجام دهند

دهمرده تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید پذیرش دانشجوی خود را براساس نیاز صنعت انجام دهند؛ از سوی دیگر صنایع نیز نیروی کار موردنیاز خود را به دانشگاه‌ها سفارش داده و آنها را پس از فارغ‌التحصیلی جذب کنند.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: اگر افزایش انگیزه اساتید برای همکاری با صنعت هدف است، باید ارتقا اساتید را در گرو حل مشکلات صنعت قرار داد و همچنین برای افزایش انگیزه باید حقوق این قشر تنها توسط دولت پرداخت نشود و پروژه‌های صنعتی نیز یکی از راه‌های افزایش درآمد تلقی شود بنابراین تا زمانی که این مهم محقق نشود و اساتید با نوشتن مقاله ارتقا پیدا کند دانشگاه به سمت صنعت نمی‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار