بازدید 1537

پارلمان اروپا ممنوعیت فروش سلاح به عربستان و متحدانش را خواستار شد

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه، ادامه حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن را محکوم کرده و از ریاض خواست که به محاصره این کشور پایان دهد.
کد خبر: ۸۳۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴ 05 October 2018

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه، ادامه حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن را محکوم کرده و از ریاض خواست که به محاصره این کشور پایان دهد.

به گزارش فارس، پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه در قطعنامه‌ای شدیداللحن حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن را که نزدیک به چهار سال است که ادامه دارد، محکوم کرد.

در این قطعنامه به موارد متعدد حملات این ائتلاف به غیرنظامیان از جمله در اماکن غیرنظامی و یک اتوبوس حامل کودکان یمنی و همچنین محاصره مناطق تحت کنترل انقلابیون یمنی اشاره و تأکید شده است که مردم این مناطق در وضعیت ناگوار انسانی به سر می‌برند.

قطعنامه پارلمان اروپا حملات به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در یمن را «به شدیدترین شکل ممکن محکوم کرده» و «به عربستان سعودی و دیگر بازیگران دخیل، توصیه می‌کند که بیش از پیش محاصره جاری علیه یمن را کاهش دهند.»

این قطعنامه غیرالزام‌آور، بار دیگر از تمام اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهد از فروش جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی به «عربستان سعودی، امارات عربی متحده و هر عضو دیگر این ائتلاف بین‌المللی» و دولت مستعفی یمن و دیگر طرف‌های این درگیری، خودداری کنند.

محکومیت حمله به آثار باستانی یمن، درخواست برای تسهیل فرآیند سیاسی، درخواست برای تدوین گزارشی از وضعیت حقوق بشر در یمن و درخواست ارجاع این قطعنامه به دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد از دیگر بندهای این قطعنامه ۸ صفحه‌ای است.

این قطعنامه به ایران نیز اشاره کرده و از جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهایی که در یمن ذی‌نفوذ هستند، خواسته است که با فشار به طرف‌های مرتبط با خود، به پیشرفت روند سیاسی در یمن کمک کنند. پارلمان اروپا انقلابیون یمن را هم به نقض حقوق بشر و در مواردی ممانعت از انتقال اقلام مورد نیاز به یمن، متهم کرده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، این قطعنامه با واکنش منفی ائتلاف سعودی-اماراتی روبرو شد و یکی از مقام‌های ارشد امارات از تصویب این قطعنامه ابراز تأسف کرد.

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی در واکنش به این قطعنامه، در توییتر نوشت: «متأسفانه پارلمان اروپا امروز (پنج‌شنبه) متنی جانبدارانه درباره یمن تصویب کرد و مسئولیت حوثی‌های تحت حمایت ایران در آغاز و تطویل این درگیری را نادیده گرفت.»

وی افزود: «حذف عامدانه حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان سعودی و داخل یمن، اعتبار پارلمان اروپا در منطقه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.»

عربستان سعودی و متحدانش در سال ۲۰۱۵ به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به این کشور حمله کردند. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست» در جریان حملات این ائتلاف به یمن بیش از ۵۰۰۰۰ نفر که اغلب آن‌ها غیر نظامی بوده‌اند، کشته شده‌اند. محاصره یمن و ممانعت سعودی‌ها از انتقال مواد غذایی و اقلام دارویی به این کشور موجب شده تا یمن با قحطی بزرگ روبرو شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان