بازدید 2361

انتقاد از لایحه مالیات بر ارزش افزوده

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری در مورد جمع آوری پسماند و زباله با مشکل جدی روبرو هستیم، گفت: بطور متوسط در کشور تولید زباله توسط هر فرد روزانه ۷۰۰ گرم است در صورتی که در دنیا این میزان ۳۰۰ گرم است .
کد خبر: ۸۳۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶ 04 October 2018

مرتضی الویری در نشست هم اندیشی روسای شوراهای استان‌ها که در استانداری استان مرکزی برگزار شد، با بیان اینکه در قرآن و منابع دینی ما صراحتا به اهمیت شوراها پرداخته شده است، گفت: در حوزه حکمرانی خوب هشت محور مورد بحث قرار می گیرد که اولین و مهمترین محور آن مشارکت است و در وهله بعد محورهایی چون قانون گرایی مد نظر قرار می گیرد. در دنیا این هشت شاخصه در حکمرانی خوب مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرد .

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اگر این هشت محور را در کشور مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که متاسفانه در این زمینه مطلوب عمل نکرده‌ایم. در مواقعی که توانستیم وحدت و هماهنگی داشته باشیم به اهداف مورد نظر که همان توسعه شهرها و امور شهری است دست پیدا کرده‌ایم ولی در مواقعی که این وحدت و همدلی وجود نداشته با مشکلات عدیده ای روبرو بوده‌ایم .

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری در مورد جمع آوری پسماند و زباله با مشکل جدی روبرو هستیم، گفت: در دنیا پسماند به عنوان طلای کثیف شناخته و از آن به خوبی بهره برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهری همچون تهران سالیانه ۸۰۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله و پسماند هزینه می‌شود و هر فرد روزی ۱۳۰۰ گرم در «تهران» زباله تولید می کند، افزود: به‌طور متوسط در «کشور» تولید زباله توسط هر فرد روزانه ۷۰۰ گرم است در صورتی که در دنیا این میزان ۳۰۰ گرم است. این پرسش مطرح می‌شود که آیا نمی‌توان با مشارکت مردم این میزان تولید زباله و هدررفت نعمت الهی را کاهش داد؟ اگر مردم تصمیم بگیرند پلاستیک کمتری مصرف کنند، قطعا مصرف پلاستیک در کشور کاهش پیدا می‌کند ولی نکته این است که در اینگونه مسائل دولت به تنهایی نمی تواند موثر عمل کند بلکه نیاز است مردم بیش از گذشته در کنار دولت باشند و در این امر مشارکت کنند.

الویری درخصوص مصرف انرژی تصریح کرد: شدت مصرف انرژی در کشور ما ۴ برابر نرم جهانی و ۸ برابر حد نرمال است، آیا نمی‌توانیم با مشارکت مردم در مصرف انرژی بهتر عمل کنیم؟ در جوامع توسعه یافته فرد یاد گرفته حداقل مصرف انرژی را داشته باشد ولی در کشور ما با وجود تاکید منابع دینی بر صرفه‌جویی و درست مصرف کردن هنوز این امر محقق نشده است. در زمینه بحران آب در کشور ما با وجود اینکه در بحران خشکسالی قرار دارد ۲.۵ برابر مصرف دنیا آب مصرف می‌شود. همه این موارد با مشارکت مردم صورت می‌گیرد و می‌توان این مشارکت‌ها را در قالب مدیریت شهری و تقویت شوراهای اسلامی محقق کرد .

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: شوراها می توانند نقش کلیدی و اساسی در رفع بسیاری از بحران های کشور داشته باشند. بارها به ما ثابت شده است در رفع هر بحرانی مردم مشارکت داشته باشند، آن بحران به خوبی مدیریت و حل شده است و قطعا دولت و حاکمیت بدون مشارکت مردم نمی تواند این مشکلات را حل کند. پس نیاز است نقش و جایگاه شوراها در راستای جلب مشارکت مردمی بیش از گذشته تقویت شود .

الویری در پایان با اشاره به همسویی و گروهی فعالیت کردن شوراها گفت: تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی ماهیت شوراها و شهرداری‌ها را از بین می برد زیرا منبع اصلی مالی شهرداری‌ها از عوارضی است که دریافت می‌کنند و اگر لایحه تصویب شود شهرداری‌ها با مشکل جدی مواجه می شوند که نیاز است همچون پیگیری تصویب مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شورای اسلامی، کلیه اعضای شوراهای کشور به نمایندگان مجلس استان‌های خود نقص و پیامدهای منفی تصویب این لایحه یادآور شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان