بازدید 1996

خرید ارز توسط بانک‌ها از سفته بازی می‌کاهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید بانک‌ها انگیزه کمتری برای سفته بازی دارند بنابراین بهتر است دلارهای مردم را بانک‌ها بخرند تا دلالان.
کد خبر: ۸۳۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ 04 October 2018

علی اکبر کریمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی در راستای ورود بانک‌ها برای خرید دلار اظهار داشت: با توجه به برآوردی که از حجم قابل توجه دلار کاغذی نزد مردم و خانه‌ها وجود دارد و اینها قاعدتا با نیت حفظ ارزش پولشان و سرمایه‌شان نگهداشته‌اند این عمل از نگاه اقتصادی زیان محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرض کنید کسی 5 هزار دلار در منزل نگه داشته است، هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌برد اما اگر همین میزان دلار را به ریال تبدیل و در بانک سپرده‌گذاری کند یا در بازار سرمایه ببرد سود بیشتری می‌کند.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که در شرایط تورمی قرار داشتیم و بحث کاهش ارزش پول ملی مطرح بود بسیاری به سمت خرید ارز و نگهداری آن در منزل رفته بودند.

وی با اشاره به کاهش نرخ دلار در روزهای گذشته بیان داشت: اما شرایط موجود کنونی باعث شده است که انگیزه افراد معکوس شود و دیگر برای نگهداری بیشتر ارز در خانه انگیزه نداشته باشند و ارزهای خود را عرضه کنند.

کریمی در ادامه گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت به مزایای بازگشت ارز خانگی به بازار اشاره کرد و گفت: عرضه دلار می‌تواند هم به ثبات بازار و کاهش قیمت‌ها منجر شود و هم عاملی برای تأمین ارزهای مورد نیاز کشور و فعالیت‌های خرد از جمله مسافرتی، دانشجویی و بیماری شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص ورود بانک‌ها به خرید دلار اشاره کرد و توضیح داد: علت ورود بانک‌ها این است که این خطر پیش‌بینی می‌شود که اگر دلالان ارزها را خریداری کنند انگیزه‌شان برای سفته‌بازی در بازار تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: خرید حجم زیاد ارز با قیمت پایین توسط دلالان آنها را تشویق می‌کند که در آینده ارزهای ارزان خریداری شده را با قیمت‌های بالاتر دوباره در بازار ارائه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آنجایی که بر بانک‌ها نظارت بیشتر است اگر ارز توسط آنها خریداری شود انگیزه‌شان برای سفته بازی کمتر است و از سوی دیگر ارز مورد استفاده عموم تهیه می‌شود و در راستای گره‌گشایی از مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین از افزایش قیمت ارز در آینده جلوگیری می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار