بازدید 8164

چهار عامل تاثیرگذار بر روند آلودگی هوا

کد خبر: ۸۳۹۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ 04 October 2018

آلودگی هوا وجود یک یا چند آلوده کننده در هوا آزاد با کمیت‌ها، ویژگی‌ها و زمان حضور مشخصی است که چهار عامل می‌تواند بر روند آن تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، آلودگی هوا وجود یک یا چند آلوده کننده در هوا آزاد با کمیت‌ها، ویژگی‌ها و زمان حضور مشخصی است که برای زندگی انسان، گیاهان یا حیوانات و برای اموال مضر است و به‌طور غیر قابل قبولی مخل بر کیفیت زندگی تاثیر منفی می‌گذارد.

عوامل تاثیر گذار بر روند آلودگی هوا

عواملی مانند خصوصیات هواشناسی، شکل توپوگرافی، خصوصیات آلاینده‌ها و روش انتشار آلاینده‌ها بر آلودگی هوا تاثیر می‌گذارند. خصوصیات هواشناسی که آلودگی هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهند عبارتند از پارامترهای جوی مانند اندازه و جهت باد، میزان‎های افت اتمسفری، رطوبت نسبی و... . وزش باد با حرکت افقی می‌تواند آلاینده‌ها را حمل و جابه‌جا کند. غلظت آلاینده‌ها در سطح زمین اساساً به اندازه و جهت باد و میزان افت بستگی دارد همچنین تغییر درجه حرارت هوا با افزایش ارتفاع سبب حرکت نسبتاً سریع آلاینده‌ها می‌شود.

شکل توپوگرافی نیز از طریق ناهمواری‌های موجود در زمین و موانعی مانند کوه‌ها و ... بر نحوه انتشار آلاینده‌ها اثر می‌گذارد البته بسته به شرایط محلی و مکانی، توپوگرافی ممکن است در نحوه انتشار آلاینده‌ها نقش مثبت یا منفی داشته باشد.

اهمیت مسائل مربوط به آلودگی هوا به نوع و اندازه آلاینده، جامد یا مایع یا گاز بودن آن بستگی دارد. به‌طور کلی خصوصیات آلاینده‌ها بر آلودگی هوا تاثیرگذار است همچنین آلودگی هوا به انرژی، صدا، گرما، رادیو اکتیویته یا ترکیبی از این عوامل بستگی دارد. واکنش بین آلاینده‌ها در اتمسفر با توجه به خصوصیات آلاینده‌ها ممکن است مقدار یک آلاینده در اتمسفر را افزایش یا کاهش دهد.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از دیگر عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوا می‌توان به روش انتشار آلاینده‌ها، چگونگی ورود آن‌ها، سرعت انتشار آلاینده‌ها در اتمسفر اشاره کرد. آلاینده‌ها ممکن است به‌طور متناوب یا پیوسته یا دوره‌ای، از یک منبع یا از چندین منبع یا از منابع نقطه‌ای و غیر نقطه‌ای منتشر شوند همچنین پراکندگی آلاینده‌ها به روش ورود آن‌ها به اتمسفر بستگی دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان