بازدید 11059

چرا دستمزد بازیگران یک شبه سه برابر شد و برخی دلار طلب کرده‌اند؟!

واقعیت آن است که طیفی از سینماگران و به ویژه گروهی از بازیگران اقامت دیگر کشورها به ویژه آمریکا و کانادا را دارند و طبیعتاً هرچند اینجا کار می‌کنند، باید هزینه‌های آمریکا و کانادا را در نظر بگیرند؛ این واقعیت تلخی است که بر اقتصاد سینمای ایران سایه انداخته است.
کد خبر: ۸۳۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶ 03 October 2018

چرا دستمزد بازیگران یک شبه سه برابر شد و برخی دلار طلب کرده‌اند؟!با افزایش بهای ارز، هزینه تولید در سینمای ایران به شدت افزایش یافت و شماری از سینماگران به ویژه گروه مشخصی از بازیگران دستمزدهایشان را تا سه برابر افزایش دادند و برخی نیز برای دور ماندن از گزند تورم، مستقیم از تهیه کننده طلب دلار کرده‌اند؛ اما چه ارتباطی میان فعالیت حرفه‌ای بازیگران و ارزهای خارجی است که گروهی از آنها نوسانات ارزی را در اعلام رقم دستمزدشان دخیل کرده‌اند؟!

به گزارش «تابناک»؛ با وجود آنکه روند تولید در سینمای ایران همچنان فعال است، شمار بالایی از تهیه کنندگان سراغ روش‌های تازه‌ای نظیر به کارگیری یک یا دو بازیگر مطرح و گروهی از نابازیگران یا بازیگران ارزان‌تر رفته‌اند تا بتوانند همچنان تولید فیلم‌هایی با توجیه اقتصادی داشته باشند. این تجدیدنظر در کستینگ و روند تولید که بر کیفیت آثار نیز تأثیر منفی خواهد داشت، برگرفته از شرایط اقتصادی پیچیده‌ای است که سینمای ایران را تحت تأثیر قرار داده و هزینه تولید را به شدت بالا برده است.

با وجود آنکه تولید در سینما ارتباط مستقیمی با شرایط ارزی ندارد، شماری از بازیگران همزمان با افزایش ارزش‌ دلار در مقابل تومان، به شدت بر میزان دستمزدهایشان افزوده‌اند و برخی بازیگران دستمزدها را تا سه برابر بالا برده‌اند. در گذشته ی نه چندان دور، از دو بازیگر به عنوان چهره‌های میلیاردی سینمای ایران یاد می‌شد؛ اما اکنون شمار بازیگرانی که چنین دستمزدهایی را طلب می‌کنند رو به فزونی گذاشته و شمار قابل توجهی از بازیگران نیز که حضورشان لزوماً به منزله فروش فیلم نیست، دستمزد 500 تا 700 میلیون تومانی را طلب می‌کنند.

چرا دستمزد بازیگران یک شبه سه برابر شد و برخی دلار طلب کرده‌اند؟!

با توجه به فروش بالای اغلب فیلم‌های کمدی، پرداخت دستمزد به برخی بازیگران که نقش محوری در فروش‌های فیلم کمدی داشته‌اند، افزایش نجومی داشته است. مسأله از آنجا جدی‌تر می‌شود که گروهی از بازیگران برای فیلم‌های اجتماعی نیز چنین درخواست‌هایی می‌کنند و البته در سینمای ایران که اغلب فیلم‌های اجتماعی فروش چندان بالایی ندارند، پرداخت نیم میلیارد تومان دستمزد برای یک بازیگر زن قابل توجیه نیست، چون صرفاً برای بازگشت دستمزد این بازیگر، فیلم باید نزدیک به 1.4 میلیارد تومان فروش داشته باشد و این رقم به جز دستمزد سایر بازیگران و عوامل پشت صحنه است.

مسأله بغرنج‌تر اینکه به گفته برخی سینماگران، برخی بازیگران رسماً درخواست دستمزد دلاری می‌کنند و دستمزدهایشان را نیز متناسب با افزایش قیمت دلار بالا برده‌اند. این نوع افزایش دستمزد با مقاومت برخی تهیه کنندگان و مساعدت برخی دیگر از تهیه کنندگان همراه شده و واقعیت آن است که برخی بازیگران در پایان پروژه‌ها دستمزد دلاری دریافت می‌کنند. این اتفاق طبیعتاً شرایط تولید را برای تهیه کنندگان پیچیده می‌سازد و تا پایان پروژه، هیچ برآوردِ قابل اتکایی درباره هزینه‌های پروژه ندارند.

گروهی از بازیگران نیز روش متفاوتی در پیش گرفته‌اند و ضمن تعیین دستمزد کلان، در صورتی که پروژه کمدی باشد، پیشنهاد شراکت به عنوان بخشی از دستمزد را می‌دهد. همچنین برخی دیگر تأکید می‌‍کنند، در صورتی که فیلم بیش از ده میلیارد بفروشد، دستمزد جداگانه‌ای می‌گیرند که تا 50 درصد دستمزد کل پروژه است! برخی دیگر نیز رفتار منصفانه‌تری در پیش گرفته‌اند و دریافت دستمزد کلان را مشروط به فروش بالای فیلم پذیرفته‌اند که البته این رویکرد تنها توسط بازیگرانی پذیرفته می‌شود که مطمئن هستند فیلم فروش بالایی (به واسطه بازی آنها یا کلیت فیلم) خواهد داشت.

اکنون پرسش اساسی این است که چرا دستمزد بازیگران یک شبه سه برابر شد و برخی دلار طلب کرده‌اند؟! مگر در سینمای ایران چه اتفاقی رخ می‌دهد و چه متیرالِ وارداتی استفاده می‌شود که با قیمت دلار تعیین دستمزد شود؟ پاسخ به این پرسش چندان پیچیده نیست. واقعیت آن است که طیفی از سینماگران و به خصوص گروهی از بازیگران اقامت دیگر کشورها به ویژه آمریکا و کانادا را دارند و طبیعتاً با اینکه اینجا کار می‌کنند، باید هزینه‌های آمریکا و کانادا را در نظر بگیرند. این واقعیت تلخی است که بر اقتصاد سینمای ایران سایه انداخته است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۸
خون بازیگرا رنگی تره؟
من تحصیل کرده کارگر باید یک میلیون بگیرم با این فشار زندگی
اونوق واسه ی ماه بازی کردن ؟؟؟؟
خصوصا ان اقایی که همیشه دارد می گوید ای وای دلار رفت بالا و اتش پرچم ها را به رخ می کشد مشکل خارج برایش به وجود می اید
تابناک چرا اسامی اینها رو منتشر نمی کنی ؟
سینمای ایران فیلم نسازه بهتره.
برخی بازیگر بی سواد...تازه به دوران رسیده..
قشر بازیگر در کنار معدنچیان از اقشار زحمتکش جامعه هستند و باید ازشون حمایت بشه البته اولویت با بازیگران است چون کارشون سختتر و بی پشتوانه تر از معدنچیانه.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
معدنچی و بازیگری رو یکجا میزاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو مال کدوم سیاره ای رفیق؟؟؟؟
متوجه هستی چی میگی؟؟؟
بازیگران ایرانی بازی نمیکنند فقط خودنمایی میکنند و بس.
کلا سینما ایران باید تعطیل کنن فقط هدر دادن پوله واقعا کدوم فیلم تولیدیش از نظر سینمایی و‌حرفه ی ارزش داشته؟؟ کدوم بازیگرش در حد یک بازیگر حرفه هست شاید دو یا سه نفر اونم نه صد در صد تا حدودی
وقتی دولت هم حقوق کارگران و کارمندان را براساس دلار داد سینما هم بده
كسي كه آنجا زندگي ميكند همانجا هم كار كند بگوييد كه هستند فيلم هايي كه در ان بازي ميكنند را تحريم كنيم
الان با توجه به قیمت نرمال دلار که ما حقوق می گرفتیم باید حقوق یک کارشناس ماهی 25 تا 55 میلیون باشد و حقوق یک هنرپیشه باید 1.5 تا 10 میلیارد باشد البته در مقایسه با خارجی ها خیلی بیشترباید باشد
ولی عده ای رانت دارند
سینمای ما نیازی به این بازیگر ملیاردی ندارد! تمامی این شبه بازیگرهایی که اقامت کشورهای دیگر را دارند باید هرچه سریعتر از ایران اخراج شوند
خوب اینکه راه حلش ساده هستش اگه می ارزه با دستمزد سه براری از اون بازیگر استفاده بشه خوب قیمتش همون هست باید پرداخت بشه
اگر هم نه اینقدر نمی ارزه خوب یه بازیگر دیگه بگیرن قیمت پایین تر اونم مشتری نداشته باشه قیمتش افت میکنه
تو رئال از 15میلیون داریم تا 100میلیون هرکی به اندازه هنرش نون میخوره
خوب با این کارشون نمی دانند که وقتی مردم قدرت خریدشان کم شود اولین کار همین نپرداختن به طفریحاتی مثل سینما رفتن است
آن وقت است که فیلم فروش نمی کند و .....
با احترام به ان دسته بازيگران وطن دوست،
لطفا أين بازيگران خودشيفته
كه فقط برايشان پول مهم است ،نه سرنوشت
ملت فقير ايران،اينها را بأيد جارو كرد،
هرچه زمان مى گذرد ،ارزش هنرمندان قبل إز
انقلاب ،كه هم رفتار انسانى داشتن و هم بامردم
بودن،بيشتر نمايان مى شود
پول مملکت خرج یه مشت فیلم بیکیفیت و یه مشت ادم ناکارامد میشه.
اونجا زندگی می کنند ، پولش را از حلقوم ملت در اینجا بیرون می کشند ، ادعای ایران دوستی شان هم گوش فلک را پر کرده است.
هر چی باشه این عزیزان جزو از ما بهتران هستن و تخم دو زرده میکنن.
سلام
من در چهارمین آزمون فراگیر برای سازمان بنادر و دریانوردی در ابتدای شهریور ۹۶شرکت کردم که در آزمون پذیرفته شدم و تمامی مراحل اعم از مصاحبه های علمی و عقیدتی و سپس تاییدیه گزینش را با موفقیت پشت سرگذاشته و آزمایشات پزشکی و تأییدیه های مدارک به سازمان رسیده اما همچنان من و سایر پذیرفته شدگان پس از این مدت طولانی دعوت به کار نشده ایم و نحوه طی شدن مراحل استخدامی سازمان مذکور فوق‌العاده غیرشفاف و فرسایشی شده است و پاسخگوی ما نیستند.
این در حالی است که سایر متقاضیانی که برای سازمان های دیگر، همزمان با ما آزمون داده اند شروع به کار کرده اند.
من بهتون ایمیل هم زدم و اگه مستنداتی لازم باشه خدمتتون ارسال میکنم، لطفا منعکس کنید بلکه پاسخگو بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
نباید دست روی دست بگذاری و بشینی. به هر طریقی باید پی گیر بشی . از
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
از هر راهی می توانی وارد شده حتی رسانه ها.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
ببخشيد ضمن آرزوي رفع مشكل براي اين دوست عزيز و خواندن دو بار آن متوجه ارتباط اين پيام با موضوع مورد
.بحث نشدم
ممنون ولی بدون اسم فایده نداره
خیلی ساده است وقتی ما میدیم اوناهم میگیرن. اکثر بودجه های سینمایی دولتیست توانایی نداریم جلوی پرتوقعی بعضی ها بایستیم؟
مردم نون شب ندارند بخورند ،اونوقت به سینما برن؟ وقتی فیلم‌ها فروش نکنه این ادعا‌ها و این کلاه برداری‌ها هم از بین میره،من در خارج کشور زندگی می‌کنم اما هیچوقت راضی نیستم پولی از ایران خارج بشه چون اقتصاد ایران را ضعیف میکنه،ایرانی‌های بسیار کمی هستن که اینطوری فکر میکنند یا حتا از کالاهای ایرانی که دارای کیفیت باشه خرید میکنند و به خارج کشور میارن.البته متاسفانه حتا به افرادی شبیه ما هم هزاران اجحاف می‌شه،رانت خواران و سود جویان میلیارد‌ها دلار پول را از کشور خارج میکنند و کار‌های کوچکی مثل کار هایی که ما انجام میدیم چیزی را عوض نمیکنه چون فساد و رانت زیاده .راجع به بازیگرن،این افراد هیچ معروفیتی ندارند در خارج کشور و کسی اینها را نمیشناسه منظور من جوامع غربی هست،به اضافه تسلط اینها به زبان‌های خارجی اونهم برای بازی در فیلم که باید بسیار بسیار بالا در حد بومی‌های اینجا باشه،خود این بازیگران میدونند که گنجینه پول اینها داخل ایران هست .عده کمی هم که به خارج ایران اومدند مثل اصغر فرهادی ،و اونهایی که سال‌ها هست در غرب زندگی میکنند درامد آنچنانی ندارند و زندگی بسیار معمولی دارند و همه اونها هرچه به دست آوردند از شهرتی بوده که در زمان بازیگری در فیلم‌های ساخت جمهوری اسلامی به دست آوردند حتا اگر رنگ عوض کنند و ساز مخالفت بزنند..متاسفانه فقر فرهنگی حد و مرز نمیشناسه ،همین افراد کلاهبردری و فرهنگ فقیر که شما اینجا گفتید را به خارج کشور میاورند،چرا شما الان که شفاف سازی ا صرار شده اسامی اینها را نمیگذارید؟
بهترین راه حل این است تهیه کننده گان این هنرمندان سوداگر را به کار نگیرند.
تمام تهیه کنندهگان و کارگردانان از هنرمندان گمنام استفاده کنند.
اين بازيگران مقيم آمريكا و كانادا اگر خيلي بازيگرند چرا در همون كشورها فيلم بازي نمي كنند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر