بازدید 26805
بر اساس گمانه زنی‌های رسانه‌ای؛

رونمایی از دو گزینه‌ احتمالی روحانی برای وزارت اقتصاد و کار و رفاه اجتماعی

پرسشی که بسیاری از اذهان را با این جابجایی درگیر خود خواهد کرد، این است که آیا عملکرد «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل قبول و توجیه شدنی بوده یا خیر؟ اگر جواب مثبت است که چرا باید او کار این وزارتخانه را در فاصله یک سال پس از تصدی به دیگری سپارد؟ و اگر جواب منفی است، آیا وزیری که در یک وزارتخانه موفق نبوده، می تواند در یک وزارتخانه عریض و طویل تر عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد؟
کد خبر: ۸۳۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 04 October 2018

کمتر از یک ماه دیگر به پایان زمان اداره دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی توسط سرپرست مانده است و گفته می شود، تاکنون «حسن روحانی» رایزنی های مختلفی با برخی چهره ها برای معرفی آنان به عنوان وزیران پیشنهادی این دو وزارتخانه به مجلس داشته است؛ موضوعی که شنیده شده، خروجی آن مشخص شده و رئیس جمهور چهره هایی را که قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند، انتخاب کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ برخی تغییرات در دولت قرار است از طریق معرفی افراد جدید انجام شود، اما در بعضی تغییرات قرار نیست فرد جدیدی معرفی شود، بلکه تغییر صرفا معنایش انجام جابجایی هایی در درون کابینه خواهد بود؛ به این معنا که شاید وزیری از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگری منتقل شود و کار خود را تحت عنوان وزیر اما در یک وزارتخانه دیگر دنبال کند.

هم اکنون گفته می شود دو گزینه دولت برای وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی مشخص شده و رئیس جمهور قرار است طی هفته آینده «محمد شریعتمداری» وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «فرهاد دژپسند» را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. این موضوع را «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور هم امروز تأیید کرده و گفته است: «هفته آینده وزرای جدید به مجلس معرفی می‌شوند.»

«دژپسند» گزینه پیشنهادی برای وزارت اقتصاد کیست؟

فرهاد دژپسند، دانشيار دانشکده علوم اقتصادي و سياسي و متولد شهرستان بهشهر است و بسیاری او را از طیف اقتصاددانان با گرایش «اقتصاد اسلامی» می شناسند. او فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی است که در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی اقتصاد ایران و اقتصاد بخش عمومی تدریس می‌کند.

گزینه‌های روحانی برای 2 وزارتخانه بدون وزیر مشخص شدند/ «شریعتمداری» به وزارت کار می‌رود؛ «دژپسند» به وزارت اقتصاد

دژپسند مدتی دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود که سال گذشته «اسحاق جهانگیری» تصمیم گرفت «حمید پورمحمدی» را جانشین او کند. گزینه پیشنهادی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوی «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان معاون هماهنگی برنامه و بودجه این معاونت مشغول به کار شده است.

دژپسند در دولت هشتم (دولت سید محمد خاتمی) معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بود و در یک دوره یک ساله (۱۳۸۴_۱۳۸۵) و در جریان ریاست «فرهاد رهبر» بر سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، معاونت تولیدی این سازمان را بر عهده داشت. او به همراه بعضی دیگر از معاونان سازمان مدیریت از جمله «مهدی رحمتی» معاون امور زیربنایی و «علی طیب‌نیا» معاون اقتصادی وقت پس از جدی شدن تغییرات ساختاری و آغاز شدن فرایند تبدیل سازمان مدیریت به دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در دولت احمدی نژاد، از سمت خود استعفا داد.

حالا شنیده شده پس از بررسی های فراوان و رایزنی های مختلفی که رئیس جمهور با برخی چهره ها برای تصدی سکان وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته است، تصمیم گرفته که «فرهاد دژپسند» را به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی کند. چالشی جدید برای این اقتصاددان که اتفاقا آزمون سختی هم خواهد بود، چون بسیاری از روندهای فعلی اقتصادی کشور باید با روی کار آمدن وزیر جدید و به واسطه در پیش بودن تحریم های جدید اصلاح شود.

«محمد شریعتمداری» از این وزارتخانه به آن وزارتخانه!

شریعتمداری گزینه مورد نظر روحانی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم و در دولت اول و دوم «سید محمد خاتمی» وزیر بازرگانی بوده‌ است.

هرچند شریعتمداری از هفتم شهریورماه ۱۳۹۶ که توانسته از مجلس رأی اعتماد بگیرد، به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم مشغول به کار شده است، به تازگی بحث های زیادی در ارتباط با جدی بودن طرح استیضاح او در مجلس مطرح است، تا جایی که هفته پیش خبری در ارتباط با استعفای او مطرح شد؛ هرچند این خبر بلافاصله از سوی روابط عمومی این وزارتخانه تکذیب و روز بعد از تکذیب هم از روی خروجی وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف شد!

به هر حال طرح استیضاح «محمد شریعتمداری» از روز سه شنبه ششم شهریور ۱۳۹۷ تحویل هیأت رئیسه مجلس شده و در انتظار اعلام وصول است. به گفته «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیش از ۷۰ امضا در پانزده محور تدوین شده که از جمله محورهای آن می توان به «ضعف مدیریت»، «عدم کنترل و مدیریت بازار» و همچنین «افزایش بی‌رویه قیمت‌ها» اشاره کرد.

یک جابجایی و یک تغییر برای تکمیل کابینه

به هر روی مطابق با توصیه رئیس مجلس، قرار است دولت پیش از پایان موعد مقرر و قانونی برای اداره این دو وزارتخانه به وسیله سرپرست، گزینه های پیشنهادی خود را معرفی کند تا در نهایت نمایندگان پیرامون تأیید و یا عدم تأیید آنان تصمیم گیری کنند. موضوعی که به نظر می رسد احتمالا به بعد از پایان سرکشی یک هفته ای مجلسی ها به حوزه های انتخابیه موکول شود.

نکته ای که در این بین می توان به آن اشاره کرد اینکه برای وزارت امور اقتصادی و دارایی شاهد به کارگیری یک چهره جدید اقتصادی خواهیم بود، ولی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها قرار است یک جابجایی در درون دولت انجام شود؛ بدین معنا که در راستای تغییرات آتی دولت وزیر صنعت، معدن و تجارت از وزارتخانه تحت مدیریتش جدا شده و کار خود را در یک وزارتخانه دیگر ادامه می دهد.

پرسشی که بسیاری از اذهان را با این جابجایی درگیر خود خواهد کرد، این است که آیا عملکرد «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل قبول و توجیه شدنی بوده است یا خیر؟ اگر جواب مثبت است، چرا باید او کار این وزارتخانه را در فاصله یک سال پس از تصدی به دیگری بسپارد؟ و اگر جواب منفی است، آیا وزیری که در یک وزارتخانه موفق نبوده، می تواند در یک وزارتخانه عریض و طویل تر عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۲
مثل سیف که شد مشاور روحانی؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
رونمایی توجیه نداره، همیشه برای هر سمت و مقامی ژن خوبه یک ساله تاچهل ساله بهره می گیرند ولاغیر
چقدر دیر تصمیم گیری میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
برخی جاشون گرمه مهم نیست که هر بلائی سر مردم میاد
ایشان باید استیضاح بشن .هر وزیری که معرفی میشه باید اونقدر قدرت و جنم داشته باشه که بتونه بلافاصله خودروسازی را سر به راه بکنه و به ریل برگردونه نه مثل قبلیها که چند سال مهلت میدادن و در اخر هیچ! نعمت زاده هم گل سرسبدشون بود ایشون هم کمی بهتر از اون. البه ایشون مدام داره از این وزارتخانه به اون وزارتخانه میره!
یعنی وزارت اینقدر اسونه که هر کس بدون سر رشته بتونه هر بار رییس یک وزارتخانه متفاوت بشه!؟
محمد شریعتمداری مردی برای تمام فصول!
اگه نمایندگان محترم بهش رای بدند یعنی واقعا مافیای قدرت روی نمایندگان اثر دارد. ایشان بدون هیچتخصصی از ابتدای انقلاب راس قدرت در نهادها و سازمانها و وزارتخانه ها بوده. یعنی اینکه شریعتمداری باید پست داشته باشه. عجیب نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
علت خواب سنگین من و شماست
لطفا خواهشا این همه ادم با دانش و با تجربه تو این کشور بخدا نکنید
نگاهتون رو از افراد محدود به ستادهای انتخاباتیتون فرارتر ببرید و یه کم به اطرافتون نگاه کنید
افرادی هم هستن که با نگاه و رویکرد شما که واسه استفاده از رانت سیاسی وارد ستادهای انتخاباتی نشدن و الان واسه پیشرفت این کشور میتونن کار کنن
بابا بس کنید این رابطه بازی این ستادبازی این محدود کردن مدیران کشور به چند نفر گند زدید بخدا
انشاا...استیصاح بطحایی
اینجا رو آباد کردیم بریم بعدی!
پس این همه اصرار دولت به تقسیم سه وزارت خانه به این جهت بوده است،انگار مملکت قطع الرجال است، ماشاالله به این همه معلومات جوانان ایران، دولت دنبال پیر مرد های ، با مدرک دانشگاه آزاد لست،موشک های ما تو دنیا نمونه است، چرا می ترسید از فکر جوانان استفاده کنید،شاید هم به خاطر اینکه کم می آورید
پرسش _ محمد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل قبول بوده است یا خیر وزیری که در یک وزارتخانه موفق نبوده، می تواند در یک وزارتخانه عریض و طویل تر عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
ایشان برای تصدی وزارت صمت از اول شایستگی نداشتند
آخه یعنی چی یک نفر توی چند دوره باید وزیر باشد و هیچ اتفاق خاصی هم در دوره های وزارت ایشون رخ نداده باشد که فکر کنیم ایشون سوپر من است. این همه نیروی تحصیلکرده و جوان که اتفاقا از طیف اصلاح طلب هم هستند نه اصولگرا چرا آنها را بکار نمیگیرد الآن همه مردم دیگه میدونند که چرا در اجرای قانون منع بازنشسته ها وزرا و نماینده های مجلس را استثنا کردند.
اگر شریعتمداری بشه وزیر کار، اونوقت چه کسی قرار بجای ایشان بشه وزیر صمت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0=0==شریعتمداری
روحانی با مردم لجبازی می کند. او آرزوهایی دارد و در پی آن است
جناب آقاي دكتر دژپسند از مديران شجاع،باتجربه و اجرايي هستند كه با حضور در اين جايگاه به دليل آشنايي با اقتصاد كلان كشور و تعامل بسيار خوب با مديران و اساتيد علمي و اجرايي مي تواند موجب آثار خير براي كشور باشد.
بنده به نوبه خودم از شنيدن اين خبر بسيار خوشحال شدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
هیئت دولت شده ،مدرسه پیرمردها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
شمای خوشحال احیانا دکتر دژپسند یا آقازاده اش نیستین احیانا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
موافقم، به نظرم بعضي از وزارتخانه عرصه سعي و خطا نيست و بايد از مديران باتجربه و شناخته شده استفاده كرد.
بنابر اصل مديريت اقتضايي نمي توان نسخه واحد براي همه وزارتخانه ها و سازمانها پيچيد. ماهيت وزارت ارتباطات متفاوت از بقيه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
آقای دژپسند! وزیر!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
دكتر دژپسند به قول پروفسور حسابي از جمله كساني هست كه خواست مملكتش رو آباد كنه نه خانه اش را...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
اميدوارم آقاي رئيس جمهور در مورد دكتر دژپسند تحت تاثير جو سازي مدعيان بي عمل قرار نگيرند و از ظرفيت ايشان در اجرا با توجه به سابقه وزارتخانه بازرگاني و سازمان برنامه و بودجه استفاده نمايند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
اميدوارم ايشون فكري به حال بازنشستگي و جابجايي هيئت مديره ناكارآمد،فشل،،فسيل،بي انگيزه و سفارشي بانك ها نيز بكنند كه در حال حاضر معضل اصلي نظام بانكي كشور هستند
شریعتمداری گزینه مورد نظر روحانی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم و در دولت اول و دوم «سید محمد خاتمی» وزیر بازرگانی بوده‌ است
خواهشامیزان سواد و معلومات ایشان را بنویسید
مدیران آویزان که جهانگیری می گفت یادم اومد!
روحانی،رسماً همه را مسخره کرده
دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی برای وزارتی که باید با تفکر علمی و با دید بازار آزاد و بین المللی برای اقتصاد بشدت تحول خواه ایران؟؟؟
آقای روحانی-اقتصاد ایران،نیازمند این چهره های شعاری و ستادی فاقد هرگونه عملکرد مبرز علمی و اجرایی نیست.وگرنه کرباسیان مناسب تر بود.
آقای روحانی برای انتخاب وزیر اقتصاد آیا با بخش خصوصی هم مشورت داشته اید؟؟؟
آقای روحانی-شما هنوز بعد از 5 سال هنوز در حال و هوای شورای امنیت ملی سیر میکنید بیچاره جوانان و اقتصاد ایران
جابجایی شریعتمداری یعنی دهن کجی به مردم و مشکلاتی که جناب این وزیر به آن دامن زدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
عزیزم مملکت ما قحط الرحال است ، حتما باید مدیر و وزیر پیر باشد
مگر ادم قحطی هست ...........کسی که در یک جا مثمر ثمر نبوده چرا باید کار دیگری به او محول شود ...............چرا حلقه اطرافتون را باز نمیکنید برای کسان دیگری که ممکنه خیلی خیلی از شما لیاقت وتوانایی بیشتری داشته باشندجا باز نمیکنید ...........چهل سال بس نیست که ببینید چه کسی توانایی وغیرت دارد برای کار درست انجام دادن ......هر چند که خوبان را همیشه کنار زده اید..........
شما و آقای روحانی واقعیتها را قبول کنید! هیچ وقت یک دانشگاه آزادی رو در راس یک سیستم حرفه ای مثل وزارتخانه یا بانک مرکزی قرار ندهید!
وقتی جنگ اقتصادی داریم باید یک فرمانده اقتصادی داشته باشیم تو وزارت صنعت و اقتصاد نه مدیر پشت میز نشین استاد دانشگاه که از رو صفحه کتاب فقط تا پا تخته کلاس درسش جابجا شده
آقای روحانی باید دنبال قاسم سلیمانی و حاجی زاده و سرلشکر باقری حوزه ی اقتصاد بگرده
اسیر شدیم به خدا... آقا ولمون کنید، هر کی میخواد وزیر بشه خب بشه، ول کن ماجرا نیستین که این حبر تکراری رو هزار بار منتشر کردین
ما رو گیر آوردن، کلا سر کاریم!
شریعتمداری گزینه استیضاح بعدیه.... !
صل علی محمد .... هیشکی نبود این اومد ...
آخه دانش آموخته دانشگاه آزاد باید وزیر شه؟!!!
مشکل ازناکارآمدی روحانی است نه وزرا متاسفانه روحانی پس ازگذشت 5سال به هیچکدام ازوعده های انتخابتی سال 92 عمل نکرده به ترامپ این نسبت رامیدهد درحالیکه خودش دئر مملکت خودش بدعهدترین وخلف وعده ترین شخصیت شناخته شده این نسبت رابه رییس جمهور خوش عهد وکسیکه درمدت دوسال به اکثریت وعده هایی که به مردم آمریکاداده عمل نموده برخلاف روحانی ملبی به لباس روحانی
لعنت بر من مرگ بر من که به روحانی رای دادم لعنت بر من اگر من بعد در انتخاباتی شرکت کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
انتخابات!!!؟ مگه داریم!؟ مگه میشه!!؟؟
هیچکدام ازافراد ذکرشده کارامد ودلسوزنیستند وصرفا این مهره های ناکارآمد وبی کفایت پستشان عوض میشود همه اینان در 40سال گذشته امتحان پس داده اند و دارای سوابق شکستخورده هستند
خواست اکثریت 24میلیون رای دهنده از نمایندگان محترم استیضاح دولت بی کفایتی است که در مدت 5سال جز وعده های دروغ واظهارات تکراری بیهوده وبزانو درآوردن اکثریت ملت ایران زیرفشاراقتصادی ودرنتیجه زیرخط فقربردن 80درصد ملت دست آورد مثبتی نداشته
سئوالی می کنی که گویا ما همه چیزمان چیز است.!
مشکل بزرگ ملت 80میلیونی با دولت روحانی بی تدبیری وناکارآمدی شیخ حسن روحانی است دولتی که پس ازرفع تحریمها ودوبرابرشدن قیمکت جهانی نفت وآزادشدن 150میبلیارد دلار ازاموال بلوکه شده ودرآمد نجومی ناشی از فروش دلار وسکه 80درصد ملت رامنجمله کارمندان وکارگران وبازنشستگان رازیر فشاراقتصادی له نموده وزرایش چه اقدام مثبتی میتوانند انجام دهند باید کل کابینه برکنارشوند ومدیریت شایسته وکارآمد زمام اجرایی کشوررابدست گیرند درغیراینصورت پس از 3سال ازباقیمانده عمر دولت بدعهد وخلف وعده اقشارآسیب پذیر زیرفشاراقتعصادی له خواهندشد
این آقای شریعتمداری از همیشه تا هنوز در زمان همه دولت ها در مسولیت های مهم بوده . هیچ وقت هم کاربه خصوصی از خودش نشون نداده . اما همیشه هست و فقط از مقامی به مقام دیگه منتقل میشه.
آنگاه جای شریعتمداری را چه کسی پر میکند ؟ یقینا شریعتمداری رای برای وزارت را بدست نمی آورد؟
شریعتمداری نمونه بارز یک مدیر ناکارامد است، اگر دکتر روحانی او را بعنوان وزیر به مجلس معرفی کند، برای تسلط به آن وزاتخانه است.
اکثریت ملت که از سالها قبل از اصولگراها قطع امید کردند و به سمت اصلاح طلبان رفتند با این افتضاح اقتصادی که امسال پیش امد از اصلاح طلبان هم قطع امید کردند باید با هوشیاری و اگاهی کامل و غربال سیاسی جناحی هر دو حزب افراد فاسد رانتخوار و بی سواد را از بدنه نظام جدا کنند و افرادی خادم و عاشق ملت کشور و نظام را در راس امور قرار دهد و با شایسته سالاری باعث عزت و افتخار کشور و نظام شوند
سلام
من در چهارمین آزمون فراگیر برای سازمان بنادر و دریانوردی در ابتدای شهریور ۹۶شرکت کردم که در آزمون پذیرفته شدم و تمامی مراحل اعم از مصاحبه های علمی و عقیدتی و سپس تاییدیه گزینش را با موفقیت پشت سرگذاشته و آزمایشات پزشکی و تأییدیه های مدارک به سازمان رسیده اما همچنان من و سایر پذیرفته شدگان پس از این مدت طولانی دعوت به کار نشده ایم و نحوه طی شدن مراحل استخدامی سازمان مذکور فوق‌العاده غیرشفاف و فرسایشی شده است و پاسخگوی ما نیستند.
این در حالی است که سایر متقاضیانی که برای سازمان های دیگر، همزمان با ما آزمون داده اند شروع به کار کرده اند.
من بهتون ایمیل هم زدم و اگه مستنداتی لازم باشه خدمتتون ارسال میکنم، لطفا منعکس کنید بلکه پاسخگو بشن.
دکتر دژپسند از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و از افراد قوی اجرایی و به معنای واقعی یک مدیر جهادی است. امیدوارم این خبر صحت داشته باشه:)
بنده خدا با دکتری دانشگاه آزاد استاد شهید بهشتی هست؟ جل الخالق انگار در شهید بهشتی هم قحط الرجال بوده
مدیر موفقی نیست و اقای روحانی داره دست به ازمون و خطای مجدد می زنه متاسفانه .
اقای رییس جمهور .نوبت .نوبخت نوبخت را کی عوض می کنید نوبخت نوبخت .؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی