بازدید 13075

بعد از گرانی پوشک و نبود شیرخشک، نوبت به پرداخت نشدن یارانه رسید!

با توجه به اینکه نرخ رشد جمعیت ایران به سمت صفر میل می‌کند و این نگرانی بزرگ برای کشور است، مسئولین همواره خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کرده اند؛ اما این تشویق‌ها در حوزه عمل هیچ گاه نمود نداشته و برای نمونه نوزادانی که در سال ۱۳۹۷ به دنیا آمده اند، هنوز یارانه ماهانه دریافت نکرده اند.
کد خبر: ۸۳۹۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 03 October 2018

بعد از گرانی پوشک و نبود شیرخشک، نوبت به پرداخت نشدن یارانه رسید!با توجه به اینکه نرخ رشد جمعیت ایران به سمت صفر میل می کند و این نگرانی بزرگ برای کشور است، مسئولین همواره خانواده ها را به فرزندآوری تشویق کرده اند. اما این تشویق ها در حوزه عمل نمود نداشته و به عنوان نمونه نوزادانی که در سال 1397 به دنیا آمده اند، هنوز یارانه ماهانه دریافت نکرده اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، در این سال ها، زیاد این جملات شنیده ایم که نرخ رشد جمعیت ایران به سمت صفر در حال میل است و این یک تهدید جدی برای ایران است و همین نگرانی باعث شده که مسئولین همواره خانواده ها را به فرزندآوری تشویق کنند. این تشویق ها در حوزه عمل نمودی جدی نداشته و با افزایش هزینه های خانواده ها، عملاً خانواده های جوان تر در خوشبینانه ترین حالت تنها به دو فرزند فکر می کنند.

در ده سال اخیر، آمارها به خوبی نشان می دهند، خانواده ها نسبت به یک دهه پیش کوچکتر شده اند، به گونه ای که بُعد خانوار از 3.95 در سال 1386 به 3.28 در سال 1396 رسیده است.

اوضاع هزینه ها برای فرزندآوری در سال 1397 بدتر نیز شده است. اگر از هزینه های سرسام آور بیمارستان ها چشم پوشی کنیم، به رشد چشمگیر قیمت پوشک نوزادان به دلیل نوسانات نرخ دلار و احتکارهای صورت گرفته در ماه های اخیر و همچنین کمبود شیرخشک و همچنین اگر از این موارد نیز بگذریم به موضوع پرداخت نشدن یارانه نوزادان متولد شده از ابتدای سال 1397 تاکنون خواهیم رسید؛ هر چند یارانه 45 هزار و 500 تومان ماهانه اکنون دیگر حتی کفاف خرید یک بسته پوشک برای نوزادان را هم نمی دهد، همین یارانه هم توسط دولت قطع شده است.

این در حالی است که طبق گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، عملکرد بودجه نشان می دهد در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته منابع دولت 48 درصد رشد داشته است.

اما پرسش این که مقصر این قطع یارانه نوزادان کدام نهاد است و چرا یارانه نوزادان متولد سال جاری قطع شده؟!

برای پاسخ به پرسش نخست باید گفت، در گذشته متولی پرداخت یارانه سازمان هدفمندی یارانه ها بود و یارانه نوزادان نیز پس از گرفتن شناسنامه از ثبت احوال بلافاصله از ماه بعد به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شد. با توجه به تبصره 14 قانون بودجه سال 97، از سال جاری پرداخت یارانه نوزادان بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. بنابراین مقصر پرداخت نشدن یارانه نوزادان در سال جاری این وزارتخانه است.

پاسخ پرسش دوم را نیز می توان در مصاحبه احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جستجو کرد. وی در مصاحبه با رادیو اعلام کرد: در بودجه ذکر شده بود که وزارتخانه باید بررسی هایی را انجام دهد و یارانه را به خانواده هایی که جزو گروه های کم درآمد هستند پرداخت کند. از این روی، یارانه نوزادان متولد سال جاری تاکنون پرداخت نشده، ولی قول داده می شود که این یارانه از مهر ماه برقرار شود.

این مصاحبه میدری یعنی این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون در حال بررسی صلاحیت نوزادان جهت دریافت یارانه بوده است!

طبق آمار لحظه ای سازمان ثبت احوال کشور از ابتدای سال تاکنون ، حدود 826 هزار و 335 نوزاد به دنیا آمده است؛ بنابراین می توان گفت، تنها در ماه جاری دولت توانسته از محل پرداخت نکردن یارانه نوزادان 37.6 میلیارد تومان درآمد نصیبش شود. البته برای آن که بخواهیم بدانیم در مجموع چقدر درآمد از محل پرداخت نشدن یارانه نوزادان از ابتدای سال تاکنون نصیب دولت شده، باید بدانیم در هر ماه چه تعداد نوزاد به دنیا آمده که متأسفانه در حال حاضر به دلیل نبود آمار، این موضوع امکان پذیر نیست.

به هر صورت باید در پایان گفت، اگر کشور با خطر نرخ رشد جمعیت صفر رو به روست، بهتر است مسئولین تشویق به فرزندآوری را در عمل اجرایی کنند و دست از مصاحبه و سخنرانی در این زمینه بردارند. شاید از نظر برخی یارانه 45 هزار و 500 تومانی ماهانه مبلغی نباشد؛ اما باید گفت همین مبلغ ماهانه برای بسیاری از مردم انگیزه ای برای فرزندآوری است و خود یک سیاست تشویقی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۹
همین سه دلار رو هم براشون سخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
پس چطور هر کی میمیره فورا یارانه اش قطع میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
زنانی که در افغانستان شوهرانشان از دنیا میروند مبلغ صد دلار ماهیانه پرداخت میگردد که برای زندگی آنها تقریبا کافی است .
حال شما ببینید تفاوت اقتصادی افغانستان با خودمان را ؟
اکثر وزیران..مشاوران..معاونان..استانداری ها... دو دولت روحانی
گلچینی از دولتمردان اقای موسوی؛ اقای هاشمی و اقای خاتمی هستند...

اینو بزارید کنار حمایت علنی این اشخاص از روی کار امدن روحانی

سیاست خارجی هم ک کاملا روشنه

مجلس هم ک اکثریت با دولت و طیف طرفدار جناب خاتمی هستند



این یعنی عملکرد این دولت بنوعی کارنامه حامیان اینها هم بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
باجناق بنده مدیر کل در یکی از نهادهای ریاست جمهوریند
بچه ایشون الان 5 ماهه هست
از ماه ابتدایی هم بدون تقاضا و پیگیری خودشون یارانه نوزادشون رو دریافت کرده اند
لذا لطفا شایعه پراکنی نکنید
نیست وضع مملکت خیلی خوبه بچه زیاد هم بیاریم تا کلاً از زندگی هم استعفا بدیم .
من یه ماه قبل بچه دار شدم ؛بابت بیمارستان هیچ هزینه ندادم البته چون بیمه تامین اجتماعی داشتم و بیمارستان تامین اجتماعی بود ولی تا از بیمارستان ترخیص شدن که حدود چهار روز طول کشید، من نزدیک به ۲.۵ میلیون هزینه کردم و تا همین الان به ۵ میلیون رسیده .حساب کنید پول چند سال یارانه ای میشه که نمیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
میشه بگید این یه ماه مگه چطور خرج کردید که 5 میلیون شده اینجوری که شما میگید تا وقتی که بچه دو سه ساله بشه نزدیک به دوبیست میلیون هزینش میشه
یارانه از اولش هم اشتباه بود یارانه ثروتمندان قطع نشد در دنیای پیچیده امروز با اینهمه امکانات ، دولت همچنان ناتوان از تشخیص نیازمندان از بی نیازان است
خنده داره کی بخاطر ماهیانه 3 دلار بجه میاره
این یعنی نوزاد اضافه نمی خواهند
توی کشور های اروپایی مخصوصا آلمان نوزادی که بدنیا میاد همه هزینه ها و از پوشاک و گرفته و لباس هاش و ... را رایگان در اختیارش میزارند . قبل از تولد کلی برای مادر رسیدگی میکنند و در کشور ما چندر گازی که میخواند به نوزاد بدند که نصف یک بسته پوشک نمیشه اون هم قطع میکنند و میاندازند گردن هم دیگه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
سلام
اگر به خاطر یارانه بچه آوردید ف اشتباه کردید.
در آلمان هم خبری از زایمان رایگان هم نیست چه برسد به پوشاک رایگان.
اگر در اروپا بیمه نباشی حتی اجازه ورود به کشورشان را هم نمی دهند.
کواه این حرف هم درخواست بیمه برای صدور ویزا است.
همین فرهنگ یارانه ای شمارا به این روز انداخته.کمی خلاق باشید و به فکر کار مثبت نه یارانه و دلالی و ...
نادانی محضه هر کی با 45 هزار تومن تشویق به فرزند آوری شه!!!!
45 هزار یارانه میگیره یک میلیونو چهارصدو پنجاه هزار باید خرجش کنه!!!
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
ده برابرشم بدن نباید مسبب فرزندآوری شه کوته فکر نباشیم به آینده ی هم نگاه کنیم
یک روز و چند روز نیست . سالهای سال است که سهم ما اقشار کم درامد و بی درامد و بی بضاعت و اسیب پذیر و حقوق بگیر از کل "واردات و صادرات" , گران خریدن و گرانتر خریدن و مضیقه ی بیشتر وبیشتر است . یک مدت تعدای از اجناس و اقلام "وارداتی" تحریم میشود . اینجاست که خوش بحال "واردکننده ها" میشود . چرا !؟ چون با فرصت طلبی تمام ان اقلام را تا جا دارد گران و گرانتر به خلق الله میفروشند . سهم ما چیست !؟ در مضیقه قرارگرفتن و گران و گرانتر خریدن ! حالا ان روی سکه . یک مدت همه هورا میکشند که "صادرات" رونق گرفته است . اینجا خوش بحال کی میشود !؟ "صادر کننده ها" . چرا !؟ چون بازهم ما هستیم که برای تهیه همان کالاها در مضیقه قرار میگیریم . باز سهم ما چیست !؟ همان گران و گرانتر خریدن . خسته تان نکنم . امثال این بنده یک خوشحالی داریم و ان اینکه مطمئن هستیم خیلی از عمرمان باقی نمانده است . یا حق
بسیار ممنون از شما که به این موضوع پرداختید . من چندین ماه هست که یارانه فرزند تازه متولدم واریز نشده است. نمی دانم چگونه پیگیری کنم . این همه هزینه اصراف می شود ولی امان از ... !!
دولت یا باید به قولی که در ابتدا برای حذف یارانه بعضی از دهکها داده عمل کند و یا اینکه یارانهافرادی را کهبا توجهبه قولهای دولت از دریافت یارانه انصراف داده اند را مجدداً برقرار کند در غیر این صورت به ماها بدهکار است . ما با توجه به قولهای شماها از دریافت یارانهای که واقعاً حق ما بوده و هست انصراف دادیم ولی شما به قولهای خود هیچ توجهی نکردید وتا کنون همه ( فقیر و دارا و البته متولینی که پولشان از پارو بالا می رود ) دارند یارانه را می گیرند . انصافاً ما از حق خود نمی گذریم .
بچه های سوریه و لبنان مهمتر هستن یا بچه های ایرانی؟
خوب معلومه سوریه و لبنان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
لایک بی پایان
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
ربطی نداره اگه اونجا هم نره مطمئن باش به منو تو نمیرسه
دکتر سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
مرگ بر امریکا
خداروشکراین یکی رونداختندگردن امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
انداختند گردن دشمن
من فرزندم ارديبهشت ماه به دنيا آمده يارانه اش از ماه اول واريز كردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
پینوکیو!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
احتمالا آقا زاده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
پس امیدوار باشیم یا الکی گفتی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
خوش بحالتون پس. برای ما که سه ماه میگذره خبری نیست!
آنچنان رونق اقتصادي ايجاد كنيم كه مردم به يارانه احتياج نداشته باشند خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
متاسفم واقعا
هیچ موقع رشد جمعیت ایران صفر نمیشه
همین الان سالی ۱.۵ میلیون به جمعیت کشور ما اضافه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
پروفسور پس مرگ و میر کجایه حساب کتابته؟؟
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
سالی یک و نیم میلیون بدنیا میان و نیم میلیون میمیرن در واقع در حال حاضر سالی یک میلیون نفر به جمعیت اضافه میشود حالا وضع اقتصادیمون خوب بود چی میشد اقلا سالی دو میلیون جمعیت اضافه میشد!
این لاکچری بازی پدر ملت رو درآورده . پوشک چیه لباس کدومه شیر خشک واسه چی . یه استامبولی می‌زاری گوشه خونه توش ماسه می‌ریزی مشکل پوشک حل شد . یه لنگ می‌پیچید بهش اینم لباس . یه تیکه نون از نون خشکی می‌خری می‌دی دستش اینم غذا . میشه آینده واست همه نابغه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
البته واسه مردم عوام .
والبته واسه خواص میلیاردها تومن خونه ویلایی هزار متری و برج سازی و مدیر عاملی و همه چیز عالی و شعار در حد متعالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
فکر کنم بزرگ بشه نابغه میشه
با توجه به اینکه نرخ رشد جمعیت ایران به سمت صفر میل می کند و این نگرانی بزرگ برای کشور است، مسئولین همواره خانواده ها را به فرزندآوری تشویق کرده اند.

خودمون چی شدیم؟ چه روزهای سخت رو تحمل کردیم. و چی ها که ندیدیم.
بچه هامون چه روزهایی رو خواهند دید؟
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
اگه همه مث شما فکر میکردن دنیای خیلی خوبی میداشتیم
ما از به دنیا اومدن خودمون هم پشیمونیم
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
آخی. فک کنم دهه شصتی باشی
بچه را چی به یارانه؟ اصلا بچه چه نیازی به یارانه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
افغانی هستی؟
لطفا مثبت ومنفی را بگذارید
یعنی واقعا هنوز کسی هست ندونه کشور آب نداره و همین هشتاد و پنج میلیون جمعیت هم باید حداقل هفتاد درصدشون تا پانزده سال آینده از فلات ایران خارج بشوند
یه خورده فکر کنید بعد بنویسید. برای این چند سال که تشویق به زادآوری کردید هیچ گونه خدمات ندارید، اون از اب و برق که همه جای ایران کم آوردید، اون هم از اوضاع کار و کارخانه و تولید که هر روز بدتر از دیروز، 55 سال پیش شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر را اگر سر لوحه کار خود قرار داده بودید اوضاع اب و هوا و اقتصاد و..... الان این نبود، مشکل شما جمعیت نیست،
سه پلشک آید و مرد زاید و جانش به لب آید!
یارانه خانواده ما رو از سال 94 قطع کردند همه جا هم اعتراض کردیم ولی جوابی قانع کننده ندادند چرا کسی جوابگو نیست ؟ تابناک چرا یک بار هم درباره این بی عدالتی محض مطلبی منتشر نکردی ؟
لعنتي ها يارانه من رو 5 سر عائله قطع كردن
چرا باید یارانه افراد بالای 90 سال سن هرسه ماه یکبار پرداخت گردد.
دوستان حال روز مملکت خرابه دعا کنید گشایشی در کار مملکت بشه بی شرفی و وطن فروشی بعضی از خودی ها مملکت به ورطه سیاهی کشیده ولی با دست در دست هم دادن مردم ، ایران دوباره مبسازیم
نرخ رشد جمعیت ایران به سمت صفر میل می کند!!!!!
آمار ثبت احوال اینطور نشون میده که سالی یک میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه می شود شما چطور حساب می کنید که رشد جمعیت به صفر میل می کنه!!!!
وقتی احمدی نژاد یارانه داد دلار 900 تومان بود یعنی ماهانه به هر نفر 50 دلار میداد یعنی سالانه چیزی حدود 50 ملیارد دلار .ولی حالا ماهانه حدود 2 دلار .و حالا چیزی حدود 2 ملیارد دلار واقعا جای تاسف داره دولت میخاد حتی اون 2 ملیراد دولار رو هم قطع کنه .یعنی مردم ایران لیاقت ندان سالی دو ملیارد دلار از درآمدهای سرسام آور نفت رو صاحب بشن . ناراحت کننده است واقعا .اگر رفتارهای دن کیشوت وار و هیتلر مابانه احمدی نژاد نبود من طرفدارش میشدم ولی رفتار احمدی نژادی فقط کشور رو به عراق و آلمان قبل جنگ جهانی دوم میبره که سرنوشت کشور و مردمشان کاملا مشخصه
حالا خوبه که چادر و روسری و مقنعه گرون نشده وگرنه میموندیم با این گشتهای ارشاد....
به امید آن روز که این عامل گرانی و تورم بزودی قطع شود.
با سلام ،ما ملت ایران با تمام قوا در مقابل ابرقدرتها ایستاده ایم فقدان پوشک و یارانه که سهل است اگر مجبور به خوردن علف هم باشیم دست از حمایت سوریه لبنان یمن و فلسطین و .... بر نمی داریم. من الله توفیق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
نمایش تبلیغاتی با پول ملت بیچاره ایران ...
لطفا درباره تعلل سازمان بنادر و دریانوردی در شروع به کار افرادی که بیش از یکسال پیش آزمون داده اند و تمامی مراحل را هم گذرانده اند پیگیری نمایید و مطلب بگذارید
اینهم کار نوبخت است.
سلام بنده پدر دوقلو هستم که تو شانس بد ما الان نزدیک ۴ماهه شیر یارانه ای بهداشت استان گیلان بهمون نمیده گفتن یک سال بهتون تعلوق میگیرد خدا را شکر ۵بار دادن دیگه خبری نشد مادرش هم نمیتونه بهشون شیر بده هر دوروز درمیان یه بطری میگیرم اونم کردن ۳۰هزار منه کارگر روز مزد روزی برای ۶۰هزار جون میکنم این ۶۰تومان را کجا خرج کنم تو این گرونی مایبیبی ۳۸عددی شده ۹۱هزار از اول هم تو بهزیستی ثبت نام کردم برای مشیتی دوقلوها دو تا افتتاح حساب کردیم رفاه وتوسعه تعاون الان نزدیک به ۱ساله هیچ خبری نشده هی میرم میپرسم میگن بوجه نیست خوب ما الان تو این بازار کرونایی شهرما هم شده قرمز چیکار کنیم هیچکی هم نیست حالی از ما بپرسه من نمیدونم چرا دولت ما این همه بایک کشور پولدار کم آورده اگر میدونستم دولت بچه های مارا تا مین نمیکرد اصلان نمیزاشتیم بچه دار بشه همسرمون همه چیز شده پولی بهداشت از اول پدرمو درآورد جوان هستین بچه بیارین دولت همه چیز میده که این هم شددوقلو الان پول نون ندارم از کجا بیارم شیر خشک بگیرم همه چی حتی قطره برای نوزاد میدادن اونم هم قط شده انصافتان کجا رفته اون از بهزیستی مشیتی دادنشون اینم از شیر وقطره خوراکی نوزاد دیگه کم آوردم از مسعولین خواهش میکنم کمی به فکر ما باشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار