بازدید 19545

شوک سقوط دلار، فروشندگان را بی‌خواب کرد

کد خبر: ۸۳۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ 02 October 2018

قیمت ارز شامگاه دیروز (دوشنبه) با کاهش شدید و شاید ناگهانی و دور از ذهن رو به رو شد و شب ناآرامی را برای فروشندگان و دارندگان ارز خانگی رقم زد.

به گزارش ایرنا، کاهش قیمت ارز که برخی آن را سقوط آزاد توصیف کردند، از آغازین ساعت شب گذشته (دوشنبه شب) به خبر مهم رسانه ها و شبکه های مجازی تبدیل شد؛ به طوری که گزارش ها همراه با تصاویر در شهرهای مختلف، حاکی از صف طولانی در مقابل صرافی هاست.

کانون صرافان ایرانیان ساعت 18 عصر روز گذشته، قیمت دلار را 15 هزا ر و 300 تومان اعلام کرد اما گزارش ها حاکی از آن است که قیمت آن در شب گذشته به 13 هزار و 800 تومان نیز رسید.

در برخی شهرها حتی دلار با قیمت 10 هزار تومان نیز دست به دست شده و برخی دارندگان ارز ابراز نگرانی کردند که قیمت دلار تا 8 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

گزارش خبرنگاران ما حکایت از آن دارد که شمار زیادی از مردم در برخی کلانشهرها برای فروش دلار، شب را تا بامداد امروز (سه شنبه) در خیابان ها سپری کردند.

هجوم مردم برای فروش دلار و امتناع صرافی ها برای خرید دلار دارندگان ارز در شهرهای مختلف از جمله تهران، اهواز، بانه و ... را دچار سردرگمی و نگرانی کرده است.

چهارراه استانبول از پیش از ظهر دوشنبه شاهد هجوم شهروندان برای فروش دلارهای خانگی بود؛ به گونه ای که تا عصر، فروشندگان به دنبال فروش ارزهایشان بودند اما دلالان با توجه به ریزش شدید قیمت ها از خرید خودداری می کردند یا با قیمت های بسیار پایین پیشنهاد می دادند.

قیمت های ارز حدود دو تا سه هزار تومان در حال سقوط و بازار دلالان شلوغ است.

دلالان و برخی صرافی ها در عصر دوشنبه قیمت دلار را 16 هزار و 100 تومان اعلام می کردند و این درحالی بود که تا پیش از ظهر، قیمت آن حدود 18 هزار تومان گزارش شده بود.

اما پس از گذشت ساعتی از عصر، با ورود بیشتر فروشندگان خانگی به بازار، قیمت دلار به کمتر از 15 هزار تومان ریزش کرد؛ این روند همچنان ادامه یافت؛ به طوری که قیمت ها به کمتر از 14هزار تومان رسید.

بیشتر صرافی های محدوده چهارراه استانبول تا میدان فردوسی یا خرید و فروش ارز انجام نمی دادند یا قیمت های درج شده روی تابلوهایشان با قیمتی که حضوری اعلام می کردند، متفاوت بود.

دلالان عمده به دنبال سقوط قیمت های ارز، محل را ترک کرده اند و هیچ فعالیتی نداشتند؛ البته تعداد محدودی دلال خرده پا در محل حاضر داشتند.

خبرنگار ما گزارش می دهد که شهر اهواز دیشب، شب ناآرامی برای دارندگان ارز بوده و جمعی از مردم برای فروش دلارهای ذخیره شده در خانه های خود تا ساعات پایانی شب در خیابان ها حضور داشتند.

ازدحام مردم در مقابل دلال های دلار برای فروش ارز خانگی، عملاً خیابان آزادگان را با ترافیک سنگین رو به رو کرد.

یکی از صاحبان دلارهای خانگی در این خصوص گفت: برخی دلال ها و صرافی ها حاضر به خرید دلارهای ما نیستند به این دلیل که می دانند قرار است قیمت دلار باز هم کاهش بیشتری پیدا کند.

یکی از فروشندگان دلار می گوید که جنگ خرید دلار به رقابت برای فروش تبدیل شده است و من دلار 18 هزار تومانی خریدم و امشب دلال ها حاضر نیستند ارز را حتی به قیمت 12 هزار تومان خریداری کنند.

یکی دیگر از شهروندان اهواز که برای فروش دلار در خیابان بیست و چهار متری حضور داشت، گفت: قیمت های پیشنهادی دلال ها خیلی پایین تر از قیمت فروششان است.

وی اضافه کرد: من بخش زیادی از سرمایه خود را صرف خرید دلار کرده ام و امشب از ترس اینکه بیشتر از این ضرر نکنم، آمده ام که اگر صراف یا دلالی ارز خریداری کند، بخشی از دلارهایم را بفروشم.

این شهروند در پاسخ به این سؤال که بعد از فروش ارز سرمایه خود را به چه سمتی هدایت خواهی کرد، گفت: در صورتی که بازار سرمایه و بورس از ریسک کمتری برخوردار باشد با این پول سهام خریداری می کنم.

تعداد زیادی از دستگاه های عابر بانک در خیابان بیست و چهار متری اهواز نیز به دلیل انجام تراکنش های متعدد مالی از سرویس خارج شده اند.

گمانه زنی و تحلیل ها در باره کاهش قیمت ارز مختلف است برخی کاهش قیمت را ناشی از تلاش برای تصویب لایحه FATF و برخی اشباع بازار و طولانی شدن روند صعود قیمت ها و کاهش تقاضا می دانند.

کاهش جو روانی، تأثیر ساز وکار ویژه اتحادیه اروپا برای مروادات ویژه تجاری با ایران و همکاری بانک مرکزی هفت کشور اروپایی و کاهش سفرهای خارجی در فصل پاییز از دیگر دلایل کاهش قیمت ارز ذکر می شود.

برخی نیز می گویند که بخشنامه روز دوشنبه بانک مرکزی درباره تأمین ارز‌، نیازهای خدمات توسط سیستم بانکی اثر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها داشت.

اما در رفتار شناسی مردم در بازار خرید و فروش، چنین می توان گفت که مردم با اندکی افزایش قیمت با این پندار که قیمت ها بیشتر بالا می رود برای خرید به بازار هجوم می آورند و این امر، خود موجب بالا رفتن قیمت می شود.

در مقابل، در صورت یک کاهش اندک و چند روزه نرخ، مردم بسرعت، فروشنده ارز می‌شوند و این امر با کاهش تقاضا خرید و افزایش متقاضیان فروش به نوبه خود موجب کاهش بیشتر قیمت می شود.

افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر بازار و زندگی مردم جو روانی بی اعتمادی و نگرانی از آینده را در جامعه در پی داشته است و ظرف ماه های اخیر به یکی از چالش ها مهم دولت تبدیل شد.

حال باید دید که بازار خرید و فروش ارز امروز (سه شنبه) با آغاز روز کاری چه عددی را رقم می زند؛ آیا بازار ارز کاهش بیشتری را تجربه می کند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
برو خودتي تابناك خودتي
چشم تنگ دنیا دوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور.
اینا همونان که برای پرکردن جیب دلالها صف می بستن
تابناک عزیز الحق که در این مدت بدرستی اخبار منتشره را مدیریت کردید. واقعا نقش خود را در تحولات مثبت کشور دست کم نگیرید. مبارک است کاهش قیمت ارز بر همه مردم گرامی و بزرگوار کشور عزیزم. خدا را شاکریم بر صبر مردم و حقی که بر گردن مسئولان بود و بخوبی از از مهلکه رهایی یافتند. ما مردم عادی با چنین اخباری دلمان گرم می شود و انتظارمان از مردان و زنان عالیمقام کشور آن است که فقط به قشر ضعیف جامعه اسلامی احترام بگذارند. ما باید فرزندان شایسته به این جامعه تحویل دهیم. خدا به همه دلسوزان واقعی نظام قوت بدهد تا به پشتوانه همین مردم سربلند باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
سلام آقای مردم عادی

آیا قیمت مسکن، خودرو، لوازم خانگی، مواد غذایی که در سال گذشته چندیم برابر شده به قیمت سابق برخواهد گشت؟

جوابت اینه: هرگز!!!

پس انقدر خوشحال نشو. چون دولت حقوقت رو چند برابر نخواهد کرد
بستن سایتهای قیمت دهنده دروغ کاهش قیمت دلار را ثابت می کند
همان مردمی که صف می بستند برای خرید دلار 19 هزار تومانی الان آمده اند دلارهایشان را بفروشند. خدا لعنت کنه تمام دلال ها و واسطه ها رو که اينجوري خون بقيه مردم رو به شيشه کشيدن و براي منافع شخصي يه کشور رو از لحاظ اقتصادي به زوال کشوندن. اگر هر بلايي سر مال و اموالشون هم بياد حقشونه چون اين درآمدها همه نامشروعه و حق الناسه که به دستشون رسيده.
امروز روز صعوده.
سلامی میکنم خدمت سایت وزین فارس که پریروز فرمودند تصویب FATF قطعا باعث کاهش قیمت ارز نخواهد شد ، اینجا نوشتم چون میدانم خودشان این کامنت را چاپ نمیکنند
ايشالا بيشتر سقوط کند تا حرص و ولع ريشه کن شود.
اینا که داری می گی مال کدوم کشوره؟؟؟
حق ادم طمعکار همینه...
هیچ کدوم از اینها دلیل کاهش قیمت ارز نیست؛ کاهش قیمت ارز تنها یک دلیل عمده داره و اون هم رونمائی از مانیفست نواصولگرائی هست که بر مبنای کشفیات جدید اصولگرایان در علم اقتصاد محقق شده:
اعدام، موشک اندازی، عدم شفافیت و پنهان کاریف سه فاکتور مهم ثبات و توسعه اقتصادی!
خلایق هرچه لایق ... ما مردم احمق باید دائم ضرر کنیم ... حقمونه ، وقتی عقل رو بکار نمیندازم و میرم دلار گرون میخرم باید چنان ضرری بکنم که در قصه ها بنویسن ... هرچی سرم میاد حقمه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
شما حتی یه دلار هم نخریدی !!! مطمئنم
چند صباحی بود خواب مردم بیچاره آشفته بود اشکالی نداره چند روزی هم خواب این حضرات مشوش شود
هر مقدار ضرری که به خریدارای خونگی بخوره حقشونه. اینا با این زرنگ بازی ها بر اتیش گرونی دلار دمیدن و خیلی از مردم رو برای خرید مایحتاج روزانشون به دردسر انداختن. حالا هم نوش جون کنن حاصل کاراشون رو
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
دوباره گرون میشه نزدیک اربعین
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
احسنت بر شما
آخیش...
هر وقت شد 3700 بیاین حرف بزنید. بعد که شد 2 تومن بگید سقوط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
مثل اینکه شما چیزی از اقتصاد سرت نمی شود و به این نرخ غیر واقعی است
همانگونه که پیش بینی میشد بعداز چندین روزرشد روزانه چندهزارواحدی وسکوت مسوولان بورس درقبال قریب الوقوع بودن تخلیه حباب ان بالاخره روند نزولی بورس اغازشدو تاساعت ۹:۳۰ صبح امروز(سه شنبه ۱۰ مهر) شاخص کل بورس بیش از ۵۰۰۰ واحد سقوط کرده وبه کانال ۱۸۰ هزارواحدی پرتاب شد
در بازار بورس و ارز هر قیمتی که یک شبه به مقدار زیاد بالا رود می تواند خیلی سریع هم پائین بیاید.
و همین طور بالعکس هر قیمتی که یک شبه به مقدار زیاد پائین رود یک شبه هم می تواند بالا بیاید.
این به دلیل عدم وجود مانع اساسی در برابر افزایش یا کاهش قیمت است.
حقشون
یک ماه دیگه قیمت دلاربالای ۲۰ هزارتومان خواهدبوداین خط اینم نشان
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
آن صبو بشکست و آن پیمانه ریخت
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
خوب پس دلار همه این بدبخت ها رو بخر، ثواب هم داره
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
دلار رو دستت باد كرده مگه نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
شما هوای پرچمت را داشته باش باد نبره!
دلال ها قیمت هارو پایین آوردن که دلارهای دست مردم رو ارزان بخرن . نزدیک اربعین همین دلارهارو با قیمت خیلی بیشتری خواهند فروخت .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
این تو بمیری از آن تو بمیریها نیست. قیمت دلار دیگر بالا نخواهد رفت ، خودتان را بیخود امیدوار نکنید و مردم بیچاره را هم سرگردان نکنید. بگذارید دنبال کارهای درست و حسابی و خداپسندانه بروند و نه سرگردان و حیران شوند و عمرشان را صرف اضطراب بازار دلار و سکه کنند
همش بازی خود دولت هست مافیا بازیه
دلار ها کجا می روند خارج نشینان می خرند یا داخلی ها . خالی شدن کشور از دلار خطر ندارد و در اینده نیاز بازار به اسکناس را چه کسی تامین می کند.
تابناک این چرندیات چیه به خورد مردم میدید دلار 3700 تومانی تا 19000 تومان رفته رکورد زده حالا شده 16 هزار وخرده ای دل مردم را به چی خوش می کنی قیمت مایحتاج مردم که بالا رفته و پایین نخواهد آمد.
تجربه ثابت کرده که هروقت دلار ارزان می شود قرار است با گذشت زمان کمی بشدت گران شود! این بازی را طی چند سال گذشته انقدر دیده ایم حفظ شده ایم. بالاخص حال که در آستانه تحریم های 13 آبان ماه قرار داریم این بازی بسیار ساده لوحانه طراحی شده و بعید می دانم که اکثریت مردم فریب این بازی را بخورند.

ایضاً باید ذکر کنم من بعنوان یک ایرانی خیلی خوشحال خواهم شد که ارزش پول ملی دوباره افزایش پیدا کند چرا که حقوق ماهیانه ما ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد که در نهایت منجر به افزایش توان خرید و رفاه بیشتر خواهد شد.

اما مساله مهم این است که بر اثر گران شدن دلار در یک سال گذشته قیمت همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمی زاد چندین برابر شده است. مثلاً قیمت مسکن، قیمت خودرو (چه تولید داخل و چه خارجی)، قیمت مواد غذایی (گوشت و مرغ و میوه و رب و .....)، قیمت لوازم خانگی، قیمت کالاهای دیجیتال (موبایل و لب تاپ و ...) و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید.


حال سوال اصلی این است که آیا با این کاهش های یک شبه قیمت ارز آیا قیمت مواردی که ذکر شد نیز یک شبه کاهش پیدا خواهد کرد؟؟؟ آیا کسی که یک واحد آپارتمان را مثلاً خرید یک میلیارد میاید و آن را به 500 میلیون بفروشد چون که قیمت ارز نصف شده؟؟؟ آیا کسی که یک ماشین وارداتی را 500 میلیون خریداری کرده آن را به قیمت 250 میلیون خواهد فروخت چون قیمت ارز نصف شده؟؟؟

جواب این سوالات به صراحت نخیر است!!! و رفع این مشکلات هم یک راه حل بیشتر ندارد و آن این است که دولت و بخش خصوصی دستمزد حقوق بگیران را به مانند افزایش نرخ دلار حداقل 3 برابر کنند تا توان خرید مردم به قیمت های افسار گسیتخه مجدداً برسد. همه می دانیم که نه دولت و نه بخش خصوصی همچین کاری را هرگز نخواهند کرد و در نهایت سالیانه 10 الی 20 درصد افزایش حقوق خواهند داد. پس این راه حل هم عملی نخواهد شد. پس کلاً شرایط فعلی هیچ راه حلی ندارد!

پس درنهایت باید گفت هیچ انسان عاقل و با تجربه ای در این شرایط و با توجه به نزدیکی تحریم های اصلی اگر اندک سرمایه ای از ارز و طلا داشته باشد آن را مفت نخواهد فروخت و بدست خودش، خویش را نابود نخواهد کرد!
امیدوارم این کاهش قیمت ادامه دار باشه و برای چند روز و فقط خالی کردن دلار مردم نباشه.در واقع امیدوارم ایم کاهش قیمت بخاطر بانک مرکزی باشه تا مردم.چون ایندفعه اگر گرون بشه دیگه مردم به هیچ وجهی دولت رو نمیبخشند.واین کاهش قیمت رو هم فریب مردم توسط دولت خواهند پنداشت.
گزارشات تخیلی برای ایجاد جو روانی نتیجه بخش نیست با این کار فقط سرمایه یک عده مردم کمتر آگاه رو از چنگشون در میارید و می ریزید تو دل دلالان و صرافان که در حال خرید زیر قیمت هستند. اگر دلار در حال سقوط آیا اون طلا فروش و صراف اطلاعشون از اون پیرمرد و پیرزن کمتر که سکه های اونها رو دارند می خرند.
این سناریو الاکلنگی از خیلی وقت پیش لو رفته ولی حضرات به عاقبت کاری که میکنند زیاد نمی اندیشند
خداروشکر، انشاالله همینجوری قیمت دلار کاهش پیدا کنه تا مردم طماع حریصی که مثل خر فقط دلار میخریدن و اقتصاد مملکت رو بخاطر خودخواهی و حرص نابود کردن سکته کنن و بمیرن، مرگ بر طمعکاران، خیلی خوشحالم، هم واسه اینکه ملت طماع به سزای کارشون رسیدن، هم اینکه ارزش پول کشورم بالاتر رفت
چرا مثبت و منفی دادن به نظرات رو برداشتید که نشه آمار گرفت که طفداران یک نظر چند نفرند؟
اقتصاد ایران تحمل دلار بیش از ۵۰۰۰ تومان را در حال حاضر ندارد امیدوارم بانک مرکزی هر روز دلار به بازار تزریق کنه و قیمتی برای ان تعیین نکنه تا دلار تا حد امکان ارزون بشه
در مقابل، در صورت یک کاهش اندک و چند روزه نرخ، مردم بسرعت،فروشنده ارز می‌شوند.

جمله بالا نشان از آن دارد که گردانندگان سایت تابناک از عاملین موثر بالا رفتن نرخ ارز هستند.
خوبه خیلی خوبه
هنوز تا 3700 تومن خیلی فاصله داره و دچاره حبابه همچنان!!!
3700 کجا 13هزار کجا!!!!
تجربه نشان داده که بازار ارز به هیچوجه قابل اطمینان نیست و ریسک بسیار بالایی دارد.
حالا داشته باشیم که همین روزها دوباره میشه 20 هزار تومن ...
این یه نمایش مسخره توسط بانک مرکزی بود که به یه عده از خودی ها دلار داد تا توی بازار ببرند و این نمایش رو اجرا کنند ...
خریدارها هم از خودشون بودند ...
یکی نیست بپرسه که توی این اوضاع که دلار پایین داره میاد ، بانکها دلار مسافرتی را به چه قیمتی میدهند ؟!!! و آیا باز هم محدودیتی برای مقدار فروش ارز به مسافر دارند یا خیر ؟؟!!
اگه محدودیت برای فروش و خروج ارز هست ، پس یعنی همه اینا یه نمایشه و فقط یه عده مردم خرده پا بدبخت میشن ...
اون مولتی بیلیونرهایی که املاکشون توی این مدت با قیمتهای نجومی فروش رفت حالا فرصتی دارند تا دلارهای خونگی این ملت رو از چنگشون در بیارند و از کشور خارج کنند ...!!!
این پایین اومدن ارز یه سناریوی تکراریه که توی این 40 سال بارها بازی شده ...
اونا که تجربه دارن هول نمیشن ..

ممنون
فقط یک عده ساده لوح ممکنه بااین شانتاژهای روانی دلارهایشان رامفت ازدست بدهند
واقعا حیف نیست که اونایی که برای واردات دلار 4200 تومنی گرفتند و واردات خودشونو با مقایسه با دلار 18 هزار تومنی به مردم فروختند ، حالا نتونند دلار 10 هزار تومنی بخرند ؟!!! آخه دلتون میاد بی انصافا !!!!
فقط یه مشت مردم ساده لوح میرند دلارشونو هول میشن و میفروشن با این قیمت ...
وقتی دلار مسافرتی هنوز با محدودیت داره داده میشه ، یعنی از دلار خبری نیست ...
یه عده هم از طرف بانک مرکزی دلار آوردند تو بازار که مصنوعی با قیمت پایین بفروشند و گریه کنند که بدبخت شدیم !! .. که البته خریدارها هم از خودشونن ...

ممنونم
دلار دوباره بالا میره چون دلاری برای تبدیل این نقدینگی مردم وجود نداره ... اونایی که دلار 4200 تومنی برای واردات گرفتند و اجناسشونو با تناسب به دلار 18 هزار تومنی روختند ، حالا ریلهای دستشونو با دلار 12 هزار تومنی یا کمتر تبدیل میکنند و از کشور خارج میکنند ... این یعنی سود در سود ...
ببینید مسوولین با سیاستهای غلط مردم را به چه روزی انداختن! کسی هم پاسخگو‌نیست
فوق العاده خوشحالم دلار پایین اومد
یعنی الان که یه آپارتمان مثلا تو خیابون پاسداران شده متری 20 میلیون ، یعنی یه آپارتمان 100 متری میشه 2 میلیارد و با دلار 10 هزارتومنی یعنی 200 هزاز دلار !!؟؟؟
آخه یه نفر باید خیلی ناآگاه باشه که 200 هزار دلار بده و تو پاسداران 100 متر آپارتمان بخره !!!
کلا باید بساط دلالی برچیده بشه ............مثل زالو هستند این دلال ها.................
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار