بازدید 37214
پیمانه اقتصادی؛

از «سقوط نرخ دلار در چهارراه استانبول» تا «معافیت کانادا از پرداخت تعرفه خودرو به آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دولت درآمدی از افزایش نرخ ارز کسب نکرد، رشد اندک شاخص بورس پس از جهش های تاریخی، بازارهای سهام رشد کرد/دلار کانادا و پزوی مکزیک تقویت شد، رکوردزنی ۴ ساله قیمت نفت در شروع هفته، ایران برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت ندارد، کاهش قیمت جهانی طلا در پی افزایش دلار، غول تاکسی اینترنتی چین وارد ژاپن شد و خداحافظی شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو را در بر دارد
کد خبر: ۸۳۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 02 October 2018

از «سقوط نرخ دلار در چهارراه استانبول» تا «معافیت کانادا از پرداخت تعرفه خودرو به آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دولت درآمدی از افزایش نرخ ارز کسب نکرد، رشد اندک شاخص بورس پس از جهش های تاریخی، بازارهای سهام رشد کرد/دلار کانادا و پزوی مکزیک تقویت شد، رکوردزنی ۴ ساله قیمت نفت در شروع هفته، ایران برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت ندارد، کاهش قیمت جهانی طلا در پی افزایش دلار، غول تاکسی اینترنتی چین وارد ژاپن شد و خداحافظی شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو را در بر دارد.

سقوط نرخ دلار در چهارراه استانبول

چهارراه استانبول از پیش از ظهر دوشنبه شاهد هجوم شهروندان برای فروش دلارهای خانگی بود به گونه ای که تا عصر، فروشندگان به دنبال فروش ارزهایشان بودند اما دلالان با توجه به ریزش شدید قیمت ها از خرید خودداری می کردند یا با قیمت های بسیار پایین پیشنهاد می دادند. به نقل از گزارش خبرنگار ایرنا، برخی صرافی ها قیمت دلار را 16 هزار و 100 تومان اعلام می کردند و این درحالی بود که تا پیش از ظهر، قیمت این ارز حدود 18 هزار تومان گزارش شده بود. هنوز یک ساعت از حضور در خیابان فردوسی نمی گذشت که با ورود بیشتر فروشندگان خانگی به بازار، قیمت دلار به کمتر از 15 هزار تومان ریزش کرد؛ این روند همچنان ادامه یافت به طوری که اکنون قیمت ها به کمتر از 14هزار تومان رسیده است. یکی از حاضران به خبرنگار ایرنا گفت: به علت سقوط یکباره قیمت ارز، فروشندگان(دلالان) بازار را رها و محل را ترک کردند تا بیشتر ضرر نکنند. همچنین دیروز، بیشتر صرافی های محدوده چهارراه استانبول تا میدان فردوسی یا خرید و فروش ارز انجام نمی دادند یا قیمت های درج شده روی تابلوهایشان با قیمتی که حضوری اعلام می کردند، متفاوت بود. این درحالی بود که بعدازظهر دیروز بیشتر حاضران در این محل به دنبال فروش ارز بودند و دلالانی را جست و جو می کردند که ارزهایشان را با نرخ بیشتری بخرد.

دولت درآمدی از افزایش نرخ ارز کسب نکرد!

در جلسه صبحانه کاری فعالان اقتصادی با حضور محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: تصور می‌شود که ما از محل افزایش قیمت ارز درآمد به دست آورده‌ایم، این گونه نیست.  اگر در بازار غیر رسمی عده‌ای ارز را با قیمت غیر رسمی معامله کنند، اولا دولت فروشنده آن نیست و ثانیا  این مابه‌التفاوت به جیب دولت نمی‌آید. وی افزود: در مورد بازار ثانویه حتی اگر پتروشیمی را هم به نوعی دولتی بدانیم؛ حساب آن در خزانه عمومی ما واریز نمی‌شود و حساب آن واریز به شرکت ها می‌شود و حساب شرکت‌ با حساب دولت متفاوت است و بنابراین ما ارز دولتی را عمدتا برای واردات کالاهای اساسی با ارز 4200 صرف می‌کنیم و نه این بازار ثانویه و نه آن بازار غیر رسمی که هر یک ساعت عدد بزرگی به آن افزوده می‌شود، نه دولت آن ارز را می‌فروشند و نه مابه‌التفاوت آن را به دست می‌آورد. /فارس

رشد اندک شاخص بورس پس از جهش های تاریخی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۳۷۶ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد به رقم ۱۹۵ هزار و ۴۸۰ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۰۹ واحدی معادل ۰.۱۹ درصد به رقم ۵۷ هزار و ۱۳۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد ۱۴۱ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد، عدد ۳۴ هزار و ۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۹۹ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد به رقم ۲۴ هزار و ۳۴ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۶۳۷ واحد افزایش معادل ۰.۷۹ درصد را رقم زد و به سطح ۲۰۹ هزار و ۷۹۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۱۲۸۶ واحد افزایش معادل ۰.۸۹ درصد به رقم ۱۴۵ هزار و ۳۸۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف روز‌های اخیر، با ۴۰۹۸ واحد کاهش معادل ۱.۰۶ درصد همراه بود و عدد ۳۸۲ هزار و ۷۲۷ واحد را به نمایش گذاشت.

از «سقوط نرخ دلار در چهارراه استانبول» تا «معافیت کانادا از پرداخت تعرفه خودرو به آمریکا»

بازارهای سهام رشد کرد/دلار کانادا و پزوی مکزیک تقویت شد

روز دوشنبه، پس از این که در آخرین لحظات باقی‌مانده از ضرب‌الاجل تعیین شده، آمریکا و کانادا برای حفظ قرارداد سه جانبه نفتا توافق کردند، دلار کانادا، پزوی مکزیک، شاخص‌های سهام آمریکا و بسیاری از بازارهای سهام جهان رشد کردند. درحالی‌که تحلیل‌گران همچنان منتظر هستند تا جزئیات این توافق که به آن توافق ایالات‌متحده-مکزیک-کانادا (یواس‌ام‌سی‌ای) می‌گویند، منتشر شود، بسیاری از سرمایه‌گذاران واکنش مثبتی به آن نشان داده‌اند و بر این باور هستند که هر توافقی بهتر از توافق نکردن است. نوریهیرو فوجیتو، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت اوراق میتسوبیشی یواف‌جی مورگان استنلی، می‌گوید: سرمایه‌گذاران این توافق را با نگاهی مثبت می‌نگرند که این نشانه‌ای از آن است که به جز مذاکرات تجاری آمریکا و چین، تنش‌های تجاری در حال افت می‌باشند. شاخص سهام آمریکا (اس‌اندپی ۵۰۰) در بازارهای آسیایی ۰.۵ درصد بالا رفت. نیکی ژاپن ۰.۵ درصد رشد کرد. گسترده‌تریت شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲۵ درصد افت کرد. بازارهای مالی چین و بورس سهام هنگ‌کنگ، امروز به علت تعطیلات رسمی بسته بود. به نقل از مهر، در بازار ارز، دلار کانادا بیش از ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۱.۲۸۱۴ دلار کانادا در برابر ۱ دلار آمریکا رسید، که این بالاترین نرخ ۴ ماهه آن است. پزوی مکزیک هم بیش از ۰.۶ درصد در برابر دلار رشد کرد و به نرخ ۱۸.۵۴ پزو در برابر ۱ دلار رسید که بهترین نرخ آن از اوایل آگوست تا کنون است.

رکوردزنی ۴ ساله قیمت نفت در شروع هفته

صبح روز دوشنبه، پیش از آغاز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که از ماه آینده اجرا می‌شود، قیمت نفت برنت به بالاترین رکورد خود از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۰۸ به وقت تهران، با ۵۳ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۳.۲۴ دلار رسید، که بالاترین رکورد آن از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۳۷ سنت یا ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۷۳.۶۲ دلار رسید. قیمت نفت آمریکا با اعلام تعداد چاه‌های نفتی فعال این هفته، که نشان می‌داد فعالیت حفاران کاهش پیدا کرده است، تقویت شد. قیمت نفت برنت با تحریم‌های قریب‌الوقوع آمریکا بر علیه بخش نفتی ایران، که از ۴ نوامبر اجرایی خواهند شد، افزایش یافته است. ای‌ان‌زی بانک روز دوشنبه اعلام کرد که بازارهای جهان منتظر ۱۰۰ دلاری شدن قیمت‌های نفت هستند.

ایران برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت ندارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به صراحت اعلام کرد که این شرکت هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت ندارد و تولید با همه توان ادامه دارد. به نقل از وزارت نفت، علی کاردر شامگاه یکشنبه (هشتم مهرماه) در حاشیه آیین امضای قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و تاسیسات جانبی آن در جاسک در جمع خبرنگاران گفت: شرکت ملی نفت ایران به همه درآمدهای نفتی خود دسترسی دارد و حتی امسال با افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت خام نیز روبه‌رو بوده‌ایم. وی با تاکید بر این که به راحتی پول حاصل از فروش محموله‌های صادراتی نفت خام را وصول می‌کنیم، ادامه داد: تلاش‌هایی که وزارت امور خارجه برای حصول توافق با اتحادیه اروپا در دستور کار دارد به‌منظور دستیابی به راه‌حل‌ها و طرح‌های مختلف برای اجرا در شرایط گوناگون است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: پرداخت پول نفت از سوی هند به صورت روپیه هنوز قطعی نشده است. کاردر در پاسخ به پرسشی درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی که پیش روی شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، گفت: اکنون در حال مذاکره هستیم و احتمال می‌رود قرارداد بعدی در این قالب با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های روس امضا شود. وی درباره بیمه محموله‌های نفتی نیز عنوان کرد: هم‌اکنون خودمان این فرآیند را به‌طور کامل انجام می‌دهیم و ریسک آن را هم پذیرفته‌ایم.

کاهش قیمت جهانی طلا در پی افزایش دلار

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا به دنبال رشد ارزش دلار پس از تصمیم هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا برای ادامه تحکیم سیاست پولی، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۱۸۸.۴۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه تا مرز ۱۱۸۰.۳۴ دلار عقب‌نشینی کرده بود که پایین‌ترین قیمت از ۱۷ اوت بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۱۹۲.۳۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته ۰.۴ درصد و برای سپتامبر ۰.۹ درصد کاهش نشان داد که ششمین کاهش ماهانه متوالی بود. قیمت طلا در سه ماهه سوم ۴.۶ درصد ریزش داشت. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته نرخ‌های بهره را افزایش داد و اعلام کرد با رشد اقتصادی مستمر و بازار اشتغال قوی، برای چهار دور دیگر افزایش نرخ‌ها تا پایان سال ۲۰۱۹ و یک دور در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده است. دلار قوی‌تر معاملات طلا که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود را برای سرمایه‌گذاران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. از سوی دیگر افزایش نرخ‌های بهره نیز سرمایه‌گذاران را از خرید طلا که یک دارایی بدون بازدهی است باز می‌دارد. بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC سنگاپور درباره روند بازار گفت: قیمت طلا در مقطع کنونی تحت تاثیر قیمت دلار مانده است. 

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت «تسه»ها از کف 55 ماهه

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) دیروز با رشد 3/  2 درصدی به قیمت 61 هزار و 139 تومان معامله شد. پس از اصلاح قابل‌توجه قیمت اوراق تسهیلات طی هفته گذشته و برخورد بهای «تسه»ها به کف 55 ماهه، جذابیت‌های این اوراق بیشتر و در نتیجه تقاضا در این بازار افزایش یافت؛ به‌طوری که قیمت‌ها در هفته جاری وارد مدار صعودی شد و روز گذشته این روند با شتاب بیشتری ادامه یافت. علاوه بر چشم‌انداز رکودی بازار مسکن، وضعیت بازارهای موازی از جمله سهام در ضعف و قوت اوراق مسکن موثر بود. به اعتقاد کارشناسان در شرایط فعلی قیمت‌ها در بازار مسکن متناسب با افزایش قیمت ارز و هزینه تمام شده ساخت‌وساز رشد کرده و بنابراین کشش رشد بیشتر دور از انتظار است. واقعیتی که در کاهش ۱۴ درصدی حجم معاملات مسکن طی شهریور ماه هم منعکس شده است.

غول تاکسی اینترنتی چین وارد ژاپن شد

هرچند شرکت تاکسی اینترنتی چینی که بسیاری آن را اوبر چین می‌نامند در خانه دچار مشکلاتی است اما در خارج از کشور این شرکت در جست و جوی بازارهای تازه است. از جمله در ژاپن که این شرکت حالا فعالیتش را آغاز کرده است. بزرگ‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی چین حالا کار خود را از شهر اوزاکای ژاپن شروع کرده، شهری که ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. شرکت چینی فعالیت خود را به اطراف این شهر و حتی به فرودگاه بین‌المللی Kansai هم امتداد داده است. /دنیای اقتصاد

شورای رقابت با قیمت‌گذاری خودرو خداحافظی کرد؟

یک عضو شورای رقابت گفت: این شورا با قیمت‌گذاری خودرو خداحافظی کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، مجددا این مسئولیت را به عهده گرفته‌اند. به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محسن بهرامی ارض اقدس گفت: از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد. وی افزود: تاکنون شورای رقابت بر مبنای اینکه چه خودروهایی دارای قیمت‌های مسلط، وضعیت تهاجمی و بازار انحصاری هستند، برخی محصولات زیر ۴۵میلیون تومان دو خودروساز بزرگ را که در بازار رقیب ندارند، مشمول قیمتگذاری کرده بود. سهم این خودروها از بازار داخلی بیش از ۸۵ درصد بود و کاملا وضعیت مسلطی در بازار داشتند اما افزایش قیمت، بسیاری از خودروها را از فهرست قیمتگذاری شورا حذف کرد.

دلیل واردات شیرخشک از نگاه دبیر انجمن صنایع لبنی

دبیر انجمن صنایع لبنی از کاهش 25 درصدی شیرخام تحویلی به کارخانه های لبنی خبر داد و گفت: تصمیم برای واردات 25 هزار تن شیرخشک به کشور در شرایط کنونی و افزایش قابل توجه بهای ارز، قابل دفاع و درست است. رضا باکری افزود: بررسی‌ها نشان می دهد میزان شیر تحویلی به کارخانه های لبنی با کاهش 25 درصدی روبرو شده است و در صورت تداوم این روند به مرور تاثیر خود را در بازار می گذارد. این مقام صنفی اضافه کرد: در چنین شرایطی تصمیم برای واردات 25 هزار تن شیرخشک می‌تواند مانع از بروز کمبود در بازار شود، زیرا طبق بررسی‌ها کارخانه های لبنی روزانه به 19 هزار تن شیرخام و کارخانه های تولید شیرخشک به روزانه 2 هزار تن شیرخام نیاز دارند. دبیر انجمن صنایع لبنی یادآوری کرد: حتی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نیز در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار تاکید کرد دریافت شیر این کارخانه ها با کاهش روبرو شده و این موضوع موید صحت تصمیمات در این بخش برای پیشگیری از کمبود در بازار است. وی گفت: رشد بهای ارز، سبب شده است صادرات همه کالاها از کشور سودآور شود. در چنین شرایطی نباید مرزها باز گذاشته شود تا اقلام اساسی مثل شیرخشک، بدون محاسبات دقیق نیاز بازار از کشور صادر و کشور با کمبود ناگهانی روبرو شود.

معافیت کانادا از پرداخت تعرفه خودرو به آمریکا

گزارش‌ها حاکی از آن است که توافق جدید نفتا میان آمریکا و کانادا توانایی ترامپ را برای اعمال تعرفه‌های جهانی ۲۵‌درصدی بر خودروها حفظ می‌کند؛ اگرچه تا حد زیادی خودروهای مسافربری، پیکاپ، کامیون‌ها و تجهیزات خودرویی کانادا و مکزیک از اعمال این تعرفه‌ها معاف خواهند شد. به نقل از دنیای اقتصاد، در‌صورتی‌که ترامپ قصد داشته باشد تا بنابر دلایل مربوط به امنیت‌ملی دست به اعمال تعرفه بر واردات خودرو بزند، کانادا و مکزیک از این تعرفه‌ها معاف خواهند بود و می‌توانند سالانه تا ۶/ ۲ میلیون دستگاه خودرو را به ایالات‌متحده صادر کنند. همچنین همه پیکاپ‌های تولید شده در مکزیک و کانادا برای صادرات به آمریکا از این تعرفه‌ها به‌طور کامل مستثنی خواهند بود. در رابطه با صادرات قطعات خودرو به آمریکا نیز مکزیک دارای معافیت ۱۰۸ میلیارد دلاری در سال خواهد بود در حالی که کانادا تنها برای صادرات ۴/ ۳۲ میلیارد دلار قطعات خودرو به آمریکا دارای معافیت تجاری است. این معافیت‌های تجاری تا حد چشمگیری بسیار بالاتر از ظرفیت تولید قطعات در دو کشور است که همین امر می‌تواند موجب رشد تولید در دو کشور شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
من چند روز پیش نسبت به کاهش دلار هشدار دادم، اما بعضی از هموطنان بنده را مسخره کردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
خیلی دوست دارم حال اونایی که دلار دارن رو ببینم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
زیاد هیجان زده نشین ، این یه هربه قدیمی دلالان هست ، چند روز مانده به تقاضا ارز رو پایین آوردند تا به قیمت پایین بخرن ، نزدیکهای اربعین مجددا قیمتهارو بالا میبرند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
چرا با خرید دلار باعث شدید تا 19 هزار بالا بره. مثلا خواستی زرنگی کنی در اینده سود کنید نمیدونی که از اونطرف مجبوری اجناس و مایحتاج زندگیت رو چند برابر بخری این وسط هم به خودت ظلم میکنی هم مردم.
من خودم کمی سرمایه داشتم دوستان اصرار میکردن که دلار بخر در اینده که بالاتر رفت بفروش اما چون اینکار رو خیانت میدونستم نکردم و نخواهم کرد
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
نو بخت میگه از افزایش قیمت ارز چیزی عاید دولت نشده- پس معلومه کاملا با برنامه ادمهای خاصی سود بردن- کشور خوبی داریم
میگن مردم امریکا در پشت صرافی صف گرفتن که ریال بخرند!!! خخخخخخخخخخخخ
دولت هيچ برنامه اي براي كاهش توليد نفت ندارد .حالا اگربراي هراتفاقي برنامه اي داشت بهتر بود چون داشتن برنامه بهتراز نداشتن برنامه است.
هرزمان دلاربرگشت به قیمت چندماه قبل ان موقع بگیدسقوط دلار
من که دلار هام رو دیشب به هشت و پونصد فروختم
مطمئنم که برد کردم چون تا شیش تومن میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
من ازت 10 تومن میخریدم
ناشناس
| Ukraine |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
این کلش بازییه که مردم دلارشونو بفروشن ولی فکر نکنم کسی بفروشه یعنی افرادی که تو تقریبا یک سال گذشته دلار خریدن فروشنده نیستن این افراد دنبال حفظ سرمایشون بودن نه سود در نتیجه در عین استقبال از کاهش قیمت ولی دلار رو نگه میدارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
آقاي 9.57 شما اگر دلار مي خواهيد نياز نيست 10 تومن بخريد. برين بازار صراف ها تا ببينيد چقدر قيمت دلار پايين آمده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
دوازده و پونصد صبح سه شنبه می خریدند ، الکی قیمت ندید . معلومه اصلا دلاری نداشتین .....خخخخخخخ
سلام به همه دوستان- به مردم عادی و حقوق یگیر های مثل خودم توصیه می کنم گول نخورند و دولارهایشان را الان نفروشند- اگه نیاز به پول داشتند پس از 14 آبان اگه قیمت ها تثبیت شد اونوقت بفروشند
عقلا میدانندکه الان وقت خرید دلاراست
به شماقول میدم یکماه ونیم دیگه دلاربالای ۲۰ هزارتومان خواهدبود حیف که پول ندارم الان بهرم
پاسخ ها
sso
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
بيخودي بازار گرمي نكن قيمت دلار پايين تر خواهد آمد شما هم زودتر دلاراتون رو بفروشيد
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
اگه دلاربشه ۲۰هزارتومان همه چی گرون میشه وقحطی ان موقع به جای غذامن تورومیپزم میخورم ..ان موقع است که باخودت میگی کاش دلارذخیره نمیکردم
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
بیست هزار ؟ خخخخخخخخخ یکدفعه بگو یک میلیون چطوره . شتر تو خواب چی می بینه ؟
امیدوارم خبر کاهش قیمت دلار وسکه ثبات داشته باشه،چون این بازار وحشی شده یه مقدار قیمت میاد پایین بعد چند برابر زیاد میشه،مردم باید به بازار بی اعتنا بشن تا اروم بگیره،خدایا خودت هوای مردم رو داشته باش
خدا شاهد است از اینکه دلار قیمتش پایین آمده همه خوشحال هستند چون ارزش پول ملی داشت سقوط میکرد وجدانا هموطنان با وجدان و با غیرت بیایید نگذاریم که با شایعه پراکنی و هوجی گری عده ای اقتصاد کشور به سراشیبی سقوط نزدیک شود حالا کار ی نداریم عدهای از آب گل آلود ماهی میگیرند و از موقعیت و منصب خود سو استفاده میکنند و دستی در بیت المال دارند که خداوند داد مردم را از آنها بگیرد به اندازه نیاز روزمره خرید بکنیم نگذاریم کمبود به وجود آید اگر ماها به هم دیگر رحم نکنیم هیچ کشور و نهاد بین المللی به ما رحم نخواهد کرد دولت مردان باید شبانه روز برای رترقی و رفاه کشور فعالیت بکنند و بدانند مسئول کارهای خود هستند انشالله با اتحاد و همدلی هم چیز درست خواهد شد .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
هستم مرسی
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
عزیزم حساب دو دو تا چهارتاست- مگه با ننه من غریبم بازی چیزی درست میشه- -اصل قیمت دلار رو از رو قیمت دلار کانادا بدست بیارید- دلار کانادا ضربدر - 1.3 میشه قیمت واقعی دالار امریکا
وصعیت فعلی بورس دقیقا مشابه سال ۹۲ هست در اون سال هم شیب رشد بورس چندماه تقریبا عمودی بود وانهم ناشی ازسه برایرشدن قیمت دلاربود امادر دیماه ۹۲ ناگهان حبابش ترکید وشاخص کل از۹۰ هزارواحدتا۶۰ هزارواحدی سقوط کرد و بعدازان هم تا ۴ سال درجامیزد و دیگر ازرشدهای خیره کننده چندهزارواحدی خبری نبود
تجربه ثابت کرده که هروقت دلار ارزان می شود قرار است با گذشت زمان کمی بشدت گران شود! این بازی را طی چند سال گذشته انقدر دیده ایم حفظ شده ایم. بالاخص حال که در آستانه تحریم های 13 آبان ماه قرار داریم این بازی بسیار ساده لوحانه طراحی شده و بعید می دانم که اکثریت مردم فریب این بازی را بخورند.

ایضاً باید ذکر کنم من بعنوان یک ایرانی خیلی خوشحال خواهم شد که ارزش پول ملی دوباره افزایش پیدا کند چرا که حقوق ماهیانه ما ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد که در نهایت منجر به افزایش توان خرید و رفاه بیشتر خواهد شد.

اما مساله مهم این است که بر اثر گران شدن دلار در یک سال گذشته قیمت همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمی زاد چندین برابر شده است. مثلاً قیمت مسکن، قیمت خودرو (چه تولید داخل و چه خارجی)، قیمت مواد غذایی (گوشت و مرغ و میوه و رب و .....)، قیمت لوازم خانگی، قیمت کالاهای دیجیتال (موبایل و لب تاپ و ...) و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید.


حال سوال اصلی این است که آیا با این کاهش های یک شبه قیمت ارز آیا قیمت مواردی که ذکر شد نیز یک شبه کاهش پیدا خواهد کرد؟؟؟ آیا کسی که یک واحد آپارتمان را مثلاً خرید یک میلیارد میاید و آن را به 500 میلیون بفروشد چون که قیمت ارز نصف شده؟؟؟ آیا کسی که یک ماشین وارداتی را 500 میلیون خریداری کرده آن را به قیمت 250 میلیون خواهد فروخت چون قیمت ارز نصف شده؟؟؟

جواب این سوالات به صراحت نخیر است!!! و رفع این مشکلات هم یک راه حل بیشتر ندارد و آن این است که دولت و بخش خصوصی دستمزد حقوق بگیران را به مانند افزایش نرخ دلار حداقل 3 برابر کنند تا توان خرید مردم به قیمت های افسار گسیتخه مجدداً برسد. همه می دانیم که نه دولت و نه بخش خصوصی همچین کاری را هرگز نخواهند کرد و در نهایت سالیانه 10 الی 20 درصد افزایش حقوق خواهند داد. پس این راه حل هم عملی نخواهد شد. پس کلاً شرایط فعلی هیچ راه حلی ندارد!

پس درنهایت باید گفت هیچ انسان عاقل و با تجربه ای در این شرایط و با توجه به نزدیکی تحریم های اصلی اگر اندک سرمایه ای از ارز و طلا داشته باشد آن را مفت نخواهد فروخت و بدست خودش، خویش را نابود نخواهد کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
اگر قیمت دلار کاهش یابد و تثبیت شود اون کسی که ماشین را با دلار بیشتر از قیمت تثبیت شده ان خریده است اگر هم ماشینش را نفروشد قیمتش بیشتر از قیمت واقعی آن نخواهد شد . با کاهش قیمت دلار ماشین های جدید همان برند باقیمت پایین تر به بازار خواهد آمد و یا ساختمانی با مصالح ارزان تر ساخته خواهد شد و درنتیجه قیمت آن پایین خواهد آمد چه کسی بخواهد ساختمانش را بفروشد و چه نفروشد (خدا کند که چنین شود).
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
بزرگوار ايراني اين همه صغري كبري نچين كه مردم ارز و سكه هاشون را نفروشند افزايش بي دليل سكه و ارز در نهايت به ضرر خود شما خواهد بود و آن فرادي كه با كوته فكري گمان مي كنند با نگهداري ارز وسكه مي توانند سرمايه اي براي خود دست و پا كنند بايد اندكي سطح مطالعه خود را بالا ببرند. و شما بزرگوار به جاي اينكه با بي عقلي در زمين دشمن بازي كني به فكر آينده كشور باشي و بايد بداني كه اين راه شما خود زني است
به ناشناس 13:07
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
در مورد خودرو شاید این اتفاقی که میگید بیفته اما یک وقت هست صحبتهای تئوریک می کنیم و یک وقت باید با واقعیت های اقتصادی مواجهه کنیم. در شرایطی که دولت حتی زورش به خودروسازان داخلی هم نمیرسد و شورای رقابت دیگر بنا نیست قیمت گذاری کند من بعید می دانم این اتفاق برای خودرو بیفتد.

و اما در مورد مسکن هم باید ارز کنم تهنا 20 درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به مصالح می باشد و حدود 80 درصد مربوط به قیمت زمین است. بنابراین همانطور تنها 20 درصد از افزایش قیمت مسکن مربوط به افزایش قیمت مصالح می باشد، کاهش قیمت همینگونه خواهد بود. علت این موضوع هم این هست که مسکن همواره بعنوان یک ذخیره ارزش مطرح بوده و هست.
در مورد مسکن تنها حالت ممکن این است که دولت از اراضی ملی ارزان قیمت جهت تولید مسکن های اجتماعی بمانند مسکن مهر استفاده کند که آن هم در کلان شهر ها دیگر جایی برای ساخت و ساز وجود ندارد و باید به بیابان ها بروند که در نهایت باز هم مشکلی از مسکن 20 میلیون شهروند تهرانی حل نخواهد کرد!
به ناشناس 13:20
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
اولاً من نه صغری رو چیدم و نه کبری رو!
دوماً هدف من دستور به مردم جهت فروش یا عدم فروش نیست و بر خلاف شما به شعور مردم احترام میزارم و معتقدم که هر کسی خودش بخوبی میدونه باید چه کار کنه.
ناشناس
| Australia |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
کاملا درست و به جا نفسیر کردید و خیلی خوب فضای جوگیر شده را توضیح دادید کاملا درسته این بازی بارها و بارها تکرار شده و عملا بازی بیمزه ایه مثل بد و بدتری که هر چند وقت یک بار تکرار میشه
اگر دلار پایین بیاید ممکن عده زیادی سکته بزنند ولی این اتفاق می افتد انشا الله
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
انشاالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
ادمهای عاقل سکته نمیکنن شمابفکرخودت باش
من که برا حفظ سرمایه خریدم حالا هم بفروش نیستم اونایی هم که می‌فروشند دارن تو بازی یه عده فریب میخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
عزيزم شما آن روزي كه دلار ميخريدي كه بدون حساب و كتاب سود كني فريب خوردي.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
عزيزم فريب خورده شما هستي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
یکماه دیگه مشخص میشه کی فریب خورده !
سعید محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
شما فریب آمریکای جنایت کار را خورده ای...برای آمریکا خوش رقصی نکنید..
من از سال شصت وهفت بادلار صد تؤمن تجارت كردم تو أين بازار تجربه نشون داده كه هميشه حتي در شرايط أرام و غير بحراني ايران هميشه دولار رو به بالا و افزايشي بوده پس دليلي هم نداره كه در أين شرايط وانفسا بااين همه هجمه چه اقتصادي چه سياسي أين أرز به سمت پايين حركت كنه تجربه نشون داده أرز در دور دوم رياست جمهوري ايران هميشه افزايش حداقل دو برابري و حداكثر سه برابري داشته أين يه بازيه برأي خالي كردن أرز هاي خانگي هست و أين رقم رو به بالاست البته لازم به ذكر هست كه سياست كلي دولت ها حمايت از واردات هست نه توليد به خاطر همين كه كاخانجات يكي پس از ديگري در حال ورشكسته شدن هستن البته أميدا رم كه أين نرخ به يك رقم معقول و ثابتي برسه تا تكليف مردم و كاسب و توليد كننده وصادر كننده و وارد كننده ومصرف كننده روشن بشه ولي من بعيد ميدونم
بعضی خوش خیال هستند و فکر میکنند با دوهزار تومان ارزان شدن دلار همه چیز درست میشه . دلار اگه 10 تومن هم پایین بیاد تغییری تو قیمت ها و خدمات اتفاق نمیفته . وقتی چیزی گرون بشه دیگه عمرا برگرده به قیمتهای سابق چه دلار بشه 5 تومن چه 20 تومن .
بیچاره اونهایی که سهام خریدند ازحالابه بعدباید منتظر سقوط ارزش سهامشون باشند
این تحلیل نه با عقل جور هست نه با علم . مثلا کالاها و خدمات پنجاه درصد افزایش داشتند پس دلار هم با افزایش پنجاه درصد به ۶۱۰۰ خواهد بود . بنابراین آیا در طول سال افزایش حقوق و دستمزد ها هم با رشد تورم دلار و کالاها افزایش میابند . چون در بازار با قیمت دلار دو نرخی هم در واردات و صادرات دچار تنش قیمت خواهند بود . این کلاف سر در گم بخاطر این هست که از ابزار های علوم اقتصادی استفاده نمیکند . اولین گام رفع تنش ها در حوزه اقتصاد و حفط آرامش هست . یعنی اگر کشور به ثبات اقتصادی برسد بستگی به ثبات سیاسی در جامعه دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
باید دید این کاهش نرخ چه دلیلی داره واقعا چون اوضاع تغییر خاصی نکرده نه واردات افزایش داشته نه صادرات نه فضای تجاری باز شده و نه تغییری در سیاستهای کلی به وجود آمده . کاملا مشخصه که جریان چیه
وقتی یورو به راحتی در اختیار باشه،،، جابجایی هم از طریق کانال جدید مالی فراهم بشه،،،،تا حدود زیادی تقاضای دلار پایین میاد و به دنبالش ارزشش هم از دست ميده،،،،،همچنین پیشنهاد استفاده از ارز داخلی هر کشور مورد استقبال کشورهای آسیایی قرار گرفته، در این مورد چند سال پیش اوباما هم گفت اگر این طرح اتفاق بیوفته ارزش جهانی دلار از دست خواهد رفت،،
بماند که گرانی دلار در ایران کاملا منشا داخلی داشت،،، اما دلار بزودی ارزش سالهای پیشش رو از دست خواهد داد،،
روایت است که دولت خودش گرون کرده که بانکها را از ورشکستگی نجات بده.....
من دلار میخرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
شما بخر.قمارباز عزيز
انشالله دلار به زیر6هزارتومان بیاد.
بقولی اگر بازی سیاسی در ارز دخالت داشته باشد پیش بینی کار هر کسی نیست و کسانی که با فروش خانه وکاشانه وماشیینو.‌..‌دست به ریسک میزنند ومثل قمار است پس اگر قمار باز ماهری هستید این کوی این میدان
کسری بودجه دولت از جیب مردم نگون بخت جبران شد. برای سال بعد با این مدیریت چکار می کنید. یه زمانی فرا میرسه که این مردم هیچ پولی ندارند با سیاستهای کثیف شما بازی کنن. اون موقع دیگه درین درین
دولت خیلی زود دسته خودش رو کرد.لااقل میذاشت یه هفته مردم باورشون بشه دلار داره میاد پایین بعد شروع میکرد به خرید دلار در بانک هایه ملی.خیلی کار تابلویی بود.بیچاره اونایی که هول فروش داشتن سرمایشون رو دادن رفت.البته بعیدم می دونم کسی الان فروشنده باشه.این طرح دولت قطعا شکست خوردست.
ببینید مسوولین با سیاستهای غلط مردم را به چه روزی انداختن! کسی هم پاسخگو‌نیست
خوب بود که آقای نوبخت میگفتند ،منبع این ارزهای خارجی در بازار های ایران ،والخصوص تهران از کجا تامین میشود ؟
دولت با طرح خرید دلار توسط بانکها باز هم داره به افزایش قیمت اون دامن میزنه
کاشکی یه مرد هم تو حکومت پیدا میشد تعرفه واردات خودرو رو واسه ایرانی ها بر میداشت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر