بازدید 3212
اقتصاد در گذر زمان

از دریافت مالیات به خانه‌های واگذار شده به قنسولگری‌ها تا بازگشت آبروی رفته چک

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۳۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 02 October 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

10 مهر 1305، در سندی که در این روز به اداره مالیه فارس ارسال شده است ذكر شده كه طبق قانون كليه مستغلات بايد ماليات پرداخت كنند و در اين مورد استثنایي وجود ندارد و نمي ‌توان خانه و مستغلاتي كه قنسول ‌ها و صاحبان مناصب قنسول‌ گري كرايه مي كنند، از پرداخت ماليات معاف كرد. بنابراين، اين اداره موظف به دريافت ماليات از خانه و مستغلات وكيل قنسول ‌گري انگليس در بندر لنگه است.

10 مهر 1330، كارشناسان نفتي انگليس از آبادان اخراج شدند.

10 مهر 1347، ایران ناسیونال 50 میلیون لیره موتور هیلمن از انگلستان خریداری کرد.

10 مهر 1349، ایران به آلمان اتومبیل ‌های لیلاند موتور صادر کرد.

10 مهر 1357، روزنامه «ايران پست» نوشت: طي سه هفته حكومت نظامي، يك ميليارد و ششصد ميليون دلار ارز از كشور خارج شده است.

10 مهر 1358، دكتر ابراهيم يزدي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه با روزنامه لبناني «النهار» گفت يكي از مشكلات مالي ما با آمريكايي ها اين است كه شاه 20 ميليارد دلار پول بابت خريد اسلحه هايي به آن كشور داده كه هنوز ساخته نشده اند.

10 مهر 1389، شمس ‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود از اجرای ناگهانی اصلاح قیمت ‌ها سخن به میان آورد و در عین حال اعلام کرد، سال ‌ها قبل نیز برای افزایش ۲۰ درصدی نرخ بنزین، تنها یک ساعت قبل از اجرا، خبر آن اعلام می ‌شد که احتمالا هم ‌اکنون نیز همان‌گونه خواهد شد.

10 مهر 1390، ۴۰ هزار تومان از قیمت سکه و ۴۰ تومان از بهای دلار کاسته شد؛ به گفته فعالان بازار، سیاست بانک مرکزی در تزریق ارز از طریق صرافی ‌ها دلیل کاهش قیمت دلار و دیگر ارزها در بازار بوده است، اما حکایت سکه با ارز تفاوت دارد؛ کاهش ارزش سکه در بازار آزاد را باید به منزله تخلیه حباب تلقی کرد.

10 مهر 1392، ۲۰ هزار صفحه سند تحقیق و تفحص سازمان تامین اجتماعی که مفقود شده بود، با همکاری کارگران سازمان تامین اجتماعی در زیرزمین این سازمان پیدا شد.

10 مهر 1396، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: با اجرای طرح نظام بانکی برای ارائه چک ‌های یکپارچه، رفتار دارندگان دسته ‌چک اصلاح می ‌شود و مردم با ارسال کد ۱۶رقمی هر برگ ‌چک به سامانه، صلاحیت دارنده را کنترل می‌ کنند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر