بازدید 3643

وضعیت مرگ های الکلی در کشور

کد خبر: ۸۳۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 01 October 2018

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: اثرات سمی مثل سندرم الکل جنینی و احساس ناامنی و تهدید سلامت روان اعضای خانواده از مصادیق آسیب به دیگران بر اثر مصرف الکل است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حریرچی صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت در کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدا به گزارش های مسمومیت با الکل در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت محسوب می شود. برخی از مشکلات مربوط مصرف الکل، اختلالات عصبی و روان پزشکی، بیماری های گوارشی، سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، آسیب به جنین، بیماری های عفونی، دیابت و جراحات عمدی و غیرعمدی، است.

حریرچی ادامه داد: مصرف الکل در ایجاد سایر اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی و اضطراب نقش دارد. همچنین میان مصرف الکل و سیروز و نارسایی کبدی و التهاب لوزالمعده حاد و مزمن رابطه علیتی وجود دارد.

وی گفت: مصرف الکل در ایجاد سرطان های لوزالمعده، دهان، حلق و حنجره، مری، روده بزرگ، مقعد، کبد و سینه در زنان نقش دارد. مصرف الکل به خصوص مصرف سنگین آن با خطر بالای بیماری های قلبی عروقی همراه است.

حریرچی افزود: مصرف الکل در بارداری اثرات مخربی بر سلامت نوزاد و همچنین پیامدهای بارداری دارد. ضمن اینکه، مصرف سنگین الکل احتمال ابتلا به دیابت را تشدید می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: مصرف آسیب رسان الکل سیستم ایمنی را تضعیف کرده و از این طریق خطر ابتلا به سل و ذات الریه را افزایش می دهد. همچنین ارتباط قوی میان مصرف الکل و ایدز وجود دارد که از طریق تاثیر بر رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی اعمال می شود.

وی افزود: مصرف الکل به خصوص مصرف سنگین آن با خطر خودکشی و خشونت، ارتباط علیتی دارد. مصرف الکل همسرآزاری را افزایش می دهد. اثرات سمی مثل سندرم الکل جنینی و احساس ناامنی و تهدید سلامت روان اعضای خانواده از سایر مصادیق آسیب به دیگران بر اثر مصرف الکل است.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: آخرین گزارش ها در مورد شیوع مصرف و عدم مصرف الکل در جهان حاکی از آن است که ۵۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال یا بالغ (۳.۱ میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته مصرف الکل داشته اند. به عبارت دیگر ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال (۲.۳ میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته حداقل یک بار مصرف الکل داشته اند. سرانه مصرف الکل در جمعیت بالای ۱۵ سال از ۵.۵ لیتر در سال ۲۰۰۵ به ۶.۴ لیتر در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرده است، اما این میزان در سال ۲۰۱۶ هنوز در سطح ۶.۴ لیتر باقی مانده است.

حریرچی در ارتباط با آخرین وضعیت مسمومیت ها با الکل در کشور، گفت: از ۱۶ شهریور تا ۸ مهر ٤٦٠ نفر به دلیل مسمومیت با الکل در بیمارستان ها بستری شده اند. این افراد از استان های البرز، مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان و هرمزگان هستند.

وی افزود: از این تعداد ٤٢ نفر دچار مرگ مغزی شده و فوت کرده اند. ٩٣ درصد افرادی که فوت کرده اند، مرد هستند و جوان ترین فردی که فوت شده خانم ١٩ ساله و مسن ترین آنها آقایی ٥٧ ساله است. ۴١ درصد مسموم شدگان مربوط به محدوده سنی ٢٥ تا ٣٦ سال هستند.

حریرچی گفت: در حال حاضر ١٧٧ نفر در مراکز درمانی بستری بوده و ٢٤١ نفر نیز مرخص شده اند. ضمن اینکه تاکنون ١٧٠ نفر دیالیز و ١٦ نفر نابینا شده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که مصرف الکل در ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان نسبتا پایین است، افزود: با توجه به آمار ۴۷ درصدی مصرف حداقل یک بار الکل در یک سال در کل دنیا برای افراد بالای ۱۵ سال، براساس یک مطالعه مهم در ایران ۴.۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال در یک سال، سابقه حداقل مصرف یک بار الکل را داشته اند و در کل ۸.۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در طول عمرشان سابقه مصرف الکل را ولو به میزان یک بار داشته اند.

وی ادامه داد: یافته ها نشان می دهد شیوع مصرف الکل در مردان و گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ ساله، مجرد، دارای تحصیلات متوسطه یا بالاتر، افراد شاغل، ساکن شهر و دارای وضعیت اقتصادی - اجتماعی بالاتر، بیشتر دیده شده است. همچنین، تعداد مصرف‌کنندگان الکل در ایران نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر است، اما میزان الکل مصرفی در هر بار استفاده مصرف کنندگان، بالاتر از میزان مصرف بیشتر کشورهای غربی است. به همین دلیل است که در ایران رفتارهای پرخطر ناشی از الکل بیشتر دیده می‌شود.

حریرچی تاکید کرد: موارد ذکر شده در مورد مصرف الکل غیر تقلبی است، ولی عمده مشکلات اخیر به وجود آمده در مورد مصرف الکل تقلبی و سمی بوده است.

وی با عنوان این مطلب که یکی از مسائل مطرح در این روزها استفاده از الکل‌های تقلبی است، ادامه داد: در ایران الکل به‌صورت غیرقانونی از منابع غیرقابل‌ اطمینان تهیه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. آلودگی‌ های احتمالی در روند تهیه این مشروبات ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک (الکل شرب) در مشروب شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، افزود: سرگروه این الکل‌های ناخواسته، الکل متیلیک یا الکل چوب است که از مواد سلولزی موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور و کشمش یا هسته آنها ایجاد می‌شود. متاسفانه الکل متیلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه نسبت به الکل شرب تشخیص داد. این الکل بسیار خطرناک است و می‌ تواند منجر به نابینایی و مرگ شود. بسیاری از الکل‌های شربی که در بازار غیر قانونی ایران به شکل پلمپ‌شده عرضه می‌شوند، تقلبی هستند. این مشروبات در کارگاه‌ های زیرزمینی تولید می‌ شوند و به اسم مشروب های معروف و برند به فروش می‌رسند.

وی گفت: در واقع، به همین دلیل است که خرید و فروش شیشه‌های الکلی در ایران بسیار رواج دارد. متاسفانه در کشور هر از چند گاهی شاهد همه‌گیری‌های ناشی از مسمومیت با الکل‌های سمی و تقلبی هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان