بازدید 4110
۱
جان‌هایی که با الکل می‌پرد

بررسی آمار مرگ‌ومیر با الکل در کشور

کد خبر: ۸۳۸۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 01 October 2018

خبر اخیر «مسمومیت و مرگ با الکل» کمتر از یک هفته است که در تیتر اخبار رسانه‌های مختلف جا خوش کرده و هر ساعت به تعداد افرادی که نامشان در «فهرست مرگ» می‌نشیند، افزوده می‌شود. قربانیانی که مرگشان به شکل مستقیم با مصرف الکل ارتباط دارد، اما، تنها همین چندنفری که در روزهای اخیر جانشان را بر اثر استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز و مسموم از دست داده یا مرگ مغزی شده‌اند، نیستند، آمارها نشان می‌دهد که در دو سال و نیم گذشته دست‌کم 343 نفر به دلیل مصرف الکل در ایران جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، علائم مسمومیت با الکل، بسته به مقاومت بدنی و میزان مصرف از یک تا 24 ساعت پس از مصرف خود را نشان می‌دهد و فرد مصرف‌کننده با علائمی چون اختلال در حرکت و راه رفتن، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تحریک‌پذیری، افزایش فشار خون، گُرگرفتگی، رفتارهای تهاجمی و ... روبه رو می‌شود، با گذشت زمان کم‌کم مردمک‌های چشم توان تمرکز خود را از دست داده و فرد دچار بیهوشی و اختلال حواس می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند، علاوه بر بیهوشی با افزایش تپش قلب، امکان سکته و مرگ مغزی نیز وجود دارد.

این علائم را اما برخی جدی نمی‌گیرند و آن را با علائم و حالت‌های مستی اشتباه گرفته و تصور می‌کنند که به مرور زمان حالشان بهتر می‌شود، اما گذشت زمان برای مسموم‌شدگان با الکل دقیقا شبیه به از دست دادن زمان طلایی برای درمان است و نتیجه‌اش همین می‌شود که این روزها در هرمزگان، خراسان شمالی، البرز و کهگیلویه و بویراحمد برای بیش از 300 نفر ، رخ داده است.

آمار مرگ و میر و مسمومیت با الکل اما تنها مربوط به روزهای گذشته نیست و برابر آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده، از ابتدای سال 95 تا پایان مردادماه امسال 343 نفر شامل 308 مرد و 35 زن به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بررسی این آمار نشان می‌دهد که استان تهران با 113 مورد فوتی در دو و نیم سال گذشته بیشترین آمار قربانیان الکل در کشور را به خود اختصاص داده است. در این استان به ترتیب در سال های 95، 96 و پنج ماهه 97، به ترتیب 73، 20 و 20 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پس از تهران، از ابتدای سال 95 تا پایان مردادماه امسال استان کرمان با ثبت 28 مورد فوتی با دو مورد در سال 95، یک مورد در سال 96 و 18 مورد در پنج ماهه سال 97 در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم مشترکا مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی و فارس است که هرکدام 27 مورد مرگ در پی مسمومیت با الکل طی دو سال و پنج ماه در آنها به ثبت رسیده است.

پس از این چهار استان، استان‌های کردستان، البرز و اصفهان به ترتیب با 19، 17 و 15 مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و استان‌های مازندران و کرمانشاه هرکدام با 11 مورد و آذربایجان غربی و خراسان رضوی و گیلان نیز هرکدام با 10 مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

استان‌های بدون مرگ با الکل

در مقابل استان‌هایی که بیشترین مرگ در پی مسمومیت با الکل در مراکز پزشکی قانونی‌شان به ثبت رسیده، استان‌هایی هم هستند که در دو و نیم سال گذشته تا پایان مرداد امسال، هیچ مورد فوتی در آنها به ثبت نرسیده که عبارتند از یزد، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و خراسان جنوبی .

چهار استان کشور نیز که تنها دارای یک مورد فوتی در سال 95 بوده و پس از آن هیچ مورد فوتی تا پایان مرداد امسال در آنها گزارش نشده، استان‌های خراسان شمالی، قم، گلستان و مرکزی هستند.

آمار قربانیان مصرف الکل از ابتدای 95 تا پایان مرداد 97

پلیس: برخورد می‌کنیم

سردار «مسعود زاهدیان»، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی درباره اینکه آیا ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با فروش مشروبات الکی هم برخورد می‌کنند به خبرنگار ایسنا می‌گوید: پلیس امنیت اخلاقی مسئولیت برخورد با فروش مشروبات الکلی را دارد، اما این معنایش این نیست که دیگر بخش‌های پلیس به آن وارد نشوند، بلکه در صورت رویت و اطلاع حتما با آن برخورد خواهند کرد.

زاهدیان می‌افزاید: ما هرجا که با مشروبات الکی روبه رو شویم با آن برخورد خواهیم کرد؛ چراکه اولا تکلیف شرعی داریم و دوم اینکه پلیس ضابط قوه قضائیه است و قانونا نیز وظیفه دارد با چنین مواردی برخورد کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
به درک به درک به درک!!! چی شده اینقدر نگران مشروبخورا شدین؟!!! مگه مردم کم مشکل دارن؟!!! مگه مملکت اسلامی نیست؟!!! مگه چند درصد مشروبخور داریم؟!!! مگه مورد تایید مردم و دین و عرفن؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان