بازدید 1694

سالمندان در سایه تنهایی و بیماری

کد خبر: ۸۳۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 01 October 2018

سالمندی می تواند دوران خوش کسانی باشد که می خواهند فارغ از دغدغه های زندگی، روزهای آرام و خوشی را در کنار هم سن و سالان خود سپری کنند. اما، حالا باید به دنبال درمان بیماری های کهنسالی باشند.

به گزارش مهر، دوران سالمندی به عنوان ایامی از روزهای آرام زندگی برای افرادی تلقی می شود که همواره یک عمر تلاش کرده اند و حالا می خواهند فارغ از همه دغدغه های و مشکلات زندگی، چند صباحی را در آرامش باشند.

بررسی ها و آمارها حاکی از این است که قریب به ۶ میلیون نفر از جمعیت کشورمان را افراد سالمند تشکیل می دهند که اغلب آنها با انواع بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند. در حالی که می بایست، زیر سایه درخت و در مکان های عمومی استراحت کنند، اما به خاطر بیماری که دارند، مجبورند، روی تخت بیمارستان یا آسایشگاه باشند. عده ای هم خانه نشین شده اند. شاید درصد کمی از سالمندان ما هستند که بدون هیچ بیماری، مشغول گذران عمر هستند.

محسن سلمان نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ، با عنوان این مطلب که بیش از یک میلیون سالمند بالای ۸۰ سال در کشور زندگی می کنند، می گوید: سالانه ۷۰۰ هزار سالمند به جمعیت سالمندی اضافه می شود، بطوریکه در تهران یک میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند وجود دارد که نسبت زن و مرد آنها مساوی است.

در کشورهای پیشرفته سالمندی یکی از دغدغه های آنها بوده بطوریکه در این کشورها رتبه بندی انجام شده و کشورهایی که رتبه اقتصادی خوبی ندارند جایگاه مناسبی در رتبه ارائه خدمات به سالمندان کسب کردند که بولیوی از آن جمله است. متاسفانه در کشور ما تعداد بیماران سالمند زیاد است، دلیل این موضوع این است که در سنین جوانان نکات لازم رعایت نمی شود بنابراین دوره سالمندی سختی پیش روی برخی سالمندان است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته سند سالمندی به تصویب رسیده است، می گوید: در این سند اهداف و راهبردها مشخص شده و فاز عملیاتی آن با مشاوران داخلی و خارجی در حال پیگیری است تا بتوانیم برنامه ریزی درستی برای حوزه سالمندی داشته باشیم.

به گفته وی، تدوین لایحه حقوق سالمندی یکی دیگر از اقداماتی است که از سوی دبیرخانه شورای ملی سالمندان پیگیری می شود که در این خصوص تحقیقات لازم را انجام داده ایم و در نهایت کتاب نظام حقوق سالمندان تدوین خواهد شد که امیدواریم بتوانیم این لایحه را از طریق دولت به مجلس ببریم و قوانین خوبی برای سالمندان به تصویب برسد.

داریوش بیات نژاد مدیرکل بهزیستی استان تهران، با اشاره به اینکه باید از تجربیات سالمندان در حوزه های مختلف استفاده کنیم، می گوید: سالمندی بخشی از زندگی و واقعیت زیستی است و نمی توان آن را بیماری تلقی کرد.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک یک پنجم جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل می دهند، می افزاید: بر اساس آمارهای موجود طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد جمعیت ما را نیز سالمندان تشکیل خواهند داد که یکی از دلایل آن افزایش امید به زندگی و سطح رفاه در دنیا است.

در حال حاضر ۷۰ مرکز شبانه روزی در استان تهران برای سالمندان راه اندازی شده و ۴ هزار و ۸۱۰ سالمند از خدمات این مراکز بهره مند می شوند. طی سال های اخیر خدمات مناسبی به سالمندان در مناطق کم برخوردار ارائه شده است.

تحقیقات در حوزه سالمندی نشان می دهد «تنهایی»، «افسردگی» و عدم توجه به مسائل اجتماعی سالمندان و حفظ عزت و کرامت آنها از اصلی ترین مشکلات دوران سالمندی است.

محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، می گوید: سالمندی دوران مهمی از زندگی است و امروزه به دلیل بالا رفتن امید به زندگی و کاهش میزان زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، پدیده ســالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه، انسان ها نسبت به گذشتـه عمر طولانی تری دارند بطوریکه در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵، میانگین سن امید به زندگی ۴۸ سال بود، در حالی که در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، این میانگین به ۶۸ سال رسیده است. از سویی دیگر، آمارها نشان می دهند که میانگین میزان زاد و ولد از ۵ کودک برای هر زن در سال ۱۹۵۰ به ۳.۲ کودک برای هر زن در سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است. این آمارها نشان می دهند با افزایش امید به زندگی و کاهش زاد و ولد، جمعیت جهان در حال پیر شدن است.

وی با اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی جمعیت سالمند کشور، معتقد است؛ زندگی سالم افراد سالمند، از هزینه های نظام سلامت خواهد کاست و در عین حال، اگر توجهی به سبک زندگی سالم سالمندان نشود، شاهد افزایش بار بیماری ها و هزینه های تحمیلی به نظام سلامت کشور خواهیم بود.

جغتایی با اشاره به بیماری های شایع دوران سالمندی، از «دمانس» و «آلزایمر»، به عنوان بیماری های شایع دوران سالمندی نام برد که عوارض و ناگواری بر فرد، خانواده و جامعه دارد.

مشاور وزیر بهداشت، بیماری های مفاصل و پوکی استخوان را، از دیگر بیماری های شایع دوران سالمندی عنوان می کند و می گوید: یکی از شایع ترین عفونت ها در خانم های سالمند چه آنها که در خانه سالمندان نگهداری می شوند و چه آنها که منزل شخصی دارند، عفونت دستگاه ادراری است. عفونت های باکتریایی بدون علامت در خانه سالمندان حدود ۷ تا ۸ درصد است.

در حال حاضر حدود ۶ میلیون سالمند در کشور زندگی می کنند و بر اساس پیش بینی های انجام شده جمعیت بالای ۶۰ سال کشور در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید که پوکی استخوان به عنوان شایع ترین بیماری متابولیکی استخوان از مهم ترین بیماری‌های دوران سالمندی به شمار می‌رود.

سالمندی می تواند دوران خوش افرادی باشد که حالا می خواهند چند صباحی را در آرامش زندگی کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر